handdator

Visa fullständig version : Alla pengar borta


jenan546
2007-09-28, 22:16
Precis spärrat mitt visakort och snackat med banken. Någon har tydligen kommit över mina visa-uppgifter och roat sig med att tömma mitt konto helt. Djävligt roligt så här precis innan räkningarna ska vara betalda. Ett köp på 1000£, ett på 500£ och ett på 300£, alla gjorda samma dag.

Måste göra polisanmälan, skicka kortköpsreklamation och hoppas att banken löser det snabbt.

_Robbie_
2007-09-28, 22:18
Precis spärrat mitt visakort och snackat med banken. Någon har tydligen kommit över mina visa-uppgifter och roat sig med att tömma mitt konto helt. Djävligt roligt så här precis innan räkningarna ska vara betalda. Ett köp på 1000£, ett på 500£ och ett på 300£, alla gjorda samma dag.

Måste göra polisanmälan, skicka kortköpsreklamation och hoppas att banken löser det snabbt.

Hur fick någon tag på dina visa-uppgifter?

Tricklev
2007-09-28, 22:18
Sådant är oerhört hårt, någon misstanke om hur dom kan ha kommit över din informaton?

jenan546
2007-09-28, 22:28
Faktiskt inte en aning. Jag handlar en del på nätet, men bara från större välkända siter. Senast var ett par veckor sedan på ebay. Men de som sålde har bara positiv kritik, så jag vill inte tro att det är dem.

hahavaffan
2007-09-28, 22:30
Illa som fan. Kräk finns det gott om :(

Spiffy
2007-09-28, 22:34
När det hände mig så fick jag tillbaka allting från banken ett litet tag senare. Ingen förklaring vad som hänt eller något. Helt plötsligt var alla pengarna tillbaka bara. Lite skumt, men jag klagade såklart inte.
Något som jag tyckte var konstigt var att de inte kunde se var uttagen var gjorda. I princip kunde de inte se något alls, mer än att där var en viss summa som stod som skyddat belopp.

Tror mitt kort blev kopierat i en biljettautomat på köpenhamns tågstation.

Har du inte slarvat med dina uppgifter så tror jag du kommer få tillbaka allting.

FreCKo
2007-09-28, 22:44
Kort kan kopieras för att sen ligga oanvända i flera månader, allt för att ägaren inte ska misstänka något. Att det stod "skyddat" angående kortuttaget är för att oftast så dras inte pengarna på en gång när man handlar utomlands, utan dom kan dras upp till en vecka senare, och fram tills det datumet så står det "skyddat".

Muskelbyggaren
2007-09-28, 23:35
Ett tips kan vara att inte ha så stora summor tillgängliga på det konto kortet är kopplat till. Tråkigt nu när det hänt.

NiXPhoenix
2007-09-29, 01:55
Ett tips kan vara att inte ha så stora summor tillgängliga på det konto kortet är kopplat till. Tråkigt nu när det hänt.



Precis, tänkte säga detsamma.

Jag brukar ha några tusen på kontot som är kopplat till kortet, resten ligger på ett annat sparkonto. Är ju jättelätt att föra över pengar via internetbanken när det sinar på kortkontot.

Jola Bero
2007-09-29, 08:49
Varför inte ha ett kreditkort som du bara har när du handlar på internet och ett vanligt. Sen för du bara över precis dom pengarna du vet du behöver vid varje internetköp. Då kan dom inte komma över så mycket.

Dumleman
2007-09-29, 08:53
Bedrägerier kan otroligt nog även ske utanför internet.

Piranha
2007-09-29, 08:54
Varför inte ha ett kreditkort som du bara har när du handlar på internet och ett vanligt. Sen för du bara över precis dom pengarna du vet du behöver vid varje internetköp. Då kan dom inte komma över så mycket.


Smart, fast trist att betala avgift på dubbla kort.

Fartman
2007-09-29, 14:17
Någon som testat det här med E-kort? Låter ju onekligen bra.

"Det här är e-kort
e-kort är ett säkert och enkelt sätt att betala med kort på internet. Du kopplar tjänsten till ditt vanliga bank-, betal- och kreditkort. Fördelarna med e-kort är många:

Du får ett nytt kortnummer för varje köp
Varje gång du använder ditt e-kort skapas ett unikt kortnummer (e-nummer). Endast bankens säkerhetssystem kan koppla ihop ditt unika e-nummer med ditt ordinarie kort.

