handdator

Visa fullständig version : Kampsport vs. Byggning


Kardiluss
2007-09-30, 15:51
Jag känner lite grann att jag har stött på ett problem i min träning och känner inte att jag har 100 koll på vilken väg som kan tänkas vara bäst att gå.

Jag har tränat styketräning under 7-8 år med relativt goda resultat. Är idag 193 cm, 94 kg och ca. 10-11% i kroppsfett.

Problemet ligger dock i att jag sedan några månader tillbaka börjat träna kampsport och då främst kickboxing 4-5 ggr i veckan. Då detta kräver betydligt mer uthålliga muskler än vad jag tidigare ansett mig behöva så känner jag att jag tar slut och får mjölksyra relativt snabbt.

Jag är välmedveten om att jag skulle kunna köra mer högreppare i gymet och kanske dra ner nåt set på varje övning men grejen är den att jag vill ju behålla min muskelmassa och storlek i så stor utsträckning som möjligt.

Någon som har erfarenhet av detta och har ett upplägg som fungerat bra så får ni gärna komma med tips??

Rahf
2007-09-30, 16:42
Uthållighet kommer med tiden.

Anpassa din träning efter vad du prioriterar. Föredrar du styrketräning så fokuserar du på det och nedprioriterar kampsporten. Du slösar alltså ingen energi på att anpassa dig och optimera dig för din kampsport. Kör du tvärtom så anpassar du din styrketräning därefter.

Ett planeringstips alltså, välj dina prioriteringar för det blir nog svårt att försöka hålla båda två flytande och samtidigt prestera bra.

Vinter
2007-09-30, 16:59
Det kan vara en ide att lägga in nått löppass här och där för att bättra på konditionen. Finns fina videos där mike tyson springer rundor med sin walkman på 80-talet.

Olof
2007-09-30, 18:39
Kampsport och byggning fungerar inte bra tillsammans. Gör som Rahf föreslår och välj en som du prioriterar och anpassa den andra intresset därefter.

En massa extra massa har man ganska lite nytta av i kickboxning (speciellt om du kör utan low-kicks) eftersom det är mer massa att förflytta. Dessto större massa, dessto längre tid och energi tar det att förflytta sig. Kort sagt du kommer snabbt bli trött och du kommer få problem snabbheten.

Ska du satsa på kickboxningen så skulle jag föreslå dig att satsa mycket på sportspecifik träning istället för enbart högrepsträning.

Vinter
2007-09-30, 19:13
Det kan vara en ide att lägga in nått löppass här och där för att bättra på konditionen. Finns fina videos där mike tyson springer rundor med sin walkman på 80-talet.

Lät väll lite lätt cp det jag skrev när jag tänker efter.

Jag tycker du verkar ha ganska opti kroppsbyggnad för för din längd, så det du behöver är uthållighet. Vilket du får av löpning eller någon form av konditionsträning. Olika former av intervaller skulle nog tom vara bäst.

Kardiluss
2007-09-30, 21:40
Jo jag är väl medveten om att krävs mkt för att bli vass i både och.

Men det finns ju utövare med bra flås som ändå lyckas behålla bra massa.

Funderingen gällde om jag ska köra på som vanligt i gymet 6-12 reps med betoning på mestadels 8 reppare eller om det fanns något annat bra upplägg som var värt att testa.

Som det ser ut nu så blir de ca. 3-4 pass i gymmet per vecka eftersom jag valt att för stunden lägga lite mer tid på mer kampträning.

Whistler
2007-10-01, 00:43
Kör på med styrketräningen som förut, träna din kampsport och glöm inte att äta så du ligger på energiöverskott så du fortsätter lägga på dig massa. Kampsportspass bränner mycket energi, så se till att kompensera för de extra passen.

Folk som säger att "byggning och kampsport" inte går ihop har bara för dålig vilja. Du lär knappast bli sämre på kampsporten av att bli större och starkare, men det är nog marginellt hur mycket bättre du blir av att skära ned/anpassa styrketräningen till kampsportsinriktning.

mastermungo
2007-10-01, 01:02
Kör på med styrketräningen som förut, träna din kampsport och glöm inte att äta så du ligger på energiöverskott så du fortsätter lägga på dig massa. Kampsportspass bränner mycket energi, så se till att kompensera för de extra passen.

Folk som säger att "byggning och kampsport" inte går ihop har bara för dålig vilja. Du lär knappast bli sämre på kampsporten av att bli större och starkare, men det är nog marginellt hur mycket bättre du blir av att skära ned/anpassa styrketräningen till kampsportsinriktning.

Det är därför eliten av kampssportarna har byggarkroppar!

Whistler
2007-10-01, 04:14
Det är därför eliten av kampssportarna har byggarkroppar!

Tillhör trådskaparen eliten inom kampsport?
Tillhör trådskaparen elitein inom byggning?

Som jag skrev så lär han nog bara märka marginella resultatökningar sedda ur kampsportens perspektiv om han lägger om styrketräningen för att inrikta sig på kampsporten. Jag tror att han fortfarande är på den nivån inom sitt kampsportsutövande att han gott kan köra på med sin styrketräning som förut och kunna utöva båda sina intressen utan att något av dem skulle bli lidande av det andra. Just uttrycket "marginellt", som jag använde, syftar till att det inte är förrän just marginaler börjar bli betydande, alltså på yttersta elitnivå, som han bör ta med sådana faktorer i beräkning.

Vi vet ju inte ens om han har några planer på att tävla! Att lura i en motionär att han ska lägga om ett av sina största intressen (med ändringar som kan stå i motsats till det han haft som mål innan kampsporten), som han hållt på med i nästan ett decennium, bara för att prestera marginellt bättre på en annan aktivitet... Nej, då tycker jag det är bättre att må bra och göra det som tidigare fungerat och givit utdelning. Hade det inte gjort det så hade han inte hållit på med det så länge som han faktiskt gjort.

