handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott i Thailand


Zax
2007-09-30, 18:20
Hej. Tänkte sticka till Thailand ett par månader och undrar hur det är med kosttillskott och så när man ska ta det med från Sverige. Tänkte ta med några kilo proteintillskott och kanske vitaminer och fiskolja. Finns det något man ska göra, alltså deklarera det på något sätt eller så? Spenderar ogärna ett par nätter i Thailändskt häkte p.g.a. de misstänker att mina fiskoljekapslar är något olagligt.

Tack

Fatalist
2007-09-30, 18:21
Köp där istället... Kostar nada.

Lilla Brynolf
2007-10-01, 10:21
Studerade några månader i Bangkok, och hittade några ställen som sålde kosttillskott. Speciellt utbrett är det dock inte, då Thailändarna inte verkar intressera sig så mycket för kosttillskott.

Snafu
2007-10-01, 10:39
Jag skulle aldrig ta in något i pulverform till Thailand och inte heller ta ut någonting i pulverform - spelar ingen roll vad det är.

Börje H
2007-10-01, 10:40
Faskien, skall du till Thailand är det väl knappast så att du lär lida brist på frukt, grönt och kyckling. Lämna skiten hemma!

Fatalist
2007-10-01, 10:58
Ja alltså, varför dricka vassleprotein när du kan få ris och kycklingwok innehållandes 250g kyckling för under tian? :)

Vinter
2007-10-01, 11:05
Hej. Tänkte sticka till Thailand ett par månader och undrar hur det är med kosttillskott och så när man ska ta det med från Sverige. Tänkte ta med några kilo proteintillskott och kanske vitaminer och fiskolja. Finns det något man ska göra, alltså deklarera det på något sätt eller så? Spenderar ogärna ett par nätter i Thailändskt häkte p.g.a. de misstänker att mina fiskoljekapslar är något olagligt.

Tack

Lika bra att kolla upp om det är olagligt att importera matvaror, endel länder har klara restrektioner på det.

Whistler
2007-10-01, 12:21
När jag stack ner för att träna i Thailand 2005 hade jag med mig 16kg proteinpulver (skulle vara där i lite över ett halvår). Tjejen på Arlanda grinade lite när vi checkade in, men lite hundögon gjorde att jag inte behövde betala något extra för överviktigt bagage. Vad innehållet var struntade de i.

Efter tre månader höll inte mina knän längre och jag fick åka hem. Hade då massa kilon kvar. På första inrikesflygplatsen i Thailand (jag bodde ute på öarna) grinade de lite vid röntgenscanning av väskan, så jag fick öppna och visa kartongen med vasslet, sen var det inga problem. Thailand utrikesflygplats i Bangkok var heller inga problem, och där stod jag t o m med en påse vassle med vaniljsmak som gått sönder i ryggsäcken och stuvade om det vita pulvret till olika fack i mindre påsar. Mitt inne på terminalen. :D

De få kosttillskott jag hittade där nere var dock sjukt dyra. Det här var dock på tiden då jag inte hade upptäckt mat(TM), så man behöver ju inte ha med så mycket egentligen. Kan dock vara skönt att ha med lite vassle, så man slipper käka ris direkt efter träningen och i alla fall kan ta en dusch först.

Flygplan
2007-10-01, 13:35
Köp där istället... Kostar nada.

Fel. Det billigaste proteinet har ar ett inhemskt som manga misstanker inte inehalla vad det ska. Det kostar 200kr for 700 gram.
Nast billigaste ar import fran australien och staterna, 1 kg for 350 sek.


Jag skulle aldrig ta in något i pulverform till Thailand och inte heller ta ut någonting i pulverform - spelar ingen roll vad det är.

Det ar inga problem, sa lange det ar ooppnat.

Ta med dig hemifran! Det ar mitt rad. Jag tanker da inte betala 350 kr for ett kilo. Jag angrar som fan att jag inte tog med mig en javla massa ner sist jag akte fran Sverige. Ta med vitaminer och fiskolja ocksa. Det kostar skjortan har nere ocksa.

Sjalv blir det en jalva massa kycklingfile... Manga dagar i veckan drar jag till 99 (20 kr) baths buffe dar man kan dra i sig hur mycket kyckling/kott man vill. Brukar bli uppskattningsvis 700-800 gram kott per gang. Det ar rekommendera!

