handdator

Visa fullständig version : Vaccinationer


machine gun
2007-09-28, 15:38
Jag vaccinerade mig mot hepatit b (sista sprutan) för 2,5 veckor sedan och efter det fick jag reda på att vi genom skolan ska få vaccineras oss mot tbc om en vecka. Jag har för mig att det måste gå tre veckor mellan vaccinationer och det borde ju vara lugnt i mitt fall, eftersom det blir 3,5 veckors intervall. Min fråga är dock varför det måste gå tre veckor mellan vaccinationstillfällen? Man kan ju ta flera olika vaccin samma dag utan problem.

Jax
2007-09-28, 15:51
Antar att det beror på att din imunförsvar måste ta hand om det första vaccinet först och resistant mot det. Sen kan man ta en dos till och stärkas ytterligare.

machine gun
2007-09-28, 15:58
Antar att det beror på att din imunförsvar måste ta hand om det första vaccinet först och resistant mot det. Sen kan man ta en dos till och stärkas ytterligare.

Frågan är väl mest vad skillnaden är mellan att ta två sprutor med olika vaccin på en dag och att ta två sprutor med, låt säga, 1 veckas mellanrum?

Jax
2007-09-28, 16:01
Frågan är väl mest vad skillnaden är mellan att ta två sprutor med olika vaccin på en dag och att ta två sprutor med, låt säga, 1 veckas mellanrum?
Kan det vara så att den andra sprutan är beroende av att immunförsvaret har hunnit skapa antikroppar mot den sjukdomen? Tar du flera olika samtidigt så bildas olika antikroppar.

machine gun
2007-09-28, 16:12
Kan det vara så att den andra sprutan är beroende av att immunförsvaret har hunnit skapa antikroppar mot den sjukdomen? Tar du flera olika samtidigt så bildas olika antikroppar.

Fast det är ju två helt olika vaccin?

Att man måste ta 2-3 sprutor med ett visst intervall av samma vaccin för att få ett fullgott skydd är jag med på.

qwerty1
2007-09-28, 16:21
Ska till thailand 3 månader..

Vilka ska jag ta?

machine gun
2007-09-28, 16:27
Ska till thailand 3 månader..

Vilka ska jag ta?

www.resevaccin.nu

Det beror lite på var du ska och hur länge du ska vara borta, men minst hepatit A (gulsot) om du inte redan har den.

Raggis
2007-09-28, 16:30
Ska till thailand 3 månader..

Vilka ska jag ta?

Vaccinera dig mot "turistdiarré", ett hett tips.

Flåt för offtopic btw. :em:

machine gun
2007-09-28, 16:39
Vaccinera dig mot "turistdiarré", ett hett tips.

Flåt för offtopic btw. :em:

Det beror fortfarande på var man ska och hur man ska bo. Vaccinet ger heller inget fullgott skydd. Man brukar dock rekommendera det för särskilt känsliga grupper, t.ex. barn och äldre.

Kolera ger svåra diarréer och sjukdomen finns i Asien och Afrika samt under senare år också i Sydamerika. Bakterien är känslig för syran i magsäcken varför risken för magfriska personer att insjukna är liten. Kommer du att leva under enklare livsmedelshygieniska förhållanden i områden med stor risk för kolerasmitta eller arbeta i flyktingläger, bör du överväga vaccinationen. Vid sidan av skyddet mot kolera erhålls ett visst skydd mot "turistdiarré", vilket kan vara till glädje för en del andra resenärer. Vaccinet ges i form av dryck och omfattar två doser. Skyddseffekten mot kolera är god och kvarstår hos vuxna upp till 2 år, men hos barn endast i 6 månader. Skyddseffekten mot "turistdiarré" är lägre och varar i upp till 3 månader.

