handdator

Visa fullständig version : Protesterna i Burma


wintersnowdrift
2007-09-27, 22:37
Kunde inte hitta någon tråd om detta ämne, och jag känner att jag måste roida av mig lite.

Få saker har på senare tid gjort mig så förbannad. Kanske är det för att jag har huvudet fullproppat med politisk teori i allmänhet och avskyvärdheten hos totalitära system i synnerhet för tillfället, men situationen i Burma har verkligen gjort mig upprörd. Kanske är det också den djupt rotade moralen att man f-n i mig inte ger sig på försvarslösa - i det här fallet en militärregim som har ihjäl/misshandlar/spärrar in pacifistiska munkar - som får känslorna att koka.

Imorgon ska man tydligen bära rött på överkroppen för att visa sitt stöd för protesterna. Det är väl lite av en "plojgrej"/Aftonbladetkampanj men å andra sidan är det svårt att göra någonting verkligt konkret så här från andra sidan jorden.

Jag hoppas att burmesernas kamp inte ska vara förgäves.

//Kristin

Krampus
2007-09-27, 22:44
Kunde inte hitta någon tråd om detta ämne, och jag känner att jag måste roida av mig lite.

Få saker har på senare tid gjort mig så förbannad. Kanske är det för att jag har huvudet fullproppat med politisk teori i allmänhet och avskyvärdheten hos totalitära system i synnerhet för tillfället, men situationen i Burma har verkligen gjort mig upprörd. Kanske är det också den djupt rotade moralen att man f-n i mig inte ger sig på försvarslösa - i det här fallet en militärregim som har ihjäl/misshandlar/spärrar in pacifistiska munkar - som får känslorna att koka.

//Kristin

Samt att man våldtar och stjäl, gärna i kombination enligt SvD.

Jag har gjort det till princip att inte läsa vad Aftonbladet (you bet, you) numer.
Klä sig i rött säger dem? Shit. Militärregimen måste rasa....

Stoltz
2007-09-27, 22:44
Suttit och läst in mig lite idag, har varit väldigt ouppmärksam de senaste dagarna så var tvungen att läsa in allt som hänt.

Hoppas kan man ju, men med tanke på vilken sorts stat som står emot demonstranterna så vet de sjutton om det kommer gå snabbt och smidigt, eller om det ens kommer bli skillnad.

Att klä sig i rött är väl lite terapi-support för de som inte kan göra så mycket mer, och mest för att visa att man stödjer demonstranterna. Blir väl något foto i en tidning med undertexten "Många människor stödde idag demonstranterna, då de klädde sig i rött" men mer än så... troligen ej.

Solros
2007-09-27, 22:50
Myanmar för helvete.
Var där för några år sedan, tråkigt det som händer!

Griip
2007-09-27, 23:02
önskar USA eller Kina(right, haha) kunde gå in.. Enda sättet en sån regering avgår är genom blodigt inbördeskrig eller någon från utsidan ingriper.

Trance
2007-09-27, 23:08
önskar USA eller Kina(right, haha) kunde gå in.. Enda sättet en sån regering avgår är genom blodigt inbördeskrig eller någon från utsidan ingriper.

Eh? Don't cry for me argentiiiiina.