handdator

Visa fullständig version : Hur långt i förväg få veta jobbtider?


Lellan
2007-09-28, 20:38
Börjar nytt jobb om en vecka, och har fortfarande inte fått schema (kommer ha oregelbundna jobbtider). Vid förfrågan idag så fick jag höra att det "är på G", fick veta tid och plats vi ska ses de 2 första jobbdagarna. Resten var oklart i nuläget, även vilken tid på dagen vi slutar de dagarna. Tänker inte börja bråka såhär i början, saker bruka fixa sig.

Men undrar av ren nyfikenhet om det finns någon regel hur långt i förväg man har rätt att få veta tid och plats när man förväntas jobba?*popcorn*

(Beror kanske på arbetets karaktär, dröjsmålet i detta fallet beror på att lokalerna inte är klara ännu, men undrar som sagt om det finns någon allmän regel. Tror och hoppas att det här bara är ett undantag just nu.) Tack på förhand goa folket.. :)

Yankeee
2007-09-28, 20:44
Vi ska fyra veckor innan få veta tider osv.

Snafu
2007-09-28, 21:10
Jag kan inte tänka mig att det finns regler som säger nåt sånt?

skaparn
2007-09-28, 21:12
Jag har för mig att det i lag är föreskrivet två veckors varsel medan många kollektivavtal har längre tid. HTF, tror jag det var, har fyra veckor. Man får som vanligt förhandla om längre tid men inte kortare än vad som står i arbetstidslagen.

skaparn
2007-09-28, 21:14
Jepp

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.HTM

12 § Alla arbetsgivare som anlitar arbetstagare till arbete annat än tillfälligt skall lämna arbetstagarna besked om ändringar i fråga om den ordinarie arbetstidens och jourtidens förläggning minst två veckor i förväg. Sådant besked får dock lämnas kortare tid i förväg, om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det.

Ska se om jag hittar ett exempel på fackligt avtal också

Snafu
2007-09-28, 21:16
Jag har för mig att det i lag är föreskrivet två veckors varsel medan många kollektivavtal har längre tid. HTF, tror jag det var, har fyra veckor. Man får som vanligt förhandla om längre tid men inte kortare än vad som står i arbetstidslagen.

Glömde såklart att det var Sverige det handlade om.

Pudzianovski
2007-09-28, 21:22
Jepp

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.HTM



Ska se om jag hittar ett exempel på fackligt avtal också

Gör det.

"3 § Genom kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation får göras antingen undantag från lagens tillämpning i dess helhet eller avvikelser från bestämmelserna i 5 och 6 §§, 7 § andra stycket, 8-10 a §§, 12-14 §§ samt 15 § andra och tredje styckena."

Alltid kul att läsa de fackliga avtalen supernoga. Där kan man hitta mycket kul att använda sig utav. :)

Ignatius72
2007-09-28, 22:11
Två veckor brukar vara kutym även på icke kollektiv anslutna företag.

jaaaaag
2007-09-28, 22:31
Jag får veta en vecka innan. McDonald's.. suger

Lellan
2007-09-28, 22:34
Tack för svaren!

Undrade mest inför framtiden. Sambons arbetsplats brukar byta tider ibland, nu vet jag inte om vi kommer köra på schemat vi får på mitt arbete en längre tid el byta. Men förskolan vill veta barnomsorgstiderna 2 v i förväg så det låter logiskt.

En annan fråga; om det skulle råka bli så att både jag och sambon jobbar natt samtidigt tex, har man rätt att begära ledigt/passbyte då om man inte får ihop det med barnpassning? OM nån skulle råka veta det. Min chef sa att "det fixar sig" när jag anställdes, men undrar mer hur regelverket funkar rent lagligt..