handdator

Visa fullständig version : Mjölkdiet - finns det några nackdelar


diablogtr
2007-10-01, 17:51
1 liter Arla mellanmjölk= 34 gram protein, 50 gram kolhydrater och 15 gram fett. 450 kalorier.

5 liter mjölk/dag = 170 gram protein, 250 gram kolhydrater och 75 gram fett. 2250 kalorier.

Lägg till 1 Vitamineral och 1-2 knäckebröd till varje liter.Vi kanske landar på runt 2500 kalorier/dag.

För en person på 80 kg är detta mer än 2 gram protein/kg, det är nästan 1 gram fett/kg. Mjölken kostar 8x5 40:- per dag. Knäckebrödet du äter kanske är värt 7 kr och 1 vitamineral 3 kr. Alltså 50 kr på en hel dag.


Vad jag vill komma fram till är Hur bra är den här dieten? Blir förstås ett högt intag av kalcium, är det dåligt? Risk för att utveckla laktosintolerans?

Inte för att jag tänker leva så varje dag men om man blir sugen på mjölk så är det okej att leva på det jag nämnt?

Alfred Nobel
2007-10-01, 17:55
Jag tror inte proteinet i mjölk är fullvärdigt, en faktor som flera på detta forum fokuserar kosten på i kombination med styrketräning.

Fast det som slog mig först var de höga kalciumintaget. Måste vara rejält med overkill?

ramagoen
2007-10-01, 17:56
Proteinet i mjölk är fullvärdigt

diablogtr
2007-10-01, 17:59
Proteinet i mjölk är fullvärdigt
Vassle utvinns från mjölk och såvitt jag minns är proteinet i mitt pulver fullvärdigt. Det betyder att mjölkprotein är fullvärdigt.

Handcuff
2007-10-01, 18:03
Nyp mig...för visst drömmer jag en (mar)dröm?

Varför skall allt ständigt dras till absurdum? Visst mjölk är bra skit...men givetvis inget du ska leva på!

Vad är problemet med att äta "normalt" :confused:

regus
2007-10-01, 18:04
Kalciumintag åt helvete för högt.
Antagligen kommer din mage bli orolig.
D-vitamin lär du också få i dig för mycket av, vet dock inte om det är skadligt.
Mjölk har "dåliga" kolhydrater.

Eddie Vedder
2007-10-01, 18:04
Jag tror inte proteinet i mjölk är fullvärdigt, en faktor som flera på detta forum fokuserar kosten på i kombination med styrketräning.

Fast det som slog mig först var de höga kalciumintaget. Måste vara rejält med overkill?

Proteinet är vassle och kasein, blir knappt bättre än så.;) Så mjölkprotein är suveränt protein, både vassle och kasein.

Så det är väl det enda som inte är negativt med så mycket mjölk. Kalciumintaget är som sagt extremt högt, det finns mycket som tyder på att en hög konsution av mjölkprodukter och prostatacancer har ett samband. Mycket tyder på att kalciumintaget är boven även om det inte är säkert.

Sambandet med stort intag av mjölkprodukter står dock fast. Jag har svårt att tänka mig att den mängden laktos kan vara särskilt gynnsam för hälsan, varken för levern eller för magen.

Helt enkelt ett bedrövligt upplägg förstås, men därmed inte sagt att en sådan dag kommer sätta några spår. Men en liknande kosthållning under längre tid är såklart inte bra. Extrema kosthållningar är inte bra helt enkelt.

diablogtr
2007-10-01, 18:06
Nyp mig...för visst drömmer jag en (mar)dröm?

Varför skall allt ständigt dras till absurdum? Visst mjölk är bra skit...men givetvis inget du ska leva på!

Vad är problemet med att äta "normalt" :confused:
Problem har man när man inte kan låta bli att svara fastän man inte bidrar till diskussionen.

Jag vill veta och stöter jag på dig skall du bindas fast och tvångsmatas med mjölk...i mängder!!! :devil: :devil:

Handcuff
2007-10-01, 18:07
Problem har man när man inte kan låta bli att svara fastän man inte bidrar till diskussionen.

Jag vill veta och stöter jag på dig skall du bindas fast och tvångsmatas med mjölk...i mängder!!! :devil: :devil:

Som vanligt vill du bara ha skräddarsydda svar av personer som håller med dig. På vilket sätt bidrog jag INTE till diskussionen :confused:

diablogtr
2007-10-01, 18:08
Proteinet är vassle och kasein, blir knappt bättre än så.;) Så mjölkprotein är suveränt protein, både vassle och kasein.

Så det är väl det enda som inte är negativt med så mycket mjölk. Kalciumintaget är som sagt extremt högt, det finns mycket som tyder på att en hög konsution av mjölkprodukter och prostatacancer har ett samband. Mycket tyder på att kalciumintaget är boven även om det inte är säkert.

Sambandet med stort intag av mjölkprodukter står dock fast. Jag har svårt att tänka mig att den mängden laktos kan vara särskilt gynnsam för hälsan, varken för levern eller för magen.

Helt enkelt ett bedrövligt upplägg förstås, men därmed inte sagt att en sådan dag kommer sätta några spår. Men en liknande kosthållning under längre tid är såklart inte bra. Extrema kosthållningar är inte bra helt enkelt.
Ja ett svar med info. För att sammanfatta; undvik mjölkdieten om du inte dricker laktosfri och kalciumbefriad mjölk!

