handdator

Visa fullständig version : Kreatin som inte är vattenkrävande.


Nonamenoshame
2007-09-27, 17:03
Snackade med en på gymmet igår . Han hade nått kreatin som inte var vattenberoende.
Finns det i kollo shoppen? Jag hittar det inte .

Sen undrar jag om det är några possitiva eller negativa saker med kreatin som inte är vattenberoende.
Det heter kanske inte kreatin men det ska inte va vattenberoende.

Raggis
2007-09-27, 17:07
Det är väl just det som är den positiva effekten av kreatin? Mer kreatin i musklerna = mer vatten = ökad styrka och uthållighet.

Nonamenoshame
2007-09-27, 17:10
Det är väl just det som är den positiva effekten av kreatin? Mer kreatin i musklerna = mer vatten = ökad styrka och uthållighet.

Men han sa att det fanns nått kreatin som var icke vattenberoende, så man slapp viktuppgången .

Raggis
2007-09-27, 17:14
Men han sa att det fanns nått kreatin som var icke vattenberoende, så man slapp viktuppgången .

Ja, det skulle väl isåfall vara kre-alkalyn.

Nonamenoshame
2007-09-27, 17:16
Ja, det skulle väl isåfall vara kre-alkalyn.

Okej, så heter det kanske *whistle*


Vad är det för skillnad mellan dessa två då?

Eddie Vedder
2007-09-27, 17:24
Sök på Kre alkalyn, det har diskuterats en hel del om lika kreatinvarianter på sistone.

EiseltUK
2007-09-27, 18:31
Det är i stort sett bara vanligt kreatinmonohydrat som binder en massa vätska. De andra formerna - kreatinetylester, kre-alkalyn, kreatinmalat, kreatincitrat, kreatinpyruvat, kreatinorotat, kreatin-alfaketoglutarat och allt vad de heter bidrar inte till någon direkt vätskeretention.

diablogtr
2007-09-27, 22:13
Jag trodde kreatineethylester (CEE) var kre-alkalyn. Vad är skillnaden? Vilket tror man ger mest resultat?

EiseltUK
2007-09-27, 22:44
Jag trodde kreatineethylester (CEE) var kre-alkalyn. Vad är skillnaden? Vilket tror man ger mest resultat?

Nej det är inte samma. Kre-Alkalyn är kreatinmonhydrat som är buffrat, dvs att man tagit upp pH-värdet. Tror inte effekten skiljer sig nämnvärt.

Ola Wallengren
2007-09-28, 07:47
Det är i stort sett bara vanligt kreatinmonohydrat som binder en massa vätska. De andra formerna - kreatinetylester, kre-alkalyn, kreatinmalat, kreatincitrat, kreatinpyruvat, kreatinorotat, kreatin-alfaketoglutarat och allt vad de heter bidrar inte till någon direkt vätskeretention.

Hur kan det va?
Förklara gärna lite närmare vad du tror (eller vet) att det beror på.

Pepz
2007-09-28, 09:03
Hur kan det va?
Förklara gärna lite närmare vad du tror (eller vet) att det beror på.

Ja tack..

EiseltUK
2007-09-28, 10:39
Skulle gissa att det främst beror på mängden kreatin man tillför.

Pepz
2007-09-28, 10:41
Skulle gissa att det främst beror på mängden kreatin man tillför.


Precis min tanke faktiskt!!

Allt kreatin borde fungera på samma sätt.
Skulle vara kul om nån som känner av väteskeretentioner av monohydrat kan ta ex kre alkalyn och ta lika stora doser. Kanske inte ekonomiskt försvarbart men intressant

EiseltUK
2007-09-28, 10:46
Precis min tanke faktiskt!!

Allt kreatin borde fungera på samma sätt.
Skulle vara kul om nån som känner av väteskeretentioner av monohydrat kan ta ex kre alkalyn och ta lika stora doser. Kanske inte ekonomiskt försvarbart men intressant

Just Kre-Alkalyn är ju monohydrat så det ger högst sannolikt samma effekt på vätskan. Skulle hellre vilja se en jämförselse med CEE.

Pepz
2007-09-28, 10:48
Just Kre-Alkalyn är ju monohydrat så det ger högst sannolikt samma effekt på vätskan. Skulle hellre vilja se en jämförselse med CEE.

Sant och TriKreatinMalat

_pumpen
2007-09-28, 12:36
Men alltså, är Kre-alkalyn ett kreatin som man inte behöver tillsätta så mycket vatten för att få resultat av det ?

EiseltUK
2007-09-28, 16:42
Men alltså, är Kre-alkalyn ett kreatin som man inte behöver tillsätta så mycket vatten för att få resultat av det ?

Det är inte mängden vätska du dricker som avgör utan att kreatinet i sig binder vatten i kroppen. Det är alltid bra att dricka mycket vatten.

morbido
2007-10-05, 00:37
Jag körde monohydrat förr och det gav mig enorm energi i musklerna när jag tränade men jag gillade inte att jag gick upp i vikt plus att jag fick mycket finnar efter några veckors användning så jag bytte till kre-alkalyn. Och då har jag bara tagit före passen som det står på burken och inte alls fått samma effekt. Sen läste jag att man ska ta på dom dagar man inte tränar också för bästa effekt. Men blir inte det då samma som vanligt monohydrat att man går upp i vikt å så. Som ni skrev: att det är mängden kreatin som bestämmer vätske uppgången?
För då kan man ju lika gärna köra monoh. Det är ju billigare. Någon med erfarenhet om detta? (inga amerikanska forskningsavhandlingar nu)

piraten99
2007-10-05, 11:57
rådet är ungefär 3 liter vatten till kre-alkalyn.

jag tänker inte på hur mkt vatten jag dricker. jag dricker 1,5 liter mjölk om dagen och 1,5 vatten (efter träningen). räcker det? eller räknas inte mjölk?