handdator

Visa fullständig version : Återkommande problem axelpartiet


Gabs
2007-09-29, 18:22
Har återkommande problem med axelpartiet. Det började först efter att övertränat med hantellyft åt sidorna. Undersöktes av naprapat och blev tillsagd att vänta med övningarna som då gjorde ont; självklart axellyft åt sidorna men även axelpressar och bröstpressar. Den vilan i kombination med mycket utåtrotation i kabel gjorde att det blev bättre. Började träna lugnare med bröstpress i maskin och avancerade varteftersom. Till slut kunde jag träna på för fullt med hantelpressarna vilket blev en ordentligt lättnad. Axelpressarna gick också bra men såfort jag bara nuddad hantellyft åt sidorna så kom problemen tillbaka dagen efter. Har överlag helt skippat hantellyften sen dess men har fått problem igen vid axelpartiet. Jag är dock osäker på om det är samma problem som tidigare, nu sitter problemet nästan mer åt tricepshållet. En bit upp på utsidan av axeln. Ungefär där jag tror triceps övre fäste är. Smärtorna kom antingen efter mitt axelpass eller tricepspass, svårt att avgöra eftersom smärtorna kan komma först någon/några dagar senare.

Känner av smärtorna vid till exempel detta scenarie:
Sitter vid datorn och tittar rakt fram. Båda underarmarna är placerade på bordet, dock inte rakt fram utan armbågarna är längre ut åt sidorna än händerna. Sitter rak i ryggen och lägger tyngd på armbågarna som är placerade på bordet. När jag vänder mig åt höger med överkroppen och trycker ned och bak axeln litegrann (höger axel som gör ont) så känner jag av smärtan i axeln.
I skrivande stund märker jag faktiskt av två skilda smärtor. En som jag nämne innan övre triceps/utsida axel, fast endå mer åt baksidan än framsidan. Den andra platsen är på framsidan, typ där det är som en spets på framsidan av axeln. Åt det hållet där bröst och axlar möts.

Är det någon som känner igen något av det här? Någon som kan ha något idé?

JohnRick
2007-09-29, 21:16
Well...det är svårt att säga. Tendinit eller bursit kan det ju alltid vara om du får ont av axelpressar och sidlyft. Själv hade jag med största sannolikhet supraspinatustendinit (inflammation i supraspinatussenan) vilket sedermera innebar inklämning i det subacromiala rummet (under utskottet på axeln). I mitt fall innebar det vila i ett halvår. Nu kör jag på igen.

Gabs
2007-09-29, 22:52
Well...det är svårt att säga. Tendinit eller bursit kan det ju alltid vara om du får ont av axelpressar och sidlyft. Själv hade jag med största sannolikhet supraspinatustendinit (inflammation i supraspinatussenan) vilket sedermera innebar inklämning i det subacromiala rummet (under utskottet på axeln). I mitt fall innebar det vila i ett halvår. Nu kör jag på igen.

Fyfan, det vill jag inte råka ut för. Vem gav dig den bedömningen? Vem är mest lämpad för att utföra undersökning/behandling? Naprapat? Kiropraktor?

Den röntgen som kollar muskelvävnade om jag förstått det rätt, hur fungerar den? Vem kan utfärda en sådan röntgen? Skulle det kunna hjälpa mig?

Åse Columbus
2007-09-30, 11:10
hål armbågarna närmare kroppen...de ska hänga rakt ner...och man ska inte "hänga " på dem

nyrjoh
2007-09-30, 11:13
Varför gå över ån efter vatten... Gå/ring till din vc och boka besök hos sjukgymnasten... Fråga om dom har någon som är inriktad mot idrottsskador eller axlar. behövs ingen remiss och är bra mycket billigare än att gå till naprapat/kiropraktor.
Det är läkare som utfärdar remiss till MR undersökning.

Gabs
2007-09-30, 11:28
hål armbågarna närmare kroppen...de ska hänga rakt ner...och man ska inte "hänga " på dem

Jag lever ju självklart inte på det sättet, var bara ett exempel då jag kände av problemen.

Varför gå över ån efter vatten... Gå/ring till din vc och boka besök hos sjukgymnasten... Fråga om dom har någon som är inriktad mot idrottsskador eller axlar. behövs ingen remiss och är bra mycket billigare än att gå till naprapat/kiropraktor.
Det är läkare som utfärdar remiss till MR undersökning.

Har tidigare varit hos sjukgymnast pga knäproblem, muskelfästet till knät hade brustit. Gick flera månader men hjälpte inget. Sen dess har jag tappat förtroende för sjukgymnaster. Dessutom har jag haft så mycket problem med axlarna fram och tillbaka så jag känner att jag vill ha experthjälp. Kosta vad det kosta vill, jag vill få bukt med mina problem från grunden inte bara vila så det blir bra för tillfället men blommar upp igen så fort jag tar i på gymmet.

Åse Columbus
2007-09-30, 11:32
ok...förlåt missuppfattningen!

som nån annan sa...sök dig till en naprapat...gärna en som kan idrottskador...själv går jag till en i Solna som oxå tar hand om AIK fotbollslag.....säg till om du vill ha numret.

Gabs
2007-09-30, 11:56
ok...förlåt missuppfattningen!

som nån annan sa...sök dig till en naprapat...gärna en som kan idrottskador...själv går jag till en i Solna som oxå tar hand om AIK fotbollslag.....säg till om du vill ha numret.

Tar jättegärna numret, skadar ju inte att ringa ;) Kanske känns som att den naprapaten är inriktad på just fotbollsskador som knäproblem och dylikt. Men kan ju vara värt att kolla iaf.

Åse Columbus
2007-09-30, 12:13
Tar jättegärna numret, skadar ju inte att ringa ;) Kanske känns som att den naprapaten är inriktad på just fotbollsskador som knäproblem och dylikt. Men kan ju vara värt att kolla iaf.

han kan nog andra delar av kroppen oxå...inte bara benen som råkar illa ut....inte ens i fotboll!

PM:a mig så får du numret i ett svar.

nyrjoh
2007-09-30, 15:57
Ok. men jag tror inte du får bättre hjälp av en naprapat än en sjukgymnast som är inriktad mot idrottskador/axlar. Men lycka till iaf!

Gabs
2007-10-12, 16:56
Tänkte uppdatera här så att någon annan eventuellt kan få hjälp;

Undersöktes av en naprapat och fick diagnosen; det smala muskelfästet på utsidan av axeln/armen var inflamerad. Fick "strömbehandling". Svårt att säga om det är annorlunda än, hade hunnit bli såpass mycket bättre inför behandlingen. Men efter nästa axelpass får jag väl se hur jag mår.

Åse Columbus
2007-10-14, 11:37
axlar tar LÅÅÅÅNG tid att läka........

Gabs
2007-10-15, 06:49
axlar tar LÅÅÅÅNG tid att läka........

Det är lyft och dragövningar jag inte klarar av med axeln. Alla pressövningar går bra, känner inga smärtor alls då. Läker axeln även om jag då utför dessa pressövningar? Eller läker axeln endast om jag HELT vilar från övningar där dessa involveras..

Åse Columbus
2007-10-15, 18:47
jag skulle träna LÄTT...MYCKET LÄTT. ..med låg intensitet tills dess att ja känner att sidolyft o dyl. inte gör ont....pillar du på ett sår o tar bort skorpan hela tiden...så läker aldrig såret...däremot kan´man göra huden mjukar med kräm o massage...så får du se på din träning....som kräm o massage...inget tung o intensivt....annars kan det bli kroniskt....då blir aldrig av med det!