Kardiluss: Gör så som du känner är bäst. Jag kan dock lova dig att du kommer bli bättre fighter genom att lägga till ett teknikpass på kampsporten än att ändra styrketräningen.

Om du inte har tillgång till din kampsportslokal utöver de schemalagda träningarna du går på så är min bästa rekommendation att skuggboxas. Du övar upp din färdighet i teknikerna du använder, du ökar din kroppskännedom och du blir snabbare och får bättre flöde. Det är också lätt att lägga in, du behöver ingen särskild lokal eller utrustning, inga handskar eller liknande. Själv knuffar jag undan bordet i vardagsrummet och kör en kvart innan morgonduschen, fungerar alldeles utmärkt. Här är några saker du kan inrikta dig på när du skuggboxas:

* Kombinationer (olika långa, lägg in fintar, lär dig variera så du får flyt mellan teknikerna, t ex att gå från slag till sparkar)
* Teknikfokus (en dag koncentrerar du dig på t ex vänsterjab, nästa dag högerjab, sen höger slag, sen lowkick etc. Du kan variera i oändlighet, öva på det du är sämst på!)
* Stancebyte (träna båda hjärnhalvorna! Variera skuggboxningen med att växla mellan vilken fot som är främst i din stance, du vet aldrig när du får svårt att hålla garden uppe för att armen har fått en spark, eller att du har fått låret söndersparkat, då är det bra att kunna byta stance så att du skyddar den skadade kroppsdelen genom att ha den lite längre bak)
* Instep/fotbyte (få flyt i att sparka/knäa med bakre benet, alltså att göra ett stancebyte innan attack)
* Kontring (din tänkta motståndare sparkar mot ditt huvud, du hinner se sparken komma, avbryt honom med en egen attack!)

Som du ser är möjligheterna oändliga. Det är långt mycket mer än bara fys som gör att du blir en bra fighter. Att du har mjölksyra på kampsportsträningarna kommer just kampsportsträningarna lösa. Det är lite som att säga "Jag är så svag på styrketräningen, vad kan jag göra för att bli starkare så jag klarar styrketräningen?".

Långt inlägg, förlåt mig... Fick en liten släng av inspiration. :)

Whistler
2007-10-01, 04:21
Editfunktionen har som vanligt för kort tidsintervall.

Några tillägg till min tidigare post:

Skuggboxningen kräver ju ingen särskild lokal eller utrustning. Du behöver inga handskar eller dylikt. När jag var aktiv kampsportare brukade jag skjuta undan bordet i vardagsrummet och köra en kvart eller så innan morgonduschen. Fungerade alldeles utmärkt och gav resultat.

Gällande mjölksyran så har jag märkt att Beta-Alanin hjälper mig. Du kan ju alltid testa, om du nu inte redan använder det tillskottet. Säljs till bra pris i Kolo-shoppen! :)

mastermungo
2007-10-01, 10:17
Kör på med styrketräningen som förut, träna din kampsport och glöm inte att äta så du ligger på energiöverskott så du fortsätter lägga på dig massa. Kampsportspass bränner mycket energi, så se till att kompensera för de extra passen.

Folk som säger att "byggning och kampsport" inte går ihop har bara för dålig vilja. Du lär knappast bli sämre på kampsporten av att bli större och starkare, men det är nog marginellt hur mycket bättre du blir av att skära ned/anpassa styrketräningen till kampsportsinriktning.

Får väl citera samma inlägg igen då och vara lite mindre dryg.
Jag har inte sagt att trådskaparen (som bara tränat några månader) kommer märka någon större skillnad av att lägga ner byggningen helt.
Att däremot häva ur sig: "Folk som säger att "byggning och kampsport" inte går ihop har bara för dålig vilja." tycker jag är rent skitsnack.
Jag anser att "Byggning" som sport är en av de sporter som är väldigt svår att kombinera med de flesta andra sporter. Kan inte komma på någon sport på rak arm där man sträavar efter extra kilo dövikt... Sumobrottning då kanske men de ser av någon anledning inte heller ut som byggare.

Vinter
2007-10-01, 10:53
Jo jag är väl medveten om att krävs mkt för att bli vass i både och.

Men det finns ju utövare med bra flås som ändå lyckas behålla bra massa.

Funderingen gällde om jag ska köra på som vanligt i gymet 6-12 reps med betoning på mestadels 8 reppare eller om det fanns något annat bra upplägg som var värt att testa.

Som det ser ut nu så blir de ca. 3-4 pass i gymmet per vecka eftersom jag valt att för stunden lägga lite mer tid på mer kampträning.

Om det är tävla du vill så sikta in dig på en viss viktklass, och se vad de bättre fighterna har för förutsättningar. Oftast handlar det om KO och att vara stabil i de högre viktklasserna, då finns det ingen egentlig nackdel med att ha lite mer massa. Se lite filmer med Remy bojanski och jämför med tex Peter artes och jämför vilken stil som passar dig bäst. Om man inte är ett spenst fenomen som Remy kan det vara smart att satsa på handtekniker och lägga på sig endel muskler.

mjukglass
2007-10-01, 10:54
Du måste nog bestämma dig för om du; a) tränar med vikter för att bli bättre på kampsport eller b) om du tränar byggning och kampsportar för att hålla igång flåset.

Om a) tycker jag att du skall kolla in Ross Enamait hemsida. Hans böcker samt forum är fulla med tips för funktionell styrke/förmågaträning. Googla efter Ross Enamait

Om b) är det väl bara att köra på samt se till att få i sig tillräckligt med mat.