handdator

Visa fullständig version : Köpråd: Audi A5 eller BMW 135i coupé?


shadowfire
2007-09-29, 14:37
Kan fan inte bestämma mig vilken jag ska välja för 2008 års bilval.

De ligger i ungefär samma prisklass och har en hel del likheter, men likväl en hel del olikheter med. Vilken hade DU valt av dessa två bilar? Sett till design, körglädje, finesser etc... (bortse från ekonomiska perspektivet)?

Audi A5:
http://www.bilnorge.no/export/bb_35823.jpeg

BMW 135i coupé:
http://www.rsportscars.com/foto/12/bmw135i08.jpg

Piranha
2007-09-29, 14:38
Skärp dig A5 utan tvekan.

shadowfire
2007-09-29, 14:39
Skärp dig A5 utan tvekan.
Med motiveringen ...?

StefanC
2007-09-29, 14:39
Gillar BWM mer än Audi, men av dessa två är A5:an en självklarhet.

Kabuto
2007-09-29, 14:39
Audi A5

BMW:n ser ut att ha GH mage :D

Deceiver85
2007-09-29, 14:40
Med motiveringen ...?
A5:an är mycket snyggare?

Piranha
2007-09-29, 14:40
Med motiveringen ...?

Den är 110 ggr snyggare till att börja med.

A5 är speciellt snygg faktiskt tycker jag och säkert flera.

Kör du mig i den får du garanterat ligga :thumbup:

tp_88
2007-09-29, 14:41
Solklart 135an. BMW > Audi.

shadowfire
2007-09-29, 14:41
Den är 110 ggr snyggare till att börja med.

A5 är speciellt snygg faktiskt tycker jag och säkert flera.

Kör du mig i den får du garanterat ligga :thumbup:

hahah, sure thing, bara du är frisk från sjukdomar o dyligt :D

von huff
2007-09-29, 14:41
Den är 110 ggr snyggare till att börja med.

A5 är speciellt snygg faktiskt tycker jag och säkert flera.

Kör du mig i den får du garanterat ligga :thumbup:

Snygg å snygg..Maskineriet avgör:)

Johansv
2007-09-29, 14:42
A5:an är ju riktigt frän!.

PowPow
2007-09-29, 14:43
Tyckte Audin var lite snyggare.
Resten har jag ingen aning om.

shadowfire
2007-09-29, 14:43
Tycker dock att 135'an har snyggare röv än A5an...

http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2007/6/29/bmw1coupe_heck_330.jpg
http://www.bilnorge.no/export/bb_35824.jpeg

Kabuto
2007-09-29, 14:44
A5:an är finare från alla håll tycker jag :)

Fixa lite bilder på inredningen också.

The_RobRoy
2007-09-29, 14:44
Inga billiga bilar, låter som du byter ofta, är det i firman eller?

Skulle ta A5an, utan att egentligen ha någon koll.

Pudzianovski
2007-09-29, 14:45
Tycker BMW'n är snyggare av dessa två. Förutom det har jag ingen aning om bilarna.

The_RobRoy
2007-09-29, 14:48
Varför är nästan alla A5or på blocket TDI för? Blir inte motorn ganska mycket slöare med diesel?

shadowfire
2007-09-29, 14:49
Gillar A5ans LED-lights under frontlyktorna.. ser riktigt jefla agressivt ut... kärringarna framför på vägen lär ju köra i diket av blotta förskräckelsen..

... å andra sidan, få saker är så otroligt snyggt på bilar som BMW's klassiska Angel Eyes..... aaarrrrrghhhhhh

http://www.sydostran.se/upload/26Motor-Audi%282%29.jpg
http://edbmw.com/blog/wp-content/uploads/more2.jpg

tuben
2007-09-29, 14:49
A5:an är mycket snyggare i verkligheten än på bild.
Skulle gått för A5:an jag fastän BMW ligger en nära om hjärtat.

shadowfire
2007-09-29, 14:50
Inga billiga bilar, låter som du byter ofta, är det i firman eller?

Skulle ta A5an, utan att egentligen ha någon koll.

Dyra lån o amorteringar ... :Virro
Byter i snitt 1 ggn / året, av okänd anledning... gillar o förnya mig o prova nya bilar osv och kör privat jäkligt mkt runtom i landet... så det är väl av ett intresse typ.

Piranha
2007-09-29, 14:53
Dyra lån o amorteringar ... :Virro
Byter i snitt 1 ggn / året, av okänd anledning... gillar o förnya mig o prova nya bilar osv och kör privat jäkligt mkt runtom i landet... så det är väl av ett intresse typ.

Har du obegränsat med flis så S5 ... ujujujuj.

shadowfire
2007-09-29, 14:53
har någon kört 335i ?
det ska ju vara samma motor i 135i, med dubbelturbo och 0-100 på 5,3s... *drool*

The_RobRoy
2007-09-29, 14:53
Dyra lån o amorteringar ... :Virro
Byter i snitt 1 ggn / året, av okänd anledning... gillar o förnya mig o prova nya bilar osv och kör privat jäkligt mkt runtom i landet... så det är väl av ett intresse typ.

Du kan väl inte köpa nytt iallafall varje gång? Skaplig pengaförstöring isåfall

shadowfire
2007-09-29, 14:53
Har du obegränsat med flis så S5 ... ujujujuj.

Mja, kan amortera ett antal tusen i månaden på billån, men det räcker inte till en S5a tyvärr.

tuben
2007-09-29, 14:54
Varför är nästan alla A5or på blocket TDI för? Blir inte motorn ganska mycket slöare med diesel?

Kanske för att TDI motorn är bättre i det här fallet?
FSI (bensinaren) är på 265 häst med 330Nm i vrid, 0-100 på 6.1s

TDI (dieseln) är på 240 häst med 500Nm i vrid, 0-100 på 5.9s

shadowfire
2007-09-29, 14:55
Du kan väl inte köpa nytt iallafall varje gång? Skaplig pengaförstöring isåfall
Nej, tvärtom, har aldrig köpt/ägt en helt ny bil... har varierat mig med allt från gamla styleade riskokare till bruksbilar av modernare typ, cabrioleter osv...

Men denna gången har jag fastnat för dessa två bilar... så antingen blir det en begagnad A5a (1 år gammal ca) eller en sprillans 135i. Nackdelen med A5an som begagnad är att jag kanske inte får den utrustning jag söker (sollucka mm)... eftersom det inte finns så många beg.bilar o välja mellan.

The_RobRoy
2007-09-29, 14:56
Kanske för att TDI motorn är bättre i det här fallet?
FSI (bensinaren) är på 265 häst med 330Nm i vrid, 0-100 på 6.1s

TDI (dieseln) är på 240 häst med 500Nm i vrid, 0-100 på 5.9s

Skumt, sådär brukar det väl inte vara normalt? Högre vridmoment på dieseln innebär att det varvar mer i högre hastighet va? Alltså lägre topphastighet..

NiXPhoenix
2007-09-29, 14:56
Helvete, den där BMWn ser ju inte ut som en 1-serie utan snarare som en 3a coupe. Fast lite snyggare!
Har aldrig sett den bilen förut, ens på bild alltså, kom som en total överraskning för mig.

Gillar A5ans LED-lights under frontlyktorna.. ser riktigt jefla agressivt ut... kärringarna framför på vägen lär ju köra i diket av blotta förskräckelsen..



Brukar vara fruktansvärt störande att möta, snarare så att mötande kör in i dig eller av vägen. Förstår inte vad LED-ljus är bra för, kanske lyser bättre men övriga trafikanter får ett helvete. Precis som de blåa halogenlamporna Audi och BMW kört med på vissa bilar är jobbiga.

Mago
2007-09-29, 14:59
Skumt, sådär brukar det väl inte vara normalt? Högre vridmoment på dieseln innebär att det varvar mer i högre hastighet va? Alltså lägre topphastighet..

