handdator

Visa fullständig version : konsten att stå ut med kycklingfilé...


Durayan
2007-10-01, 10:40
jag tycker inte att det är svårt att ta till mig fakta. För att minska fettprocenten på kroppen måste man äta _lite_ för lite, eftersom en långsam nedgång främjar att man spar muskelmassan. Man ska också äta lite mer protein och inte för lite fett, men vara tämligen restriktiv med kolhydraterna (jag tror själv på en sån där 40-30-30-kost).

Men så kommer det svåra. Det är gott med pasta och bröd. Potatis har jag inga problem med att vara utan, men bröd och pasta... ack!

Har någon ett eller två bra knep i konsten att stå ut med kycklingfilé och grönsaker, typ, hela tiden... *gah!*

Har väl inte sådär supermycket kroppsfett, utan har tänkt få till det där sista, det som jag aldrig lyckats med tidigare och som ju är erkänt svårast. Men den här vintern då :devil:

LadyInsane
2007-10-01, 10:44
Varför just kyckling? Det finns många andra proteinrika livsmedel!

jwzrd
2007-10-01, 10:48
Detta är mycket gott, en ny favorit jag har:

1-2 påsar kycklinginnerfiléer.
1-3 lökar.
1-2 matskedar currypasta av favoritslag (grön eller panäng för mig)
½-1 påse wok-grönsaker.

Skär löken i ringar, fräs med kycklingen (krydda här med lite svartpeppar, salt och jag gillar även spiskummin), så fort den fått lite färg - dvs är halvklar - så dammar du i currypastan. Stek snudd på färdigt, lägg i grönsakerna, på med locket över grytan och låt grönsakerna ångas färdiga. De smaksätts av allt under.

Det enda fettet som går i pytsar man i från början. Har man en gryta som är väloljad, alternativt teflon eller titan, så behövs inte mycket fett alls. I mitt fall blir det nog 1-2 dl olja.

Durayan
2007-10-01, 11:05
Tänkte så här (fast givetvis kan saker bytas ut)

Frukost: te och macka med ost (där rör vi inte min macka, för då blir hela dan förstörd!)

Lunch: Kycklingfilé och grönsaker (kom gärna med alternativ)

Middag: Lax eller tonfisk eller liknande firre, grönsaker (kom gärna med alternativ här också)

Mellanmål: frukt, grönt, nötter

Lyx: Bit 70% choklad

Tar också gärna emot bra recept på bönor, som jag skulle vilja lära mig äta, men inte riktigt gillar, vilket antagligen beror på att jag inte kan laga till dem ordentligt.

Vinter
2007-10-01, 11:22
Om du koncentrerar dig på just kyckling blir det lite mindre drygt om man varierar kryddningen, med tex tandori, curry, söt/sur. Köp färdiga asiatiska smaksättningar och gör en gryta eller krydda på rikligt med tandori när du steker.

Rahf
2007-10-01, 11:31
För övrigt kan nämnas att potatis är att föredra ovanför pasta under en deff ;). Mättar mer på färre kalorier.

nutz
2007-10-01, 15:31
Koncentrera kolhydraterna till måltiderna i direkt anslutning till dina träningspass så kan du äta goda mängder kolhydrat med gott samvete.

diablogtr
2007-10-01, 17:12
Det enda fettet som går i pytsar man i från början. Har man en gryta som är väloljad, alternativt teflon eller titan, så behövs inte mycket fett alls. I mitt fall blir det nog 1-2 dl olja.
2 dl olja är 1800 kcal. Matsked? Tesked? Inte ens om du bulkar är 1800 kcal fett bra på en enda måltid.

jakke
2007-10-01, 17:41
2 dl olja är 1800 kcal. Matsked? Tesked? Inte ens om du bulkar är 1800 kcal fett bra på en enda måltid.

så du äter flera påsar kyckling varje måltid?

Durayan
2007-10-01, 18:13
jag tror att någn har skrivit fel här :P

Men jag kör teflonpanna, eller gör dem i ugnen direkt från frysen, supersmidigt, man bara lägger i en form och kör in i ugnen när den är kall, sätt på ugnen på 225 grader och kolla efter 30-40 minuter beroende på filéns storlek om den är klar

Problemet med potatis är att det inte är gott utom som små onda tillplattade feta plarn i stora uppblåsta påsar...

