handdator

Visa fullständig version : Bulka


Erdbeere
2007-09-30, 21:51
Hej. För ungefär ett år sedan så vägde jag ungefär 85 kg varav mycket var fett.
Till sommaren deffade jag ner mig och fick grymma resultat, väldigt definerad kropp, dock ingen större muskelmassa.

Därför hade jag tänkt att bulka nu. Men så vitt jag förstått kan man inte få bort en fettcell om man väl fått den, bara minska/öka vikten på fettcellen. Eftersom jag har varit rätt rund så borde jag alltså ha rätt mycket fettceller.

Det krävs alltså ingen energi för att skapåa nya fettceller utan överskottsenergin går direkt in i fettcellerna(?). Hur bör jag göra min viktökning för att inte gå upp i massiv fetmassa?

Koloftw
2007-09-30, 22:11
Periodisk fasta löser alla problem.

Jag vägde över 90 kilo för ett år sedan. Sen gick jag ner till ca. 65.

Nu går jag upp i vikt igen och jag ökar väldigt bra i styrka (ökade från 20*6 till 40*4 i skivstångscurl på några veckor) fortfarande. Massan kan man ju inte se lika tydligt, men jag har fortfarande synliga ådror osv. efter ett par kilos viktuppgång.

Det fungerar, världen har inte gått under, jag lovar :).

A.Steinbach
2007-10-01, 00:01
Det krävs alltså ingen energi för att skapåa nya fettceller utan överskottsenergin går direkt in i fettcellerna(?). Hur bör jag göra min viktökning för att inte gå upp i massiv fetmassa?

Det är ingen energi som går åt för att skapa nya fettceller hos övriga personer som går upp i vikt heller utan överskottsenergin lagras/kvarstannar i de befintliga fettcellerna. Enda gången det börjar bildas nya fettceller i någon större omfattning är nog när man närmar sig och överskrider gränsen för fetma.

Om man varit fet förut så kommer man vid viktuppgång att lättare lägga på sig större andel fettmassa kontra muskelmassa än om man inte varit fet förut.

Men ett litet energiöverskott i kombination med styrketräning kan nog styra det åt att viktuppgången består av lite större del muskelmassa.

Danny Devito
2007-10-01, 00:18
Men ett litet energiöverskott i kombination med styrketräning kan nog styra det åt att viktuppgången består av lite större del muskelmassa.

+1

Att gå upp ganska långsamt gör nog att ens P-ratio blir bättre än om du skulle gå upp snabbt. Fast då kan ju iofs också en totala tillväxt bli något sämre/långsammare.