handdator

Visa fullständig version : Kan stretching ändra muskelns utseende? dvs lång muskel/kort muskel


k4l_2007
2007-09-29, 19:40
Har hört att den kan man å andra sidan så har jag också läst att man inte kan ändra på hur muskeln ser ut.

Har använt sök-funktionen men hittade inget om att det kan förändra musklernas form eller inte

Arne Persson
2007-09-29, 19:42
Har hört att den kan man å andra sidan så har jag också läst att man inte kan ändra på hur muskeln ser ut.

Har använt sök-funktionen men hittade inget om att det kan förändra musklernas form eller inte

Rätt svar är...... NEJ

k4l_2007
2007-09-29, 22:30
Rätt svar är...... NEJ

Tack!

DjiinZ
2007-09-29, 22:33
ifall det är nej, kan du förklara varför?

KaptenKnäsvag
2007-09-29, 23:26
ifall det är nej, kan du förklara varför?

Varför skulle formen på en gummisnodd ändras för att man stretchar ut den då och då?

tillexempel

DjiinZ
2007-09-29, 23:31
den blir väll töjbarare?

Koloftw
2007-09-29, 23:32
Vadå, Arne?

Det är väl klart att man kan flytta muskelfästena med lite stretching, dumbom. :smash:

Arne Persson
2007-09-30, 00:36
Vadå, Arne?

Det är väl klart att man kan flytta muskelfästena med lite stretching, dumbom. :smash:


Så klart! Vilken dumbom man är!:smash:

Sheogorath
2007-09-30, 00:38
Vadå, Arne?

Det är väl klart att man kan flytta muskelfästena med lite stretching, dumbom. :smash:

*popcorn*

(dy er en oinformerad hest)

Piranha
2007-09-30, 00:47
Inga frågor är för dumma för kolo.

Däremot en hel del svar på dem !

Rahf
2007-09-30, 02:46
Teoriserande:

Muskelfästen sitter fast, det kommer man inte ifrån. Om det skulle vara så att stretching förlängde muskeln så skulle man sitta där med en uttänjd muskel i avslappnat läge som inte kommer producera samma kraft eller vara speciellt effektiv överhuvudtaget. För att inte tala om ökad skaderisk.

Detta skulle då vara om det gick att tänja ut muskler, vilket inte är möjligt. Musklerna sitter där de sitter, du kan öka flexibiliteten men inte utseendet annat än det du är begåvad med.

KaptenKnäsvag
2007-09-30, 08:52
den blir väll töjbarare?

Det var en liknelse.

T-Dog
2007-09-30, 11:01
Har för mig att genom stretching kan du ändra kroppshållning!? Om det nu stämmer, vad beror det på då?

Timme
2007-09-30, 11:10
Har för mig att genom stretching kan du ändra kroppshållning!? Om det nu stämmer, vad beror det på då?

Musklerna kan vänja sig vid ett visst läge och de stramar åt ifall man tänjer på det läget. Om man alltid går med axlarna framåtrullade så kommer brösten att vänja sig vid den positionen och då vill musklerna hålla kvar det läget. Om du sedan drar bak axlarna så vill musklerna dra tillbka dem. Det är vad jag har förstått det som man kallar att musklerna är "korta."

Jonny_88
2007-09-30, 11:46
Teoriserande:

Muskelfästen sitter fast, det kommer man inte ifrån. Om det skulle vara så att stretching förlängde muskeln så skulle man sitta där med en uttänjd muskel i avslappnat läge som inte kommer producera samma kraft eller vara speciellt effektiv överhuvudtaget. För att inte tala om ökad skaderisk.

Detta skulle då vara om det gick att tänja ut muskler, vilket inte är möjligt. Musklerna sitter där de sitter, du kan öka flexibiliteten men inte utseendet annat än det du är begåvad med.
Ett exempel: Om man börjar stretcha baksida ben och tillslut kommer djupare ner med händerna (Om man böjer sig ner med raka knän). Muskelfästena sitter ju där de sitter men de kommer längre ifrån varandra. Har man då tänjt ut/förlängt musklerna? (låt oss säga att de är längre ifrån varandra än de någonsin varit)

Fatalist
2007-09-30, 11:48
Ett exempel: Om man börjar stretcha baksida ben och tillslut kommer djupare ner med händerna (Om man böjer sig ner med raka knän). Muskelfästena sitter ju där de sitter men de kommer längre ifrån varandra. Har man då tänjt ut/förlängt musklerna? (låt oss säga att de är längre ifrån varandra än de någonsin varit)

Muskelfästena sitter på exakt samma ställen, du har bara gjort musklerna mer töjbara så att du kan sträcka ut dem mer.