Bao-Bao
2007-10-01, 19:09
Detta är mycket gott, en ny favorit jag har:

1-2 påsar kycklinginnerfiléer.
1-3 lökar.
1-2 matskedar currypasta av favoritslag (grön eller panäng för mig)
½-1 påse wok-grönsaker.

Skär löken i ringar, fräs med kycklingen (krydda här med lite svartpeppar, salt och jag gillar även spiskummin), så fort den fått lite färg - dvs är halvklar - så dammar du i currypastan. Stek snudd på färdigt, lägg i grönsakerna, på med locket över grytan och låt grönsakerna ångas färdiga. De smaksätts av allt under.

Det enda fettet som går i pytsar man i från början. Har man en gryta som är väloljad, alternativt teflon eller titan, så behövs inte mycket fett alls. I mitt fall blir det nog 1-2 dl olja.

Eftersom jag är Jwzrds sambo och lagat denna måltid och varianter på den ett antal ggr kanske jag kan reda ut lite. Vår stora gjutjärnsgryta som vi tillagar detta i kräver mer olja än önskvärt ibland men några 2 dl tror jag iofs inte det handlar om. Dessutom räcker mängden mat till minst 7 matlådor i storleksklassen stora. Vill man snåla på fettet funkar det säkert att istället ånga/koka kycklingen. Gott att ha i är också färsk stark thaibasilika.

pony
2007-10-01, 23:48
Mitt tips för att stå ut med kycklingfilé intill förbannelse är att äta riktigt god dito. Färsk är ljusår ifrån fryst.

Durayan
2007-10-02, 06:37
Koncentrera kolhydraterna till måltiderna i direkt anslutning till dina träningspass så kan du äta goda mängder kolhydrat med gott samvete.

Det där är ju inte riktigt sant. Ja, man får bättre återhämtning om man äter kolhydrater efter träning, men man ska fortfarande försöka hålla dagsintaget till 40-30-30 och det blir ju bara ännu svårare om man gör såhär.

Varför 40-30-30 d? Tja, läs Tom Venuto t.ex.

Raggis
2007-10-02, 09:20
Det där är ju inte riktigt sant. Ja, man får bättre återhämtning om man äter kolhydrater efter träning, men man ska fortfarande försöka hålla dagsintaget till 40-30-30 och det blir ju bara ännu svårare om man gör såhär.

Varför 40-30-30 d? Tja, läs Tom Venuto t.ex.

Du får gärna lägga upp argument varför man bör hålla 40-30-30? :S.

mela
2007-10-02, 09:39
Ät pasta och bröd om du så gärna vill det, men mindre utav det. Under deff gäller det att ligga på kcalminus och vill du äta mycket så får du välja mer energisnål mat som kyckling, potatis, grönsaker, tonfisk och annan fisk som du nämner.

Det är helt upp till dig och det finns inga förbud inom deffen.

jewzie
2007-10-02, 18:36
Har ett braaaa tips till dig om du vill ha med kyckling och potatis. Precis som du själv skrev kör in kyckling i ugnen sen skivar du potatis så att dem blir 0.5cm tunna och så kör du även in dem i ugnen. Har du en varmluftsugn så är det lätt som fan. Potatisen tar mellan 15 och 25 minuter beroende på mängd och kyckligen 30 - 50 beroende på tjockleken. Till detta så kan du köra lite grönsallad och gurka,tomat. Sen till det lilla fuskiga som gör detta till en grym fredagsmiddag.. extrakryddad beasås som man kör med vatten bara. Kommer inte ihåg exakt hur många kcalorier det blir men inte fan blire så mycket. Ska du bara nyttig kan du köra med sockerfri ketchup.

Ett annat tips är lövbiff som du steker i panna och till det så kör du icas eller va fan det är strips med 3,5% fett. Även här kan du köra beasås och ketchup. Stripsen är inte alls så feta som man tror.. typ 140kcal per 100 eller nått. :D

Men jag håller med dig.. pasta är grymmast. Själv drog jag i mig 300g fullkornspasta med 100g köttfärssås nu innan jag drar å tränar... guld värt med pasta!

Enjoy!