handdator

Visa fullständig version : IF - Erfarenheter


roge
2007-09-30, 18:09
Hej!

Har gett upp det maniska 6-timmar-per-dag-ätandet och "fastat" i ca 2 månader.
Det är svårt att avgöra vad det har haft för effekt. Mitt BF verkar är nog lite lägre, vikten har stått stilla(tror ej det beror på vätskebalans eftersom det märks först efter över en månad).
Men jag tycker att IF är väldigt bra eftersom det ger mig en frihet jag inte hade tidigare, har till och med börjat utbilda mig..
Skulle nog ha svårt att gå tillbaka till det "gamla systemet" även om fastandet visade sig mycket sämre..

Man får se till att äta rejält och inte sätta i sig en massa socker och alkohol..
Det är bara överdrivet och ibland lite sjukligt att lägga fokus på maten..
Man ska koncentrera sig på träningen tycker jag.


Hursomhelst?? Hur har det gått för er andra?? Som jag har förstått det är det ganska många som kör med IF.. En mans erfarenhet brukar ju inte säga så särskilt mycket i dessa sammanhang...

Koloftw
2007-09-30, 19:48
Skitbra!

Kan äta mig mätt, slipper ligga vaken hela natten med kurrande mage. Slipper sitta och käka tonfiskburkar i skolan.

Osv.

Raggis
2007-09-30, 20:04
Slipper sitta och käka tonfiskburkar i skolan.

Hade du väl inte behövt om du käka "normalt" heller?

roge
2007-09-30, 20:53
Raggis: Om han ska äta var tredje timme måste han ju äta någonting extra på skolan - då är ju tonfisk ett "enkelt" alternativ...

koloftw: hur tycker du att det har gått med resultaten då??

Raggis
2007-09-30, 20:56
Raggis: Om han ska äta var tredje timme måste han ju äta någonting extra på skolan - då är ju tonfisk ett "enkelt" alternativ...

koloftw: hur tycker du att det har gått med resultaten då??

Och om man inte följer IF-konceptet, så äter man automatiskt varnannan timme :O?

Eddie Vedder
2007-09-30, 20:57
Raggis: Om han ska äta var tredje timme måste han ju äta någonting extra på skolan - då är ju tonfisk ett "enkelt" alternativ...

ja men det är just det där med var tredje timme som inte behövs. Det står ju inte mellan IF eller "mat-var-tredje-timme-hets".

IF är nog bra, skulle jag prioritera styrketräning vore det nog värt att testa. Men för den delen innebär det inte att tre stora måltider räcker got för många. Jag äter mycket sällan mellanmål, skulle aldrig drömma om att ha en burk tonfisk med mig till skolan.
Och jag är inte hungrig 24/7 för det. Men vill du testa IF så tycker jag du skall testa.:)

skaparn
2007-09-30, 21:21
Men jag tycker att IF är väldigt bra eftersom det ger mig en frihet jag inte hade tidigare, har till och med börjat utbilda mig..


Men du, lite distans och avslappning tack. Det finns faktiskt de som utbildat sig på andra dieter än IF också.

Cerberus
2007-09-30, 21:40
har kört i 3-4 dagar och har tänkt att köra hela veckan från o me imorgon, hittils har ja mest varit väldigt hungrig under fastan och väntar bara på ätandet efter träningen. Inget direkt positivt alls förutom att ja kan äta större mängder efter träningen vilket e trevligt.

Koloftw
2007-09-30, 22:18
Raggis: Om han ska äta var tredje timme måste han ju äta någonting extra på skolan - då är ju tonfisk ett "enkelt" alternativ...

koloftw: hur tycker du att det har gått med resultaten då??

Jag vet inte hur jag ska säga med resultaten - jag är ju nybörjare och skulle ökat i vilket fall antar jag.

Men jag ökar iaf, det gör jag, och snabbt. Har dubblat mig i de flesta övningar sen jag började (inte ben/korsrygg övningar dock). Men skivstångscurl, chins, bänkpress, militärpress är fördubblade :D.

Jag älskar IF, och första gången jag kommer avbryta blir julafton. Då man faktiskt är tvungen att få käka lite sill med släkten? Martin Berkhan är min idol :bow: (no homo)

tntballe
2007-09-30, 22:28
För mig passar det utmärkt, gillar att kunna äta rejält på en gång, utan att det blir någon tokbulk.

Har känt mig piggare under dagarna, och hungern brukar komma strax innan jag planerat att äta.

Enda gången jag inte kunde äta enligt IF var när jag var sjuk.

bab0n
2007-10-01, 06:25
Vad är IF?

maRRtin
2007-10-01, 06:54
Vad är IF?
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=96449

BigForre
2007-10-01, 06:59
ja men det är just det där med var tredje timme som inte behövs. Det står ju inte mellan IF eller "mat-var-tredje-timme-hets".

