handdator

Visa fullständig version : Upplägg


Jennyiz
2007-10-01, 17:50
Bara undra vad ni kan tycka om det här träningsupplägget som jag kör:

Måndag: Powerwalking med hunden 2h
Tisdag:Löpning 1,3 mil, lite lätt styrketräning genom hela kroppen
Onsdag: Powerwalking 2 h, Bodypump
Torsdag: Powerwallking 2h
Fre:Powerwalking, Bodypump
Lör: Vila
Söndag: Löpning, Bodypump

Är detta för overkill? Har kört det här ett jäkla tag, men har bytt ut 2 promenadern mot löpningen som ni ser..
Mitt mål är alltså att gå ner i vikt alt. bli fastare i kroppen.

pellep
2007-10-01, 18:22
Hur är det med kosten?
Dessvärre spelar den in i et upplägg ifall man vill gå ned i vikt.

GolDog
2007-10-01, 18:24
Så länge din kropp inte säger ifrån... varför inte... :)

Jennyiz
2007-10-01, 18:29
Ptja, jag äter frukost, lunch, mellanmål och sen kvällsmat.

Tex
Frukost: Havegrynsgröt, mjölk och proteindrink
Lunch: Köttfärsås, pasta, någon grönsak
Mellanmål: Frukt, macka, kesella
Kvällsmat: Rödspetta, spenat, potatis
sen en frukt på kvällen om jag är sugen, vilket jag oftast är.

Timme
2007-10-01, 18:32
Vad är ditt mål med träningen?

Om det är viktnedgång så ser uppläget bra ut. Om det är muskelbyggning du är ut efter så är ditt upplägg inte bra.

Jennyiz
2007-10-01, 18:38
Jo, som jag sa att målet var: viktnedgång och fastare i kroppen..

LadyInsane
2007-10-01, 18:47
Du kan i princip ta bort powerwalkandet och fortfarande nå dit du vill. Just allt promenerande känns rätt overkill. Kanske gå bara en timme iaf? Skulle gissa att du lär tröttna snart.

T-Dog
2007-10-01, 18:49
tycker det ser toppen ut, lite avis på ditt program faktiskt.

Jennyiz
2007-10-01, 18:51
Tror du det? när jag väl kommit in i ett "mönster" så har jag svårt att bryta det, hehe.. kommer kännas konstigt att tona ner allt. Men kanske skulle testa och se vad som sker..
tack :)

Timme
2007-10-01, 18:57
Jag säger tvärtom. Promenader är bara bra. Men vem går ut med hunden övriga dagar?

Timme
2007-10-01, 19:02
Jo, som jag sa att målet var: viktnedgång och fastare i kroppen..

Oj, det missade jag att du skrev :D

Ditt upplägg fungerar somsagt bra för viktnedgång men du måste samtidigt veta att det inte komme bygga några muskler överhuvudtaget. Hade jag varit du så hade jag skippat Bodybump passen och kört löpning eller något mer effektivt. Bodypump bränner inte särskilt mycket kalorier (inte jämfört med ett långt powerwalk pass, spinning/cykling, simmning eller löpning) och det ger varken styrka eller muskler. Bodypump ger heller inte en "fastare" kropp då det endast är muskelbyggning och eller fettförbränning som gör det.

Påstår någon att BP i sig ger en fastare kropp så vet tyvärr inte den personen vad h*n pratar om.

Vinter
2007-10-01, 19:14
Tror du det? när jag väl kommit in i ett "mönster" så har jag svårt att bryta det, hehe.. kommer kännas konstigt att tona ner allt. Men kanske skulle testa och se vad som sker..
tack :)

Om du orkar 2h så kör på det, själv hade jag problem med att hålla mig till 1h när jag höll på med viktnedgång. Var tvungen att gå så otroligt långt att det blev snabbt långtråkigt, t.o.m med mp3 med bra musik.

Börja lägre och öka om du orkar istället.

Jennyiz
2007-10-01, 19:15
Vem som är ute med hunden? jag givetvis, men orkade inte skriva det efter varje powerwalking. Har man en stor schäfer så kräver det en del med ;)

Jag säger tvärtom. Promenader är bara bra. Men vem går ut med hunden övriga dagar?

Jennyiz
2007-10-01, 19:17
Jag har inte problem att gå i 2 h, mina ben vill fortsätta gå när jag kommer hem. Jag orkar gå otroligt långt, mina rundor brukar vara på 1,5 mil..

Om du orkar 2h så kör på det, själv hade jag problem med att hålla mig till 1h när jag höll på med viktnedgång. Var tvungen att gå så otroligt långt att det blev snabbt långtråkigt, t.o.m med mp3 med bra musik.

Börja lägre och öka om du orkar istället.