Devoid
2007-09-28, 17:38
Vilka vaccinationer osv man har fått finns inte registrerade någonstans eller?
Skall till Egypten som blir min 1a utlandsresa i vuxen ålder och har inte en aning om vad jag har fått för sprutor innan.
Vet att jag hade ett kort med vaccinationer uppskrivna men det är ju givetvis borta.

machine gun
2007-09-28, 18:04
Vilka vaccinationer osv man har fått finns inte registrerade någonstans eller?
Skall till Egypten som blir min 1a utlandsresa i vuxen ålder och har inte en aning om vad jag har fått för sprutor innan.
Vet att jag hade ett kort med vaccinationer uppskrivna men det är ju givetvis borta.

Vaccinationsställena har lokala register, så det finns ingen central databas. Vet du inte vad du fått kan det vara säkrast att ta om de viktigaste.

En smart grej är för övrigt att förvara det där gula vaccinationskortet tillsammans med passet.

Rahf
2007-09-28, 19:22
Vissa länder kräver att man är vaccinerad mot gula febern och att man kan visa upp den gula boken som bevis. Kontrollera innan ni åker och tänk på att boken är minst lika viktigt som passet.

Yankeee
2007-09-28, 19:52
Vissa länder kräver att man är vaccinerad mot gula febern och att man kan visa upp den gula boken som bevis. Kontrollera innan ni åker och tänk på att boken är minst lika viktigt som passet.

I afrika och sydamerika, ja.

http://www.vaccination.nu/vaccin/sjukdom.cfm?sid=11

Rahf
2007-09-28, 20:34
I afrika och sydamerika, ja.

http://www.vaccination.nu/vaccin/sjukdom.cfm?sid=11

Egypten har nämnts. Sydamerika är populärt för backpackers. Kollar man inte upp vaccinationer så får man skylla sig själv ändå.

machine gun
2007-10-01, 14:46
Ingen som har svar på min ursprungliga fråga? Alltså varför det måste gå tre veckor mellan två vaccinationstillfällen trots att man kan ta flera vaccinationer på dag utan problem?

Trance
2007-10-01, 14:50
Kan du ta just de två tillsammans samma dag då?

machine gun
2007-10-01, 14:57
Kan du ta just de två tillsammans samma dag då?

Ingen aning. Det är mest en allmän fråga, eftersom 3 veckor är standard och jag undrar varför.

Man kan t.ex. ta hepatit A+B samtidigt, men man kan inte ta hepatit A, vänta en vecka och sen ta hepatit B om jag förstått det rätt, utan då måste man vänta tre veckor.

Tolkia
2007-10-01, 15:04
Jag väntar också ivrigt på att någon som kan det här skall komma med ett bra svar.

Man kan ju tro att det skulle ha att göra med att immunförsvaret efter en vaccination är påverkat på ett sätt som gör det olämpligt att provocera det med ännu ett vaccin, alternativt som gör att man inte får den effekt man vill ha av det vaccin man ger "för tidigt". D.v.s. att man måste ha kroppen i något slags "baseline-status" för att man skall få den effekt av vaccineringen som man vill. Det skulle ju i så fall förklara varför man kan ta två vaccin tillsammans men inte efter varandra med täta mellanrum.

machine gun
2007-10-01, 15:17
Eftersom det är TBC vi ska vaccineras mot har jag googlat lite på ämnet och hittade följande:

Vilka biverkningar kan inträffa?

* Vanligt (ses hos minst en av 100): Det man åstadkommer med BCG-vaccination är en liten hudinfektion på platsen för vaccinationen. En reaktion här är således inte en biverkan (=oönskad sidoeffekt) utan en normal vaccinreaktion. Vanligast är att det två till fyra veckor efter vaccinationen uppkommer en liten förhårdnad, som ökar i storlek samt blir röd och mer eller mindre upphöjd. Efter ungefär sex veckor tömmer sig var. Såret läker i regel efter några veckor, men kan fortsätta att vätska i flera månader. En måttlig förstoring av lymfkörtlar i armhålan kan också förekomma. En del vaccinerade får aldrig något sår utan endast en förhårdnad som kvarstår någon–några månader, för att sedan gradvis gå tillbaka. Vaccinsåret ska inte behandlas med t ex salvor eller puder utan lämnas i fred. Vid behov kan man skydda det med en torr kompress. Bad i bassäng bör undvikas så länge såret såsar.