Bilen med det högre vridmomentet lär ju varva lägre i samma hastighet?
Äh, kan inte tänka längre. :)

shadowfire
2007-09-29, 15:00
Blir ju lite hård i brallan till denna, men ser man A5'an vid sida om S5'an så framstår ju A5'an som en pensionärsbil... :(

DGC48TlcKnA

The_RobRoy
2007-09-29, 15:00
Bilen med det högre vridmomentet lär ju varva lägre i samma hastighet?

Så bilen både accelerar snabbare och har högre topphastighet med färre hästkrafter? Större vridmoment borde ju vara att motorn har mer råkraft, precis som en låg växel.. ..ähh jag gissar bara :)

Mago
2007-09-29, 15:03
Så bilen både accelerar snabbare och har högre topphastighet med färre hästkrafter? Större vridmoment borde ju vara att motorn har mer råkraft, precis som en låg växel.. ..ähh jag gissar bara :)

Kan ju lika gärna låta bli att svara eftersom det finns folk som är insatta, men jag tror bensinaren har högre topphastighet, men att diseln varvar lägre i samma hastighet. Sen hur det går ihop är en annan femma. :)

tuben
2007-09-29, 15:03
Din första bild på A5:an ser inte ut dagens A5:a det är ju kommande A5:a verkar det som nu när jag googlat lite.
Du har postat en bild på 2008:ans modell vilket i min smak är fulare än den nuvarande.

http://www.autospies.com/images/users/chewy/S52.jpg

mumma :)

shadowfire
2007-09-29, 15:03
Helvete, den där BMWn ser ju inte ut som en 1-serie utan snarare som en 3a coupe. Fast lite snyggare!
Har aldrig sett den bilen förut, ens på bild alltså, kom som en total överraskning för mig.
Enligt lokala BMW-återförsäljaren här i stan så kommer det mer info i oktober och förhandslansering i november av 135i coupé. Mindre och billigare än 3-serien, dock flera gånger sportigare och råare än nuvarande 1-modellerna.
Sedan att det är dubbelturbo och 306hk @ 5800 rpm.

Brukar vara fruktansvärt störande att möta, snarare så att mötande kör in i dig eller av vägen. Förstår inte vad LED-ljus är bra för, kanske lyser bättre men övriga trafikanter får ett helvete. Precis som de blåa halogenlamporna Audi och BMW kört med på vissa bilar är jobbiga.Jo, sant, men satan vad snygga just audins lyktor är..... geez!

hultman
2007-09-29, 15:04
Tycker dock att 135'an har snyggare röv än A5an...

http://www.bilnorge.no/export/bb_35824.jpeg


Det där är inte Audi A5 i utförandet som den säljs.

Den ser ut såhär:
http://www.webwombat.com.au/motoring/images/audi-a5-1-big.jpg

Själv skulle jag köpt en begagnad S5.

shadowfire
2007-09-29, 15:04
Din första bild på A5:an ser inte ut dagens A5:a det är ju kommande A5:a verkar det som nu när jag googlat lite.
Du har postat en bild på 2008:ans modell vilket i min smak är fulare än den nuvarande.

http://www.autospies.com/images/users/chewy/S52.jpg

mumma :)

Jag såg det också, det var en facelift över lyktorna på 08'an... och det är nog en 07'a jag är ute efter i sådana fall. Om det nu inte blir en 135a... suck!

shadowfire
2007-09-29, 15:08
Själv skulle jag köpt en begagnad S5.
De ligger på strax under 600,000:- just nu och det är fan för blodigt för min del... över en halv miljon kan jag inte gå, då får jag armortera 10k/månaden... hade jag inte varit sambo så kanske det hade fonkat dock ;)

HajduMan
2007-09-29, 15:08
2 av mina favorit bil märken, men i detta fallet hade jag tagit audin

The_RobRoy
2007-09-29, 15:18
Vad ligger försäkringen på en sånhär bil? Typ S5 eller A5.

Tänk om man fick en flipp och köpte en sånhär bil :D Nä, det är bättre att stirra på siffrorna på kontot :naughty:

tp_88
2007-09-29, 15:21
Har du obegränsat med flis så S5 ... ujujujuj.

har någon kört 335i ?
det ska ju vara samma motor i 135i, med dubbelturbo och 0-100 på 5,3s... *drool*
Motorn tog hem 3 priser på "Engine of the year". Bästa i "2.5 L to 3.0 L", "Best New Engine" och "International Engine of the Year" alltså bästa motorn, oavsett kategori.

Precis som vanligt blir Audi ägda av BMW, 335an är dessutom £5000 (66kkr) billigare...

aHj0zbhjLZI

Snafu
2007-09-29, 15:22
Känns lite vanskligt att köpa en 135 när varken du eller nån annan verkar veta så mkt om den? Som Nixphoenix sa, ser ju ut som en 3-serie.

I det här fallet skulle jag gå på Audin, trots att jag själv hatar audis sen mina egna dåliga upplevelser med en gammal Audi-80 för många år sen (elfel i förbannelse!).

Jag gillar inte vad BMW sysslar med på sidorna av bilarna heller, den där jävla inbuktningen eller vad det är, ser helt galet ut på ett dåligt sätt.

tp_88
2007-09-29, 15:24
105.000kr skiljde det tom i Sverige! OMG...

Wayfaerer
2007-09-29, 15:27
har någon kört 335i ?
det ska ju vara samma motor i 135i, med dubbelturbo och 0-100 på 5,3s... *drool*

Ja. 35-motorn är helt otrolig och hade det stått mellan 335i/d och A5 hade jag tagit 335:an, lätt. BMW äger alla andra märken i klassen när det gäller motorer. I detta fallet hade det ändå blivit A5, frågan är vilken motor bara...

J.Saarela
2007-09-29, 15:28
Tycker dock att 135'an har snyggare röv än A5an...

http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2007/6/29/bmw1coupe_heck_330.jpg
http://www.bilnorge.no/export/bb_35824.jpeg



Nja Audin har snyggare röv,men du kanske gillar 70+ Tanter annars oxå.

tossefar
2007-09-29, 15:34
Är BMW 3-serie mycket dyrare? Står valet mellan de två i förstaposten så skulle jag välja A5-an, även om jag tycker att BMW håller mycket högre kvalitet i allmänhet. Speciellt inredningen på Audi känns som en skoda från -98.

1-serien känns inte som en riktig BMW (eller ens en riktig bil). Jämför lite med BMWs compact-modeller för några år sedan, eller Mercedes A-klass.

Jag älskar nya 5-serien (så jag köpte en). Andraplatsen tar lexus 4-serie och Mercedes CLK-klass. Alla ligger på ungefär samma peng.

Prisklassen under så gillar jag Mercedes C-klass bäst, sen kommer BMW 3-serie coupé. Därefter kommer A5, den är verkligen snygg. Lexus 250 har nog bäst kvalitet, men det känns som om du inte vill ha en så pass diskret bil.

Jorgen
2007-09-29, 15:36
Jag hade köpt A5.

StefanC
2007-09-29, 15:40
http://edbmw.com/blog/wp-content/uploads/official5.jpg
http://edbmw.com/blog/wp-content/uploads/official10.jpg

http://www.audi.se/etc/medialib/cms4imp/audi2/product/a5/a5.Par.0136.Image.jpg

Bmw:n känns som att den inte kan jämföras med A5:an då dem är i olika klasser. A5:an är mycket lyxigare och går att få mycket lyxigare än 135:an.

Arf Pingvin
2007-09-29, 15:40
Audin var mycket snyggare än kebabraketen.

olander08
2007-09-29, 15:41
Har du obegränsat med flis så S5 ... ujujujuj.

Inte r8an då? *drool*

shadowfire
2007-09-29, 15:42
Är BMW 3-serie mycket dyrare? Står valet mellan de två i förstaposten så skulle jag välja A5-an, även om jag tycker att BMW håller mycket högre kvalitet i allmänhet. Speciellt inredningen på Audi känns som en skoda från -98.

