handdator

Visa fullständig version : Dom kallar oss mods.


stenis
2007-09-29, 13:55
Har precis sett den första delen i trilogin "Dom kallar oss mods". Helt okey film måste jag säga, men de jag undrar är hur mycket är uppgjort, är det en orörd dokumentär rakt genom eller är det som tex. pumping iron där dom har lines osv. för att få det hela mer spännande.

Tänker som tex. på slutet när polisen haffar stoffe, är det riggat eller gick det till så? Om det gick till så, vad tog dom honom för, är det något som kommit ut efter filmen vad som hände?

Ska se andra delen ikväll tänkte. Fruktansvärt tragiskt liv både kenta och stoffe levde, stoffe dog ju tydligen av överdos i andra rullen, kenta dog väl av alkoholen 2003 tror jag. Hårt liv helt klart.

Finns ju mycket osikter om filmerna, vissa tycker dom är totalt värdelösa men av de jag sett så tycker jag det är ganska intressant och bra filmat faktiskt.

Vad tycker ni?

Krampus
2007-09-29, 13:59
Jo det är bra dokumentärfilmer alla tre.

Cilia
2007-09-29, 14:00
Var evigheter sen jag såg filmerna.
Kommer dock ihåg att dom var gripande och att det skrämde mig vad det gäller att använda droger.

Jag tycker dom var bra

NiXPhoenix
2007-09-29, 14:01
Var hittar man filmerna? Går de på SVT ibland eller?

stenis
2007-09-29, 14:20
Var hittar man filmerna? Går de på SVT ibland eller?

Finns att köpa hela trilogin på tex. discshop, 250kr lr vad den kostar.

coxie
2007-09-29, 15:08
Den triologin är nog det bästa som Sverige producerat i filmväg, den och Lilja Forever.

Trots tragiken kan jag inte låta bli och fundera över och beundra hur innehållsrikt Kentas liv måste ha varit.

stenis
2007-09-29, 16:55
Så nu har jag sett även den andra delen. Detta är utan tvekan den bästa dokumentär jag någonsin sett, och utan tvekan den otäckaste dokumentären jag sett. Nog visste man hur illa det kan gå för missbrukare men aldrig har det varit så tydligt för mig hur illa det kan gå som denna film visar, verkligen skrämmande.

Plöjja genom tredje och sista ikväll nu.

Griip
2007-09-29, 17:12
det var så lätt å vara ung

å skita blankt i svenne style


Kenta är gud

Osten80
2007-09-29, 18:42
Ordet mästerverk räcker knappast för att beskriva modstriologin.

Bucyrus
2007-09-29, 20:00
Jag bodde granne med Kenta ett par år i mitten av 70-talet. Inga problem för ordningsmakten att hitta adressen. Farbror blå var där flera gånger i veckan vissa perioder. Var lite High Chaparall att bo där (jodå, det sköts skarpt emellanåt). Annars när man mötte Kenta och hans "pilsnerpolare" så var dom schyssta, så länge dom fick hålla på med sitt...På 80-talet så ställde Kommunen upp med en byggfutt som värmestuga. Kenta blev lite kung på hemmaplan, inte minst sedan han var med i Melodifestivalen (där han pussade! Bengt Bedrup). Byggfutten gick förövrigt under namnet "Rositabaren" :D

Allan
2007-09-29, 20:02
Jag bodde granne med Kenta ett par år i mitten av 70-talet. Inga problem för ordningsmakten att hitta adressen.

Hehe, man kunde gå dit med förbundna ögon. De rökte inte direkt vita Blend där...

Lallle
2007-09-29, 20:04
När Kentas kompis dör eller vad det är, och Kenta springer runt och har sig efter det så hade tydligen Jarl sagt till honom att fan, nu är han död, spring och liva dig lite så det märks.

blekfet2
2007-09-29, 20:13
tackar för att ni öppnat mina ögon för dessa dokumentärer, ska kikas ikväll.

Rahf
2007-09-29, 21:09
Skitbra dokumentär. Första filmen får en både att fundera och är rolig. Rolig för en norrlänning p.g.a den åldrade söderjargongen som dom har och även hur de allmänt beter sig.

skaparn
2007-09-29, 21:43
Skitbra dokumentär. Första filmen får en både att fundera och är rolig. Rolig för en norrlänning p.g.a den åldrade söderjargongen som dom har och även hur de allmänt beter sig.

"Amen ta din jävla cykel och cykla till Bahamas dårå"

Mycket bra filmer som jag såg först vid lite för ung ålder, sedan igen när jag fattade mer. Och ja, det är mycket bra propaganda att använda i kampen mot ungdomars berusningssträvan. Mycket bättre än allt det jag fick se i skolan.

Osten80
2007-09-29, 22:07
"Amen ta din jävla cykel och cykla till Bahamas dårå"

Mycket bra filmer som jag såg först vid lite för ung ålder, sedan igen när jag fattade mer. Och ja, det är mycket bra propaganda att använda i kampen mot ungdomars berusningssträvan. Mycket bättre än allt det jag fick se i skolan.

Jag har alltid blivit mer sugen och nyfiken på att knarka efter att ha sett filmer och hört berättelser som egentligen ska vara antiknark-propaganda.

stenis
2007-09-29, 22:34
Jag har alltid blivit mer sugen och nyfiken på att knarka efter att ha sett filmer och hört berättelser som egentligen ska vara antiknark-propaganda.