Ett e-nummer har kort livslängd
Det unika e-numret har vanligtvis en livslängd på en månad. Vill du skapa ett e-nummer för flergångsköp, tex. prenummeration, bestämmer du själv en giltighetstid på mellan en och max 24 månader. När giltighetstiden har gått ut, försvinner kopplingen till ditt ordinarie kort eller konto.

En begränsad köpesumma
Det är alltid du själv som anger för hur stort belopp det unika e-numret gäller. Beloppet får ej överstiga 50 000 kr vid ett köptillfälle. Alla transaktioner som inkommer kontrolleras mot ditt ordinarie kort och konto.

Ett unikt e-nummer för varje inköpsställe
Det unika e-nummer som skapas, fungerar endast hos ett inköpsställe. Det betyder att ditt e-nummer inte kan användas hos någon annan än den handlare du godkänt.

Krypterad kommunikation
När du använder ditt e-kort är kommunikationen till Swedbank SSL-krypterad av säkerhetsskäl."

saxat från: http://www.swedbank.se/sst/inf/kort-och-betalningar/0,,135175,00.html

Kurash
2007-09-29, 14:23
Någon som testat det här med E-kort? Låter ju onekligen bra.



Hela tiden. Det är fantastiskt.

NiXPhoenix
2007-09-29, 14:28
Är säkert inte tokigt, men tänk på att många av kortbedrägerierna sker i den vanliga världen som Dumleman skriver.


Det kan räcka med en ohederlig anställd i personalen på en restaurang t ex.

Jag undviker att handla med kort eftersom jag inte vill att kortföretagen och ev inbrytare där ska se mina handelsvanor. Ren principsak.

Nitrometan
2007-09-29, 14:51
Bedrägerier kan otroligt nog även ske utanför internet.
Ja, och sen händer det att folk gissar sig till kortnr. Det är inte "rocket science" hur numrena är uppbyggda.

Tomten
2007-09-29, 14:55
Precis spärrat mitt visakort och snackat med banken. Någon har tydligen kommit över mina visa-uppgifter och roat sig med att tömma mitt konto helt. Djävligt roligt så här precis innan räkningarna ska vara betalda. Ett köp på 1000£, ett på 500£ och ett på 300£, alla gjorda samma dag.

Måste göra polisanmälan, skicka kortköpsreklamation och hoppas att banken löser det snabbt.

Om du inte har misskött dig så kommer du få tillbaka pengarna. Jag rekommenderar dig att skaffa e-kort, då kan du känna dig säker när du handlar över internet. E-kort fungerar så att varje gång du ska handla på nätet, så skapar du ett kort som bara kan användas under en månad, där du själv väljer den totala summan som kan dras från det kortet. E-kort erbjuds idag som en gratis tjänst host de flesta större bankerna.

Raggis
2007-09-29, 15:24
Låter som att du har en keylogger.

flakkz
2007-09-29, 15:34
Jag har som någon nämnt innan 2 kort, 3 konton.

1 sparkonto med mina besparingar, 1 "internetkonto" och ett vanligt konto. De två sistnämnda kopplat till varsitt kort. På det vanliga kontot har jag en 1-2 tusen som jag använder att handla vanligt med. Sen på internet kontot flyttar jag bara över de pengar jag ska använda när jag handlar över internet osv.

Får de tag på information om någon av korten så kan de bara ta en liten summa. Lätt att flytta över me internetbank osv.

Mson
2007-09-29, 15:48
Jag skulle formatera om datorn och skaffat bättre virusskydd.

shut teh face
2007-09-29, 15:53
Det är knappast pga. datorn.

Har han en någelunda vettig bank som har slumpmässiga koder eller en dosa så spelar det ingen roll ifall någon trojaner reggar lösenord till loginet.

Mson
2007-09-29, 15:56
Det är knappast pga. datorn.

Har han en någelunda vettig bank som har slumpmässiga koder eller en dosa så spelar det ingen roll ifall någon trojaner reggar lösenord till loginet.

Men man kommer långt med bara kortnumret.

Cerberus
2007-09-29, 16:02
keylogger, spyware ngn form av trojan låter det som?

fy fan vad jobbigt :( hemskt mannen, I feel your pain. En gång tappade ja min plånbok på krogen men tur nog köpte de bara en drink och ngn trevlig själ hittade den dagen efter och ringde upp mig och allt var i förutom visa men jag fick ett nytt snart därefter av banken.

jenan546
2007-09-29, 16:04
Tack för tipsen.

