handdator

Visa fullständig version : Hur viktiga är skor när man använder "ortopedsulor"


Johan86
2007-09-29, 23:49
Har fått sulor gjutna efter mina fötter hos ortopeden. Kostade 2000kr. Så nu är frågan hur viktigt det är med dyra/bra joggingskor. Räcker det med att köpa tex Brooks skor med pronationsstöd för ca 500kr? För det är väl ändå sulorna som är viktigaste för mina fötter då jag måste ha pronationsstöd

ChrisDEFC
2007-09-30, 00:13
jag skulle vilja säga att sulorna kompenserar ju bara för att dina fötter inte har en "perfekt" form, när du använder sulorna så blir du ju bara "normal" sen har skorna i sig lika stor skillnad för dig som vilken som helst som inte har inläggssulor vilket enligt vissa är stor skillnad och enligt andra inte har stor skillnad. Säljare och företagen som tillverkar skor säger väl att det är extremt viktigt, jag kan inte svara för hur mycket sanningshalt det ligger i det men att det är helt oviktigt skulle nog va att ljuga. Köp inte det billigaste skiten men lägg heller inte onödigt mycket pengar på det är mitt tips, köp lite dyrare skor på rea, finns nästan alltid rea nån stans på nån lite dyrare modell med extra stöd.

Jax
2007-09-30, 09:01
Mitt råd lyder (utan att veta ditt egentliga problem förutom att du pronerar):
- använd dina inlägg i alla andra skor
- gå i bra skor till vardags och KNYT dom. Oknutna skatearskor och liknande borde förbjudas. Direkt obra för fötterna.
- köp ett par bra löparskor (minst en tusing tyvärr) som passar din fot och spring i dem utan att använda sulorna. Ta hjälp av kunnig personal för att välja sko. Glöm inte att berätta för dem vilka problem du har.


Motivering:
Att ha både en uppbyggd sko och en sula blir kaka på kaka. Eventuellt kan du ha det i början för att få bort eventuella problem (jag vet som sagt inte varför du har sulorna), för att sedan minska användande allt mer och göra det som jag tycker är viktigast: träna upp foten. Det gör du inte genom att ge den omotiverat mycket stöd.

Det där med sulor verkar vara någon universallösning som ortopeder och annat löst folk använder sig av. Jättebra för gamla damer, men jag förespråkar starkt den meningen att det inte är bra för löpare. Btw, mina inläggssulor ligger längst in i gardroben. Kostnaden för dem är en bra bit över 100 kr/användning.

Angående att köpa skor på rea: titta alltid när de är gjorda (står på lappen i tungan). Oftast är de mer än ett år gamla och gummi är en färskvara.

z_bumbi
2007-09-30, 09:25
Har fått sulor gjutna efter mina fötter hos ortopeden. Kostade 2000kr. Så nu är frågan hur viktigt det är med dyra/bra joggingskor. Räcker det med att köpa tex Brooks skor med pronationsstöd för ca 500kr? För det är väl ändå sulorna som är viktigaste för mina fötter då jag måste ha pronationsstöd

Gå till en bra skobutik där de har utbildad personal som kan se vilka skor som passar med sulorna och om de tycker att du behöver sulorna vid löpning, med bra utbildad så menar jag en butik som minst har ortopedtekniker som dessutom kan anpassa sulornas passform till skorna.

Johan86
2007-09-30, 10:01
Jax: Jag har egentligen inga problem med fötterna förrutom att jag överpronerar. Jo det skulle va att jag fick ont i benhinnorna för några veckor sen då jag joggade utan mina ortopedsulor. Joggade igår med sulorna och idag känner jag inget från benhinnorna. Hur kan man träna upp foten så att den inte behöver stöd? Det känns fruktansvärt mycket bättre när jag stoppar i sulorna i mina skor oavsett vilka det är , skate,jogging,kängor osv

Jax
2007-09-30, 10:19
Jax: Jag har egentligen inga problem med fötterna förrutom att jag överpronerar. Jo det skulle va att jag fick ont i benhinnorna för några veckor sen då jag joggade utan mina ortopedsulor. Joggade igår med sulorna och idag känner jag inget från benhinnorna. Hur kan man träna upp foten så att den inte behöver stöd? Det känns fruktansvärt mycket bättre när jag stoppar i sulorna i mina skor oavsett vilka det är , skate,jogging,kängor osv
Stöd i form av pronationsstöd på skorna kan vara svårt att komma ifrån och det är ingen större mening med det heller. Grejen med formgjutna sulor är att de ger för mycket stöd och gör stabiliseringsmuskler i foten klenare om du alltid använder dem.