Jag sysslar med simträning. Det där kändes som ett riktigt dåligt besked. Någon som vet varför eller hur viktigt det är att undvika simhallar när man vaccinerat sig mot tbc? Det borde väl räcka med att täcka över såret på nåt sätt? Någonstans känns det inte riktigt som att det är värt det om jag inte kan träna simning på ett halvår :(

Jag ska dit imorgon och ta immunförsvarstest, så jag ska såklart fråga då, men iaf.

machine gun
2007-10-01, 16:07
Jag undrar för övrigt vad risken med bassängbadande kan vara, att man ska åka på kolera också? *rolleyes*

machine gun
2007-10-01, 16:52
Jag väntar också ivrigt på att någon som kan det här skall komma med ett bra svar.

Man kan ju tro att det skulle ha att göra med att immunförsvaret efter en vaccination är påverkat på ett sätt som gör det olämpligt att provocera det med ännu ett vaccin, alternativt som gör att man inte får den effekt man vill ha av det vaccin man ger "för tidigt". D.v.s. att man måste ha kroppen i något slags "baseline-status" för att man skall få den effekt av vaccineringen som man vill. Det skulle ju i så fall förklara varför man kan ta två vaccin tillsammans men inte efter varandra med täta mellanrum.

Jag hittade detta:

Efter en BCG-vaccination bör man vänta fyra veckor innan man ger barnet andra vacciner som innehåller levande försvagade mikrober. Samtidigt med BCG-vaccinet kan man dock ge vacciner innehållande levande försvagade mikrober och inaktiverade vacciner. Om BCG-vaccinet skall ges efter en vaccinering med levande försvagade mikrober (t.ex. MPR-vaccin eller vattkoppsvaccin) rekommenderas ett uppehåll på minst fyra veckor. Om BCG-vaccinet ges några veckor efter en vaccinering med levande försvagade virus riskerar man nämligen att det cellmedierade immunsvaret mot BCG blir försvagat.
http://www.ktl.fi/portal/svenska/publikationer/guider_och_handbocker/vaccinatorens_handbok/vaccinerna_i_det_allmanna_vaccinationsprogrammet/vaccin_mot_tuberkulos_%28bcg%29/

Det verkar som att det är typen av vaccin som avgör om man kan ta vacciner samtidigt eller inte och det verkar även som att du har rätt i ditt antagande att det har med vaccinets effekt att göra.

Doozer
2007-10-01, 17:02
Jag har tagit vaccination mot TBC för 4-5 år sedan och har fortfarande ett fult jäkla ärr på triceps. Det är något man får stå ut med dock. :cryout:
Jag fick höra att varet är något du noga ska täcka för att det kan vara smittsamt för andra, jag vet inte vad det skulle smitta för något dock.

Jax
2007-10-01, 17:03
När vaccinerar man sig mot TBC?

Doozer
2007-10-01, 17:06
Det finns ju inte med i vaccinationsprogrammet utan det är väl för vårdpersonal och om man ska resa till vissa länder (vad jag vet).

Nitrometan
2007-10-01, 17:09
Jag fick höra att varet är något du noga ska täcka för att det kan vara smittsamt för andra, jag vet inte vad det skulle smitta för något dock.
TBC gissningsvis om det nu var en TBC-vaccinering?

machine gun
2007-10-01, 17:14
Det finns ju inte med i vaccinationsprogrammet utan det är väl för vårdpersonal och om man ska resa till vissa länder (vad jag vet).

Precis. Högriskgrupper vaccineras, däribland vårdpersonal.

Doozer
2007-10-01, 17:15
TBC gissningsvis om det nu var en TBC-vaccinering?

Man injicerar väl för tusan antikroppar och inte själva TBC-viruset. Man ska lämna kemikalierna utanför kroppen. *spy*

machine gun
2007-10-01, 17:17
Jag har tagit vaccination mot TBC för 4-5 år sedan och har fortfarande ett fult jäkla ärr på triceps. Det är något man får stå ut med dock. :cryout:
Jag fick höra att varet är något du noga ska täcka för att det kan vara smittsamt för andra, jag vet inte vad det skulle smitta för något dock.