Tack Ed

diablogtr
2007-10-01, 18:10
Som vanligt vill du bara ha skräddarsydda svar av personer som håller med dig. På vilket sätt bidrog jag INTE till diskussionen :confused:

Äsch pårej*kissass*

Eddie Vedder
2007-10-01, 18:33
Ja ett svar med info. För att sammanfatta; undvik mjölkdieten om du inte dricker laktosfri och kalciumbefriad mjölk!

Tack Ed

Det var en konstig slutsats.
Hur ska du få tag på kalciumfri mjölk? Undvik mjölkdieten oavsett hur modifierad mjölken må vara.

Problem har man när man inte kan låta bli att svara fastän man inte bidrar till diskussionen.

Jag vill veta och stöter jag på dig skall du bindas fast och tvångsmatas med mjölk...i mängder!!! :devil: :devil:

Äsch pårej*kissass*

Sen förstår jag inte ditt behov av att vara dryg såfort någon inte svarar exakt vad du vill. Ställer man en fråga får man räkna med svar, du kan inte bestämma vad folk ska svara.

Du behöver dessutom inte besvära dig med att svara på det här utan helt enkelt acceptera att du inte kan vara hur dryg som helst i varenda tråd.

Professor Pump
2007-10-01, 19:06
Mjölk kommer framstå som surt i njurarna, vilket kroppen vill kompensera för att upprätthålla en basisk balans (frisättning av bas. mineraler, kortisol, minskning av IGF-1, sköldkörtelhormon m.m.)... dvs katabolt och eventuellt benskör trots kalciumet.
Vissa hävdar att laktos ger ett i förhållandevis stort insulinpåslag (konsekvensen av detta varierar beroende på en mängd faktorer).
Fibrer?

Eddie Vedder
2007-10-01, 19:10
Vissa hävdar att laktos ger ett i förhållandevis stort insulinpåslag (konsekvensen av detta varierar beroende på en mängd faktorer).

Det är väl snarare proteinet som bidrar till den stora insulinfrisättingen från mjölkprodukter? Ännu mer insulinfrisättning blir det ju från t.ex. keso och kvarg, troligtvis ännu en negativ faktor om man nu väljer ett extremt intag av mjölkprodukter (en faktor som man inte behöver oroa sig av vid normalintag).

King Grub
2007-10-01, 19:18
Det är väl snarare proteinet som bidrar till den stora insulinfrisättingen från mjölkprodukter?

Ja.

Ännu mer insulinfrisättning blir det ju från t.ex. keso och kvarg

Inte om du menar i jämförelse. Kasein ger lägre insulinfrisättning än vassle.

Sverker
2007-10-01, 19:18
En liter mjölk är 50 g laktos. Det brukar de flesta klara av utan problem. 3 liter mjölk är 150 g laktos och då börjar det säkert bli lite problem, bara pga laktosen. 5 liter ska vi inte tala om:D



Finns inget vettigt i att dricka mer än 1 liter mjölk för någon.

Eddie Vedder
2007-10-01, 19:32
Inte om du menar i jämförelse. Kasein ger lägre insulinfrisättning än vassle.

Jag menar i jämförelse, jämförelse mellan keso/kvarg och mellanmjölk. 200kcal från keso eller kvarg borde väl rimligen ge mer insulinfrisättning än 200kcal från mellanmjölk?

King Grub
2007-10-01, 19:33
Nej, vasslefraktionen är så kraftfullt insulinfrisättnande att X kcal mjölk ger mycket större insulinfrisättning än X kcal kaseinbaserad kvarg.

Eddie Vedder
2007-10-01, 19:34
Det var värst, hade jag ingen koll på.:)

King Grub
2007-10-01, 19:35
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/80/5/1246/F2

Professor Pump
2007-10-01, 19:37
Jag hävdar att insulinfrisättning och dess verkan främst har med arv och miljö att göra.

Squirrel
2007-10-01, 20:14
En liter mjölk är 50 g laktos. Det brukar de flesta klara av utan problem. 3 liter mjölk är 150 g laktos och då börjar det säkert bli lite problem, bara pga laktosen. 5 liter ska vi inte tala om:D
Ohhh, bra, jag dricker oftast en liter om dagen och har varit lite orolig att det kanske var för mycket. Men jag verkar ha lite marginal alltså.
Finns inget vettigt i att dricka mer än 1 liter mjölk för någon.
Gott!

diablogtr
2007-10-01, 21:51
Jag skall köpa kvarg det verkar händigt. Det har jag nu kommit på... 3 år efter alla andra :D

Är insulinfrisättning negativt/positivt? I olika sammanhang kanske?

Professor Pump
2007-10-01, 22:57
Fråga en diabetiker :)
Insulin är en anabolt hormon, stimulerar tex fettsyrasyntesen..

Tolkia
2007-10-01, 23:06
Vad jag vill komma fram till är Hur bra är den här dieten?
Jag tycker att det låter som att be om helkajko mage även om man inte är laktosintolerant (se även Sverkers svar ovan). Kanske inte med alltför stora konsekvenser för proteinsyntesen, men med fatala sådana för det sociala livet. *spy*

King Grub
2007-10-02, 04:48
Är insulinfrisättning negativt/positivt? I olika sammanhang kanske?

Tja... du kan inte leva utan, så visst är det viktigt. Det är avgörande för en mängd funktioner, mest framträdande blodsockerreglering. Det kan även vara negativt, när frisättningen blir kroniskt för hög, men det är inte ett resultat av ett enskilt livsmedel, utan av gener och livsstil.