Timme
2007-10-01, 19:30
Jag har inte problem att gå i 2 h, mina ben vill fortsätta gå när jag kommer hem. Jag orkar gå otroligt långt, mina rundor brukar vara på 1,5 mil..

Nu blir jag imponerad. För mig räcker det med 5km för att jag ska bli nöjd :D

Vinter
2007-10-01, 19:31
Jag har inte problem att gå i 2 h, mina ben vill fortsätta gå när jag kommer hem. Jag orkar gå otroligt långt, mina rundor brukar vara på 1,5 mil..

Fan då ligger jag i lä ordentligt där(orken finns men viljan tar slut). Ser bra ut, riktigt mycket cardio. Om du senare vill träna fram lite muskel konturer skulle du tjäna på att ta bort cardio de dagar du kör bodypump.

Jax
2007-10-01, 19:32
Jag tycker att det ser jättebra ut. Det är mycket träning men så länge du äter bra (vilket du gör om du äter som ditt exempel) och känner att du klarar av det så är det prima.

Ser heller inga problem med att gå så mycket även om jag själv hellre hade sprungit. Vem vet det kanske din hund hellre gör också. Det kommer att göra dig mer vältränad än bara gång i alla fall.

Jennyiz
2007-10-01, 19:35
Om jag inte hade ätit bra så hade jag definitiv inte orkat det jag gör, men jag har en otrolig vilja och det är det som är så skönt :)

Min hund älskar att springa i skogen osv, men hon är fortfarande väldigt busig och kan förstöra en hel löparrunda med att springa in i skogen och jaga harar. Jag har ingen stor lust att göra det, så när jag är ute och löper så får hon ligga hemma och tugga på hundben ;)
Men jag tycker faktiskt jag redan sett lite resultat av bara den ändringen..

Jag tycker att det ser jättebra ut. Det är mycket träning men så länge du äter bra (vilket du gör om du äter som ditt exempel) och känner att du klarar av det så är det prima.

Ser heller inga problem med att gå så mycket även om jag själv hellre hade sprungit. Vem vet det kanske din hund hellre gör också. Det kommer att göra dig mer vältränad än bara gång i alla fall.

Jennyiz
2007-10-01, 19:38
Hehe, 5 km tar ju bara dryga 30-35 min.. för min del iaf. Känns väldigt kort, men hade säkert varit nöjd med det också om jag inte hade siktat så högt :) har man börjat med en runda, så kan man inte sluta. Har några rundor att välja mellan, så det blir ju såklart variation.

Nu blir jag imponerad. För mig räcker det med 5km för att jag ska bli nöjd :D

Jax
2007-10-01, 19:45
Min hund älskar att springa i skogen osv, men hon är fortfarande väldigt busig och kan förstöra en hel löparrunda med att springa in i skogen och jaga harar. Jag har ingen stor lust att göra det, så när jag är ute och löper så får hon ligga hemma och tugga på hundben ;)
Har du någon bra stor skog i närheten och vet du att din hund kommer att följa efter dig även om hon tar lite omvägar ibland? Att springa runt på måfå i skogen med hunden lös är riktigt roligt. Det förutsätter i och för sig att du själv har lite koll på skogen. Sen är det snart älgjakt också och då är väl den här träningsformen inte helt optimal.

Timme
2007-10-01, 19:49
Hehe, 5 km tar ju bara dryga 30-35 min.. för min del iaf. Känns väldigt kort, men hade säkert varit nöjd med det också om jag inte hade siktat så högt :) har man börjat med en runda, så kan man inte sluta. Har några rundor att välja mellan, så det blir ju såklart variation.

Men sedan så är ju jag en dvärg (167m) på 84kg med korta och tjocka lår :D Du får sätta det hela i perspektiv. Du är lång coh slank (i alla fall slank)

Men om det du säger stämmer då borde 1.5 mil ta 1.5h för dig och inte 2h :Virro

Jennyiz
2007-10-01, 20:03
Jajamen det har jag, finns långa spår på över milen. så den brukar vi gå/springa, och visst jag har bra koll på henne. men ibland är hon rätt trög tänkt och envis så då får jag lite terränglöpning på vägen ;) men jobbigt att hålla på att stanna hela tiden när man bara vill kuta allt på en och samma gång.

Har du någon bra stor skog i närheten och vet du att din hund kommer att följa efter dig även om hon tar lite omvägar ibland? Att springa runt på måfå i skogen med hunden lös är riktigt roligt. Det förutsätter i och för sig att du själv har lite koll på skogen. Sen är det snart älgjakt också och då är väl den här träningsformen inte helt optimal.

Jennyiz
2007-10-01, 20:06
Men en kille ska INTE vara slank, han ska ha kött på benen ;)
Jag är 170.. det duger att få fram mina ben iaf.

