handdator

Visa fullständig version : Alla press-set innan isolering?


Sparrisen
2007-09-29, 20:56
Tja!

När ni kör bröst och axlar under samma pass, brukar ni då köra samtliga press-set först (både bröst och axlar) innan ni går på isoleringsövningar såsom flyes och sidres m.fl.? Eller kör ni helt enkelt en muskelgrupp i taget?

Trevlig fortsättning på helgen! :)

Solve
2007-09-29, 21:45
Jag kör alltid de jobbigaste först, mitt axelpass ser ut såhär:

Hantelpress
Militärpress bakom ryggen
Sedan någon lättare hantelövning

jag klarar inte att köra militärpressen och hantelpressen sist, då blir de löjligt lätta vikter.

Sparrisen
2007-09-29, 22:02
Jag kör alltid de jobbigaste först, mitt axelpass ser ut såhär:

Hantelpress
Militärpress bakom ryggen
Sedan någon lättare hantelövning

jag klarar inte att köra militärpressen och hantelpressen sist, då blir de löjligt lätta vikter.

Fast frågan gällde ju om man kör bröst och axlar under samma pass... ;)

Nimille
2007-09-29, 22:31
Bra fråga, +1 på den ^^

panzerpig
2007-09-29, 23:28
Jag tror ändå att solves svar är riktigt.
antingen jobbigast först tex:
bänkpress
axelpress
flyes
sidolyft (eller liknande)

jag kan kan ibland lägga en isoleringsövning som "vila" mellan dom tunga
bänkpress
flyes (triceps får vila inför militär/axelpress)
axelpress
sidolyft

testa lite olika varianter så märker du nog vad som är bäst.
min syn på isoleringsövningar är att dom är till för att nå muskler som kanske inte är helt slutkörda eller inte tränats alls.
tex kör jag chins, stångcurl så kan jag sedan köra hammercurl för att delar av överarmen och uderarmen som inte stångcurl och chins klarat av att trötta ut helt ska få sig en omgång.

Timmi
2007-09-29, 23:58
Kör bröst och axlar på samma pass sen en tid tillbaka (idag senast ;)) Kör först färdigt bröst sen axlarna, axlarna har fått jobba under bröstelen så vikterna på axelövningarna blir lägre än om jag skulle kört dem först/separat men jag är övertygad om att musklerna inte vet vilken vikt det är bara att den är tung där och då.

Timme
2007-09-30, 01:00
Vanligast ja. Press först. Man kan dock träna det som kallas för pre-exhaustion. Man tränar tex Hantelflyes först och efter det träna bänkpress men då gör man det som ett superset. Man kör alltså bänkpress direkt efter hantelflyes. Då får bröstet en hel del stryk.

von huff
2007-09-30, 07:24
så kan man ju köra såhär t.ex.


bänk
militär
snedbänk
hantelpress

altså turvis och avsluta med nån isolationsövning.En annan sak jag märkt ät att om jag kör axlar före bröst så behöver jag inte sänka vikterna så mycket men tränar jag bröst före axlar så blir jag tvungen att sänka vikterna mer då jag kör axlar

Jorgen
2007-09-30, 07:57
Jag kör alltid klart en muskelgrupp innan jag börjar på nästa.
Men det är varken rätt eller fel att göra det ena eller det andra. Prova båda sätten och kör det du tycker känns bäst.