handdator

Visa fullständig version : Penicillin och träning


addicted
2007-09-28, 13:45
Började käka penicillin i söndags och har sedan dess kört på som vanligt, utan att tänka på att ta det lugnt.

Idag på mitt vanliga box&kick-pass kände jag hur kroppen inte orkade lika mkt som vanligt, fast jag hade mer energi än jag brukar. Antar att det beror på penicillinet.

Var en kollega som sa att det kan vara rätt farligt att träna lika mkt som vanligt när man käkar penicillin, men hur farligt är det?

Är det sånt folk har dött av när dom tränat på som vanligt och sedan bara fallit ihop i en liten hög och dött?

Ngn som har erfarenhet?

Åse Columbus
2007-09-28, 13:49
[
Är det sånt folk har dött av när dom tränat på som vanligt och sedan bara fallit ihop i en liten hög och dött?

Ngn som har erfarenhet?[/QUOTE]

svårt för en med erfarenhet att svara på den frågan.....*fniss*

skämt åsido.....låt medicinen har tid att verka....en kur är ju på högst 10 dagar...å återkom sen till gymet fri från det du fick det för och med starkare kropp........

addicted
2007-09-28, 14:30
Hahaha, jo svårt med en med erfarenhet att svara på.. :-P

Thanx anyway :-)

cowboyen
2007-09-28, 14:41
det är inte penicillinet i sig. det är sjukdomen du fått penicillinet för.

kassa
2007-09-28, 14:46
Min klasskompis började käka penicillin för ett par dagar sedan, och han är tvungen att vänta fyra dagar från det att han började käka penicillin innan han får träna igen, och då vet jag inte ens om han får träna till 100%. Han är för övrigt lagkapten i Sveriges P90 landslag i fotboll, så han har nog tillgång till rätt duktiga rådgivare etc, så du bör nog ta det lite lugnt med träningen du med.

cowboyen
2007-09-28, 15:06
återigen, det är inte penicillinet i sig... är ni inte läskunniga?

Raggis
2007-09-28, 15:14
återigen, det är inte penicillinet i sig... är ni inte läskunniga?

Men det är en indikation på att något är fel? Så jag förstår inte varför du gnäller.

Åse Columbus
2007-09-28, 15:15
återigen, det är inte penicillinet i sig... är ni inte läskunniga?


jojo...ta det lugnt.....*whatever*

addicted
2007-09-28, 15:20
återigen, det är inte penicillinet i sig... är ni inte läskunniga?

Låt säga att man fått ett fästingbett och inte fått behandling på två veckor, och inte haft några symptom, förutom rodnaden som uppstår.

Men nu när man påbörjat behandling så känner man sig som jag beskrev ovan, man orkar mindre. Hur kommer det sig? Varför känner man inte av det (i kroppen/uthållighetsmässigt) innan påbörjad behandling, men när man påbörjat känner man sig mindre stark? Är det för att infektionen är påväg ur kroppen, eller varför skulle det inte vara penicillinet?

Åse Columbus
2007-09-28, 15:28
Låt säga att man fått ett fästingbett och inte fått behandling på två veckor, och inte haft några symptom, förutom rodnaden som uppstår.

Men nu när man påbörjat behandling så känner man sig som jag beskrev ovan, man orkar mindre. Hur kommer det sig? Varför känner man inte av det (i kroppen/uthållighetsmässigt) innan påbörjad behandling, men när man påbörjat känner man sig mindre stark? Är det för att infektionen är påväg ur kroppen, eller varför skulle det inte vara penicillinet?

medicinen måste få verka..helt klart...sen tar det olika på olika människor ...orkesmässigt.....antikroppar tar kraft dem med....så bäst är att låt allting ta sin tid...är man inte helt frisk är det onödigt att utsätta kroppen för ytterligare belastning genom att träna den hårt......

addicted
2007-09-28, 15:44
Absolut, har fattat att jag bör ta det lugnt. :-)

Är dock nyfiken på vad det är som segar ner kroppen infektionen eller penicillinet.