Om du nu inte har några problem med fötterna så kan jag för min värld inte förstå varför du la 2000 spänn på ett par sulor när du hade haft mer nytta av ett par bra skor för halva den summan.

Johan86
2007-09-30, 10:40
Jag fick sulorna gratis:) Hur tränar man upp stabiliteten i foten?

ChrisDEFC
2007-09-30, 10:53
http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?HID=350&FID=397&HSID=4461
längs ner på den sidan är en övning som jag gillar, när du klarar det utan problem kan du alltid köra med en balansbräda eller va det heter.

Jag ska själv iväg och göra formgjutna sulor själv om några veckor då jag haft ont i fotleden i flera år och på slutat har baksida lår, rav fått kompensera för dom sneda fötterna och obalans uppstått i hela kroppen vilket som nu på slutet gjort att jag blivit sned i hela ryggen. Har varit både hos kiropraktor och fysioterapeut som båda tipsat mig om att göra riktiga inlägg. Om jag håller foten rakt fram kan man tydligt se att hela foten är sned så för min del är det nog läge med riktiga sulor, sen undrar jag varför kan man inte lika gärna ta ett par skapligt vanliga skor och lägga i sin egen sula i dom istället för att försöka hitta ett par skor som är ungefär som man behöver. måste ju komma närmare en jämn fördelning med formgjutna inlägg än att köpa ett par skor med lite mer stöd eller har jag fel?
Jag kommer nog behöva ha mina när jag orienterar just för att det finns väldigt få bra orienteringsskor enligt mig och alla är ganska platta i sulan och jag behöver extra stöd. Sen skulle jag åxå gärna träna upp foten istället för att köpa inlägg men tror faktiskt att mina fötter är lite för sneda för mina muskler eller ledband eller va det är som stabiliserar upp foten är mycket kortare på insidan benet än på utsidan. Någon som vet övningar för att jämna till det? För som det är nu så bryter det lixom på foten varje gång jag sätter ner den i marken.

Jax
2007-09-30, 11:08
Hur tränar man upp stabiliteten i foten?
Spring i terräng

Åse Columbus
2007-09-30, 11:36
Jag fick sulorna gratis:) Hur tränar man upp stabiliteten i foten?


använd balansplatta eller en sk bosutrainer......

http://bosufitness.com/fitness-video.php

kolla på fitness tips...finns videos som visar hur man gör...många gym har den!

Jax
2007-09-30, 11:40
Johan: Jag menar inte att du ska träna upp styrkan i fötterna för att få bort pronationen utan bara att inläggsulor försämrar fötternas stabilitet som du annars får om du exempelvis springer mycket terräng. Bara så att du inte missuppfattar mig.

Hobbes
2007-09-30, 22:17
Har fått sulor gjutna efter mina fötter hos ortopeden. Kostade 2000kr. Så nu är frågan hur viktigt det är med dyra/bra joggingskor. Räcker det med att köpa tex Brooks skor med pronationsstöd för ca 500kr? För det är väl ändå sulorna som är viktigaste för mina fötter då jag måste ha pronationsstöd

Låter som om du överpronerade och inläggen skall motverka detta. Se då till att skon i sig är väl uppbyggd och är lämplig till inlägg. Vissa skotillverkare låter visa skor vara förbereda för inlägg. Brooks hade en modell som hette BEAST tidigare som var gjord med det i åtanke.

Jag är själv diabetiker och använder dagligen inlägg. Detta för att jag måste kompensera min hålfot. Skorna jag använder är approach skor, Haglöfs, Garmont osv. Då dess i sig är väl uppbyggda och har bra dämpning alt. rullsula.

Jax är mycket skicklig och kunnig på skor så hans råd skall du ta i beaktning!

Marcus

Mpet
2007-09-30, 22:35
menar inte att kapa men har fotproblem jag med. Jag har plattfötter och en av fötterna är mer åtgången än den andra. har hoppat "sönder" plattfoten på vänsterfot ok nu iaf. men jag använder ilägg dagligen, dels hårdplast ilägg som ortoped har format åt mig sen ett ilägg som är lite mindre för att springa i. bör jag inte använda dessa? har alltid fått höra att fotvalvet inte går att träna upp! o att man måste kompensera upp valven för annars så kommer knäna att ta stryk då man vinklar in benen, sen rygg osv.

