handdator

Visa fullständig version : Lite (nåja massa) råd sökes!


emmzan
2002-05-03, 14:57
Kastar upp (hm.) min förra träningsvecka här. Såhär kör jag i princip veckorna igenom.
Kalorier 1800-2100 (snitt 1900). 10-20E% fett. Fettet i regel "nyttigt" dvs fr. fisk och oljor. Främst mättat från köttfärs. Minst 2gr protein/kg (ca 30E%) . Bara långsamma kolhydrater förutom direkt efter träningen. Vassleprotein innan morgonpromenad och direkt efter träning. Koffein + vatten oxå innan morgonpromenad. Resultatet efter 10 veckor är -2 kg (fr. 71.5 till ca 69-70). Fett fr. 23% till 20.3%.

Vad är det som inte stämmer? Kroppen vill ju inte ställa in sig på att förlora fett riktigt utan det blir lite halvdant med både fettminskning och muskelökning. Kör i regel förbränning efter styrketräningen. Kör stenhårt varje styrketräningspass.

Måndag: Benträning + förbränning 70 min

Tisdag: morgonprom.45 min. kvällsprom.60 min
Mage + förbränning: tot 70 min

Onsdag: morgonprom 90 min
Bröst + Vader: 60 min

Torsdag: morgonprom 60 min
Rygg + förbränning: 55 min

Fredag: morgonprom.45 min. Kvällsprom 30 min

Lördag: morgonprom 60 min
Ben+Axlar + förbränning tot. 70 min

Söndag: morgon: 60 min cykling
Mage + Bröst + 30 min förbränning = 70 min

[ 03 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: emmzan ]

[ 03 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: emmzan ]

Magnus
2002-05-03, 15:11
hm. ökar du i övningarna?

pröva dra ner kalorierna?

nanna
2002-05-03, 15:19
Hej emmzan!
Jag tror du kör för mycket förbränning.
Förra våren när jag deffade låg jag på 2500 kcal/dan till att börja med, var nog nere på mellan 2000-2200 på slutet och jag körde 2 olika program när det gäller förbränning.
Först en månad med 3 lågintensiva pass(promenader) ā 60 min (och jag gick inte alltid på morgonen utan för det mesta blev det eftermiddagen) och ett pass spinning/aerobic för att månaden efter köra 2 pass promenader ā 60 min och 2 pass lågintensivt ā 90 min. De senare passen körde jag antingen 60+30 eller 45+45.Jag körde alltså aldrig 90 min i ett sträck för det hade aldrig mina fötter pallat. Sen körde jag också ett pass spinning/aerobics.
På 2 mån ökade jag min muskelmassa med 2,5 kg och gick från 21,5% till 17,5% i fettprocent.
Jag är ingen expert men förmodligen känner din kropp att den ligger på svält och varken bygger muskler eller tappar fett eftersom den får för lite näring.Jag tycker att du ska ligga kvar där du ligger kalorimässigt men dra ner på förbränningspassen ett tag, kör bara morgonpromenaderna 6ggr i veckan och vila den sjunde så ska det nog ordna sig.
kram Anna

emmzan
2002-05-03, 15:45
Magnus> ökar rejält! började köra mer seriös styrketräning då jag började "deffa" och har ökat grymt i alla övningar konstigt nog.

Nanna> morgonpromenaderna är oundvikliga eftersom voffsingen måste ut.
Men kommer kroppen att sluta tro att den "svälter" om jag drar ner på förbränningeträningen. Borde jag inte då öka kalorierna istället? Äta mer fett?

nanna
2002-05-03, 16:42
risken finns ju att du med alla dina förbränningspass hamnar allt för lågt i kaloriintaget.. visst, du ska ligga på minus för att gå ner men går du för lågt så stryper kroppen fettförbränningen eftersom fettet är det sista som den släpper..
Nu ska jag ta ett ex.Lite dumt kanske men ung samma princip..
En anorektiker svälter sig själv samtidigt som hon tränar som en tok..Visst hon gå ner i vikt men det som händer är att kroppen äter på sig själv, det vill säga att musklerna ryker först, sen när det inte finns mycket mer att knappra på börjar fettet att försvinna..
Tekniskt sett, kan därför en anorektiker ha högre fettprocent än en större men vältränad tjej..fastän anorektikern ser mindre och tunnare ut...(innan hon blir alldeles utmärglad dvs)

emmzan
2002-05-04, 15:24
Jag är med på dina teorier men jag undrar ändå om det inte ger mest att helt enkelt öka kalorimängden och ligga kvar på samma träningsmängd???

/emma

z_bumbi
2002-05-04, 16:37
Kör max ett förbränningspass om dan några (2-3) veckor men ligg kvar på samma kost för att se vad som händer. Skippa främst det som ligger direkt efter träningen.
Om du börjar öka mycket i fett kan du öka lite på träningen.

Efter den här perioden är det bara att börja nöta med din vanliga träning och se vilken skillnad det blir.

Fördelen med det här jämfört med att äta mer är att kroppen undviker en del stress och därför kan återhämta sig i stort, vilket borde leda till bättre resultat i det långa loppet.

PK
2002-05-06, 19:13
ett tips: ät mer energiprocent från fett!
du får bättre förbränning och minimerar insulinet ännu mera.

ökar du i övningarna och tappar fett ska du knappast klaga, var nöjd med dina framgångar, själv brukar jag tappa när jag deffar fast då låg jag dock endast på cirka 5% fett när jag var "färdig" :eek:

Tjockisen
2002-05-06, 22:56
Jag har en liten annan teori om hur kroppen fungerar. Är det inte så att den sparar på vad den har brist av och utsöndrar det den har överflöd av? Ta som exempel vatten, ju mer vatten du dricker desto mindre behåller du. Ju mindre protein du intar desto mindre utsöndras till musklerna, de aminosyror som inte finns i kosten bryter kroppen ner musklerna till. Detsamma gäller även för kolhydrater och kalorier och fett. Ju mindre fett du intar desto mer fett lagrar man. Blir någon klokare av detta?