handdator

Visa fullständig version : Spotta sig smal?


Muskelmannen
2007-09-30, 15:25
Min polare sa ett bantningstips till mig idag:

Varje gång du samlar nytt saliv istället för att svälja det, spotta ut det. Då tvingas kroppen att bilda nytt saliv mer oftare, och en process startar. Denna process kommer ju inte gratis utan man måste förbränna något för att kunna göra detta. På så sätt går man ner i vikt.

Kan detta verkligen fungera?

polaren
2007-09-30, 15:26
Om din kompis har rätt så innebär det att kroppen skulle återanvända salivet när det hamnar i magsäcken *screwy* Jag tror att din kompis har gått på en skröna.

Men för att förlora vätska så bör det väl funka, men det får du ju i dig igen så fort du dricker något.

Whistler
2007-09-30, 15:28
Att gå från datorn till köket och tillbaka bränner nog mer energi än att spotta och samla saliv hela dagen.

bertbert
2007-09-30, 15:32
Vad tror du själv? Förefaller det rimligt att du gör av med mycket energi när du spottar?

Om det vore så, skulle det vara önskvärt att gå runt och spotta hela tiden för att förbruka energi? *screwy*

Handcuff
2007-09-30, 15:32
Men vad är det för kompisar alla verkar ha...det ena påstående är värre än det andra :laugh:

Muskelmannen
2007-09-30, 15:37
Om din kompis har rätt så innebär det att kroppen skulle återanvända salivet när det hamnar i magsäcken *screwy* Jag tror att din kompis har gått på en skröna.

Men för att förlora vätska så bör det väl funka, men det får du ju i dig igen så fort du dricker något.

Jag frågade något liknande, men han sa att vätskan inte finns i kroppen när salivet tar slut och salivet måste producer och ska man producera något måste man förbränna något.
Jag vet inte om det är sant, men min polare sa att han var säker på sin sak och att han satsar sin bil på att det är sant.

Rahf
2007-09-30, 15:41
Jag frågade något liknande, men han sa att vätskan inte finns i kroppen när salivet tar slut och salivet måste producer och ska man producera något måste man förbränna något.
Jag vet inte om det är sant, men min polare sa att han var säker på sin sak och att han satsar sin bil på att det är sant.

Säg åt honom att ge dig konkreta bevis annars så säger du verkligen till honom att det är skitsnack. Kan han inte bevisa något så är det skitsnack. Vägrar han fortfarande så säg åt honom att ge dig nycklarna och gör ett allvarligt skämt av det hela.

Eddie Vedder
2007-09-30, 15:45
Jag tror det han säger är sant, men det är ju något man aldrig kommer märka eftersom förbrukningen är så fantastiskt liten. Alltså en fråga om praktik och teori, ungefär som frågan om punktförbränning som "fungerar".

Som att tugga tuggummi för att gå ner i vikt eller att laga starkare mat för att gå ner i vikt. Visst kommer det ge en liten liten ökning i energiförbrukning men självklart är det idioti att gå runt och spotta jämt och ständigt.

Fast det är klart, spottar man hela tiden blir det ju rätt så problematiskt att försöka äta så på sätt kan det ju få en indirekt effekt. Spottorgien utelsuter alla möjligheter till födointag.:D

Muskelmannen
2007-09-30, 15:45
Säg åt honom att ge dig konkreta bevis annars så säger du verkligen till honom att det är skitsnack. Kan han inte bevisa något så är det skitsnack. Vägrar han fortfarande så säg åt honom att ge dig nycklarna och gör ett allvarligt skämt av det hela.

Då nitar han mig.

King Grub
2007-09-30, 15:46
Han pratar skit. Skicka bilnycklarna.

Muskelmannen
2007-09-30, 17:02
Nu sa han att kan bevisa det, han säger att han klarar av att gå ner 1 hekto på en halvtimme med denna metod.

Handcuff
2007-09-30, 17:04
Nu sa han att kan bevisa det, han säger att han klarar av att gå ner 1 hekto på en halvtimme med denna metod.

Jag kan gå ner 3 hekto genom att urinera 2 minuter. Och ännu mer om jag gör "2:an".....

Muskelmannen
2007-09-30, 17:15
Men då har du ju druckit innan och gått upp lika mycket som du går ner.

King Grub
2007-09-30, 17:18
Saliv är också vatten. 98% vatten, t o m. Det vattnet har också druckits någon gång. Kroppen nybildar inte vatten från ingenting i något hemligt inre organ.

Eddie Vedder
2007-09-30, 17:20
Men då har du ju druckit innan och gått upp lika mycket som du går ner.

Saliv är vätska som utsöndras från kroppen, urin likaså. Båda vätskorna har ursprungligen kommit in utifrån. Det är exakt samma sak, svett likaså.

EDIT: Och givetvis var jag för sen.

King Grub
2007-09-30, 17:23
Man producerar runt 700 ml saliv per dag.

15 ml saliv kostar 6 kcal att producera.

700/15=46

46x6=280

Salivkostnaden är 280 kcal per dygn.

Obs, att denna kostnad redan är medräknad i BMR.

Johansv
2007-09-30, 17:54
Förbränner mer om jag masturberar i 5 minuter.

Dum skröna.

pony
2007-09-30, 20:52
Noooo! Att spotta är katabolt! (och jävligt dräggigt)

Jag har för mig att saliv innehåller en massa protein, och denna guldsubstans vill man ju inte slösa med när man äntligen fått i sig den.

Ingen källa på det förutom "jag tycks ha något i bakhuvudet om..."

King Grub
2007-09-30, 20:54
Jag har för mig att saliv innehåller en massa protein

Nä.

http://www.lib.mcg.edu/edu/eshuphysio/program/section6/6ch4/s6ch4_6.htm

pony
2007-09-30, 21:02
Nä.

http://www.lib.mcg.edu/edu/eshuphysio/program/section6/6ch4/s6ch4_6.htm

Mucus! Helt klart roligaste kroppssubstansen.
Vad består i sin tur slemmet utav?

King Grub
2007-09-30, 21:03
Enzymer och immunoglobuliner.

Det finns proteiner i saliv och slem, men att säga att det finns "en massa" i något som till 98% består av vatten är helt fel, även om resten skulle bestå av rent protein, vilket det inte gör. Det är spår. Och det är inte muskelprotein.

Koloftw
2007-09-30, 21:52
Kanske lite OfT, men innehåller snor kalorier det med?

k4l_2007
2007-09-30, 22:23
Att gå från datorn till köket och tillbaka bränner nog mer energi än att spotta och samla saliv hela dagen.


:D

Mental
2007-09-30, 22:29
Saliv är också vatten. 98% vatten, t o m. Det vattnet har också druckits någon gång. Kroppen nybildar inte vatten från ingenting i något hemligt inre organ.

Kroppen nybildar vatten med alla organ *whistle*

Cellandningen :D