handdator

Visa fullständig version : billig vinter/pendlar bil


Fettecke
2007-09-28, 09:30
är på jakt efter en till bil som man kan leka lite med under vintern, samt ta sig till och från jobbet för en billig peng...

det ultimata vore en liten bakhjulsdriven fiesta, men det finns ju inte =(

jag har kollat mest på Volvo 240 och Ford sierra men behöver vidga mina vyer lite känner jag

har satt en maxgräns på 5000 för bilen, och riktigt billig försäkring.

Tips?

Gnusram
2007-09-28, 09:38
Billigaste bil jag nånsin haft var en liten Nissan Micra. Den tog mig 3000 mil på tre år med lite olja och ett nytt batteri. 2000 om året i skatt/försäkring och inte mycket soppa.

Dock framhjulsdriven förstås...

Fettecke
2007-09-28, 10:23
en micra har ajg funderat på med, men dom är ju itn e så spännande att komma på bredden med i vinter... har ju en 9-5a att kryssa i, men den är inte så kul heller på vintern

Gnusram
2007-09-28, 11:56
Om det är spännande eller inte kan ju diskuteras... :D
Men lite kul kan man ju ha med en handbroms också, inte riktigt samma sak förstås..

Motorbreath
2007-09-28, 12:03
En gammal (bakhjulsdriven) Toyota Starlet.

tntballe
2007-09-28, 12:14
En gammal (bakhjulsdriven) Toyota Starlet.

hade en starlet från -79, var faktiskt mycket roligare än jag räknat med. billig att köpa och äga.

Frisk
2007-09-28, 12:25
http://www.vinterbil.se/

Fettecke
2007-09-29, 16:04
http://www.vinterbil.se/

den där var ju ganska dålig än så länge...

tipsa om fler bilmodeller tack?, billig bmw från länge sen borde ju funka tycke rjag...

Cilia
2007-09-29, 18:37
Vad hände med din SAAB?

Pepparkakssmurfen
2007-09-29, 18:41
Volvo 740
Valfri gammal BMW(3-serien?)
Sierra
Gammal Opel Omega

Fettecke
2007-09-30, 00:34
Vad hände med din SAAB?

den är kvar, men har inte bakhjulsdrift =( sen känns det som vansinnigt att åka några kilometer till jobbet tur och retur med den bilen... bättre att spara värdet och slitaget och tukta sönder en gammal bil istället där värdet inte spelar roll...
visst, bilar ska användas, men inte till sådant "onödigt"... missförstå mig rätt nu ;)

jag blir lika rädd varje gång du kommer ihåg saker och ting jag berättat....

Metal_boy_
2007-09-30, 00:47
Du kan få köpa min sierra för 3000:- Jag köpte den för 17000:- för två år sedan. Drivknuten behöver bytas på den och insidan avdörren behöver skruvas dit. Jag tog bort den när jag skulle byta skärm i fram men jag orkade inte. när jag köpte den var kamen, och tanken bytt. På den sitter ett simons sportsystem också som är rätt nytt. Den är lite rostig i skärmar och ena tröskeln.

För 3000:- så är den din. Jag behöver min parkeringsplats som den står på. Den har gått 18000 mil. Motorn ser ny ut.

Fettecke
2007-09-30, 00:51
Du kan få köpa min sierra för 3000:- Jag köpte den för 17000:- för två år sedan. Drivknuten behöver bytas på den och insidan avdörren behöver skruvas dit. Jag tog bort den när jag skulle byta skärm i fram men jag orkade inte. när jag köpte den var kamen, och tanken bytt. På den sitter ett simons sportsystem också som är rätt nytt. Den är lite rostig i skärmar och ena tröskeln.

För 3000:- så är den din. Jag behöver min parkeringsplats som den står på. Den har gått 18000 mil. Motorn ser ny ut.

det enda du behöver göra är att laga den och köra upp den till jämtland, sen köper jag den för max 5000 :) deal? :=)

panzerpig
2007-09-30, 00:53
jag röstar också för en micra, pålitliga och billiga!
http://www.blocket.se/li?q=micra&ca=8_s&th=1&c=4&w=3&ps=&pe=1&rs=&re=&ms=&me=&gb=&fu=&aws=&awe=

Metal_boy_
2007-09-30, 01:24
det enda du behöver göra är att laga den och köra upp den till jämtland, sen köper jag den för max 5000 :) deal? :=)

2500:- då? Du får en ny framskärm med också :)

internethjälten
2007-09-30, 03:07
Du börjar ditt inlägg med att du ska leka med bilen och sen nämner du/andra små skitbilar som ford fiesta, nissan micra och andra gamla starlets.