VA!? Spelar inte IF, men käkar oftast fyra gånger om dagen...normalt 07..12..19..23. Så jag förstår inte påståendet antingen eller..

King Grub
2007-10-01, 07:03
VA!? Spelar inte IF, men käkar oftast fyra gånger om dagen...normalt 07..12..19..23. Så jag förstår inte påståendet antingen eller..

Läs om, läs rätt.

Eddie Vedder
2007-10-01, 07:05
VA!? Spelar inte IF, men käkar oftast fyra gånger om dagen...normalt 07..12..19..23. Så jag förstår inte påståendet antingen eller..

Koloftw skrev att han inte måste äta tonfisk i skolan nu när han går på IF, det behöver man ju inte annars heller.

Det är alltså inte så att man antingen går på IF eller "måste" äta var tredje timme, mellanmål i tid och otid.
Det står alltså inte mellan att antingen äta hela tiden eller att fasta 16 timmar i sträck. Att äta klockan 06, klockan 13 och klockan 19 går ju bra det också.

Timme
2007-10-01, 08:02
Det är mycket bra grejer. Det har framförallt gett mig en annan frihet och jag följer inte ätandet slavisk som jag gjrde tidigare. Jag minns att jag gick runt och var orolig för förlorad muskelmassa när jag hade väntat längre än 3 timmar utan mat. Den tiden är över nu och det är skönt.

Slartibartfast
2007-10-01, 08:51
Det har framförallt gett mig en annan frihet och jag följer inte ätandet slavisk som jag gjrde tidigare.

Detdär argumentet förstår jag inte. Det är ju skitbegränsande att måsta klämma in allt ätande under åttatimmarsperioden. Vad gör man om man ska bort på eftermiddagen och inte hinner äta allt man behöver? Vad gör man om alla polarna vill ha med en ut och äta på kvällen, eller om man har en date? IF är i mina ögon nästan lika begränsande som 3-timmarsregeln.

Shamrock
2007-10-01, 09:27
Låt oss säga såhär. ALLT är begränsande om man följer det slaviskt:P
Gäller ju att kunna vara flexibel. Man behöver ju inte skippa att äta ute bara för det inte just hamnar inom 8 h fönstret, herre gud det är en jävla dag i ditt liv.

Sen kan man ju ändra tid på passet, bryta fastan lite tidigare, lr lite senare.
1 h hit lr dit spelar ingen roll i det stora hela. Ja blir inte direkt tjock för att ja äter allt inom 9 h:D

Nä man får ta allt med en nypa salt. Och de dagar man kan följa så gör man det, annars är det inte hela världen. Och har man stora problem att följa if, så får man helt enkelt hitta något annat som passar!

distans och balans som man alltid läser sista sidan i body:D

maRRtin
2007-10-01, 09:31
Precis som föregående talare så anpassar jag mina måltider efter hur vardagen ser ut och inte tvärt om.

Sparrisen
2007-10-01, 09:49
Precis som föregående talare så anpassar jag mina måltider efter hur vardagen ser ut och inte tvärt om.

Bra det. Man får allt vara bra dedikerad till sin träning om man låter den och dess matschema styra resten av livet/vardagen.
Som så många andra har jag själv testat alla möjliga kostupplägg. Allt från att äta hög- till lågfrekvent. Vad var då bäst? Jo det som lättast passade in med allt annat som vardagen faktiskt består av, vilket innebar ett ganska vanligt "svensson"-upplägg med kanske två större måltider, frukost samt kvällsmat.

Scratch89
2007-10-01, 09:56
Har ni testat att dieta på IF också, eller kör ni bara IF i uppbyggnaden?

Danny Devito
2007-10-01, 10:31
Har ni testat att dieta på IF också, eller kör ni bara IF i uppbyggnaden?

Jag testade dieta på IF, funkade mkt bra. Kände mig mätt och belåten trots att jag inte gillar att deffa.

nutz
2007-10-01, 12:02
Det har vart skönt att man med gott samvete kan utesluta frukosten och dra sig till en ordentlig lunch, annars har det inte vart någon skillnad. Två större mål istället för tre.

Timme
2007-10-01, 12:54
Att slippa frukosten är det bästa. Jag har alltid hatat frukost. Fy vad skönt att slippa skiten! Frukost är verkligen meningslöst och onödigt.

