handdator

Visa fullständig version : Lågkolhydratdiet och träningsintensitet


Ella
2007-09-30, 11:31
Hej!

Jag vet att lågkolhydratsdiet varit på tapeten i andra trådar. Men min fråga handlar inte om att jag vill bygga muskler samtidigt (vill dock ha så liten förlust som möjligt). Snarare vill jag veta vilken träninsgintensitet jag kan ligga på och om jag ska äta på något visst sätt före/efter mina träningspass för att få återhämtning:

Jag äter ca 40g-70 kolhydrater per dag, fördelat över dagen.
ex:
Frukost: Äggvitor+keso+nötter+ något grönt
Lunch/middag: Protein + grönsaker+ fett

Vissa säger att man inte ska och kan träna styrketräning överhuvudtaget på denna diet. Vad är sanningen om det? Likaså gäller konditionsträning då det rekomenderas mest att man går promenader. Målet är tappa fettvikt.

FRÅGA: Finns det något sätt att gå på denna diet -och fortfarande träna medeltung styrketräning och kondition med puls kring 135-150, och få bra återhämtning, - men ändå stanna i Ketos?

Danny Devito
2007-09-30, 11:37
Såklart man kan träna styrketräning - man bör t.o.m. det för att minimera muskelförlust. Men varför måste du träna kondition?

Ella
2007-09-30, 11:41
Målet är ju att tappa fettvikt så jag tänkte nog både träna låg och medelintensiv konditionsträning...

Eller..?

Det jag oroar mig mest över är hur jag får återhämtningen rätt med denna diet. Jag förstår att jag inte kan köra hur mycket som helst, men lite mer än "promenader" vill jag ju ändå köra!!

Danny Devito
2007-09-30, 11:43
Du kommer inte gå ner snabbare med en massa konditionsträning om kaloriunderskottet är detsamma, fast då måste du iofs sänka kaloriintaget.

Skulle jag köra en sådan diet skulle jag skippa all cardio och bara satsa på styrketräning + kaloriunderskott.

kidpoker
2007-09-30, 12:16
men om han konditions tränar förbrännar han inte mer kalorier då?dvs går ner ännu mer än "bara" gymma?

så trodde jag det var men jag är ju en novice så :)

edit:jag menar alltså om han äter låt oss säga 600kcal och ca 50g kolhydrater per dag(vlcd).går han inte ner mer om han konditonstränar 5ggr i veckan än inte tränar alltså?

kanske en dum fråga men..:em:

Eddie Vedder
2007-09-30, 12:20
men om han konditions tränar förbrännar han inte mer kalorier då?dvs går ner ännu mer än "bara" gymma?

så trodde jag det var men jag är ju en novice så :)

All fysisk aktivitet förbrukar ju energi, konditionsträning förbrukar i regel mer än lika lång tids styrketräning. Med andra ord förbrukar du helt enkelt mer energi ju mer du rör på dig.

Sen vilket som kommer resultera i mest viktnedgång avgörs ju av hur mycket du käkar. En och en halv timmes löpning varje dag jämfört med ett lika långt styrkepass och lika mycket mat i båda fallen så kommer du tappa mer av det första alternativet.
Men ju mer du tränar kommer det ju slita på kroppen, glöm inte det.

Raggis
2007-09-30, 12:21
men om han konditions tränar förbrännar han inte mer kalorier då?dvs går ner ännu mer än "bara" gymma?

så trodde jag det var men jag är ju en novice så :)

edit:jag menar alltså om han äter låt oss säga 600kcal och ca 50g kolhydrater per dag(vlcd).går han inte ner mer om han konditonstränar 5ggr i veckan än inte tränar alltså?

kanske en dum fråga men..:em:

Beror ju på hur fort man vill gå ner.

Danny Devito
2007-09-30, 12:41
edit:jag menar alltså om han äter låt oss säga 600kcal och ca 50g kolhydrater per dag(vlcd).går han inte ner mer om han konditonstränar 5ggr i veckan än inte tränar alltså?

kanske en dum fråga men..:em:

Jo såklart han/hon går ner mer i vikt, men om man skapar ett för stort kaloriunderskott och sen kör cardio på det blir det bara en massa muskler som ryker - inte mer fett.

kidpoker
2007-09-30, 12:48
ok tack för svaren!

Ella
2007-09-30, 12:48
Fast jag går inte på lågkaloridiet..., lågkolhydratsdiet dock. I praktiken innebär det att jag visserligen att jag äter ca -500kcal om dagen mindre. Men min stora undran är att när jag tar bort så mycket kolhydrater från kosten (får dem mest från grönsaker), -vilken intensitet jag kan ligga på -och få en bra återhämtning.

Danny Devito
2007-09-30, 12:50
Fast jag går inte på lågkaloridiet..., lågkolhydratsdiet dock. I praktiken innebär det att jag visserligen att jag äter ca -500kcal om dagen mindre. Men min stora undran är att när jag tar bort så mycket kolhydrater från kosten (får dem mest från grönsaker), -vilken intensitet jag kan ligga på -och få en bra återhämtning.

Det beror ju på hur mkt du tränar, hur ofta osv...

Eddie Vedder
2007-09-30, 12:57
På en diet där underskottet inte är jättestort kan du säkert köra på rätt rejält utan att ta för mycket skada.

Frågan är snarare hur bra du kan prestera med så lågt kolhydratintag. Alltså tror jag inte återhämtningen av kroppen blir så jättelidande om du ändå har ett hyfsat energiintag, men jag tror du kommer ha sämre kapacitet när du tränar iom lågt kolhydratintag.

Ella
2007-09-30, 14:22
På en diet där underskottet inte är jättestort kan du säkert köra på rätt rejält utan att ta för mycket skada.

Frågan är snarare hur bra du kan prestera med så lågt kolhydratintag. Alltså tror jag inte återhämtningen av kroppen blir så jättelidande om du ändå har ett hyfsat energiintag, men jag tror du kommer ha sämre kapacitet när du tränar iom lågt kolhydratintag.


Prestationsförmågan försämras helt klart. Men håller jag mig till medeltung styrka och medelintensiv konditionsträning så går det bara bra. Däremot märker jag att jag lättare får träningsvärk.

Ella
2007-09-30, 14:26
Det beror ju på hur mkt du tränar, hur ofta osv...

Samtliga pass med ca 40-50 min kondition
mån:Rygg
Tis: Bröst + mage
Ons: vila
Tors: Biceps, triceps
Fre: Endast kondition
Lördag: ben
Söndag:vila alt. ex promenad