Hur tror du/ni att dessa är i balkarna och hur krocksäkra är dessa om det skulle skita sig rejält när du leker?

Köp en bil som väger minst 1350-1400kg i tjänstevikt så är ju iaf lite säker, effekten är inte heller allt när det gäller att sladda.

Lycka till iaf!

z_bumbi
2007-09-30, 09:07
Jag ser inte nyttan av att skaffa en vinterbil om man åker runt i en SAAB 9-3? På vintern vill jag ha en så ny bil som möjligt eftersom det är då det ställs högst krav på bilen, fukt/imma, krocksäkerhet, värme osv, vill man leka så går det alltid att vänsterbromsa.

Cilia
2007-09-30, 09:38
Jag ser inte nyttan av att skaffa en vinterbil om man åker runt i en SAAB 9-3? På vintern vill jag ha en så ny bil som möjligt eftersom det är då det ställs högst krav på bilen, fukt/imma, krocksäkerhet, värme osv, vill man leka så går det alltid att vänsterbromsa.

+1

sen tror jag bilen kommer att tappa i värde ändå även om du inte kör den
lika bra att köra ngt bra som är kul att köra även om det är korta sträckor

Jazen
2007-09-30, 13:28
Jag ser inte nyttan av att skaffa en vinterbil om man åker runt i en SAAB 9-3? På vintern vill jag ha en så ny bil som möjligt eftersom det är då det ställs högst krav på bilen, fukt/imma, krocksäkerhet, värme osv, vill man leka så går det alltid att vänsterbromsa.

Åker han saab 9-3 och vill ställa av den eller menar du att du kör en sådan?
det där med avställning är väl en självklar grej. Audin har aldrig varit vinterkörd så varför börja nu. Satt o räknade hur mkt nya fälgar,vinterdäck och underredsbehandling skulle kosta, och jag hamna en bit över 21.000. För dom pengarna kan man köpa en vinterbil som rullar flera vintrar.

z_bumbi
2007-09-30, 13:54
har ju en 9-5a att kryssa i, men den är inte så kul heller på vintern

Åker han saab 9-3 och vill ställa av den eller menar du att du kör en sådan? det där med avställning är väl en självklar grej. Audin har aldrig varit vinterkörd så varför börja nu. Satt o räknade hur mkt nya fälgar,vinterdäck och underredsbehandling skulle kosta, och jag hamna en bit över 21.000. För dom pengarna kan man köpa en vinterbil som rullar flera vintrar.

Underredsbehandling trodde jag alla nya bilar hade idag? Annars är det första jag skulle slänga på en ny bil då det inte bara skyddar mot salt (eller snarare jag skulle inte köpa en ny bil om den inte hade underredsbehandling).

Vem vill sitta och köra runt i en skräpbil när man kan åka i något bättre? Har man en riktig sportbil så skulle inte jag heller köra runt den på vintern men då har nog de flesta i alla fall redan en andra/första bil för de flesta sportbilarna är inte så praktiska oavsett årstid och med en SAAB 9-3 så minskar ju chansen markant att det är en sportbil. :D
Är det värt riskerna att åka runt i en sämre bil bara för att man inte vill ta ut sin vanliga bil på vintern? Säkerheten är ofta mångfallt större i en bil för 200 kkr än i en för 20 kkr eller i det här fallet en bil för 5 kkr som dessutom kommer att vara väldigt liten.

Om du ändå kan tänka dig att köpa en billig bil så kan du ju lika gärna köpa billiga fälgar och däck till din nuvarande bil då du i alla fall får något som är mycket säkrare än att köra en billig bil med billiga fälgar och däck så kostnaden blir inte så hög, dessutom har du ju i alla fall slitage på vinterbilen att räkna in i det hela men nu vet jag ju inte vad du åker runt i för bil så det kanske är värt det.

