handdator

Visa fullständig version : Hur är reglerna för kö på hyresrätt?


DenSisteMohikanen
2007-09-27, 20:58
Min mormor har äntligen fått plats på hem. Vilket gör att hennes perfekta lägenhet i stan blir ledig. Då vore det ju utmärkt om "jag" kunde få den istället.

Tyvär är det ju förmodligen fetingkön på den och det är som sagt en vanlig hyresrätt.

Finns det någon möjlighet att "jag" kanske genom morsan min fixa så vi tar den istället än att någon annan i kö får den? Lägenheten ägs ju av någon sorts bostadsföretag här i stan.

på något jäkla vis borde det ju gå tycker ja : )

*gah!*

Mental
2007-09-27, 21:00
mm, för då skulle det ju inte bli helt stillestånd i kön, är det kommunalt är du nog rökt, men privata företag kan givetvis ge lägenheten till vem de behagar.

Guybrush
2007-09-27, 21:01
Som Mental säger, det skiljer sig mellan privat och kommunal hyresvärd. Kommunala LKF i Lund som är min hyresvärd har ett kösystem som ej går att rubba!

DenSisteMohikanen
2007-09-27, 21:03
Enligt deras hemsida är det ett kommunägt företag.

The_RobRoy
2007-09-27, 22:02
Ända sättet är att du skriver dig där ett bra tag innan din släkting flyttar ut, du får kolla upp längden innan som krävs.

cowboyen
2007-09-27, 22:03
där jag bor är det 3 år man måste stå på samma adress innan man kan få vara med på kontraktet...

PowPow
2007-09-28, 00:34
Snacka med hyresvärden. För några år sedan lyckades jag och min tjej ta över hennes brors lägenhet när han flyttade, och det var ändå via MKB (Malmö Kommunala Bostadsbolag). Det var lite meckigt, men till slut gick det. Det var iofs på den tiden när det inte fanns någon bostadskö i Malmö. Hur som helst: ring och snacka med dem. Eller ännu bättre: Pallra dig ner på deras kontor.

FreCKo
2007-09-29, 10:05
Alternativt: få din mormor att hyra ut lägenheten i andra hand till dig så kan du ta över den sen om tre år.

Metal_boy_
2007-09-29, 10:06
Alternativt: få din mormor att hyra ut lägenheten i andra hand till dig så kan du ta över den sen om tre år.

Hade samma sak i tanken.

Pepparkakssmurfen
2007-09-29, 11:17
Sälj kontraktet och splitta på pengarna.

Pellefant
2007-09-29, 11:46
Sälj kontraktet och splitta på pengarna.

Det är olagligt. Vore ju synd om mormor hamnade i en cell istället för på hem... :D