handdator

Visa fullständig version : Kall eller varm dush ?


kungen416
2007-09-30, 14:02
Tänkte bara fråga om det gör någon skillnad om man dushar kallt respektive varmt ? Typ ökar någonting eller stärker något ? Har hört att det kan vara bra för imunförsvaret att chocka det med en snabb kall dush då och då stämmer det och finns det mer fördelar nackdelar ??

Upptaget
2007-09-30, 14:17
Märkt att om jag duschar varmt och sedan drar på med iskallt vatten för det är skönt, så verkar det som om att det utlöser en förkylning på mig..

Gjorde ofta såhär förr för att det var skönt och duscha iskallt sista 2minutrarna innan man ska stänga av, men jag var ofta förkyld..

En kompis sa till mig att sluta duscha kallt och det gjorde att förkylningarna avtog och jag är inte alls förkyld lika ofta längre... Vet inte om det är inbillning men så är det iaf.. Höll på med det säkert i 1år och var fökyld titt som tätt och undrade varför jag fick det hela tiden då jag ibland inte var ute på hela dagen..

Så enligt mig Nackdelar..

mastermungo
2007-09-30, 14:19
Min gamla karatetränare som va en av de livligaste och rörligaste 70+åringarna jag träffat hävdade att stor del av hans goda hälsa berodde på att han alltid duschade så varmt som det bara var möjligt.

Frantic
2007-09-30, 14:22
Johan Wissman och några lag i Premier League duschar kallt (och då menar jag riktigt iskallt) efter hårda ansträngningar för att öka återhämtningen

Nadreas
2007-09-30, 14:43
Många elittränande isbadar efter pass för att föra ut slaggprodukter ur musklerna

schabo-labo
2007-09-30, 14:53
Wissman sa till en reporter på Tv efter ett lopp att han inte hinner prata så länge för att han hade bråttom till isbadet. Personligen tycker jag det är gött att duscha kallt, man piggnar till och känner sig fräschare efteråt.

Yucko
2007-09-30, 14:58
Wissman sa till en reporter på Tv efter ett lopp att han inte hinner prata så länge för att han hade bråttom till isbadet. Personligen tycker jag det är gött att duscha kallt, man piggnar till och känner sig fräschare efteråt.

Hörde också den intervjun, och jag undrar om det verkligen ligger någon sanning i det? Grub? :)

Duschar alltid kallt efter träningen, men det är för att jag är lika varm som en härdsmälta ungf.

Rahf
2007-09-30, 16:46
Kontrastduschen. (http://www.vsnaturopathy.com/Shower.html) Detta ska tydligen funka för att motverka träningsvärk till viss mån och hjälpa återhämtningen en aning. Om det funkar på riktigt vet jag inte men har hört positiva responser från vissa håll.