Alla som är födda innan -75 har också det där ärret, så du är knappast ensam iaf. Då ingick det nämligen i det allmänna vaccinationsprogrammet.

Jag tycker det låter sjukt äckligt att behöva gå runt med ett varande sår på armen i flera månader *spy* men av vad jag förstått så varar det inte för alla, så med lite tur kanske det bara blir lite.

Doozer
2007-10-01, 17:18
Det varade kanske nån vecka för mig (vad jag kom ihåg) så det är väldigt olika.

machine gun
2007-10-01, 17:18
Man injicerar väl för tusan antikroppar och inte själva TBC-viruset. Man ska lämna kemikalierna utanför kroppen. *spy*

Njaee... jag tror att just tbc-vaccin består av försvagade bakterier.

Nitrometan
2007-10-01, 17:19
Man injicerar väl för tusan antikroppar och inte själva TBC-viruset. Man ska lämna kemikalierna utanför kroppen. *spy*
Det är oftast ett lågaktivt eller "avdödat" virus som injiceras och sen skapar kroppen antikroppar mot det.

Om du kunde injicera antikroppar skulle du ju inte behöva vaccineras. Då hade det bara varit att ge antikroppar till de som blev sjuka. Hade varit billigare och enklare.

machine gun
2007-10-01, 17:19
Det varade kanske nån vecka för mig (vad jag kom ihåg) så det är väldigt olika.

En vecka kan jag leva med. Hur länge vätskade det sig sen?

Doozer
2007-10-01, 17:26
1-3 veckor. Längre tror jag faktiskt inte att det vätskade och det gäller för de flesta jag känner som vaccinerats.

jakke
2007-10-01, 17:26
Alla som är födda innan -75 har också det där ärret, så du är knappast ensam iaf. Då ingick det nämligen i det allmänna vaccinationsprogrammet.

Jag tycker det låter sjukt äckligt att behöva gå runt med ett varande sår på armen i flera månader *spy* men av vad jag förstått så varar det inte för alla, så med lite tur kanske det bara blir lite.

Jag fick TBC vaccinet när jag var liten och jag är "bara" -83:a

machine gun
2007-10-01, 17:30
Jag fick TBC vaccinet när jag var liten och jag är "bara" -83:a

Då kanske du bodde i ett högriskområde eller nåt. Jag vet att de vaccinerat barn i vissa delar av Stockholm efter tbc-utbrotten där för några år sen.

jakke
2007-10-01, 17:31
Då kanske du bodde i ett högriskområde eller nåt. Jag vet att de vaccinerat barn i vissa delar av Stockholm efter tbc-utbrotten där för några år sen.

Norrland är nära Ryssland!

machine gun
2007-10-01, 17:32
Norrland är nära Ryssland!

Äntligen någon som bekräftar min övertygelse om att Uppsala tillhör Norrland :D

fothermucker
2007-10-01, 17:36
Jag fick TBC vaccinet när jag var liten och jag är "bara" -83:a

Samma här och jag är 86:a. Troligt är att någon i din släkt hade det när det begav sig.

Vid utlandsvistelse har jag fått det förklarat för mig att man endast behöver TBC-vaccin då man i ett riskområde avser att stanna så samma plats en längre tid.

jakke
2007-10-01, 17:39
Äntligen någon som bekräftar min övertygelse om att Uppsala tillhör Norrland :D

psst, i Uppsala bor bara studenter....

Måste fråga mamma någon gång varför jag fick sprutan.

machine gun
2007-10-01, 17:40
Vid utlandsvistelse har jag fått det förklarat för mig att man endast behöver TBC-vaccin då man i ett riskområde avser att stanna så samma plats en längre tid.