Timme
2007-10-01, 12:55
Detdär argumentet förstår jag inte. Det är ju skitbegränsande att måsta klämma in allt ätande under åttatimmarsperioden. Vad gör man om man ska bort på eftermiddagen och inte hinner äta allt man behöver? Vad gör man om alla polarna vill ha med en ut och äta på kvällen, eller om man har en date? IF är i mina ögon nästan lika begränsande som 3-timmarsregeln.

Inte för mig inte. Jag kan äta hela mitt dagsbehov i en måltid. No problem liksom :)

Timme
2007-10-01, 12:56
Låt oss säga såhär. ALLT är begränsande om man följer det slaviskt:P
Gäller ju att kunna vara flexibel. Man behöver ju inte skippa att äta ute bara för det inte just hamnar inom 8 h fönstret, herre gud det är en jävla dag i ditt liv.

Sen kan man ju ändra tid på passet, bryta fastan lite tidigare, lr lite senare.
1 h hit lr dit spelar ingen roll i det stora hela. Ja blir inte direkt tjock för att ja äter allt inom 9 h:D

Nä man får ta allt med en nypa salt. Och de dagar man kan följa så gör man det, annars är det inte hela världen. Och har man stora problem att följa if, så får man helt enkelt hitta något annat som passar!

distans och balans som man alltid läser sista sidan i body:D

Självklart!

Knabb
2007-10-01, 13:30
Har prövat några dagar, känns helt ok. Ska gå på en deff efter jul och tänkte köra IF modellen. Är dock en riktig frukost kille så jag är inte helt säker på att det mentalt kommer fungera så bra för mig.

TylerDurden84
2007-10-01, 15:08
Detdär argumentet förstår jag inte. Det är ju skitbegränsande att måsta klämma in allt ätande under åttatimmarsperioden. Vad gör man om man ska bort på eftermiddagen och inte hinner äta allt man behöver? Vad gör man om alla polarna vill ha med en ut och äta på kvällen, eller om man har en date? IF är i mina ögon nästan lika begränsande som 3-timmarsregeln.

+1

Hade nog haft svårt att ha ett socialt liv om jag var tvungen att äta allt inom en viss period. En spontan middag med polarna eller en dejt som du skrev är klockrena exempel!

nutz
2007-10-01, 15:36
+1

Hade nog haft svårt att ha ett socialt liv om jag var tvungen att äta allt inom en viss period. En spontan middag med polarna eller en dejt som du skrev är klockrena exempel!

Askorkat.

Tror ni, ÄRLIGT TALAT, att det är en katastrof att då och då avvika från modellen? Det är fortfarande kalori in och ut som gäller.

Tänker ni sådär inramat så har ni större problem än bara kosthållningsfrågor.

pragmatist
2007-10-01, 15:42
Jag testade något som liknade IF långt innan det blev populärt på detta forum (det kallades då för The Warrior Diet men var mycket likt). Sämsta j-vla skitdiet jag någonsin testat. Upplevde det som ren tortyr, jag gjorde inget annat än tänkte på mat under den knappa månad som jag stod ut. Dessutom blev jag tvungen att äta så mycket på kvällen att jag i princip tuppade av för att komma upp i rimligt energiintag. Inte gav det några som helst resultat i termer av förändrad kroppssammansättning heller.

Fet tumme ned från min sida.

MrBoris
2007-10-01, 16:11
men hur funkar det är med att ha proteinbalansen positivt trots att man äter en gång på en hel dag? Antar att så länge man äter tillräckligt (mycket!) så håller den sig positiv till gympasset dagen efter ändå...? Men inte att kanske förkasta att dra i sig lite EAA före passet...

Eddie Vedder
2007-10-01, 16:15
Antar att så länge man äter tillräckligt (mycket!) så håller den sig positiv till gympasset dagen efter ändå...? Men inte att kanske förkasta att dra i sig lite EAA före passet...

Precis.:) Sedan modifierar nog dom flesta något sånär efter eget behov. Ibland känns det skrämmande att läsa hur vissa personer ber Grandmaster om lov att få dricka ett glas Fun Light under fastan men för personer utan dom ätstörningarna kan man nog lägga upp IF på ett alldeles ypperligt sätt för ens träning och välbefinnande.

MrBoris
2007-10-01, 16:19
För mig skulle aldrig IF fungera, har nämligen svårt o se hur jag skulle kunna klämma i mig 6000kcal på _en_ måltid utan o må piss

nutz
2007-10-01, 16:43
För mig skulle aldrig IF fungera, har nämligen svårt o se hur jag skulle kunna klämma i mig 6000kcal på _en_ måltid utan o må piss

Förklara varför du som student någonsin ska äta 6000 kcal eller över huvudtaget äta en måltid om dagen om du inte vill det.

