handdator

Visa fullständig version : McDonalds - bra för diabetiker?


Emil_Larsson
2007-10-01, 18:40
Idag kom morsan hem efter ett besök hos sin dietist för sin diabetes och dom diskuterade om utemat. Morsan berättade att hennes dietist rekommenderade, om utemat är tvunget, Mcdonalds, pga att sockerhalten i Mcdonalds mat inte är speciellt högt om man utesluter läsken. Istället för läsk kunde hon ta apelsinjuice, mjölk, kaffe, vatten, light-läsk.

Hon påstod att maten var lite överkant i fettmängd, och att detta gynnade hennes blodsocker. Om hon skulle ta med sitt insulin så skulle Mcdonalds vara en helt okej måltid tydligen.

Pizza var värst, enligt dietisten, då denna mat ger ett fruktansvärt insulinpåslag.

Vad säger ni? låter detta trovärdigt. Min mor undrar om dietisten fått en skruv lös eller om det ligger mycket trovärdighet i det hon säger.

Emil_Larsson
2007-10-01, 18:45
Obs: Rubriken är väl lite överdriven, bra var kanske att ta i, men ni fattar :)

NisseEriksson
2007-10-01, 18:45
Bl.a det vita brödet och pommes friten är snabba kolhydrater
Visst ger fett långsammare insulinpåslag men det är väl inte hela idén, vad jag fått för mig vill din mor även minska i vikt, lättare att hålla sig till energisnålare mat för mättnadens skull

Det finns betydligt bättre utemat än McDonalds både ur hälso- och diabetiksynpunkt, men det kanske var snabbmat som åsyftades?

Emil_Larsson
2007-10-01, 18:49
Bl.a det vita brödet och pommes friten är snabba kolhydrater
Visst ger fett långsammare insulinpåslag men det är väl inte hela idén, vad jag fått för mig vill din mor även minska i vikt, lättare att hålla sig till energisnålare mat för mättnadens skull

Det finns betydligt bättre utemat än McDonalds både ur hälso- och diabetiksynpunkt, men det kanske var snabbmat som åsyftades?

Jo det var nog snabbmat som var menat. Okej, för jag själv tycker det låter helt otrovärdigt (heter det så?) att Mcdonalds skulle vara bra. Man har ju hört så mycket skit därifrån om att den maten ska vara :nono:

Jepp hon kämpar neråt föresten.

regus
2007-10-01, 18:53
Pizza ger ett stort insulinpåslag.
Vitt bröd och ost.

TylerDurden84
2007-10-01, 18:55
Även McDonalds har bättre och sämre alternativ. Standardmenyerna med pommes och sötdricka kan man ta det lite lugnt med.

Ps, nu syftar jag inte på kost för långdistanslöpare innan nån drar upp detta exempel:D

Emil_Larsson
2007-10-01, 19:03
Även McDonalds har bättre och sämre alternativ. Standardmenyerna med pommes och sötdricka kan man ta det lite lugnt med.

Ps, nu syftar jag inte på kost för långdistanslöpare innan nån drar upp detta exempel:D

Har inte donken blivit nyttigare på senare år med typ fullkornsburgare, tror jag såg en mcfeastfullkorn någon gång då jag åt där, sallader, frukt, morötter m.m :D det är ju nästan otroligt vad det ändras.

Eddie Vedder
2007-10-01, 19:07
Har inte donken blivit nyttigare på senare år med typ fullkornsburgare, tror jag såg en mcfeastfullkorn någon gång då jag åt där, sallader, frukt, morötter m.m :D det är ju nästan otroligt vad det ändras.

Folk ställer krav helt enkelt.

McDonald's själva bryr sig ju inte vad deras kunder äter ur näringssynpunkt men finns ett behov finns ju en vilja att betala för det. Således erbjuds det.:thumbup:

Så om din mor gör ett medvetet val inne på "Donken" och väljer något som kan tänkas vara mer passande för en diabetiker då man vid undantagsfall äter snabbmat så kommer det nog inte göra någon skada.:) Och angående pizzan så stämmer det, det är ju helt enkelt en enorm vit macka och vitt bröd är ju inte det bästa för en diabetiker.

Emil_Larsson
2007-10-01, 19:20
Folk ställer krav helt enkelt.

McDonald's själva bryr sig ju inte vad deras kunder äter ur näringssynpunkt men finns ett behov finns ju en vilja att betala för det. Således erbjuds det.:thumbup:

Så om din mor gör ett medvetet val inne på "Donken" och väljer något som kan tänkas vara mer passande för en diabetiker då man vid undantagsfall äter snabbmat så kommer det nog inte göra någon skada.:) Och angående pizzan så stämmer det, det är ju helt enkelt en enorm vit macka och vitt bröd är ju inte det bästa för en diabetiker.

Hehe precis.

Sverker
2007-10-01, 19:24
Njaa...visst äter jag på hamburgeriet men det är inte speciellt anpassat för en högoktanig diabetiker typ 1. För lite långsamma kolhydrater helt enkelt.


För en diabetiker typ 2 är det lite annorlunda. En hamburgare, minimorötter och en lightläsk mättar säkert hyffsat och blodsockersvaret blir inte speciellt högt.
Fet pomes frittes kommer givetvis att ge mättnad och ännu långsammare blodsockerstegring, men säkert försämra insulinkänsligheten några timmar senare när det är dax för kvällsmat.

King Grub
2007-10-01, 19:26
pommes friten är snabba kolhydrater

Nope.