1-serien känns inte som en riktig BMW (eller ens en riktig bil). Jämför lite med BMWs compact-modeller för några år sedan, eller Mercedes A-klass.

Jag älskar nya 5-serien (så jag köpte en). Andraplatsen tar lexus 4-serie och Mercedes CLK-klass. Alla ligger på ungefär samma peng.

Prisklassen under så gillar jag Mercedes C-klass bäst, sen kommer BMW 3-serie coupé. Därefter kommer A5, den är verkligen snygg. Lexus 250 har nog bäst kvalitet, men det känns som om du inte vill ha en så pass diskret bil.
Intressant inlägg, lite nya infallsvinklar där.
BMW har alltid legat mig varmt om hjärtat, har ägt ett 10-tal olika bilar genom åren nu, med en 330CI -01 senast.

Är dock sugen på något nytt, BMW 3-serie känns det som att jag kan nu (nog för att nya M3an lockar, men där spricker budgeten precis som för S5an). 335i har jag sneglat på, men den har inte riktigt väckt tigern i mig.

1-serien suger hittils, men just 135'an verkar kunna bli en riktig hit. Den lades ut förra veckan på BMW UK och kablades ut över nätet med hyllningar i mängder av forum. Ta 3-seriens körglädje, addera en lovordad motor med (äntligen!) tubro till BMW's goa 6'or, men sänk priset... voilá!

A5'ans front gillar jag, men inredningen spöar hittils ingen bil BMW på enligt mig. Det ska inte bara vara kassaskåpskänsla då man stänger bildörren, utan inredningen ska kännas kompakt och gedigen med och allt ska givetvis vara tyst och skrammelfritt. A5'an för övrigt liknar en TT väldigt mkt och TT är ju en tjejbil.

Merca då? Hmm... hur kan jag tvätta bort min fördom med att Merca är för gubbar?

StefanC
2007-09-29, 15:45
hur kan jag tvätta bort min fördom med att Merca är för gubbar?

Tyvärr så går inte det. SLR:en var ju det ända som var sportigt tills Paris Hilton köpte en.

tuben
2007-09-29, 15:45
shadowfire får IG i googlesk33lz, fel bilder både fram och bak på A5:an :Virro :( :thumbup:

shadowfire
2007-09-29, 15:46
Bmw:n känns som att den inte kan jämföras med A5:an då dem är i olika klasser. A5:an är mycket lyxigare och går att få mycket lyxigare än 135:an.
För mig så prioriterar jag sportkänsla före lyx. Hellre stenhård fjädring så man kan räkna asfaltskarvarna på betongväg, än mjuk gummifjädring och sliriga kurvtagningar osv.

Måste säga att jag gillar utseendet på båda inredningarna, helt och hållet i min smak och extremt mkt roligare än volvo/saab/annat tråkigt.

Provkörde en S3'a för ett tag sedan dock och blev riktigt besviken. Kändes som en äkta 90-talsbil inredningsmässigt sett och urtråkig växling/styrning, på tok för mjuk/seg respons..

shadowfire
2007-09-29, 15:46
shadowfire får IG i googlesk33lz, fel bilder både fram och bak på A5:an :Virro :( :thumbup:

*gah!*
allt som står på interneth är sant. :D

StefanC
2007-09-29, 15:50
Då är mitt ända tips till dig: testkör dem. Om det är riktigt svårt att välja så hyr en över en dag. Dyrt men då får du verkligen testa dem till max.

shadowfire
2007-09-29, 15:55
Då är mitt ända tips till dig: testkör dem. Om det är riktigt svårt att välja så hyr en över en dag. Dyrt men då får du verkligen testa dem till max.

Jo, ser fram emot att 135'an kommer till Sverige. Enligt BMW kommer det vara bilbrist så ska man ha en sådan åker man väl på att lägga en beställning omedelbart.

Såg precis nu på Blocket att BMW 335'orna har börjat sjunka ner till 400,000:- begagnade... hmm, interesting.

Spekulerade även på en Golf R32 DSG ett tag också, men jag har ägt en Golf GTI förut och fy så tråkig den var... som o köra en liten lagertruck. :(

shut teh face
2007-09-29, 16:03
Helt klart en BMW.

Två fina bilar, men när det kommer till kritan så är BMW .. BMW

scum
2007-09-29, 16:33
inte bmw...bmw, inte!


går ju inte att jämföra dessa bilar. A5 självklart.
bmw'n ser ju inte designad ut för 5 öre jämfört med audin, plus att den ser ut som en brudbil.

Baan
2007-09-29, 16:49
Borde bli bättre prestanda på BMW:n, en 40 hästar mer (?). Ang krav på köregenskaper är det något du självklart måste testa själv. Gissar på att BMWn passar din krav mer. Utseendemässigt tar jag lätt A5:an, gillar linjerna/formerna bättre än hos BMWn som ser ilte halvmesig ut.

Fatalist
2007-09-29, 17:16
När jag såg topic trodde jag att tråden var ett skämt.

A5 iaf, snyggare bruksbil har inte rullat i Sverige...

OldandHard
2007-09-29, 17:45
Jo, ser fram emot att 135'an kommer till Sverige. Enligt BMW kommer det vara bilbrist så ska man ha en sådan åker man väl på att lägga en beställning omedelbart.

Såg precis nu på Blocket att BMW 335'orna har börjat sjunka ner till 400,000:- begagnade... hmm, interesting.

Spekulerade även på en Golf R32 DSG ett tag också, men jag har ägt en Golf GTI förut och fy så tråkig den var... som o köra en liten lagertruck. :(

Fan va jag blir avundsjuk på dig *drool* ...
Hur som helst skulle jag, som du varit inne på, köpa 335Ci istället eller kanske t.o.m en oljebrännare i form av en 335d C.
Smaken är ju som bekant baken, delad, och audi har faktiskt lyckats riktigt bra med designen på A5:an men om du är ute efter MASKIN med stort M ska du nog hålla dig till bmw.

335d C 286 hk 580 nm 6cyl/2993 cm3 0-100 km/h 6,1 (tyvärr finns bara automat för mycket vrid) 250 (strypt) 446.000:- (4/5 dörrar 412.000:-)

335i C 422.000:- (4/5 dörrar 388.000:-)

Pepparkakssmurfen
2007-09-29, 18:47
Jag gillar varken A5:an eller 1-serien

(1-serie coupen liknar mazda 121,hihi)

Yankeee
2007-09-29, 18:59
135, så slipper du åka likadan bil som alla andra män i samma ålder och yrke som du har.

Krille 87
2007-09-29, 19:11
Audi A5:s bakdel e inte så fin tycker jag.

BMW 135:an e lite för liiiten

Både Audi och BMV e kända för att vara förarens bil men BMV brukar dra det längsta stået, speciellt när det gåller prestanda.


Kör på en BMW 5 Serie, lovar, du kommer inte ångra dig!

StefanC
2007-09-29, 19:21
Ähh, ska du bli bankdirektör är det lika bra att slå stort. (http://www.blocket.se/vi/13582952.htm?ca=15_s)

Bucyrus
2007-09-29, 19:27
Jag ska göra det lätt för dig. Köp min S8 (-97:a manuell låda). Pengar över+ att du åker mer ståndsmässigt än dom två du försöker att välja mellan :cool:

StefanC
2007-09-29, 19:30
Jag ska göra det lätt för dig. Köp min S8 (-97:a manuell låda). Pengar över+ att du åker mer ståndsmässigt än dom två du försöker att välja mellan :cool:

10år gammal bil i jämförelse mot A5:an...hmm.

Visst, det är en A8:a och har säkert 4.2 liters v8, men nää.

shadowfire
2007-09-29, 19:38
135, så slipper du åka likadan bil som alla andra män i samma ålder och yrke som du har.

hahhah, det där var nog dagens bästa motivering... :)

Bucyrus
2007-09-29, 19:40
10år gammal bil i jämförelse mot A5:an...hmm.

