handdator

Visa fullständig version : Hur tufft kan man stretcha?


fabiansthlm
2007-10-01, 20:43
Jag har problem med min landrygg och har av en duktig naprapat som jag kanner stort fortroende for, fatt stretchovningar.
Men hur hart ska man stretcha? Nar man blir stretchad hos ex naprapat sa tar de i ratt ordentligt, jag menar det ar inte skont nar en forkortad piriformis ska stretchas ut men i alla bocker jag last star radet att det ej ska gora ont vid stretch. Om det inte far eller ska gora ont sa far jag fasen knappt till ngn bra stretch och aterigen hos de naprapater jag varit hos har jag blivit ratt ordentligt stretchad dvs inget mesande om man sager sa typ mer att man knappt paller mer men vad ar ratt?

ps. Naprapaterna jag besokt jobbar med elitidrottare sa jag forutsatter att de vet vad de gor. Efter deras stetcher har jag blivit markbart mjukare men hemma pallar jag inte stretcha lika hart.

Stretchade muskerl ar ju farskvara men hur lang tid tar det innan resultat kanns? Sokt pa natet men just stretching verkar vara svarforskat!?

Rahf
2007-10-01, 21:33
Stretcha tills du känner obehag men ingen smärta, håll stretchen i 30-90 sekunder. För en naprapat kan det vara svårt att fysiskt manipulera en kroppsdel eftersom det blir större motstånd ju längre in i stretchen man kommer.

Ska du stretcha ordentligt så var uppvärmd. Stretchar du kall så ska du absolut inte gå djupt.

Knabb
2007-10-01, 21:41
Du kan töja hårdare än du kan tänka dig :) När du töjer så det gör riktigt ont brukar draget i muskel/sena ligga på runt 20 % av det som muskeln klarar av i en kontraktions kraft.

Rahf
2007-10-01, 22:36
Du kan töja hårdare än du kan tänka dig :) När du töjer så det gör riktigt ont brukar draget i muskel/sena ligga på runt 20 % av det som muskeln klarar av i en kontraktions kraft.

Man ska inte stretcha så att det gör ont, det är dumheter. Källa på ditt påstående vill jag ha också, klyschigt som det må vara men denna gång så är det befogat att begära det.

Anonym112
2007-10-01, 23:21
Man ska inte stretcha så att det gör ont, det är dumheter. Källa på ditt påstående vill jag ha också, klyschigt som det må vara men denna gång så är det befogat att begära det.

Du har inte läst om doggcrapp va?

pony
2007-10-01, 23:44
Var går gränsen mellan obehagligt och ont?
Om du kallsvettas medan du stretchar och vill spy efteråt, då stretchar du bra, imho.

Det är ganska svårt att ta i så mycket att man skadar sig när man är själv. Desto större är risken och du stretchar med en partner, vilket kan vara grymt effektivt, men också riktigt dumt om personen ifråga inte har full koll på vad de gör.

Men varför inte prova dig fram? Om en stretchsession av en viss grad inte ger negativ effekt, kör tuffare nästa gång och öka tills du har fått nog.

Taragon
2007-10-02, 07:15
Var går gränsen mellan obehagligt och ont?
Om du kallsvettas medan du stretchar och vill spy efteråt, då stretchar du bra, imho.

Det där lät inte som något jag vill uppnå när jag stretchar allafall :/

jojjep91
2007-10-02, 07:53
Jag vet många som strechas skiten ur sig när dem ska lära sig spagat.

Dem nästan skriker så ont gör det :s

z_bumbi
2007-10-02, 08:44
Jag vet många som strechas skiten ur sig när dem ska lära sig spagat.

Dem nästan skriker så ont gör det :s

Det finns det som jag ser det ingen anledning att göra, om t o m jag en gång i tiden kom ner i spagat på relativt kort tid så kan de flesta andra göra det utan större smärta. Kroppen skyddar sig dessutom mot smärta genom att dra ihop musklerna så man blir inte rörligare i andra moment av att våldstretcha än av att använda en mer skonsam metod. Undantaget är om man vill förändra rörligheten i leden men då är vi inne på ett helt annat område som de flesta får betala för senare i livet.