Exagt, många gånger så är det ju så. Man skulle kunna likna det vid att för en årskurs 8-9 klass visa filmen "American history X", det kan diskuteras hur bra det är då en 15 årig grabb troligen kommer tycka nazisterna i den filmen är ganska "coola", vilket inte är filmens egentliga budskap.

Denna dokumentär-trilogi är något helt annat, här får man verkligen se hur missbruk förstör människor och även allmänheten. Skrämmande scener, speciellt i andra delen. I första filmen äre ganska mycket lajj och dom är unga o trivs ju faktiskt med det dom gör får man väl säga, många ggr äre så iaf. I andra filmen får man ju se hur dessa personer tänker med facit i hand så att säga.

Dessa rullar skulle visas i skolarna runt om i landet.

Kryss
2007-10-03, 20:15
Kollade just igenom serien på ett par dagar efter o ha läst denna tråden, riktigt rörande dokumentär. Är riktigt nyfiken på vad de överlevande gör i nuläget även om den sista filmen tog upp en hel del efterspel.

cowboyen
2007-10-03, 20:18
kenta är väl död

Allan
2007-10-03, 20:26
kenta är väl död

Japp. Det var en likvaka som går till hävderna. Det närmaste vi kommit en riktig irländsk begravningsfest kan jag säga

stenis
2007-10-03, 21:48
kenta är väl död

Tyvärr, 2003 tror jag han gav upp, bodde sista perioden hemma hos producenten av "dom kallar oss mods" Stefan jarl.. :( Kenta sabbade sitt liv rejält med droger och alkohol, men han var, enligt de personer som kände honom, en förjävligt härlig människa som alltid var trevlig och glad.

Någon som vet hur de gick för Jajje? Han vart ju fri från alkoholen. Likaså Eva blondin, kvinnan kenta bodde ilag med ett bra tag som han även hade sonen patric med. Någon som vet vad de vart av Patric, såg ju ut som han kom upp sig ekonomiskt ganska rejält.

Något för flashback detta känns de som, men någon här kanske vet lite skvaller.. :)

Allan hur länge har du bott i Jakobsberg, visst bodde kenta där ett bra tag?

Mvh

Krampus
2007-10-03, 21:53
Hehe, man kunde gå dit med förbundna ögon. De rökte inte direkt vita Blend där...

Nähä!? Gula? *popcorn*

Timmi
2007-10-03, 23:08
Bara sett första delen men den är lika bra för det. Första gången jag såg den (i åttan tror jag) var det mest roligt att se mods springa runt på stan och vara som de var, andra gången för bara några månader sen sjönk det egentliga budskapet in.

Bucyrus
2007-10-05, 20:21
Tyvärr, 2003 tror jag han gav upp, bodde sista perioden hemma hos producenten av "dom kallar oss mods" Stefan jarl.. :( Kenta sabbade sitt liv rejält med droger och alkohol, men han var, enligt de personer som kände honom, en förjävligt härlig människa som alltid var trevlig och glad.

Någon som vet hur de gick för Jajje? Han vart ju fri från alkoholen. Likaså Eva blondin, kvinnan kenta bodde ilag med ett bra tag som han även hade sonen patric med. Någon som vet vad de vart av Patric, såg ju ut som han kom upp sig ekonomiskt ganska rejält.

Något för flashback detta känns de som, men någon här kanske vet lite skvaller.. :)

Allan hur länge har du bott i Jakobsberg, visst bodde kenta där ett bra tag?

Mvh
Jag är uppvuxen i Jakobsberg. Kommer väl ihåg Eva även sonen, men vet inget om dom idag. Kenta jobbade tidvis i Järfälla Kommuns OSA-gäng. OSA=Offentligt Skyddat Arbete. Dom håller på med skogsröjning, bygger och reparerar staket m.m. i grönområdena. Men förmannen kunde inte ha Kenta kvar, för han ville mest stå och snacka. Däremot så gick Kenta gärna omkring med ett par arbetshandskar i bakfickan. :)

Cilia
2007-10-05, 20:38
Ville inte Jarl ge priset (vilket det nu var filmerna fick) till Kentas son men hittade honom inte utan gick ut med en efterlysning?

eller blandar jag ihop personer nu?

Cocadona
2007-10-05, 20:58
Ett tips är att kolla in kommentatorspåret på DVD-boxen. Stefan Jarl och Kenta som sitter och pratar minnen, avslöjar vissa uppgjorda grejer m.m. Mycket underhållade! Finns en bok om Stefan Jarl också som jag använde som referens i ett filmarbete om Modstrilogin. Står ganska mycket om Stefan Jarls "arrangerade" dokumentärer. Minns ej titeln men den kan inte vara så svår att hitta.

Allan
2007-10-06, 09:26
Kan bara tillägga att det har gått bra för Kentas barn

melancoolio
2007-10-06, 09:42
2yrTNy3rXeQ

stenis
2007-10-06, 14:11
Kan bara tillägga att det har gått bra för Kentas barn

Ja det har nog gått jävligt bra för kentas grabb, han är försäljningsansvarig på Fujitsu Siemens Computers, här nedan är en bild på honom.

http://it24tjanster.idg.se/itfolk/person.asp?n=patric_gustafsson&type=2

agazza
2007-10-06, 14:22
har trilogin på vhs. Har dock aldrig sett dom

Wiken
2007-10-06, 18:46
En trilogi som succesivt blir sämre.
ettan var bra
tvåan var rå och ångestfylld
trean var bedrövlig och självgodheten från skaparen lyser igenom starkt