Visst, det är en A8:a och har säkert 4.2 liters v8, men nää.

Visst, den är 10 år och fortfarande en S8!! :)

StefanC
2007-09-29, 19:47
Visst, den är 10 år och fortfarande en S8!! :)

Sorry, slarvigt av mig att missa S:et. :D

Cilia
2007-09-29, 20:00
Jag hade köpt A5.

me too


edit
är det barn på G?

Cilia
2007-09-29, 20:01
Fan va jag blir avundsjuk på dig *drool* ...

varför är du avis?
Det är inte alla som får åka omkring i en bil med läckande bensintank!!
Snacka om unikt!!!

Bucyrus
2007-09-29, 20:05
Sorry, slarvigt av mig att missa S:et. :D

För f*n...det där S:et är viktigt förstår du :D

StefanC
2007-09-29, 20:07
För f*n...det där S:et är viktigt förstår du :D

Aj aj aj, du det är så att...(f-n kom på något snabbt)...jag skriver ju Stefan ganska ofta och....ehh...S:et slits ju, så jag tänkte att jag skriver A och hoppas på att ingen märker det.

OnT: Köp A5:an! :D

Piranha
2007-09-29, 20:07
me too


edit
är det barn på G?

*garv* det blir väl inga barn på internet heller *rolleyes*

shadowfire
2007-09-29, 20:20
me too


edit
är det barn på G?

inte barn... pfft... försöker dock sälja in en kattunge till sambon.
Så då duger en liten bmw 135'a fint! ... eller en A5a... fast det är mkt pengar för en plåtlåda på fyra hjul, inte helt lätt att förankra den investeringen här hemma.. *whistle*

Resor, kläder och annat trams får ju prioriteras bort från min sida.. :D

StefanC
2007-09-29, 20:23
Resor, kläder och annat trams får ju prioriteras bort från min sida.. :D

Skulle du offra det för en bil?

Cilia
2007-09-29, 20:25
inte barn... pfft... försöker dock sälja in en kattunge till sambon.
Så då duger en liten bmw 135'a fint! ... eller en A5a... fast det är mkt pengar för en plåtlåda på fyra hjul, inte helt lätt att förankra den investeringen här hemma.. *whistle*

Resor, kläder och annat trams får ju prioriteras bort från min sida.. :D
fattar inte dina prioriteringar
vad ska ni med en katt till? Då är ni ju låsta.
Går inte bara att åka bort på fjällvandring med en katt hemma.

Sen skulle jag aldrig lägga 400 tkr på en bil.
Det är galet mycket pengar.
tyckte det var dyrt med 200 tkr + som jag la

hahavaffan
2007-09-29, 20:30
har någon kört 335i ?
det ska ju vara samma motor i 135i, med dubbelturbo och 0-100 på 5,3s... *drool*Ska den verkligen det? Fyfan isf... köp den

Flemming
2007-09-29, 20:53
Borde man inte jämföra A5 mot 3serien coupé istället?
Har du råd så köp en Hrtge H3. En 3serie med M5an V10 nertryckt i.

Sen spekuleras det i att BMW släpper en 9serie till 2008, men hur sant det är vet jag inte. Den ska väl ersätta gamla 8serien är det tänkt och därmed knäcka SLR.

hultman
2007-09-29, 21:02
Borde man inte jämföra A5 mot 3serien coupé istället?
Har du råd så köp en Hrtge H3. En 3serie med M5an V10 nertryckt i.

Sen spekuleras det i att BMW släpper en 9serie till 2008, men hur sant det är vet jag inte. Den ska väl ersätta gamla 8serien är det tänkt och därmed knäcka SLR.

Ooookej! Hartgen går ju lös på så jävla mycket mer deg än M5 att det är rent idiotiskt att köpa den. Skulle hellre köpa en Porsche 997 turbo för dom pengarna.

Flemming
2007-09-29, 21:11
Ooookej! Hartgen går ju lös på så jävla mycket mer deg än M5 att det är rent idiotiskt att köpa den. Skulle hellre köpa en Porsche 997 turbo för dom pengarna.

Det skulle inte jag. Har aldrig velat ha Porsche. Polaren köpte en 911 turbo -97 som går som fan men inget för mig. Är insnöad på BMW och kan i värsta graden tänka mig en Lamborghini Contach(samma pengar som Hartge H3?)

Dessa är mina och har endast små små funderingar på E66 eller en 850SCi till, inget annat.
http://www.walderyd.com/filer/fordon/IMG_9447.jpg

Emil_Larsson
2007-09-29, 21:18
Själv tycker jag BMW:n är snyggare men det är också det enda jag har att säga så..Jag + bilar = förvirring. Don't listen to me :D

Raggis
2007-09-29, 21:22
Audin fo sho.

hultman
2007-09-29, 21:50
Det skulle inte jag. Har aldrig velat ha Porsche. Polaren köpte en 911 turbo -97 som går som fan men inget för mig. Är insnöad på BMW och kan i värsta graden tänka mig en Lamborghini Contach(samma pengar som Hartge H3?)

Dessa är mina och har endast små små funderingar på E66 eller en 850SCi till, inget annat.
http://www.walderyd.com/filer/fordon/IMG_9447.jpg

Jag skulle då aldrig betala över en miljon extra för att få M5:ans motor i en 3-serie.

NiXPhoenix
2007-09-29, 21:54
Borde man inte jämföra A5 mot 3serien coupé istället?
Har du råd så köp en Hrtge H3. En 3serie med M5an V10 nertryckt i.

Sen spekuleras det i att BMW släpper en 9serie till 2008, men hur sant det är vet jag inte. Den ska väl ersätta gamla 8serien är det tänkt och därmed knäcka SLR.


Knäcka SLR!? Det är ju en supersportbil, tycker det känns lite tveksamt att en teoretisk "M9a" ska upp i samma klass.
Nåja, vore coolt med en uppföljare till 8-serien, den var iaf snygg då.

Fina bilar förresten, är det 6/7/7 eller bara 7or rakt igenom??


Edit: Ah, Mercedes småcabbar heter SLR också, kanske dem du menar. :)

hultman
2007-09-29, 21:58
Knäcka SLR!? Det är ju en supersportbil, tycker det känns lite tveksamt att en teoretisk "M9a" ska upp i samma klass.
Nåja, vore coolt med en uppföljare till 8-serien, den var iaf snygg då.

Fina bilar förresten, är det 6/7/7 eller bara 7or rakt igenom??


Edit: Ah, Mercedes småcabbar heter SLR också, kanske dem du menar. :)

Nej, dom heter inte SLR. SLK däremot.

NiXPhoenix
2007-09-29, 22:41
Nej, dom heter inte SLR. SLK däremot.


Just ja, så är det. Började förresten ladda upp några bilder på förra 3-serien när vi bråkade i en tidigare tråd, men kom av mig. :(

Aja, kan väl inte övertyga dig, du tycker nya är snyggare än gamla, jag tycker helt tvärtom.

nim
2007-09-29, 23:07
A5 utan tvekan om du inte är syrian förståss. Gäller för övrigt alla BMW.

hultman
2007-09-30, 00:08
Just ja, så är det. Började förresten ladda upp några bilder på förra 3-serien när vi bråkade i en tidigare tråd, men kom av mig. :(

Aja, kan väl inte övertyga dig, du tycker nya är snyggare än gamla, jag tycker helt tvärtom.

Va?

Oktay
2007-09-30, 00:26
A5 lätt...

men hur dyr är Lexus LS600H?

http://www.amotor.no/images/lexus/ls_600h/ls600h.jpg

tossefar
2007-09-30, 01:08
A5 lätt...

men hur dyr är Lexus LS600H?

http://www.amotor.no/images/lexus/ls_600h/ls600h.jpg

Den börjar på en miljon.

hultman
2007-09-30, 01:38
Den börjar på en miljon.