King Grub
2007-09-28, 15:45
Infektionen!

cowboyen
2007-09-28, 16:28
Absolut, har fattat att jag bör ta det lugnt. :-)

Är dock nyfiken på vad det är som segar ner kroppen infektionen eller penicillinet.

arrrgghhhhhhhhhhhhhh

Doktorn
2007-09-28, 19:18
medicinen måste få verka..helt klart...sen tar det olika på olika människor ...orkesmässigt.....antikroppar tar kraft dem med....så bäst är att låt allting ta sin tid...är man inte helt frisk är det onödigt att utsätta kroppen för ytterligare belastning genom att träna den hårt......

Om du behandlar med penicillin bildas det ej antikroppar.

Vilket vidare kan anses som ett argument för att ej behandla "halsfluss" med antibiotika/penicillin.

Liten Men Fet
2007-09-29, 01:39
arrrgghhhhhhhhhhhhhh

Är benägen att hålla med.

Penicillin är en medecin man får mot infektioner.

Infektioner är en sjukdom.

Får man penicillin så får man det troligtvis mot en infektion.

Man ska inte träna med en infektion i kroppen.

Hade man varit utan penicillin hade man varit ännu värre ute.

Slutsats: Träna inte med en infektion i kroppen, inte ens när du äter penicillin.
Vidare filosoferande: Träna inte när du inte mår bra, du kan inte tillgodogöra dig träningen och du sänker ditt immunförsvar så sjudommar har lättare att bryta ut.

sälmannen
2007-09-29, 07:58
Det finns ju en rad bakteriesjukdomar som behandlas med pencillin men som är helt symptomfria för många. Ta klamydia till exempel. Man kan vara klamydiasmittad i år utan att påvisa några symptom, men blir man testat och hittar infektionen behandlar man den med penicillin.

Så att dra slutsatsen att det absolut är den underliggande infektionen är lite hastigt.

addicted
2007-09-29, 08:31
Det finns ju en rad bakteriesjukdomar som behandlas med pencillin men som är helt symptomfria för många. Ta klamydia till exempel. Man kan vara klamydiasmittad i år utan att påvisa några symptom, men blir man testat och hittar infektionen behandlar man den med penicillin.

Så att dra slutsatsen att det absolut är den underliggande infektionen är lite hastigt.

Så om man då har klamydia, då ska man inte träna?

Rahf
2007-09-29, 09:02
Så om man då har klamydia, då ska man inte träna?

Har du Klamydia?

sälmannen
2007-09-29, 09:31
Så om man då har klamydia, då ska man inte träna?

Mitt inlägg var menat till dem som direkt utgick från att det var infektionen, inte penicillinet som orsakade prestandasäkningen. Det finns symptomfria åkommor man behandlar med penicillin. Att hoppa till slutsatsen att infektionen orsaker problemen är förhastat.

Jag har inga direkta kunskaper om huruvida man ska träna eller inte om man är klamydiasmittad, men jag har aldrig hört talas om någon som haft problem med träning p.g.a. i övrigt symptomfri klamydia.

sälmannen
2007-09-29, 09:33
För att vara ännu tydligare. Säg att någon haft symptomfri klamydia i ett år och tränat friskt denna tid. Sedan testar personen sig och börjar en penicillinbehandling. Om personen då upplever sämre träningsresultat är det ju knappast infektionen som orsakat detta.

Så visst, det kan vara infektionen som orskar det du upplever, men det är en slutsats som inte går att dra om man inte vet vilken infektion du har.

addicted
2007-09-29, 09:40
Har du Klamydia?

Huruvida jag har klamydia eller inte, känns inte riktigt relevant. Och de gäller ett fästingbett.

Mitt inlägg var menat till dem som direkt utgick från att det var infektionen, inte penicillinet som orsakade prestandasäkningen. Det finns symptomfria åkommor man behandlar med penicillin. Att hoppa till slutsatsen att infektionen orsaker problemen är förhastat.

Jag har inga direkta kunskaper om huruvida man ska träna eller inte om man är klamydiasmittad, men jag har aldrig hört talas om någon som haft problem med träning p.g.a. i övrigt symptomfri klamydia.

Men låt säga att man har i övrigt symptomfri klamydia och märker av det i kroppen först när man börjat sätta i sig penicillin, är det verkligen infektionen som segar ner kroppen?

