handdator

Visa fullständig version : Höja ipodens volym?


beckman88
2007-09-30, 18:15
hej och hå, Jag har en ipod nano (den nya) Och jag undrar om någon vet om man kan ladda ner nån extra sak så man kan höja volymen yttligare än max?

Pellefant
2007-09-30, 18:18
Var rädd om din hörsel.

Raggis
2007-09-30, 18:23
http://www.idg.se/2.1085/1.62873

Google is your friend - use it!

DanielF
2007-09-30, 18:42
Var rädd om din hörsel.

+1
Mer än max är inte nyttigt.

Goddaniel
2007-09-30, 18:48
Går att fixa i Itunes. Högerklicka på en låt, sedan inställningar eller vad det nu står. Letade dig fram i fönstret som då kommer upp, inte så svårt.

Viktor_Balck
2007-09-30, 18:54
hej och hå, Jag har en ipod nano (den nya) Och jag undrar om någon vet om man kan ladda ner nån extra sak så man kan höja volymen yttligare än max?

100 db räcker inte eller?

agazza
2007-09-30, 18:55
Ipods som importeras till europa har en lägre max än i usa för dom anser att vi är vekare..

Jesper
2007-09-30, 18:56
Var rädd om din hörsel.

Är du hans mamma?

Tricklev
2007-09-30, 18:59
Är du hans mamma?

Pellefant råkar vara hans storebror, varför detta intresse i motiveringarna bakom Pellefants relativt oskyldiga råd?

Jesper
2007-09-30, 19:09
Pellefant råkar vara hans storebror, varför detta intresse i motiveringarna bakom Pellefants relativt oskyldiga råd?

För att jag är trött, på dåligt humör och stör mig på allt o alla.

regus
2007-09-30, 19:16
För att jag är trött, på dåligt humör och stör mig på allt o alla.

Internettporr, koffein och en romantisk komedi. :)

grisbil3n
2007-09-30, 19:31
Det är ju pisslåg maxvolym på nano.

Yucko
2007-09-30, 19:32
Beror det inte på dåliga lurar?

panzerpig
2007-09-30, 20:10
http://www.idg.se/2.1085/1.62873

Google is your friend - use it!

det där är en gammal sida, så kan man inte göra på nyare nano.

jag fick en nano för ett tag sedan och stötte på samma problem.
antingen höjer du volymen på VARJE låt..
eller så köper du ett par lurar som är lättdrivna (låg impedans, inte högre än 16).
det finns en inställning i "settings" hittar inte min nano nu men det är nått liknande "volume limit" eller så, där du ställer in maxvolymen på enheten.

jag har för mig att det var en rättegång i Frankrike som gör att mp3spelare som säljs i EU inte får ha hur hög volym som helst (nån kille blev hörselskadad och stämde tillverkaren?).

Raggis
2007-09-30, 20:17
det där är en gammal sida, så kan man inte göra på nyare nano.

jag fick en nano för ett tag sedan och stötte på samma problem.
antingen höjer du volymen på VARJE låt..
eller så köper du ett par lurar som är lättdrivna (låg impedans, inte högre än 16).
det finns en inställning i "settings" hittar inte min nano nu men det är nått liknande "volume limit" eller så, där du ställer in maxvolymen på enheten.

jag har för mig att det var en rättegång i Frankrike som gör att mp3spelare som säljs i EU inte får ha hur hög volym som helst (nån kille blev hörselskadad och stämde tillverkaren?).

Såklart att det går att fixa på något lättare sätt, än att hålla på och redigera varje enskild låts egenskaper. Länken jag posta var den första hitten på google som kom upp. Lite mera anträngning ger säkert fler uppdaterade resultat.

Viktor_Balck
2007-09-30, 20:39
Är du hans mamma?

Man kan bry sig om andra utan att vara någons mamma, tro det eller ej.

Pellefant
2007-09-30, 21:11
Menade inget illa med det jag skrev, tänkte bara på att jag läst att många(?) råkar ut för tinnitus som lyssnar på musik högt ofta i lurar, och det verkar inget vidare att få det. :(

(evigt pipande i öronen som inte går att bota om jag förstått saken rätt)

Raggis
2007-09-30, 21:12
Menade inget illa med det jag skrev, tänkte bara på att jag läst att många(?) råkar ut för tinnitus som lyssnar på musik högt ofta i lurar, och det verkar inget vidare att få det. :(

(evigt pipande i öronen som inte går att bota om jag förstått saken rätt)

Helt rätt. Tinnitus är hemskt. Hade tillfällig tinnitus i över 2 veckor... Dom värsta 2 veckorna i mitt liv kan jag meddela.