Jonny_88
2007-09-30, 17:27
Muskelfästena sitter på exakt samma ställen, du har bara gjort musklerna mer töjbara så att du kan sträcka ut dem mer.
Jag har inte påstått något annat. Hur gör man musklerna mer töjbara om inte genom att bli längre. Menar inte att stretcha ut stela/kontraherade muskler (därav den sista parantesen i mitt förra inlägg).

Honken
2007-09-30, 19:13
Musklerna blir inte mer töjbara.

När du ligger i ett ytterläge som din kropp inte är van vid så spänns musklerna automatiskt för att kroppen försöker skydda sig själv (stretchreflex). Genom att stretcha regelbundet så vänjer du kroppen vid att ligga på detta ytterläge och då slutar denna försvarsmekanism så småningom att starta och du blir vigare.

Det är alltså inte muskeln som blir längre, utan den slappnar av istället för att spänna emot vilket gör att du kan gå djupare.

piraten99
2007-09-30, 19:13
i en artikel med arnold så skrev han att han rekommenderade att man skulle köra flyes om man ville att brösten skulle bli bredare, om ni förstår vad jag menar?

King Grub
2007-09-30, 19:15
Att Arnold skrivit något betyder inte att det är så.

Honken
2007-09-30, 19:15
På det sätt att det kanske lägger på mer massa, ja. Men att musklerna blir större genom att stretcha, nej. Bara för att Arnold sa det så betyder det ju inte att det måste vara rätt.

Honken
2007-09-30, 19:16
Haha King Grub hann före :D.

King Grub
2007-09-30, 19:17
http://www.luckyluke.se/images/no/shadow.jpg

DjiinZ
2007-09-30, 19:26
men nu kom jag på en grej, ifall man är o bastar efter ett hårt pass på gymmet då borde musklerna oxå slappna av o sträcka ut sig något eller e dom så som man brukar ha.

King Grub
2007-09-30, 19:27
men nu kom jag på en grej, ifall man är o bastar efter ett hårt pass på gymmet då borde musklerna oxå slappna av o sträcka ut sig något eller e dom så som man brukar ha.

Funktionellt längre är inte samma sak som visuellt el fysiologiskt längre.

Stretchar man blir muskulaturen längre, men den ändrar inte form eller fysiskt längd.

Rahf
2007-09-30, 19:33
Musklerna blir inte mer töjbara.

När du ligger i ett ytterläge som din kropp inte är van vid så spänns musklerna automatiskt för att kroppen försöker skydda sig själv (stretchreflex). Genom att stretcha regelbundet så vänjer du kroppen vid att ligga på detta ytterläge och då slutar denna försvarsmekanism så småningom att starta och du blir vigare.

Det är alltså inte muskeln som blir längre, utan den slappnar av istället för att spänna emot vilket gör att du kan gå djupare.

Detta är sanningen. Hade tänkt skriva samma sak själv :D

Jacksatan
2007-09-30, 19:46
Inga frågor är för dumma för kolo.

Däremot en hel del svar på dem !

+1. Känns onödigt att börja ironisera när det faktiskt finns folk som inte har anatomins eller kostens ABC. Svara på frågorna eller håll käften.

yoinaz
2007-09-30, 20:45
Funktionellt längre är inte samma sak som visuellt el fysiologiskt längre.

Stretchar man blir muskulaturen längre, men den ändrar inte form eller fysiskt längd.

Hur hänger jag inte med? Hur blir muskelaturen längre med inte den fysiska längden?

Halldin
2008-07-08, 23:22
Hur hänger jag inte med? Hur blir muskelaturen längre med inte den fysiska längden?
Jag tar gärna en utveckling på det också, så man vet i framtida diskussioner.

Bönne
2008-07-09, 00:05
Hur hänger jag inte med? Hur blir muskelaturen längre med inte den fysiska längden?Han menar väl att musklerna tillåter sig själv att sträckas ut längre, utan att börja krampa emot.

Hemi
2008-07-09, 09:39
Tråden handlar om muskelns utseende. Att man inte kan flytta på muskelfästen förstår även en treåring efter lite information. Men även om det handlar om stretchreflexer, spänn och viloläge så skulle det väl teoretiskt kunna vara så att muskeln ser olika ut beroende på hur pass spänd/vilad den är, efter några års stretching. Ni jämför med gummisnoddar men det finns en massa material som ändrar utseende efter lite töjande. Men om ni nu vet att muskeln absolut inte kan ändra utseende beroende på läge/spänn så ok, klart.

Annars skulle det nästan krävas specifik forskning på just det området (utseende) och inte slutsatser utefter annat.

Finns det det?