Liten Men Fet
2007-09-29, 11:48
Huruvida jag har klamydia eller inte, känns inte riktigt relevant. Och de gäller ett fästingbett.



Men låt säga att man har i övrigt symptomfri klamydia och märker av det i kroppen först när man börjat sätta i sig penicillin, är det verkligen infektionen som segar ner kroppen?

Spelar det någon roll? Om kroppen blir "segare" och man presterar sämre så är det ju ett tecken på att det inte står rätt till, kan man inte då låta kroppen vila från träning då dom 10-14 dagarna man äter penicillinet? Oavsett orsak till att kroppen inte är som den ska?

addicted
2007-09-29, 11:58
Spelar det någon roll? Om kroppen blir "segare" och man presterar sämre så är det ju ett tecken på att det inte står rätt till, kan man inte då låta kroppen vila från träning då dom 10-14 dagarna man äter penicillinet? Oavsett orsak till att kroppen inte är som den ska?

Nej det spelar väl eg. ingen roll, var mest nyfiken på om det verkligen är infektionen som gör det.

Åse Columbus
2007-09-29, 14:08
Om du behandlar med penicillin bildas det ej antikroppar.

Vilket vidare kan anses som ett argument för att ej behandla "halsfluss" med antibiotika/penicillin.

jag menade inte att penecillinet bildar antikroppar...utan medicin oavsett för vad det är...och....antikroppar som kroppen själv producerar tar på kroppens krafter...man ska låta kroppen få ta den tid det tar att bli frisk....


sen tränar man igen

Doktorn
2007-10-04, 18:39
jag menade inte att penecillinet bildar antikroppar...utan medicin oavsett för vad det är...och....antikroppar som kroppen själv producerar tar på kroppens krafter...man ska låta kroppen få ta den tid det tar att bli frisk....


sen tränar man igen


Jag läste det som du menade att ett argument för att inte träna när man är sjuk och under penicillin behandling mot sjukdommen är att kroppen bildar antikroppar mot den tillgrundliggande sjukdom och att denna antikropp produktion tar på krafterna. Men om man behandlar en sjuk person med penicillin bildar inte hans kroppen antikroppar!
Förstod jag inte dig korrekt? Isf är det iaf fel....

Fatalist
2007-10-04, 19:57
medicinen måste få verka..helt klart...sen tar det olika på olika människor ...orkesmässigt.....antikroppar tar kraft dem med....så bäst är att låt allting ta sin tid...är man inte helt frisk är det onödigt att utsätta kroppen för ytterligare belastning genom att träna den hårt......

Vad har penicillin med antikroppar att göra? Snarare att det avlastar kroppen genom att direkt förstöra viktiga livsuppehållande funktioner hos bakterierna.

Om du behandlar med penicillin bildas det ej antikroppar.

Vilket vidare kan anses som ett argument för att ej behandla "halsfluss" med antibiotika/penicillin.

Självklart hinner det bildas blodkroppar mot bakterien långt innan man sätter in penicillin. Tagit doktorsexamen i Polen eller?

Doktorn
2007-10-04, 20:13
Vad har penicillin med antikroppar att göra? Snarare att det avlastar kroppen genom att direkt förstöra viktiga livsuppehållande funktioner hos bakterierna.



Självklart hinner det bildas blodkroppar mot bakterien långt innan man sätter in penicillin. Tagit doktorsexamen i Polen eller?

Om du sätter in penicillin 2 veckor efter infektionen så ja, men då är det lite sent att börja behandla. Om du startar upp direkt så nej. Det är som sagt ett av argumenten för att man ej ska behandla strep A halsfluss, för så bildas ej antikroppar mot M-komponenten och personen kan smittas av exsakt samma bakterie igen. Om man låter naturen ha i sin gång blir han immun. Och penicillin behandling förkortar dessutom sjukdomsperionden extremt lite så eg. borde man strunta i att behandla strep. A pharyngit för det ger ingen riktig fördel.
Och nej inte polen. Och nej är inte färdig ännu.

