handdator

Visa fullständig version : Åskan tog ena hårddisk, hjälp


Prankie
2007-10-01, 16:24
Hej, det är så att det slog ner åskan igår. Bootsector av ena hårddisk gick sönder. Alla filer finns kvar men jag har inte tillräcklig med plats att flytta alla filer till en ny. Finns det problem som kan scanna genom hela hårddisk och hitta alla filer sedan skapa en ny bootsector med MFT?

Granatgiraffen
2007-10-01, 18:46
Hej, det är så att det slog ner åskan igår. Bootsector av ena hårddisk gick sönder. Alla filer finns kvar men jag har inte tillräcklig med plats att flytta alla filer till en ny. Finns det problem som kan scanna genom hela hårddisk och hitta alla filer sedan skapa en ny bootsector med MFT?

Vet faktiskt inte, men Dskprobe.exe finns ju. Den kan återställa bootsektorn från backupen. Vet inte om det fungerar på det du har, men sök och läs lite om det.
Microsoft är bäst.

Dumleman
2007-10-01, 19:07
Annars kan du boota med nån live-cd *whistle*.

trek
2007-10-01, 21:07
Hej, det är så att det slog ner åskan igår. Bootsector av ena hårddisk gick sönder. Alla filer finns kvar men jag har inte tillräcklig med plats att flytta alla filer till en ny. Finns det problem som kan scanna genom hela hårddisk och hitta alla filer sedan skapa en ny bootsector med MFT?

Skulle kanske vara nåt liknande Testdisk (http://www.cgsecurity.org/wiki/Advanced_NTFS_Boot_and_MFT_Repair) som du söker.
Kanske ska tillägga att jag inte testat det själv utan bara haft det bland mina "bra att ha bookmarks".

Rex
2007-10-01, 21:10
Ring till polisen, dom kanske hittar åskan.. och förhoppningsvis hårddisken.

*Sorry, i just had toooo*

Zerom
2007-10-01, 21:21
Skaffa Stellar Phoenix File Recovery. Det fixade tillbaka alla mina filer när min hårddisk pajade :)

Granatgiraffen
2007-10-01, 21:46
Skaffa Stellar Phoenix File Recovery. Det fixade tillbaka alla mina filer när min hårddisk pajade :)

Läs vad han har skrivit innan du svarar.