Jax
2007-10-01, 06:56
menar inte att kapa men har fotproblem jag med. Jag har plattfötter och en av fötterna är mer åtgången än den andra. har hoppat "sönder" plattfoten på vänsterfot ok nu iaf. men jag använder ilägg dagligen, dels hårdplast ilägg som ortoped har format åt mig sen ett ilägg som är lite mindre för att springa i. bör jag inte använda dessa? har alltid fått höra att fotvalvet inte går att träna upp! o att man måste kompensera upp valven för annars så kommer knäna att ta stryk då man vinklar in benen, sen rygg osv.
Har du en fotskada tycker jag absolut att du ska använda dem. Fotvalvet går mycket riktigt inte att träna upp i någon större grad.

z_bumbi
2007-10-01, 08:54
Har man redan plattfot är det nog svårt att bygga upp ett bra fotvalv (de belastas för mycketi vardagen) men i övrigt är fötterna ungefär lika träningsbara som resten av kroppen, kör man med ilägg som stödjer hålfoten så är det dessutom viktigt att man tränar fötterna så man inte helt tappar formen på fotvalvet när man tar av sig skorna.
Bara en så enkel sak som att köra tåhävningar utan skor och steget efter även på mjukt underlag bygger upp fötterna, att köra mark utan skor är något som har hjälpt en del då man har hela foten i golvet och måste "bara" kämpa med att hålla fotvalvet i ett neutralt läge, att dra en handduk med tårna är en annan klassiker osv
Man får se till att man träffar någon som kan fötter som hjälper en eller så får man söka information själv, man ska alltid tänka på att det är LÄTTA BELASTNINGAR som gäller vid sådan här träning och att det inte är rent muskulär uppbýggnad så man ska ta det lugnt med ökningarna så allt annat i fötterna hänger med.

Tolkia
2007-10-01, 10:03
Har man redan plattfot är det nog svårt att bygga upp ett bra fotvalv (de belastas för mycketi vardagen) men i övrigt är fötterna ungefär lika träningsbara som resten av kroppen ...
Halvt on topic, halvt off topic: Är det någon skillnad på att vara född med plattfot/låg hålfot och att vara född med hög, som sedan sjunkit ned p.g.a. hög belastning (kroppsvikt, träningsform, dåliga skor etc.) när det gäller träningsbarhet?

z_bumbi
2007-10-01, 10:15
Halvt on topic, halvt off topic: Är det någon skillnad på att vara född med plattfot/låg hålfot och att vara född med hög, som sedan sjunkit ned p.g.a. hög belastning (kroppsvikt, träningsform, dåliga skor etc.) när det gäller träningsbarhet?

Jag har för min del ingen aning, Börje eller någon annan sjukgymnast kanske kan svara på det.

Zhenli
2007-10-01, 11:10
Angående att köpa skor på rea: titta alltid när de är gjorda (står på lappen i tungan). Oftast är de mer än ett år gamla och gummi är en färskvara.

Hur gammla får skorna max vara på ett ungefär när man köper ett par nya då? köpte ett par nya nu i veckan som tillverkades för 6 mån sen.

Jax
2007-10-01, 11:16
Hur gammla får skorna max vara på ett ungefär när man köper ett par nya då? köpte ett par nya nu i veckan som tillverkades för 6 mån sen.
Det ser jag inte som några problem. Under ett halvår år får väl ses som okej. Går det över ett år så kan jag tänka mig att köpa om det inte är för mycket över och om priset är bra. Det eftersom jag ändå inte använder dem mer än ett år.

Är de äldre än 1,5 år så skulle i alla fall inte jag köpa dem. Hade jag varit mer priskänslig så hade jag kanske gjort det.

Zhenli
2007-10-01, 11:44
ok så bra, blev ju lite orolig där :)

burkmannen
2012-09-20, 11:38
Slår upp en gammal tråd.

Är det endast ortopeder som kan tillverka riktiga ortopediska sulor? Tänkte kolla upp om det kan hjälpa mig och samtidigt ställa några frågor eftersom ortopederna verkar kunna mer om underdelen av kroppen. Problemet är ju att det kostar 700kr för ett enda besök hos en privat ortopedklinik.