Sparrisen
2007-09-30, 22:27
Beror det inte på dåliga lurar?

de är iaf inget vidare, det kan jag hålla med om.

Baan
2007-09-30, 22:36
En extra sak vore ett par bättre lurar men det är ju klart att det innebär en extra kostnad. Det som funkat bra för mig är Shure E2C (ca 600-700 kr). Kan även bero på att det är en in-ear lur som kommer längre in i örat

Rahf
2007-09-30, 23:00
Helt rätt. Tinnitus är hemskt. Hade tillfällig tinnitus i över 2 veckor... Dom värsta 2 veckorna i mitt liv kan jag meddela.

Har återkommande tinnitus! Det är irriterande.

Var rädd om hörseln, man fattar inte hur störande tinnitus är innan man ska sova.

johanw
2008-05-22, 12:35
Bump!

Har någon hittat någon mjukvara som höjer Ipod Classics maxgräns för volymen?

PowPow
2008-05-22, 13:24
Bump!

Har någon hittat någon mjukvara som höjer Ipod Classics maxgräns för volymen?

Du kan ändra det själv på spelaren, men det antar jag att du redan gjort?

Tycker också att uteffekten kan vara lite för låg. Skulle vilja ha lite mer kräm för de låtar som är dåligt rippade och har låg ljudnivå..

theoppositescollide
2008-05-22, 13:30
Skaffa ett par lurar med bättre krut i. Ljudkvalitén på stock-lurarna är ändå värdelös.


Jag köpte ett par In ear-monitorer för 2k till trumspelandet och där måste jag dra ner volymen på spelaren till runt 35-40% för att inte skada öronen. Mycket starka drivers.

PowPow
2008-05-22, 13:33
Skaffa ett par lurar med bättre krut i. Ljudkvalitén på stock-lurarna är ändå värdelös.


Jag köpte ett par In ear-monitorer för 2k till trumspelandet och där måste jag dra ner volymen på spelaren till runt 35-40% för att inte skada öronen. Mycket starka drivers.

Ja, medföljande lurar går ju fetbort. Vet inte hur det är med de andra ipodsen, men de som följde med classicen sög stenhårt.

Jag kör med ett par sennheiser cx300, som jag haft och gillat länge, även om det är lite budgetlurar. Fungerar utmärkt så länge låtarna inte är cepporippade. Men över lag så känns det som om classicen har jäkligt klen uteffekt. MÄrkt det speciellt när man kopplat in den analogt till boomblasters och liknande. Blir högre med många andra spelare /=

theoppositescollide
2008-05-22, 13:39
Ja, medföljande lurar går ju fetbort. Vet inte hur det är med de andra ipodsen, men de som följde med classicen sög stenhårt.

Jag kör med ett par sennheiser cx300, som jag haft och gillat länge, även om det är lite budgetlurar. Fungerar utmärkt så länge låtarna inte är cepporippade. Men över lag så känns det som om classicen har jäkligt klen uteffekt. MÄrkt det speciellt när man kopplat in den analogt till boomblasters och liknande. Blir högre med många andra spelare /=

Överhuvudtaget tycker jag ljudkvalitén på iPods, även med vettiga lurar är kass om man jämför med konkurrenterna. iRiver har på senare år varit långt före, använder själv E10an och den slår samtliga iPods på fingrarna.



Men oavsett märke och modell så kan man räkna med att medföljande lurar suger hästpung. Vill man ha ett par billiga in ears funkar alltid ett par Koss The Plug tex.

Klenis
2008-05-22, 14:25
Jag är bäst

http://gopod.free-go.net/

Litecore
2008-05-22, 17:16
Jag är bäst

http://gopod.free-go.net/
INTE bäst på att läsa hela trådar i alla fall..
jag citerar fritt ur Raggis länk på första sidan;

" Gopod är klassikern i sammanhanget och finns i versioner för OS X, Windows och även Linux. Programmet gör en liten ändring i iPodens fasta programvara (firmware) och fungerar med iPodar ur tredje och fjärde generationen samt Photo och Mini. Inte Shuffle, alltså. Programmet har nyligen uppdaterats till version 1.3 och klarar nu även Nano. "

-

EDIT: väldigt ot nu, men köp en iriver istället
så slipper du oroa dig alls för låg utvolym :D

tobbo
2008-05-22, 17:18
Vad använder ni ipoden till om inte högsta ljudet räcker? Jag tycker det är riktigt högt.