A5 och LS600 är ju inte direkt jämförbara heller. Merca S-klass, Audi A8 och BMW 7-serie är väl däremot samma division.

Axon
2007-09-30, 04:43
Damn du har ett svårt val där.

135:an kommer bjuda på mycket mer körglädje än A5.
Däremot är 135 inte lika mycket bil som en A5. Och A5 är mycket snyggare. (enligt de flesta)

Men prioriterar man körglädje väldigt högt så är det 135:an som gäller i det här fallet :hbang:

shadowfire
2007-09-30, 10:54
Borde man inte jämföra A5 mot 3serien coupé istället?
Har du råd så köp en Hrtge H3. En 3serie med M5an V10 nertryckt i.

Sen spekuleras det i att BMW släpper en 9serie till 2008, men hur sant det är vet jag inte. Den ska väl ersätta gamla 8serien är det tänkt och därmed knäcka SLR.

svårt o säga, 135'an är bara 1dm kortare än 3-serien, så det skiljer sig inte SÅ mkt ... knappt någon vikt heller mellan de modellerna. Men visst, i tester osv så jämnställer man 335i med S5, så du har en poäng.

shadowfire
2007-09-30, 10:55
A5 utan tvekan om du inte är syrian förståss. Gäller för övrigt alla BMW.

Nej, syrian är jag inte, men har alltid varit fascinerad av körglädjen som BMW skapar, den där riktiga gocart/racerkänslan där styrnig, växling, koppling mm ger en känsla av fullständig kontroll... så jag är rädd för att BMW lockar ändå, trots mitt svenska ursprung, hmmz.

agazza
2007-09-30, 11:04
A5 an ska komma med 1,9 tdi variant också. Den ska jag iaf köpa. 0.6 milen skulle jag gissa mig till

hultman
2007-09-30, 11:38
svårt o säga, 135'an är bara 1dm kortare än 3-serien, så det skiljer sig inte SÅ mkt ... knappt någon vikt heller mellan de modellerna. Men visst, i tester osv så jämnställer man 335i med S5, så du har en poäng.

335 coupe och S5 är väl det mest jämförbara alternativet. Förstår inte riktigt hur du kan vara intresserad av 135, för jag antar att priset inte kommer att skilja sig så jäkla mycket mot 335, som dessutom är brutalt mycket snyggare.

http://www.motorpasion.com/images/galleries/bmw-serie-1-coupe-135i/normal_BMW_Serie_1_Coupe_135i-5.jpg

http://dealer.webmakerx.net/Images/Picture/2006/July/lg_2007%20335%20coupe.jpg

Helt olika divisioner.

Flemming
2007-09-30, 11:39
Knäcka SLR!? Det är ju en supersportbil, tycker det känns lite tveksamt att en teoretisk "M9a" ska upp i samma klass.
Nåja, vore coolt med en uppföljare till 8-serien, den var iaf snygg då.

Fina bilar förresten, är det 6/7/7 eller bara 7or rakt igenom??


Edit: Ah, Mercedes småcabbar heter SLR också, kanske dem du menar. :)

Det är 7or rakt igenom.

Om det blir nån M9 vet jag inte - känns bara som spekulationer just nu men det är ju inte omöjligt. Läste även att de skulle trimma upp V10an då Audi hade gått om dem med nån S-/RS-bil. Tiden får visa.

hultman
2007-09-30, 11:40
A5 an ska komma med 1,9 tdi variant också. Den ska jag iaf köpa. 0.6 milen skulle jag gissa mig till

Ska du köpa en sportbil med en kärringmotor? *gah!*

The_RobRoy
2007-09-30, 11:41
A5 an ska komma med 1,9 tdi variant också. Den ska jag iaf köpa. 0.6 milen skulle jag gissa mig till

Vad kommer den kosta ungefär och hur mycket slöare är motorn?

hultman
2007-09-30, 11:45
Vad kommer den kosta ungefär och hur mycket slöare är motorn?

Skulle väl gissa på att den går loss på runt 400.000 - kanske lite över - med normal utrustning. 3.0 TDI får du punga upp lite mindre än 500 för, och 2.7 TDI går lös på lite mindre än 450.000. Den blir definitivt för slö för sin design.

Baan
2007-09-30, 11:49
Vad kommer den kosta ungefär och hur mycket slöare är motorn?

En 1.9TDI, om det är samma som i en A3:a har inte särskilt många hästar, typ 105, möjligtvis några fler men någiot att snacka om blir det nog aldrig. Tycker dock det låter konstigt att det kommer sån liten motor till A5:an men det är väl inte omöjligt. Tror mer på 2.0TDI med 140 eller 170 häst

hultman
2007-09-30, 11:54
En 1.9TDI, om det är samma som i en A3:a har inte särskilt många hästar, typ 105, möjligtvis några fler men någiot att snacka om blir det nog aldrig. Tycker dock det låter konstigt att det kommer sån liten motor till A5:an men det är väl inte omöjligt. Tror mer på 2.0TDI med 140 eller 170 häst

Förstår dock inte vad man ska med en A5 till om man ändå ska ha en slö diesel.

Baan
2007-09-30, 11:59
Förstår dock inte vad man ska med en A5 till om man ändå ska ha en slö diesel.

Man kan gilla det andra runt motorn, typ utseendet. Visst kommer det en 1.9TDI så är det en miss, men dom som finns nu tycker jag låter som en helt ok prestanda. Man kan ju även droppa fördomarna om diesel, det är inte 1977 längre.

shadowfire
2007-09-30, 12:05
335 coupe och S5 är väl det mest jämförbara alternativet. Förstår inte riktigt hur du kan vara intresserad av 135, för jag antar att priset inte kommer att skilja sig så jäkla mycket mot 335, som dessutom är brutalt mycket snyggare.

130i'n kostar 315,000:- och 335'an 426,000:- i basutförandet.
Jag tippar på att 135'an kommer att hamna kring 330,000:-, men det är bara en gissning. I varje fall så är de extra 100k lite för mkt pengar för min del och tyvärr är begagnatutbudet av 335'orna värdelöst just nu.
Hittar bara massa muppbyggda bilar med skumma färgsättningar, insnålade utrustningsval osv... jag vill definitivt inte ha en svart bil igen och jag kräver sollucka mm..

Sedan finns det ju en tjusning med o skaffa en bil som ingen annan har ännu också, särskilt då jag bor i en medelstor stad... så både A5 och 135 (och för den delen 335) lockar i det avseendet.

shadowfire
2007-09-30, 12:07
Läste för övrigt att en lättare tune'ad 135'a ger samma prestanda som nya M3'an... *drool* *drool*

agazza
2007-09-30, 12:28
1.9 tdi ska kosta runt 300 ny. och är antagligen på vanliga 110 hästar. Jag ser inte a5 som en supersportbil. Vems idé är det? opel gt är mer sport än den. för vad dom kostar köper man rs4an

1.9 tdi om 5 år kommer vara otroligt bra begagnad bil

shadowfire
2007-09-30, 12:37
1.9 tdi ska kosta runt 300 ny. och är antagligen på vanliga 110 hästar. Jag ser inte a5 som en supersportbil. Vems idé är det? opel gt är mer sport än den. för vad dom kostar köper man rs4an

1.9 tdi om 5 år kommer vara otroligt bra begagnad bil

Opel GT har jag faktiskt sneglat på mer än en gång, den bilen hade varit riktigt fräck... om det just inte varit en Opel (har man en gång ägt en opel så fattar man vad jag menar).

hahavaffan
2007-09-30, 13:13
130i'n kostar 315,000:- och 335'an 426,000:- i basutförandet.
Jag tippar på att 135'an kommer att hamna kring 330,000:-, men det är bara en gissning. I varje fall så är de extra 100k lite för mkt pengar för min del och tyvärr är begagnatutbudet av 335'orna värdelöst just nu.
Hittar bara massa muppbyggda bilar med skumma färgsättningar, insnålade utrustningsval osv... jag vill definitivt inte ha en svart bil igen och jag kräver sollucka mm..