Tomas W
2012-09-20, 11:48
Slår upp en gammal tråd.

Är det endast ortopeder som kan tillverka riktiga ortopediska sulor? Tänkte kolla upp om det kan hjälpa mig och samtidigt ställa några frågor eftersom ortopederna verkar kunna mer om underdelen av kroppen. Problemet är ju att det kostar 700kr för ett enda besök hos en privat ortopedklinik.


Är ingen ortoped som tillverkar de utan en ortopedtekniker :)

burkmannen
2012-09-20, 11:58
Är ingen ortoped som tillverkar de utan en ortopedtekniker :)

Men måste man söka sig till en ortopedtekniker eller finns det andra ställen som tillverkar? Ett besök hos en privatklinik kostar enbart besöket 700kr. Tänkte om det finns billigare ställen som gör. Ej skokedjor utan sjukgymnaster och så vidare.

mommy
2012-09-20, 13:15
Men måste man söka sig till en ortopedtekniker eller finns det andra ställen som tillverkar? Ett besök hos en privatklinik kostar enbart besöket 700kr. Tänkte om det finns billigare ställen som gör. Ej skokedjor utan sjukgymnaster och så vidare.

Hos Gå- och löpklinken är det ortopedtekniker som tittar på dina fötter och formgjuter sulorna. Kostar någon hundralapp för undersökningen tror jag och så priset för sulan sen såklart.

burkmannen
2012-09-20, 14:00
Hos Gå- och löpklinken är det ortopedtekniker som tittar på dina fötter och formgjuter sulorna. Kostar någon hundralapp för undersökningen tror jag och så priset för sulan sen såklart.

Jag vill ha kombinerad undersökning och tips om jag ska ha inlägg eller inte och chansar att dom endast gör sulorna. Kedjan finns ändå inte här. :)

emi23j
2012-09-20, 15:35
http://www.gymnasticbodies.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=7587

har inte plattfot, men hade gärna prövat denna "metod" på min högra fot. Men är rätt tidskrävande..

Och en annan notering. Skulle absolut inte rekommendera denna typen av sulor för personer som inte har några märkbara problem, men det är baserat på egna erfarenheter.

Hobbes
2012-09-25, 07:53
Mitt stora tips till er som letar sulor till skor, löpning eller vardag kolla efter:

SOLE (http://www.yoursole.com/ca)

Är diabetiker sedan 28 år tillbaka, fötterna är min prioritet, dessa sulor är underbara för fötterna. Du kan lägga dem i ugnen, läs instruktion, i skorna och stå i skorna under en viss period och de formar sig efter dina fötter.

Jag äger 3 par av Haglögs skor då de sammarbetar med Haglöfs och deras skor levereras med SOLE sulor. Om inte köp deras sulor och använd i skorna. Har deras sulor i hikingskor, kängor, alpinastorskor, löpskor m.m. m.m.

REKOMMENDERAS!

svenbanan
2012-09-25, 08:52
Jag vill ha kombinerad undersökning och tips om jag ska ha inlägg eller inte och chansar att dom endast gör sulorna. Kedjan finns ändå inte här. :)

När jag skaffade inlägg för c:a 10 år sedan så var det min sjukgymnast som trodde att jag kanske kunde behöva. Men hon tyckte att snubbarna på gå & löp kliniken (i Uppsala) var de som skulle ha sista ordet. Dvs de hade den kompetensen (och integriteten) att avgöra om jag verkligen behövde sulorna eller ej.

Så jag skulle helt klart rekomender denna kedja också.

Donkey Kong
2012-09-25, 19:51
Lätt OT - Om jag minns rätt så finns det vissa sjukdomstillstånd som kan få fötterna att sjunka ihop (skelettet mjuknar tror jag), bl.a. just diabetes. Då är sulorna bra att ha, för att inte helt förstöra fötterna.

Hobbes
2012-09-26, 02:11
Lätt OT - Om jag minns rätt så finns det vissa sjukdomstillstånd som kan få fötterna att sjunka ihop (skelettet mjuknar tror jag), bl.a. just diabetes. Då är sulorna bra att ha, för att inte helt förstöra fötterna.

Handlar för mig mycket om att fördela trycket på fotsulan. Sulorna avlastar fotsulan och förvärrar inte en av de sidoeffekterna som diabetes medför dålig cirkulation i fötterna och nervskador.

Angående skelletet vet jag inte!