Och som det står "planerar att umgås nära med lokalbefolkningen" :D

Tolkia
2007-10-01, 21:57
Och som det står "planerar att umgås nära med lokalbefolkningen" :D
Utytesstudent i USA, t.ex. Brorsan fick i alla fall vaccinera sig när han åkte. Jag tror dock inte att han hade ett varande sår i ett halvår; då tycker jag att man skulle ha hört lite mer gnäll.

machine gun
2007-10-02, 13:28
Jag var där idag och tog immunförsvarstestet iaf. De sprutade in nåt jox under huden på underarmens ovansida och vi ska dit igen och läsa av svaret på fredag. Jag frågade om min hepatit b-vaccinering kunde påverka och hon sa att det skulle gå fyra veckor mellan vaccinationer (de har tydligen olika regler på olika ställen) och därför kommer jag ändå inte få vaccinera mig på fredag och måste istället komma tillbaka nån gång nästa vecka också *gah!* Vi fick iaf med oss en lapp med lite information och där stod det att man får duscha, men inte bada och att såret läker på 10-13 veckor!! Ska prata med dem på fredag vid avläsningen av testet. Funderar faktiskt på att inte ta den överhuvudtaget om de säger att simning är helt uteslutet. Med lite tur har jag redan antikroppar och slipper sprutan helt och hållet... *hoppas hoppas*

Lite intressant det här med vaccinationer att man har det helt på sitt eget ansvar att ta reda på vad man fått när och vad som gäller. Hade jag inte själv tagit reda på att vaccinationer kan interagera och ställt frågan, så hade de bara gett mig den här sprutan rakt av och det kan tydligen vara farligt.

Yankeee
2007-10-02, 13:39
Vilket sår är det som läker på 10-13 veckor?

machine gun
2007-10-02, 13:40
Vilket sår är det som läker på 10-13 veckor?

Det man får efter tbc-vaccinationen.

machine gun
2007-10-03, 14:01
Internationellt har olika vaccinstammar givit
varierande skydd. Det föreligger enighet om att BCG-
vaccination av barn hindrar att tuberkulös infektion
generaliseras, vilket inkluderar skydd mot meningit.
Däremot hindrar inte vaccinet tbc-smitta eller infektion
i lungorna. Det är mycket viktigt att minnas att tidigare
BCG-vaccin inte utesluter tuberkulos hos barn eller
vuxna! Revaccination med BCG saknar vetenskapligt
stöd och bör undvikas.
I Ryssland vaccinerar man upprepade gånger med
BCG: nyfödda, skolbarn och ungdomar. Ändå har
Ryssland en förfärande hög incidens av tuberkulos.
http://www.ls.sll.se/docs/L_BHV/bvc_blad/bullen_0212.pdf

Jag måste säga att det där låter föga övertygande för att det ska vara värt att utstå ett varande sår i flera veckor.

machine gun
2007-10-05, 13:00
Det blev ingen vaccination. Jag gick dit och läste av immuntestet och jag hade inga antikroppar, men jag frågade hur det skulle gå med simningen och hon var bara jättebitchig och inte alls tillmötesgående och sa att det var uteslutet och att jag absolut inte fick simma på uppåt två månader. Så det blev tack, men nej tack. Om jag på nåt sätt lyckas timea in det med ett träningsuppehåll från simningen så kanske jag tar den senare, de sparar testresultatet i ett år. Så kan jag kolla hur mina kursares sår utvecklar sig också innan jag bestämmer mig.

Det var iaf ok att ta flera vacciner med kortare intervall om det var icke aktiva virus eller bakterier, t.ex. ytantigen (t.ex. hepatit b). Ett levande vaccin (t.ex. tbc) kan även kombineras med icke levande vacciner, men mellan tvåvaccinationstillfällen med olika levande vacciner måste det gå 3-4 veckor. Så där fick jag svar på det också. Att de har 3-4 veckor som standard mellan vaccinationer överlag beror troligtvis på att folk inte alltid minns vad de tagit för sprutor och då är det enklast att ha det så.

Icefire
2008-10-01, 19:00
Jag har försökt ta reda på om det är ok att vaccinera sig (tredje Hepatit B-sprutan) om man bär på ett förkylningsvirus sedan ca 2 veckor. Jag mår egentligen inte så dåligt, det enda jag inte vågar göra är att träna. Försökte ringa stället jag ska till men ingen svarade.
Någon som vet, vore skönt att inte åka i onödan om det nu skulle vara så?