handdator

Visa fullständig version : Trött biceps efter pigg rygg


KidZap
2007-09-28, 00:17
Jag tränar fyra dagar i veckan och har delat upp kroppen så att jag på ryggpasset avslutar med biceps (och sen underarmar).

Problemet är att efter allt "dragandes" i ryggövningar såsom kabelrodd, hantelrodd (behöver jag båda dessa?), latsdrag...så är jag trött i biceps och tycker inte att jag kan prestera så bra i dess övningar sen.

Vad göra? Ska jag fortsätta så, biceps blir ju trots allt slutkörd, eller ska jag nöja mig med rygg på ryggdagen och sedan köra biceps ca tre dagar tidigare/senare på nåt helt annat pass där de inte blivit för-uttröttade?

Tacksam för tips!

gilleraffen
2007-09-28, 00:21
Tycker du ska flytta biceps till en annan dag. För mig så fungerar det i alla fall inte att köra dem på samma pass. Blir som du säger, trött i biceps efter ryggövningarna.

Deceiver85
2007-09-28, 00:36
Du är trött i biceps efter att ha kört en massa rodd och drag eftersom biceps tränas i dessa övningar med.

Av denna anledningen är det ypperligt bra att köra biceps tillsammans med rygg då en som tränar "smart" kan slänga in några få set curl på slutet för att få en lika fullvärdig bicepsträningen som snorungen som går till gymmet en dag för att endast köra 20set biceps.

KidZap
2007-09-28, 01:00
Mmm okej, så en av er säger flytta biceps och en säger fortsätt :)

Om jag flyttar biceps så blir det ju som att köra dem två ggr/vecka. En gång ren biceps och en gång lite extra träning i samband med dragövningarna. Blir det för mycket?

Kanske räcker att köra dem efter ryggövningarna, eller så provar jag vilket som passar mig bäst.

Ska invänta några fler synpunkter men tack för svaren so far!

Deceiver85
2007-09-28, 01:07
Om jag flyttar biceps så blir det ju som att köra dem två ggr/vecka. En gång ren biceps och en gång lite extra träning i samband med dragövningarna. Blir det för mycket?

Beror helt på vad dina mål är, men jag skulle säga att ett pass med rygg och biceps samtidigt funkar bra för genomsnittsgymmaren.

KidZap
2007-09-28, 01:15
Ok, ja då kommer det funka för mig med!

Krampus
2007-09-28, 03:32
Prova marklyft.

Jacksatan
2007-09-28, 08:05
Du är trött i biceps efter att ha kört en massa rodd och drag eftersom biceps tränas i dessa övningar med.

Av denna anledningen är det ypperligt bra att köra biceps tillsammans med rygg då en som tränar "smart" kan slänga in några få set curl på slutet för att få en lika fullvärdig bicepsträningen som snorungen som går till gymmet en dag för att endast köra 20set biceps.

Precis min åsikt. Folk tror att bara för att de föruttröttat biceps i ryggträningen så "missar de" bicepsträning eftersom de inte kan köra på lika tunga vikter när det är dags för biccecurlen i slutet av passet.

Big Lou
2007-09-28, 08:14
Precis min åsikt. Folk tror att bara för att de föruttröttat biceps i ryggträningen så "missar de" bicepsträning eftersom de inte kan köra på lika tunga vikter när det är dags för biccecurlen i slutet av passet.

+1, Bicepsträningen blir inte sämre bara för att man inte orkar lika tunga vikter.
Det är väl bara positivt att biceps är föruttröttade, då behöver man ju inte köra lika många set biceps sen.

Sheogorath
2007-09-28, 08:14
Precis min åsikt. Folk tror att bara för att de föruttröttat biceps i ryggträningen så "missar de" bicepsträning eftersom de inte kan köra på lika tunga vikter när det är dags för biccecurlen i slutet av passet.

+1

Musklerna vet inte vad det står på viktskivorna. Dom har inga ögon. :thumbup:

Rahf
2007-09-28, 08:19
Biceps på ryggdagen är fint, slipper man hålla på att tjafsa med den något extra. Våga nedprioritera bicepsträning! :D

pragmatist
2007-09-28, 08:43
Det är också en teknikfråga, vissa har en ful ovana att dra väldigt mycket med biceps när de tränar rygg vilket vanligen bidrar till hyfsade armar men kass ryggutveckling. Om man tillhör den kategorin gör man sig själv en tjänst genom att fila på tekniken så man verkligen drar med ryggen och inte med armarna.

KidZap
2007-09-28, 08:55
Jag tycker mig se en röd tråd i tråden och det är ju bra, tack för era åsikter!

Prova marklyft.

Har förstått att det är en grym övning och ska snart ge mig på den. Är dock rätt ny i gymmet, har aldrig kört den förut och den känns lite läskig! Såg en kille köra den förra veckan och det såg hemskt ut, vill göra den bra om jag ska göra den. Får öva hemma med golvmoppen eller nåt först ;)

Det är också en teknikfråga, vissa har en ful ovana att dra väldigt mycket med biceps när de tränar rygg vilket vanligen bidrar till hyfsade armar men kass ryggutveckling. Om man tillhör den kategorin gör man sig själv en tjänst genom att fila på tekniken så man verkligen drar med ryggen och inte med armarna.

Jag har börjat köra lite lättare vikter och försöker att fokusera och köra mer med ryggen än armarna. Känns ganska bra tycker jag!

MateFeedKillRepeat
2007-09-28, 11:10
Sänk vikterna i ryggövningarna och försök dra mer med ryggen, fungerar riktigt bra för mig, får bättre kontakt, större rygg och mer utvilade armar. Jag kör biceps precis efter ryggövningarna oftast.

Slartibartfast
2007-09-28, 11:20
+1

Musklerna vet inte vad det står på viktskivorna. Dom har inga ögon. :thumbup:

Den filosofin har jag också kört efter under hela min träningskarriär. När jag t.ex. kör bänk med kort vila mellan seten kan sista setet vara på en vikt som är över 30 kilo mindre än i första set, med konstant repantal. Alla som någonsin kommenterat min träning säger "men du måste ju dra ner så mycket på vikten. Det är bara tunga vikter som bygger." Och jag har alltid sagt att musklerna inte vet vad som står på viktskivorna. Musklerna vet bara att man failar på det sjunde repet och att det är tungt. Inte hur mycket vikt man har på stången.

bertbert
2007-09-28, 13:01
Jag håller med Reciever_85, Slarti, Sheo och SatanBert.

Pragmatist har dock en poäng också.