Grandmaster
2007-10-01, 17:17
Detdär argumentet förstår jag inte. Det är ju skitbegränsande att måsta klämma in allt ätande under åttatimmarsperioden. Vad gör man om man ska bort på eftermiddagen och inte hinner äta allt man behöver? Vad gör man om alla polarna vill ha med en ut och äta på kvällen, eller om man har en date? IF är i mina ögon nästan lika begränsande som 3-timmarsregeln.

Man kompromissar, någonting de flesta med sunt förnuft förstår är acceptabelt.

Grandmaster
2007-10-01, 17:20
Jag testade något som liknade IF långt innan det blev populärt på detta forum (det kallades då för The Warrior Diet men var mycket likt). Sämsta j-vla skitdiet jag någonsin testat. Upplevde det som ren tortyr, jag gjorde inget annat än tänkte på mat under den knappa månad som jag stod ut. Dessutom blev jag tvungen att äta så mycket på kvällen att jag i princip tuppade av för att komma upp i rimligt energiintag. Inte gav det några som helst resultat i termer av förändrad kroppssammansättning heller.

Fet tumme ned från min sida.

Warrior Diet är inte IF.

Rättare sagt, Warrior Diet är en form av IF, men väldigt olikt det tillvägagångssätt jag har populariserat (Leangains).

MrBoris
2007-10-01, 17:25
Förklara varför du som student någonsin ska äta 6000 kcal
För att bygga muskelmassa?


eller över huvudtaget äta en måltid om dagen om du inte vill det.

nej precis, finns ingen anledning.

TylerDurden84
2007-10-01, 17:53
Nuts: Varför citerar personer som precis som dig uppenbarligen inte talar FÖR denna metod!?!?!

Koloftw
2007-10-02, 09:07
Detdär argumentet förstår jag inte. Det är ju skitbegränsande att måsta klämma in allt ätande under åttatimmarsperioden. Vad gör man om man ska bort på eftermiddagen och inte hinner äta allt man behöver? Vad gör man om alla polarna vill ha med en ut och äta på kvällen, eller om man har en date? IF är i mina ögon nästan lika begränsande som 3-timmarsregeln.

Det där är ju knappast pga. IF som du får problem.

Du får ju exakt lika mycket problem om du ska ha en date på äta-var-tredje-timme dieten?

jwzrd
2007-10-02, 09:09
Det där är ju knappast pga. IF som du får problem.

Du får ju exakt lika mycket problem om du ska ha en date på äta-var-tredje-timme dieten?

Det är ju det han säger för höge farao!

regus
2007-10-02, 09:10
Äh.. kom tvåa.

Jay-Z
2007-10-02, 09:28
Det funkar bra - två gånger om dagen blir det mat, vilket känns helt okej på vardagarna, ett eller två fler mål på helgerna. Känns inte som någon extremt stor förändring imo - i princip hoppar jag bara frukosten.

Sedan är jag rätt flexibel med fördelning av kalorier och makronutrienter.

Och om fastan någon dag blir kortare än 16 timmar ligger jag inte sömnlös.

För mig har det blivit lite av en Lazy Mans Diet - dvs jag orkar inte laga mat så ofta (jaja storkok ftw ;)).

nutz
2007-10-03, 08:39
Nuts: Varför citerar personer som precis som dig uppenbarligen inte talar FÖR denna metod!?!?!

Därför att det är lite segt att såga nånting som man inte förstår sig på.

MrBoris
2007-10-03, 17:15
Därför att det är lite segt att såga nånting som man inte förstår sig på.

på vilket sätt förstår jag mig inte på IF?

Scratch89
2007-10-04, 13:52
Det jag inte förstår är hur kroppsammansättningen kan förändras. Jag kanske missförstår, men med ändringen i kroppsammansättning menar man att man ska tappa fett o lägga på sig muskler? Kcal in - kcal ut då? :(

Jag trivs än så länge, man blir så mätt av den stora måltiden att man somnar innan Scrubs. Opti. :D

nutz
2007-10-11, 10:41
på vilket sätt förstår jag mig inte på IF?

Du tror att du måste äta enorma mängder mat i en enda måltid.

Eddie Vedder
2007-10-11, 12:06
Du tror att du måste äta enorma mängder mat i en enda måltid.

Oavsett om man inte måste äta all mat inom EN måltid så är det ju under en relativt begränsad tid han måste få i sig sina 6000kcal så måltiderna blir ju jäkligt stora även om det är tre-fyra stycken.

nutz
2007-10-12, 12:29
Oavsett om man inte måste äta all mat inom EN måltid så är det ju under en relativt begränsad tid han måste få i sig sina 6000kcal så måltiderna blir ju jäkligt stora även om det är tre-fyra stycken.

Han äter inga 6000 kcal och det kan jag garantera då jag känner människan i person.