Jazen
2007-09-30, 14:09
Underredsbehandling trodde jag alla nya bilar hade idag? Annars är det första jag skulle slänga på en ny bil då det inte bara skyddar mot salt (eller snarare jag skulle inte köpa en ny bil om den inte hade underredsbehandling).

Vem vill sitta och köra runt i en skräpbil när man kan åka i något bättre? Har man en riktig sportbil så skulle inte jag heller köra runt den på vintern men då har nog de flesta i alla fall redan en andra/första bil för de flesta sportbilarna är inte så praktiska oavsett årstid och med en SAAB 9-3 så minskar ju chansen markant att det är en sportbil. :D
Är det värt riskerna att åka runt i en sämre bil bara för att man inte vill ta ut sin vanliga bil på vintern? Säkerheten är ofta mångfallt större i en bil för 200 kkr än i en för 20 kkr eller i det här fallet en bil för 5 kkr som dessutom kommer att vara väldigt liten.

Om du ändå kan tänka dig att köpa en billig bil så kan du ju lika gärna köpa billiga fälgar och däck till din nuvarande bil då du i alla fall får något som är mycket säkrare än att köra en billig bil med billiga fälgar och däck så kostnaden blir inte så hög, dessutom har du ju i alla fall slitage på vinterbilen att räkna in i det hela men nu vet jag ju inte vad du åker runt i för bil så det kanske är värt det.

Jag själv kör en audi rs4 2001 med mer kusar än vad det borde vara i. underredsbehandlingen finns på alla nya bilar men efter några år avtar det också, även om jag hade evo9an så hade jag kört extra lager med underbehandling.
Ne det där med driftsäkeheten håller jag absolut med om. Jag själv pendlar mellan gävle och sthlm veckovis så det är mycket viktigt för mig då vägarna inte alltid är så bra som dom bör vara, så min vinterbil är en audi a4 Q tdi. Men många resonerar ju så att ja om nya däck o fälgar kostar si o så mycket kan jag lika gärna köpa en volvo 240 för den pengen, visst om man åker korta sträckor så varför inte, men inte när man åker ca 40 mil i veckan =)

så fettecke det beror ju helt på hur långt du åker o så, som sagt tänk säkert före en billig bil.

z_bumbi
2007-09-30, 14:18
"audi a4 Q"

Kul vinterbil!

Jazen
2007-09-30, 14:29
"audi a4 Q"

Kul vinterbil!

hehe va du ironisk nu =) den är säker och man kan ha lite skoj ;)

z_bumbi
2007-09-30, 14:31
hehe va du ironisk nu =) den är säker och man kan ha lite skoj ;)

Vi tittade på en vanlig A4 i lördags och det var en trevlig bil i sig och med fyrhjulsdrift på vintern skulle jag kunna ha mycket skoj. :D

Jazen
2007-09-30, 14:33
Vi tittade på en vanlig A4 i lördags och det var en trevlig bil i sig och med fyrhjulsdrift på vintern skulle jag kunna ha mycket skoj. :D

krävs inte mkt för att man ska ha skoj på vintern :D

Fettecke
2007-10-02, 18:42
klart jag tänker på säkerheten, därför jag köpte en relativt ny 9-5a för ett år sen...

men någonstans "måste" det finnas utrymme för att ha kul... klart jag inte kommer ta min "vinterbil" om jag ska åka en längre sträcka och jag kommer inte ställa av min Saab under vintern heller, kommer nyttja båda bilarna till olika ändamål...

jag har en bil jag verkligen trivs med och bryr mig om, vill nu ha en bil jag inte behöver bry mig om så värst mycket, rasar den så må det vara hänt, kommer inte kosta på den något specielt, lite motorolja om den håller tills det bytet på sin höjd...

Jazen
2007-10-02, 20:04
klart jag tänker på säkerheten, därför jag köpte en relativt ny 9-5a för ett år sen...

men någonstans "måste" det finnas utrymme för att ha kul... klart jag inte kommer ta min "vinterbil" om jag ska åka en längre sträcka och jag kommer inte ställa av min Saab under vintern heller, kommer nyttja båda bilarna till olika ändamål...

jag har en bil jag verkligen trivs med och bryr mig om, vill nu ha en bil jag inte behöver bry mig om så värst mycket, rasar den så må det vara hänt, kommer inte kosta på den något specielt, lite motorolja om den håller tills det bytet på sin höjd...

240,740,sierra,gammal bmw =)