Hades
2008-05-22, 17:22
Word på att köpa en iRiver och bra lurar. Jag använder oftast volymsteg 8-10 av maximalt 40.

PowPow
2008-05-22, 22:15
Vad använder ni ipoden till om inte högsta ljudet räcker? Jag tycker det är riktigt högt.

Det räcker också långa vägar för mig, förutsatt att det är bra mp3:or. Men en del rippar är jäkligt låga, och då klarar den det inte riktigt. Har inte fått volymkontrollen som ska ändra påvarje låt att fungerar riktigt heller.

Och om man kopplar in den till andra apparater som i sin tur är svaga så vill man ju ha så mycket effekt som möjligt (boomblasters o.s.v.).

Men annars håller jag med dig. Har det så gott som aldrig ens i närheten av högsta volyme.

Word på att köpa en iRiver och bra lurar. Jag använder oftast volymsteg 8-10 av maximalt 40.

Det beror ju lite på hur man prioriteterar också. Kräver man mycket utrymme så går ju irivern bort direkt, t.ex. Där är ipoden oslagbar för tillfället, speciellt om man räknar med vad det kostar.

theoppositescollide
2008-05-22, 22:17
Det beror ju lite på hur man prioriteterar också. Kräver man mycket utrymme så går ju irivern bort direkt, t.ex. Där är ipoden oslagbar för tillfället, speciellt om man räknar med vad det kostar.

Det finns ju X antal iRiver-modeller. E10an råkar bara vara den jag använder.

PowPow
2008-05-22, 22:18
Det finns ju X antal iRiver-modeller. E10an råkar bara vara den jag använder.

Men det finns ingen som passa mig, och andra som kräver mer lagringsmöjligheter. Som jag sa. Vad jag vet i alla fall.

PowPow
2008-05-22, 22:25
Funkar gopoden til classic-modellerna då? Vet fanken inte vilken generation det är.

theoppositescollide
2008-05-22, 22:26
H340n och PMP 140n ligger på 40GB, så dom är ju hyfsat stora iaf.

PowPow
2008-05-22, 22:30
H340n och PMP 140n ligger på 40GB, så dom är ju hyfsat stora iaf.

Men inte tillräckligt. 120Gb mindre än den jag använder idag ju. Kostar de inte kring 5000 också?

Kimball
2008-05-22, 22:31
Hah är jag den enda som SÄNKER maxvolymen så att jag inte spräcker snäckorna/trumhinnan? Sådan stor skillnad borde det väl inte vara mellan olika snäckor, eller?

theoppositescollide
2008-05-22, 22:41
Hah är jag den enda som SÄNKER maxvolymen så att jag inte spräcker snäckorna/trumhinnan? Sådan stor skillnad borde det väl inte vara mellan olika snäckor, eller?

Det är enorm skillnad mellan snäckor och snäckor, samt ljudkälla och ljudkälla, jo.

theoppositescollide
2008-05-22, 22:44
Men inte tillräckligt. 120Gb mindre än den jag använder idag ju. Kostar de inte kring 5000 också?Ja då blir det jobbigare. Jag använder personligen bara min spelare till just musik, och då räcker så lite som 6GB långt om man använder vanligt Mp3-format. Men kan tänka mig att det snabbt blir trångt om man kollar mycket film och sånt också.

PowPow
2008-05-22, 23:03
Ja då blir det jobbigare. Jag använder personligen bara min spelare till just musik, och då räcker så lite som 6GB långt om man använder vanligt Mp3-format. Men kan tänka mig att det snabbt blir trångt om man kollar mycket film och sånt också.

Film har jag faktiskt inte hunnit testa än. Men jag tycker det är jäkligt skönt att kunna ha hela sin musiksamling på spelaren. Hade 30Gb innan, och musiken jag ville höra fanns ju aldrig på spelaren. Att välja vilken musik man skulle ha med sig blev för stor press för mig. Jag kunde inte hantera det, helt enkelt :D