Men jag borjar bli sa javla trott pa att inte kunna svepa en proteindrink och vips ha 50g protein i kroppen. Kunde offrat ett lillfinger for ett stort parti proteinpulver*drool*

Flygplan
2007-10-01, 13:42
Jag laste pa ett forum om en kille som nyligen oppnat en kosttillskotts butik pa Phuket. Jag blev nyfiken och mailade honom vad som fanns, jag visste redan innan hur det ligger till. Men har far ni svart pa vitt hur det ligger till av en kille som minst sagt har gjort sin research och ar insatt.

"As i said in my post the high prices if protein and supps in Thailand is due to the Thai FDA regulations on getting an item approved for sale, its a lengthy and costly process for suppliers to get things approved, i pay more here for a tub of protein from my wholesalers than i would ever dream of paying back home in Australia!!
Anyway in stock we have

Power Nutrition 1kg tubs choc, vanilla, plain
Musashi 900g, 1.9kg tubs, vanilla, choc
and new Prolab stock imported from the states Vanilla, Banana, Choc, Strawberry, Wildberry

Power Nutrition: 2100
Musashi: 900g 2450, 1.9kg 4500
Prolab: 1kg 2800

We dont bother witrh the 700g Proflex brand as i dont believe it is a good quality protein, ill only sell the imported stuff."

Fd_Megatuttarna
2007-10-01, 15:16
Faskien, skall du till Thailand är det väl knappast så att du lär lida brist på frukt, grönt och kyckling. Lämna skiten hemma!

Exakt min tanke. Du behöver inga tillskott utan kan äta hela farmar till vrakpriser.

Handcuff
2007-10-01, 15:34
Exakt min tanke. Du behöver inga tillskott utan kan äta hela farmar till vrakpriser.

Jobbigt att få i sig MINST 600g protein/dag utan tillskott.

Officer
2007-10-01, 15:39
Studerade några månader i Bangkok, och hittade några ställen som sålde kosttillskott. Speciellt utbrett är det dock inte, då Thailändarna inte verkar intressera sig så mycket för kosttillskott.

Därför de är små :D

Grisen
2007-10-01, 15:40
Jobbigt att få i sig MINST 600g protein/dag utan tillskott.

Vem fan behöver det?

Raggis
2007-10-01, 15:41
Vem fan behöver det?

Han var inte ett dugg ironisk *whistle*

Grisen
2007-10-01, 15:41
Kan dock vara skönt att ha med lite vassle, så man slipper käka ris direkt efter träningen och i alla fall kan ta en dusch först.

Sant, träningen är förkastad om man först duschar och sen äter.

Whistler
2007-10-01, 16:25
Sant, träningen är förkastad om man först duschar och sen äter.

Känns väl sådär fräscht att gå ner på resturangen när man är totalt genomblöt av svett. Jag tyckte det var trevligt att svepa gainern efter passet, sen duscha och göra mig iordning och gå ut och äta buffé med träningskamraterna.

Grisen
2007-10-01, 16:51
Känns väl sådär fräscht att gå ner på resturangen när man är totalt genomblöt av svett. Jag tyckte det var trevligt att svepa gainern efter passet, sen duscha och göra mig iordning och gå ut och äta buffé med träningskamraterna.

Man kan ju iofs först träna sen duscha och sen äta. Det går faktiskt att träna och göra framsteg utan att äta direkt efter träningspasset. Jag vet inte vilken nivå du ligger på, men för de allra flesta skulle det inte göra någon större skillnad. Förmodligen ingen skillnad alls.

blekfet2
2007-10-01, 17:11
Jag skulle aldrig ta in något i pulverform till Thailand och inte heller ta ut någonting i pulverform - spelar ingen roll vad det är.

+1

kan gå hemskt fel =D

Flygplan
2007-10-01, 17:27
+1

kan gå hemskt fel =D

Ni ar ju for roliga....

Zax
2007-10-03, 00:21
Ni ar ju for roliga....


Tack för alla svar. Är lite nervös alltså, bara tänker på hur en stor påse med en vrålrippad 120kg kloss på framsidan kan framstå. Allt på förpackningen står ju på svenska också.

Ska höra på ambassaden också, se vad de har å säga.

Whistler
2007-10-03, 00:56
Man kan ju iofs först träna sen duscha och sen äta. Det går faktiskt att träna och göra framsteg utan att äta direkt efter träningspasset. Jag vet inte vilken nivå du ligger på, men för de allra flesta skulle det inte göra någon större skillnad. Förmodligen ingen skillnad alls.

Jag tyckte det var behagligt att få något i magen, så man slapp vara hungrig och stressa när man duschade. Gjorde också att man piggnade till efter 4 timmars träning och inte behövde stå och skaka i duschen. Men det är ju upp till var och en... Beror ju på vad och hur man tränar också. Jag presenterar inga måsten, bara möjligheter.