Sedan finns det ju en tjusning med o skaffa en bil som ingen annan har ännu också, särskilt då jag bor i en medelstor stad... så både A5 och 135 (och för den delen 335) lockar i det avseendet.Blir inte 135i aningen dyrare än bara 15 tusen mer än 130i, tror du? Det är ju ändå 30 tusen som skiljer 330i och 335i.

shadowfire
2007-09-30, 13:28
Blir inte 135i aningen dyrare än bara 15 tusen mer än 130i, tror du? Det är ju ändå 30 tusen som skiljer 330i och 335i.

Svårt o säga, kikade lite på vad som skiljer mellan övriga 1-modeller, men möjligt att du har rätt. Har räknat lite på de priser som rullade ut i England förra veckan, men det skiljer sig ju såklart en del mot för de svenska priserna.

Jazen
2007-09-30, 13:42
eftersom nu jag själv kör audi är jag så grymt nöjd maskineri mässigt. Du har quattro på audin som saknas i bmw´n. Tror faktiskt att den är mer drift säker på vinter än bmwn, beror på hur man vill köra ;) men till våren blir det nog en bmw för mig som skall köras bana med.

Upptaget
2007-09-30, 13:56
BMW:n lätt.. Mycket snyggare.. Audin har så runda och fisiga kvinno former, BMW:n har hårdare och striktare former vilket ger ett mer sportigt och mer riv i motorn intryck..

scum
2007-09-30, 15:29
BMW:n lätt.. Mycket snyggare.. Audin har så runda och fisiga kvinno former, BMW:n har hårdare och striktare former vilket ger ett mer sportigt och mer riv i motorn intryck..

det där stämmer till 100%... fast tvärtom :smash:

hultman
2007-09-30, 15:33
130i'n kostar 315,000:- och 335'an 426,000:- i basutförandet.
Jag tippar på att 135'an kommer att hamna kring 330,000:-, men det är bara en gissning. I varje fall så är de extra 100k lite för mkt pengar för min del och tyvärr är begagnatutbudet av 335'orna värdelöst just nu.
Hittar bara massa muppbyggda bilar med skumma färgsättningar, insnålade utrustningsval osv... jag vill definitivt inte ha en svart bil igen och jag kräver sollucka mm..

Sedan finns det ju en tjusning med o skaffa en bil som ingen annan har ännu också, särskilt då jag bor i en medelstor stad... så både A5 och 135 (och för den delen 335) lockar i det avseendet.

Ja, inte skiljer det bara 15 lax mellan 130 och 135 coupe, det kan jag lova dig. För övrigt får du inte en 130 för under 400.000 spänn, nästan oavsett utrustning. Sedan utgår jag från att coupémodellen blir ännu dyrare.

ETK_TIS
2007-09-30, 16:46
Audi A5. Pris: 292 000 – 527 000 kr

BMW 3 serie cuppe 295 000 - 450 000

Varför kika på så skilda bilar som A5 och 1 serien ?

Rek bil 325 coupe 335 000 i bas utförande

agazza
2007-09-30, 16:49
nya bmw ser ut som hondai eller vad dom skitsakerna heter. Även fast jag gillar bmw. Men endast M serien. Annars kostar ju s5an och a5an lika mycket nästan.

Baan
2007-09-30, 18:02
nya bmw ser ut som hondai eller vad dom skitsakerna heter. Även fast jag gillar bmw. Men endast M serien. Annars kostar ju s5an och a5an lika mycket nästan.

Nej, 2.7TDI är rekommenderat nypris (inget extra) runt 350 000, svårt säga mer exakt när finns så få i Sverige men något sånt. I S5:an fall snackar vi en teoretisk lägstapris på 500 000. Båda bilarna är i praktiken dyrare på blocket (de få nya som finns) men skillnaden i pris är fortfarande lika stor. Även 3.2an är bra billigare än S5an...

hultman
2007-09-30, 18:46
Nej, 2.7TDI är rekommenderat nypris (inget extra) runt 350 000, svårt säga mer exakt när finns så få i Sverige men något sånt. I S5:an fall snackar vi en teoretisk lägstapris på 500 000. Båda bilarna är i praktiken dyrare på blocket (de få nya som finns) men skillnaden i pris är fortfarande lika stor. Även 3.2an är bra billigare än S5an...

Ja, S5 är dyrare än de andra alternativen. Däremot får du punga ut minst 400 lax för en 2.7TDI (mer för lite extrautrustning), runt 500 för 3.0TDI, men inte ens 600 (för ett par veckor sedan såldes en för 520 lax!) för en obetydligt begagnad S5. Valet är jävligt enkelt för mig iaf.

En BMW 335 coupe får du betala runt 400 lax för med några hundra mil på nacken. Skulle välja en sådan långt före en ny A5 2.7TDI. BMW:n är väl jämförbar med Audi S5, men kostar begagnad mindre än en ny 2.7TDI. Audi A5 3.2 är väl det enda rimliga alternativet till 335, även om den är slöare.

Baan
2007-09-30, 18:57
Ja, S5 är dyrare än de andra alternativen. Däremot får du punga ut minst 400 lax för en 2.7TDI (mer för lite extrautrustning), runt 500 för 3.0TDI, men inte ens 600 (för ett par veckor sedan såldes en för 520 lax!) för en obetydligt begagnad S5. Valet är jävligt enkelt för mig iaf.

En BMW 335 coupe får du betala runt 400 lax för med några hundra mil på nacken. Skulle välja en sådan långt före en ny A5 2.7TDI. BMW:n är väl jämförbar med Audi S5, men kostar begagnad mindre än en ny 2.7TDI. Audi A5 3.2 är väl det enda rimliga alternativet till 335, även om den är slöare.

Nej, 400 lax har redan lite extrautrustning (eller ska ha snarare, 400 är överpris för 2.7tdi). Runt 350k är bilen "naken". Sen att man inte verkar kunna få tag på en sån i Sverige är en annan femma, men det är grundpriset. Bilhandlarna har tagit in ett gäng bilar och alla verkar ha någon sorts extrautrustning, ska man ha billigare och snåla på utrustning tror jag man får beställa själv och avvakta ett år eller vad det brukar bli.

hultman
2007-09-30, 19:13
Nej, 400 lax har redan lite extrautrustning (eller ska ha snarare, 400 är överpris för 2.7tdi). Runt 350k är bilen "naken". Sen att man inte verkar kunna få tag på en sån i Sverige är en annan femma, men det är grundpriset. Bilhandlarna har tagit in ett gäng bilar och alla verkar ha någon sorts extrautrustning, ska man ha billigare och snåla på utrustning tror jag man får beställa själv och avvakta ett år eller vad det brukar bli.

Det är i praktiken helt omöjligt att få tag på en bil för modellens grundpris.

J.Saarela
2007-09-30, 19:28
Man kan gilla det andra runt motorn, typ utseendet. Visst kommer det en 1.9TDI så är det en miss, men dom som finns nu tycker jag låter som en helt ok prestanda. Man kan ju även droppa fördomarna om diesel, det är inte 1977 längre.

Alla är inte motorgay som en själv,jag gillar moderna diselsnurror.Hade en 99as 530tda 1år sen å den drog rätt många bensinare.

Baan
2007-09-30, 19:52
Det är i praktiken helt omöjligt att få tag på en bil för modellens grundpris.

Om du ska ha en nu, så ja, det verkar så. Man kanske kan pruta en som ligger på 400k, men den lär ju inte hamna på en 350k. Om man ger det lite tid så tror jag det blir lite mer välja på, just nu finns det inte så många A5:or. Går säkert beställa en också med valfri utrustning om man orkar vänta.

hultman
2007-09-30, 19:57
Alla är inte motorgay som en själv,jag gillar moderna diselsnurror.Hade en 99as 530tda 1år sen å den drog rätt många bensinare.