Om du räknar på ett snitt ja, men jag tror faktiskt att man inte kan hålla samma hastighet hela tiden. Sen får man ju räkna in rastningen av hunden och varje gång hon drar när hon ser ett par fula skator eller en snygg kille med hund på andra sidan vägen ;)

Men sedan så är ju jag en dvärg (167m) på 84kg med korta och tjocka lår :D Du får sätta det hela i perspektiv. Du är lång coh slank (i alla fall slank)

Men om det du säger stämmer då borde 1.5 mil ta 1.5h för dig och inte 2h :Virro

Jax
2007-10-01, 20:10
Jajamen det har jag, finns långa spår på över milen. så den brukar vi gå/springa, och visst jag har bra koll på henne. men ibland är hon rätt trög tänkt och envis så då får jag lite terränglöpning på vägen ;) men jobbigt att hålla på att stanna hela tiden när man bara vill kuta allt på en och samma gång.
Förstår vad du menar, men terränglöpning är roligt det också. :D

Smidiga med att inte ha någon egen hund är att man bara kan lämna ifrån sig vovven när den inte orkar längre och sen fortsätta själv. Å andra sidan är jag grymt sugen på att ha en hund att träna upp själv.

Jennyiz
2007-10-01, 20:21
Att skaffa hund, och då menar jag inte små fjuttiga knähundar innebär ett liv i träning. Och vem vill inte ha det? ;)

Förstår vad du menar, men terränglöpning är roligt det också. :D

Smidiga med att inte ha någon egen hund är att man bara kan lämna ifrån sig vovven när den inte orkar längre och sen fortsätta själv. Å andra sidan är jag grymt sugen på att ha en hund att träna upp själv.

Timme
2007-10-01, 20:23
Men en kille ska INTE vara slank, han ska ha kött på benen ;)
Jag är 170.. det duger att få fram mina ben iaf.

Om du räknar på ett snitt ja, men jag tror faktiskt att man inte kan hålla samma hastighet hela tiden. Sen får man ju räkna in rastningen av hunden och varje gång hon drar när hon ser ett par fula skator eller en snygg kille med hund på andra sidan vägen ;)

Det är rätt det! Jag håller med dig extra mycket för att jag själv är allt annat än slank ;) Då är du 3cm längre än mig. aj då. Där försvann mina ursäkter.

Det har du rätt i. Hastigheten sjunker ja och hunden kräver sin tid också. Men om det kommer en iögonfallande kille så är det ju du som hindrar framfart och inte hunden :D Men det skrev du ju i och för sig.

Lycka till med din träning! Du verkar tycka om det och på det kommer man långt. Kämpa nu tjejen!

Jax
2007-10-01, 20:25
Att skaffa hund, och då menar jag inte små fjuttiga knähundar innebär ett liv i träning. Och vem vill inte ha det? ;)
Knähund är inget alternativ (ryser av bara tanken), jag vill ha siberian husky. Tyvärr är det inget alternativ nu eftersom jag helt enkelt inte har tid att träna den så mycket som jag vill. Om jag skaffar hund så ska den vara grymt väldrillad. Och ska jag få en husky till att vara riktigt lydig så lär jag få träna den ordentligt.

Jennyiz
2007-10-01, 20:39
Som sagt, inget fel at vara grov ;)

well, jag väljer hellre att spana än att träffa alla skitstövlar som finns *screwy*
nog pratat! nu är det dags för sömn.
och tack för alla inlägg


Det är rätt det! Jag håller med dig extra mycket för att jag själv är allt annat än slank ;) Då är du 3cm längre än mig. aj då. Där försvann mina ursäkter.

Det har du rätt i. Hastigheten sjunker ja och hunden kräver sin tid också. Men om det kommer en iögonfallande kille så är det ju du som hindrar framfart och inte hunden :D Men det skrev du ju i och för sig.

Lycka till med din träning! Du verkar tycka om det och på det kommer man långt. Kämpa nu tjejen!

Jennyiz
2007-10-01, 20:41
Siberian Husky är hund det. Och klart man ska ha tid för en hund när det gäller all träning, mental som fysisk. Men av någon anledning så har jag klarat att både uppfostrat en hund och en katt ;)
Lycka till med din framtida hund! tjing.


Knähund är inget alternativ (ryser av bara tanken), jag vill ha siberian husky. Tyvärr är det inget alternativ nu eftersom jag helt enkelt inte har tid att träna den så mycket som jag vill. Om jag skaffar hund så ska den vara grymt väldrillad. Och ska jag få en husky till att vara riktigt lydig så lär jag få träna den ordentligt.

Jennyiz
2007-10-02, 09:17
Ja, då var löpningen för dagen avklarad. Härligt härligt, blev lite mer än 1,3 mil.. go i benen nu ;)