handdator

Visa fullständig version : Köp av bil - juridisk fråga!


rikke_B
2007-09-30, 14:39
Vad gäller om man köper en bil/mc där personen som har den, har köpt den på kredit, där det finns återtaganderätt?

Om säljaren inte betalar av på bilen, så kan jag som köpare bli skyldig att lämna i från mig den?

För det är väll rent juridiskt kreditgivaren som äger den tills den är betald?


Tack på förhand :)

David86
2007-09-30, 14:44
Ja det stämmer, se till att han betalar av den innan du köper bilen, eller att du går med han till banken och övertar krediten.

Grisen
2007-09-30, 15:45
Vad gäller om man köper en bil/mc där personen som har den, har köpt den på kredit, där det finns återtaganderätt?

Om säljaren inte betalar av på bilen, så kan jag som köpare bli skyldig att lämna i från mig den?

För det är väll rent juridiskt kreditgivaren som äger den tills den är betald?


Tack på förhand :)

Om du gjort ett godtrosförvärv så torde du inte bli skyldig att lämna ifrån dig bilen. Men kraven på köparen är högt ställda, speciellt gällande bilar som ofta säljs på kredit med förbehåll om återtaganderätt. På en yrkesman inom den aktuella branchen är kraven högre än på en privatperson.

Så man bör undersöka noggrannt hur ägarförhållandena egentligen står till innan du köper bilen.

Se t.ex. http://www.dom.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2005/2005-06-15_T_3807-03_Dom.pdf

rikke_B
2007-09-30, 16:15
Där ser man. Blir nog svårt att göra ett godtrosförvärv m a o.

Rent tekniskt kan man hamna i situationen om bilen är ny och priset är lågt, att kreditkonstnaden som är kvar att betala är högre än det pris som begärs för bilen. Vilket medför att man måste hjälpa till att lösa ut den. Det låter som en (i många fall) dålig affär.

rikke_B
2007-09-30, 16:20
Där ser man. Blir nog svårt att göra ett godtrosförvärv m a o.

Rent tekniskt kan man hamna i situationen om bilen är ny och priset är lågt, att kreditkonstnaden som är kvar att betala är högre än det pris som begärs för bilen. Vilket medför att man måste hjälpa till att lösa ut den. Det låter som en (i många fall) dålig affär.

Tillägg: Om man hypotetiskt, säljer bilen en vecka efter att man köpt den, borde kraven för godtrosförvärv dock vara lägre ställda gentemot den köparen!?

David86
2007-09-30, 19:08
Tillägg: Om man hypotetiskt, säljer bilen en vecka efter att man köpt den, borde kraven för godtrosförvärv dock vara lägre ställda gentemot den köparen!?
Det går kolla upp om bilden är skuldbelagd på under en minut hos Vägverket, så jag kan inte se något fall där det skulle gå komma undan.

rikke_B
2007-09-30, 20:09
Det går kolla upp om bilden är skuldbelagd på under en minut hos Vägverket, så jag kan inte se något fall där det skulle gå komma undan.

Kontentan blir alltså att det gäller att vara försiktig när man är på jakt efter bil/mc :)

Och en annan att det är många fula fiskar med objekt ute på blocket som inte alltid talar sanning...

Tack för svaren btw!

Mr.krille
2007-09-30, 20:18
som sagt kolla alltid på
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Där ser man lätt om det är kredit eller ej på bilen,funkar bra.

Lycka till!

Mr.krille
2007-09-30, 20:19
glömde...
man kan även se hur många ägare det har varit innan.det är inte alltid att det är som det står i säljes annonsen...

rikke_B
2007-09-30, 21:40
som sagt kolla alltid på
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Där ser man lätt om det är kredit eller ej på bilen,funkar bra.

Lycka till!

Jo den har jag använt mig av, därav ursprungsfrågan. Men tack ändå!

glömde...
man kan även se hur många ägare det har varit innan.det är inte alltid att det är som det står i säljes annonsen...

Lite lustigt är att det bara visar antalet ägare sedan det togs i trafik första gången. Det kan finnas ägare till fordonet som inte ställt det i trafik, men ändå kört med det - vilket inte framgår.
Det får man dock fram om man begär ett fax-utdrag!

Fick ett sånt exempel idag när jag kollade runt efter objekt.

Mental
2007-09-30, 22:33
Min bil hade bollats mellan 2 bilhandlare i stockholm. samma koncern men olika platser, 6 ägarbyten under samma månad innan de bestämt sig för vart den skulle säljas från, hah