Menar du E39? Har för mig att dieselversionen av 530 har runt strax under 200hästar med ett maxvrid på lite mindre än det dubbla?. En polare har exakt samma modell, och visst är det väl godkänt drag för att vara diesel, men den är knappast jämförbar med dagens 335. Har aldrig riktigt greppat syftet med att ha en någorlunda vass dieselmotor.

hultman
2007-09-30, 20:01
Om du ska ha en nu, så ja, det verkar så. Man kanske kan pruta en som ligger på 400k, men den lär ju inte hamna på en 350k. Om man ger det lite tid så tror jag det blir lite mer välja på, just nu finns det inte så många A5:or. Går säkert beställa en också med valfri utrustning om man orkar vänta.

Tjejens farsa är VAG-säljare och han påstod att han aldrig skulle släppa en A5 3.0TDI för mindre än 500 papp, oavsett utrustning. Det säljs begagnade 3.0TDI för över 500.000, och då har de gått några hundra mil också. Grundpriset på en bil är alltid ett lockpris.

tossefar
2007-09-30, 20:10
Köper man (ny) bil regelbundet så är det inga problem att pruta 50 000. 10% prissänkning brukar man säga att handlaren har råd med utan att förlora på affären.

hultman
2007-09-30, 20:11
Köper man (ny) bil regelbundet så är det inga problem att pruta 50 000. 10% prissänkning brukar man säga att handlaren har råd med utan att förlora på affären.

Skitsnack. Marginalen är i regel betydligt lägre än vad köparna utgår från, skulle jag vilja påstå. I många fall är marginalen långt från 50.000 kronor även vid nybilsförsäljning.

Baan
2007-09-30, 20:12
Tjejens farsa är VAG-säljare och han påstod att han aldrig skulle släppa en A5 3.0TDI för mindre än 500 papp, oavsett utrustning. Det säljs begagnade 3.0TDI för över 500.000, och då har de gått några hundra mil också. Grundpriset på en bil är alltid ett lockpris.

Det finns ingen enhetlig prissättning på VAG-bilar, finns ju massa kedjor som är olika dyra. Ta t.ex. den här http://www.blocket.se/vi/13455987.htm?ca=15_s som säljs i en svindyr affär som tar överpriser (vad jag märkt).

Att det är praktiskt svårt att få en grundutrustad är ju bara att konstatera då det inte verkar finnas några till salu. Förmodligen tjänar bilförsäljarna på att ta hem bilar med lite utrustning som lockar och därmed trycka upp priset ordentligt. Nu tror jag någon som är ute efter en A5:a har lite pengar över så det är inget praktiskt problem, men om man nu vill komma närmare grundpriset löser man problemet genom att beställa och vänta alt. åker ner till Tyskland där det finns säkert många fler A5:or att välja på.

tossefar
2007-09-30, 20:28
Skitsnack. Marginalen är i regel betydligt lägre än vad köparna utgår från, skulle jag vilja påstå. I många fall är marginalen långt från 50.000 kronor även vid nybilsförsäljning.

Jag kan nästan lova att jag köpt fler bilar i halvmiljonsklassen än vad du har. 50 000 är inga problem att pruta när de vet att man är en köpstark kund som byter ofta. Det lilla de förlorar på prutningen tar de lätt igen med all service, däckbyten (och förvaring) och framförallt en nöjd kund där de har chans att sälja fler bilar inom ett fåtal år.

edit: Jag/vi har alltid köpa nya bilar från fabrik, inga färdiga "paket". Alltid från bilhandlare dock.

Motorbreath
2007-09-30, 21:27
Rent spontant: BMW

pragmatist
2007-09-30, 21:35
Jag vill minnas att Motormännen eller någon liknande organisation gjorde en jämförelse av den praktiska prutmånen på nya bilar, den var i snitt 7% på bilens grundpris och upp till 30% på extrautrustning. Så 10% totalt är inte orealistiskt på en bil med mycket utrustning (och som inte är glödhet på marknaden, då sjunker prutmånen rejält).

On topic: 1-serien är en av de fulaste bilarna på marknaden just nu, och A5:an en av de i särklass snyggaste. För övrigt tycker jag jämförelsen mellan de två haltar en aning, A5 ska jämföras med 3-serien i coupéversion (som vore mitt självklara val om jag hade så mycket pengar att spendera på en bil).

Mr.krille
2007-09-30, 21:39
Tja
ja tycker du ska boka provkörning på båda bilar och skaffa dej din egna uppfattning om bilarna,det är 2 mycket olika bilar.

personligen hade jag valt A5 själv.

Mudde
2007-09-30, 21:56
Varför är nästan alla A5or på blocket TDI för? Blir inte motorn ganska mycket slöare med diesel?

Inte moderna dieslar, ofta pigga som få:) fram till åtminstone senare hälften av 90talet var väl dock diesel-spisarna skrämmande slöa..

hultman
2007-09-30, 22:40
Jag vill minnas att Motormännen eller någon liknande organisation gjorde en jämförelse av den praktiska prutmånen på nya bilar, den var i snitt 7% på bilens grundpris och upp till 30% på extrautrustning. Så 10% totalt är inte orealistiskt på en bil med mycket utrustning (och som inte är glödhet på marknaden, då sjunker prutmånen rejält).


10 % på 160.000 är inte lika mycket som 10 % på 500.000. Jag vet mycket väl hur stor marginal bilfirmor (åtminstone en stor bilfirma) har på priset. I regel är det inga hiskeliga procentsatser.

Jag kan nästan lova att jag köpt fler bilar i halvmiljonsklassen än vad du har. 50 000 är inga problem att pruta när de vet att man är en köpstark kund som byter ofta. Det lilla de förlorar på prutningen tar de lätt igen med all service, däckbyten (och förvaring) och framförallt en nöjd kund där de har chans att sälja fler bilar inom ett fåtal år.

edit: Jag/vi har alltid köpa nya bilar från fabrik, inga färdiga "paket". Alltid från bilhandlare dock.

Värst vad du är tuff då. Du får gärna skriva vilka bilar du köpt och vad du betalat för dom :) Jag tror dock inte på att du fått en beställningsbil för 50.000 kronor mindre än vad nästan identisk bil på hallen kostar. Tycker du förresten att 50.000 kronor är "lite" att förlora? Det är ingen summa de tar igen på service och däckbyten direkt.

hultman
2007-09-30, 22:42
Tja
ja tycker du ska boka provkörning på båda bilar och skaffa dej din egna uppfattning om bilarna,det är 2 mycket olika bilar.

personligen hade jag valt A5 själv.

Såvitt jag vet har inte 135 coupe börjat säljas än i Sverige. Du kanske bara råkar vet att de är två mycket olika bilar ändå? Varför hade du valt A5 före 135?

JJ
2007-10-01, 07:51
Jag har tagit ett antal offerter på A6:or på sistone, 8-9,5% fick jag utan att ha börjat förhandla (beställningsbilar).

bertbert
2007-10-01, 07:54
Skitsnack. Marginalen är i regel betydligt lägre än vad köparna utgår från, skulle jag vilja påstå. I många fall är marginalen långt från 50.000 kronor även vid nybilsförsäljning.

På många bilmärken kan man pruta 10%, ju högre grundpris på bilen desto högre marginal med nödvändighet då volymen är lägre. Jag kör en vanlig bil som kostar under hälften av en A5:a och jag kunde pruta 7%.

Betalar man listpris på en ny bil med utrustning är man grundlurad.

shadowfire
2007-10-01, 15:02
Fick precis mer info om 135'an. Grundpriset verkar ligga på 370k.. puuuhhh..

tossefar
2007-10-11, 19:26
echo echo bumpin'

Idag var jag på bmw och bad om en offert på en 3-serie kupé. Har du provåkt den? Ska jag kolla upp något åt dig?