French fries resulted in a significantly lower glycaemic response (glycaemic index (GI)|[equals]|77) than boiled potatoes either with or without addition of oil (GI|[equals]|131 and 111, respectively). No differences were found in subjective satiety response between the products served on carbohydrate equivalence.

The lowered GI for french fries, showing a typical prolonged low-GI profile, could not be explained by the fat content per se.

Eur J Clin Nutr. 2007 Feb 28;

Emil_Larsson
2007-10-01, 19:46
Njaa...visst äter jag på hamburgeriet men det är inte speciellt anpassat för en högoktanig diabetiker typ 1. För lite långsamma kolhydrater helt enkelt.


För en diabetiker typ 2 är det lite annorlunda. En hamburgare, minimorötter och en lightläsk mättar säkert hyffsat och blodsockersvaret blir inte speciellt högt.
Fet pomes frittes kommer givetvis att ge mättnad och ännu långsammare blodsockerstegring, men säkert försämra insulinkänsligheten några timmar senare när det är dax för kvällsmat.

Ok, tack för infon.

NisseEriksson
2007-10-01, 21:39
Nope

Tack, vad beror skillnaden på?
Uppvärmningen?

Knabb
2007-10-01, 21:43
Tack, vad beror skillnaden på?
Uppvärmningen? allt fett som ligger runt potatisen.

Knabb
2007-10-01, 21:44
Va? could not be explained by the fat content per se? Vet inte då

Morty
2007-10-01, 21:47
Dock är pommes frites på donken friterade i härdat fett, och fortfarande inte direkt långsamma kolhydrater.

Racso
2007-10-01, 21:50
Tack, vad beror skillnaden på?
Uppvärmningen?

Snarare nedkylningen? Kanske. (Potatis som varit varm och blir kall, får ju lägre GI.)

Sverker
2007-10-02, 06:14
Ännu mer troligt eftersom pommes frittsen har varit frysta. Mer resistent stärkelse.

ramagoen
2007-10-02, 06:42
Dock är pommes frites på donken friterade i härdat fett, och fortfarande inte direkt långsamma kolhydrater.

Det är knappast så längre. Vart väl jävla rabalder krnig deras olja så dom bytte

Sverker
2007-10-02, 17:10
Hurvida det är härdad olja eller det är palmolja i deras fritös kan jag ju inte veta. Jag har ju inte varit i köket.

Däremot är det med STOR säkerhet transfri olja i fritösen. Tekniken går hela tiden framåt och det bilda mindre och mindre transfettsyror vid härdning.

Knabb
2007-10-02, 18:25
Hurvida det är härdad olja eller det är palmolja i deras fritös kan jag ju inte veta. Jag har ju inte varit i köket.

Däremot är det med STOR säkerhet transfri olja i fritösen. Tekniken går hela tiden framåt och det bilda mindre och mindre transfettsyror vid härdning.
Man kan alltid hoppas att det inte finns några transfettsyror i, men tror knappast det :(

Eddie Vedder
2007-10-02, 18:31
Jag känner som vanligt i den här debatten kring transfettsyror. Vad spelar det egentligen för roll om kakor, chips, pommes frites, kex o.s.v. innehåller transfettsyror eller ej?
I en bra kost ska ändå inte den typen av livsmedel utgöra mer än bara toppen av pyramiden i vilket fall. Så oavsett om det finns delvis härdat fett i dom produkterna får man ju i sig så lite ändå, och omvänt så skulle ju en kost som till stor del utgörs av den typen av livsmedel vara en otillräcklig kost även om fettkvalitén vare mer gynnsam.

Visst är det bättre utan tranfettsyror än med transfettsyror men att kämpa för att göra chips och pommes frites mindre onyttiga tycker jag är fel ände. Bättre att stimulera till allmänt bättre matvanor hos den målgruppen som får i sig störst andel transfettsyror i såna fall.

...tycker jag då.

machine gun
2007-10-02, 18:41
Jag känner som vanligt i den här debatten kring transfettsyror. Vad spelar det egentligen för roll om kakor, chips, pommes frites, kex o.s.v. innehåller transfettsyror eller ej?
I en bra kost ska ändå inte den typen av livsmedel utgöra mer än bara toppen av pyramiden i vilket fall. Så oavsett om det finns delvis härdat fett i dom produkterna får man ju i sig så lite ändå, och omvänt så skulle ju en kost som till stor del utgörs av den typen av livsmedel vara en otillräcklig kost även om fettkvalitén vare mer gynnsam.

Visst är det bättre utan tranfettsyror än med transfettsyror men att kämpa för att göra chips och pommes frites mindre onyttiga tycker jag är fel ände. Bättre att stimulera till allmänt bättre matvanor hos den målgruppen som får i sig störst andel transfettsyror i såna fall.

...tycker jag då.

Bra skrivet, Eddie! :thumbup:

Dessutom tycker jag att folk verkar glömma bort att vår största källa till transfettsyror faktiskt är vanliga mejeriprodukter, eftersom mjölkfett naturligt innehåller ca 5 % transfettsyror. Ändå blir det panik och hetsjakt på nåt enstaka gram transfett här och där från produkter som man ändå knappast bör basera sin kost på.

Sverker
2007-10-02, 19:07
Man kan alltid hoppas att det inte finns några transfettsyror i, men tror knappast det :(


Jag tror det:D

En av de största konkurrenterna på marknaden har transfri frityrolja:thumbup:

Emil_Larsson
2007-10-02, 19:40
Vänta nu.. Gah! jag har ju för sjutton jobbat en kort period på Mcdonalds och då fick man givetvis med massa papper och kataloger och titta i, kanske står där (transfett alltså) :D

Be back in a minute :thumbup: