handdator

Visa fullständig version : Vilka muskler, vilken dag?


sigward
2007-09-29, 22:40
Hej!
Jag undrar vilka muskler man inte borde träna samma dag helt enkelt. Jag försökte leta lite här på forumet, hittade en del program men kom inte riktigt fram till min fråga. Armar som består av ett antal muskler t.ex. biceps, triceps osv, vilka muskler borde man dela upp på olika dagar för att få ut max effekt av träningen (om man nu behöver göra det ;) ). Detta förutsatt att jag vill träna i den mån det går ”hela” överkroppen på två dagar (armar, bröst, axlar, rygg och mage).

Länka gärna till en tråd om det redan finns / Tack

pragmatist
2007-09-29, 22:52
Eftersom det går alldeles utmärkt att träna hela kroppen på samma dag och eftersom det bevisligen kan ge utmärkta resultat, så är svaret på din fråga att det inte finns några muskelgrupper som man inte bör träna tillsammans.

sigward
2007-09-29, 22:54
perfekt!

Jorgen
2007-09-30, 07:59
Dom muskelgrupperna du inte gillar att träna ihop bör du inte köra på samma dag. Annars är det fritt fram att blanda som du vill.

Solve
2007-09-30, 10:34
Men beror väl på hur du tränar... kör du som jag 4pass i veckan så är det lite onödigt o köra triceps och axlar samma pass, iaf om du kör tungt blir riktigt svårt o inte ´´failure´´
Kör tex. axlar och rygg
Triceps mage
Biceps bröst
benena

ChrisDEFC
2007-09-30, 10:41
Dom muskelgrupperna du inte gillar att träna ihop bör du inte köra på samma dag. Annars är det fritt fram att blanda som du vill.

Bra skrivet, instämmer. Kör du tvåsplit så kan du ju för enkelhetens skull köra fram - baksida el över - underkropps splittar för då är det lättare att hålla ordning på vilka muskler du ska köra.

Jorgen
2007-09-30, 15:11
Men beror väl på hur du tränar... kör du som jag 4pass i veckan så är det lite onödigt o köra triceps och axlar samma pass, iaf om du kör tungt blir riktigt svårt o inte ´´failure´´
Kör tex. axlar och rygg
Triceps mage
Biceps bröst
benena

Jag kör axlar/triceps, varför skulle det vara fel på något vis?

Solve
2007-09-30, 15:27
Jag kör axlar/triceps, varför skulle det vara fel på något vis?

Jag känner iaf att jag inte orkar pressaupp vikten om jag kör de övningarna efter varran, fast vi tränar kanske olika... jag kör 15*9 per muskel indelat på 3övningar riktigt tungt, en smaksak tror jag

Jorgen
2007-09-30, 15:40
Jag känner iaf att jag inte orkar pressaupp vikten om jag kör de övningarna efter varran, fast vi tränar kanske olika... jag kör 15*9 per muskel indelat på 3övningar riktigt tungt, en smaksak tror jag

Nu kör ju jag inte så tungt, eller så många set. Det kan vara därför som jag orkar med det. :)

Fjällbrynt
2007-09-30, 16:23
Push/pull konceptet funkar bra om man vill dela upp överkroppen i tvåggr/vecka då blir de:

push: Axlar, Bröst och triceps

Pull: Rygg, mage och biceps

men kan ju testa detta, men jag säger inte att det är rätt