Killen skulle ringa imorgon så skulle jag komma och brassa runt lite.

shadowfire
2007-10-11, 19:52
echo echo bumpin'

Idag var jag på bmw och bad om en offert på en 3-serie kupé. Har du provåkt den? Ska jag kolla upp något åt dig?

Killen skulle ringa imorgon så skulle jag komma och brassa runt lite.

Jasså, har de fått in kärran? Ja ett utlåtande av din provtur isådana fall är alltid intressant! Jag har fått offert själv, men har inte hört mer från BMW.

tossefar
2007-10-11, 20:15
BMW 335 iA Coupè -07 var det som fanns inne nu. Troligtvis den jag får provåka. Själv vill jag ha något betydligt klenare. Jag åker varken fort eller långt, kommer sällan ens utanför centrum :)

shadowfire
2007-10-11, 21:38
BMW 335 iA Coupè -07 var det som fanns inne nu. Troligtvis den jag får provåka. Själv vill jag ha något betydligt klenare. Jag åker varken fort eller långt, kommer sällan ens utanför centrum :)

ah jag läste för fort, läste 1-serie coupé... du får gärna ge en recension om 335an med isf, den är också intressant :D

Cilia
2007-10-11, 21:41
Fick precis mer info om 135'an. Grundpriset verkar ligga på 370k.. puuuhhh..

att köpa en bil för det priset är mer galet än att köpa business class biljett.
Jag kanske ska uppgradera ändå *L*

hultman
2007-10-11, 21:54
att köpa en bil för det priset är mer galet än att köpa business class biljett.
Jag kanske ska uppgradera ändå *L*

Varför? Utveckla! Du är definitivt av annan åsikt än majoriteten av det svenska folket.

shadowfire
2007-11-04, 19:18
Blev bilköp, men faktiskt ingen av dessa två.
A5'an tyckte jag var för dyr i förhållande till prestanda, den var inte alls så vass som jag hade hoppats på. Då hade jag hellre gått på en S5'a eller en BMW 335. 335'an var dock på tok för dyr ännu.

Så kikade jag på 135'an nu, men prisbilden var lite för saftigt även på den. Väntar man 6-12 månader till så kommer det se bättre ut då de första "nästan nya" kommer ut på begagnatmarknaden.

Blev en Audi S3 -07 istället, hittade en som gått 1800 mil och som togs ut i mars, helt i perfekt skick och till ett bra pris.

Tråd stängd ;)

tuben
2007-11-04, 19:22
Grattis till ditt bilköp
Audi är grymt sköna bilar att köra imo
Kasta upp en bild på din bil då sen får tråden låsas :thumbup:

hultman
2007-11-04, 19:22
För en sån får man väl ge närmare 350 lax?

Cilia
2007-11-04, 19:27
En likadan bil som jag har fast jag har aret innan och den hade gatt 700 mil nar jag kopte den.
Jag gillar den fortfarande. Kanns som ett bra kop

MasterChief
2007-11-04, 20:00
En likadan bil som jag har fast jag har aret innan och den hade gatt 700 mil nar jag kopte den.
Jag gillar den fortfarande. Kanns som ett bra kop

Har du en S3:a ? *drool*

Inte ofta man ser tjejer som äger snabba bilar.

shadowfire
2007-11-04, 20:02
Grattis till ditt bilköp
Audi är grymt sköna bilar att köra imo
Kasta upp en bild på din bil då sen får tråden låsas :thumbup:
Tackar! Är första Audin jag äger. Har annars haft ett 10-tal BMW och varit grymt nöjda med de tyska bilarna (förutom en Opel jag hade, den var katastrofalt tråkig). Sämsta bilarna hittills har varit Mitsubishi Eclipse GST, Volvo 244 :em: (med raggartärningar o wunderbaums, för sådär 12 år sedan) och Opel Vectra 2000 (ändå med V6a o allt, men fyyyy så trist bil).

Audin känns bra! Bild kommer :)

För en sån får man väl ge närmare 350 lax?
Något åt det hållet ja, fast jag fick ett tilltalande pris på min. Långt under nybilspris i varje fall.

En likadan bil som jag har fast jag har aret innan och den hade gatt 700 mil nar jag kopte den.
Jag gillar den fortfarande. Kanns som ett bra kop
Antar dock att du har en A3'a och inte en S3'a? :)
Liiiiiiiiiiite skillnad på de två bilarna, den ena är en klockren tjejbil och den andra är lite mer maskulin ;)

Men jag får erkänna att jag kört A3a förut - en hyrbil - och tyckte den var helt OK.

Ignatius72
2007-11-04, 20:03
Audin är ju ett självklart val, albantaxi kan man inte åka omkring med och ha någon stolthet kvar i kroppen.

Cilia
2007-11-04, 20:15
Har du en S3:a ? *drool*

Inte ofta man ser tjejer som äger snabba bilar.

sorry, jag har en A3a.
jag laste fel. Fort men fel ar mitt motto.

MasterChief
2007-11-04, 20:16
sorry, jag har en A3a.
jag laste fel. Fort men fel ar mitt motto.

A3 är också en fin bil. Du har bra smak.

snartspensligvegan
2007-11-04, 20:35
Design? Audin, även om den ser lite "vuxen" ut, BMWn ser så alldaglig, liten och tråkig ut.

Körglädje? Vet jag inte ett skit om, Audin lär ju vara ok att köra också? Men BMW som märke har ju högre ogrundad körstämpel hos mig.

Finesser? Vet jag inte heller ett skit om, men tyskarna lär ju inte vara kassa, men BMW kanske är tyskt med?! Eller är det engelskt? ;D, skitsamma, köp Audin! Ein reich ein führer!

snartspensligvegan
2007-11-04, 20:37
Den är 110 ggr snyggare till att börja med.

A5 är speciellt snygg faktiskt tycker jag och säkert flera.

Kör du mig i den får du garanterat ligga :thumbup:BARA FÖR ATT HAN SKJUTSAR HEM DIG BEHÖVER DET INTE BETYDA ATT HAN VILL LIGGA MED DIN MAMMA!

snartspensligvegan
2007-11-04, 20:42
Tycker dock att 135'an har snyggare röv än A5an...

http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2007/6/29/bmw1coupe_heck_330.jpg
http://www.bilnorge.no/export/bb_35824.jpegLinjerna är ju snyggare på A5an, om än lite tråkig. BMWn ser ju ut att ha en tight fjortisröv men ja, lite väl plottrig, kanske skulle skippat FOXY-texten och stjärnorna.

snartspensligvegan
2007-11-04, 20:43
Gillar A5ans LED-lights under frontlyktorna.. ser riktigt jefla agressivt ut... kärringarna framför på vägen lär ju köra i diket av blotta förskräckelsen..

... å andra sidan, få saker är så otroligt snyggt på bilar som BMW's klassiska Angel Eyes..... aaarrrrrghhhhhh

http://www.sydostran.se/upload/26Motor-Audi%282%29.jpg
http://edbmw.com/blog/wp-content/uploads/more2.jpgKöp en A5 helt i krom!

gasoliner
2007-11-04, 20:48
BMW om du gillar att köra -Audi om du gillar att åka..

Audi slår inte BMW på fingrarna vad gäller vägkänsla och körglädje.
och ska man jämföra något sånär rättvist så är ju 335coupé det enda riktiga att jämföra med? 1-serien är ju en bil i "golfligan"

Har själv testat 130i och den var grymt kul att köra, gissar att 135:an inte blir sämre prestandamässigt.. sen att bilen inte är ett dugg praktisk är ju en helt annan fråga..

Lycka till med bilvalet.:)

Cilia
2007-11-04, 23:04
A3 är också en fin bil. Du har bra smak.

tack, jag vet >w>