Tror inte att det är någon keylogger eller annan trojan. Mitt virusskydd är uppdaterat, nod32, men visst jag ska göra en sökning med något anti-adware/spyware-program, någon som kan tipsa om något bra?

E-kort låter som en bra idé, eller flera konton. Jag måste iaf göra någon förändring, vill inte råka ut för det igen.

Få se vad SEB Kort säger på måndag. Polisen kommer ju inte att kunna göra något, men en polisanmälan är ju alltid bra.

Raggis
2007-09-29, 16:07
Tack för tipsen.

Tror inte att det är någon keylogger eller annan trojan. Mitt virusskydd är uppdaterat, nod32, men visst jag ska göra en sökning med något anti-adware/spyware-program, någon som kan tipsa om något bra?

E-kort låter som en bra idé, eller flera konton. Jag måste iaf göra någon förändring, vill inte råka ut för det igen.

Få se vad SEB Kort säger på måndag. Polisen kommer ju inte att kunna göra något, men en polisanmälan är ju alltid bra.

:laugh:. Förlåt :) Men, finns många keyloggers som klarar av nod32.

shut teh face
2007-09-29, 16:11
Ewido resident scanner klarar av de flesta keyloggerna. Men ett speciferat antivirus brukar inte klara av diverse annat än just virus så lite andra program kan man ju ha. :)

XP sp2 FW
Antivir (bäst i test senaste undersökningen)
Stäng av netbios

Inte haft ett något problem med virus eller dyl. senaste åren i den konfen. :) (observera att porr surfas cirka 1 timme per dag)

shut teh face
2007-09-29, 16:12
sätt på "detect potentially dangerous applications" i nod32 om du tänkt fortsätta med det.

jenan546
2007-09-29, 17:22
Ok, nu har jag kört ewido och den hittade en massa cookies, men inget annat. Så förhoppningsvis har jag ingen trojan/keylogger på datorn. Rensade även alla temporära filer och rensade ur allt onödigt ur registret bara för att..

jenan546
2007-10-01, 09:47
Pengarna tillbaka på kontot. Det var tydligt att det inte var jag enligt banken, så jag är glad :) På onsdag får jag nytt kort och ny kod några dagar senare.

LadyInsane
2007-10-01, 09:51
Pengarna tillbaka på kontot. Det var tydligt att det inte var jag enligt banken, så jag är glad :) På onsdag får jag nytt kort och ny kod några dagar senare.

:thumbup:

Bra att det löste sig iaf. :)

blekfet2
2007-10-01, 09:59
Smart, fast trist att betala avgift på dubbla kort.

finns visa hos swedbank som kostar 50kr om året.

lectris
2007-10-01, 10:05
Har också råkat ut för det där, fast ingen stor summa dock. Fick prata med en kille på banken och skickade in en blankett till dem och fick pengarna tillbaka ~en vecka senare.. så det finns hopp. :thumbup:

Sparrisen
2007-10-01, 10:49
Jag har e-kort hos SwedBank och det är otroligt smidigt! :thumbup: Köpte senast igår en dator för 11990 och betalade då med mitt "tillfälliga" VISA-kort. Det känns säkert och tryggt.

En liten nackdel dock att programvaran körs igång titt som tätt fastän man befinner sig på sajter vars formulär inte alls har med shopping att göra...

Kurash
2007-10-01, 10:57
Jag har e-kort hos SwedBank och det är otroligt smidigt! :thumbup: Köpte senast igår en dator för 11990 och betalade då med mitt "tillfälliga" VISA-kort. Det känns säkert och tryggt.

En liten nackdel dock att programvaran körs igång titt som tätt fastän man befinner sig på sajter vars formulär inte alls har med shopping att göra...

Programvaran? Varför kör du bara inte med appleten de har på hemsidan?

KniveN
2007-10-01, 13:37
Som han skrev så handlar han på e-bay och då förmodar jag att han använder paypal då är det ingen höjdare att använda e-kort.

Jag kör med 2 kort och 3 konton.

Metal_boy_
2007-10-01, 16:14
Ett tips till folk är att inte logga in på privata, trådlösa nätverk som inte är låsta och tjuv-surfa.