Åse Columbus
2007-10-05, 11:36
Jag läste det som du menade att ett argument för att inte träna när man är sjuk och under penicillin behandling mot sjukdommen är att kroppen bildar antikroppar mot den tillgrundliggande sjukdom och att denna antikropp produktion tar på krafterna. Men om man behandlar en sjuk person med penicillin bildar inte hans kroppen antikroppar!
Förstod jag inte dig korrekt? Isf är det iaf fel....

nej

jag menade att både när kroppen själv bildar antikroppar ...och...om man får behandling med antibiotika så tar det på krafterna i bägge fallen.....

det är säkert jag som uttrycker mig luddigt....

hur som helst så ska man inte träna förrän man har en frisk kropp....anser jag..

JakeShaft
2010-04-23, 14:29
Förvärras bakterieinfektioner av fysisk ansträngning?

Jag fick en infektion i genom en blodblåsa i hålfoten, foten och ankeln svullnade upp rätt rejält. Fick penicillin och efter ca 2 dygn var svullnaden borta även om blodblåsan är kvar. Kuren är inte färdig och jag har säkert en lindrig infektion kvar. Skulle styrketräning kunna innebära att infektionen förvärras igen?

Kan verka som en dum fråga, men en infektion i foten känns mildare än en infektion i halsen eller lungorna eller dylikt.

chrilledude
2010-04-23, 15:02
Förvärras bakterieinfektioner av fysisk ansträngning?

Jag fick en infektion i genom en blodblåsa i hålfoten, foten och ankeln svullnade upp rätt rejält. Fick penicillin och efter ca 2 dygn var svullnaden borta även om blodblåsan är kvar. Kuren är inte färdig och jag har säkert en lindrig infektion kvar. Skulle styrketräning kunna innebära att infektionen förvärras igen?

Kan verka som en dum fråga, men en infektion i foten känns mildare än en infektion i halsen eller lungorna eller dylikt.

Bättre att göra en egen tråd istället? *rolleyes*

JakeShaft
2010-04-23, 18:05
Bättre att göra en egen tråd istället? *rolleyes*

Det är möjligt att det hade varit bättre. Jag tyckte att min fråga hängde ihop men den ursprungliga frågeställningen i den här tråden. Jag föredrar att söka i forumet för att se om det finns trådar som handlar om eller diskuterar något som har med min frågeställning att göra. Gör man flera trådar i samma ämne blir varje tråd en pusselbit i sammanhanget. Jag vill heller inte verka lat och oengagerad vilket man kan göra om man skapar en ny tråd varje gång man har en fundering när det redan finns en tråd som ger svar på min fråga minst hälften av gångerna.

schabo-labo
2010-05-17, 05:46
Nån som haft svinkoppor och fått penicillin? Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag känner mig svagare nu när jag börjat med medicinen, det är Heracillin 750mg, tre om dagen, man blir dessutom lös i magen. Kanske att man bli lös i magen att all mat inte tas upp effektivt?

Tolkia
2010-05-17, 06:53
Näringsupptaget påverkas nog inte så mycket ändå, då det mesta vattnet tas upp i tjocktarmen och näringen i tunntarmen. Men vätskenivån kanske är lite lägre än vanligt om du är kass i magen.

schabo-labo
2010-05-17, 10:08
Tack för svaret. Så att man känner sig svag och orkelös beror antagligen på penicillinet?

Tolkia
2010-05-17, 14:09
Det skulle jag inte våga säga. Heracillin verkar, allmänt, på bakterier (utan cellkärna) men inte på eukaryota celler, t.ex. våra celler. Möjligen i så fall sekundärt till att du känner dig risig i magen (jag har för mig att påverkan på magen beror på att medicinen bråkar även med bakterier som skall vara i magen för att vi skall må opti). Jag tror inte att penicillin har allmän orkeslöshet som biverkning, men kolla biverkninglistan/bipacksedeln.

schabo-labo
2010-05-17, 21:40
Det (trötthet) fanns inte med som biverkning. Men tack för svaret.

Tolkia
2010-05-17, 22:25
Testa Proviva, det brukar kunna hjälpa magen. Alt. kanske hälsofil.

schabo-labo
2010-05-18, 12:53
Jag äter massa fiberhavre. Men jag har inget emot att vara lös i magen, det är nästan skönt..

Förresten så blir jag skittrött av penicillinet, jag sov mellan 13-15 igår eftermiddag och inatt däckade jag kl 00 och sov till 13.. är det normalt?