handdator

Visa fullständig version : AXBO Sleep Phase Alarm Clock


Srednq
2007-09-27, 16:39
http://m3.idg.se/2.1022/1.108200

nån som testat en sån? funderar på att skaffa en. kostar 2200:- i en svensk nätbutik. mycket pengar, med det kanske skulle kunna vara värt det om man slipper vara så j-vla trött om dagarna.

http://m3.idg.se/polopoly_fs/1.108202!imageManager/1378509295.jpg

Snafu
2007-09-27, 16:40
Jag måste skaffa en sån eller liknande snabbt som attan. Jag känner mörkerhelvetet börjar påverka mig. Idag tog det en timme att ta sig upp ur sängen. För en månad sen klev jag upp direkt.

Litecore
2007-09-27, 16:44
jag har inte testat den själv, men jag är jävligt sugen måste jag erkänna :D

kan hänvisa till en tråd på minhembio.com (http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=147413) där ett par killar har köpt en var
och går igenom i princip allt om hur bra den funkar och lägger upp egna diagram :)

Srednq
2007-09-27, 16:47
det känns som lite mycket pengar bara för att prova.

coxie
2007-09-27, 16:49
Haft min i ungefär ett år, totalt jävla underbar om man har problem med sömnen. Polaren har fått låna den ett tag nu då jag går på medicin jag blir skittrött av, sover som en bebis 30 min efter att jag tagit tabletten och vaknar utsövd 10h senare.

Litecore
2007-09-27, 16:49
det känns som lite mycket pengar bara för att prova.
har man nu svårt att ta sig upp på morgonen och har ett jobb att gå till kan det vara
en billig försäkring istället för att komma för sent tillräckligt många gånger och få sparken.

NiXPhoenix
2007-09-27, 16:55
Man kan väl sova mer än 8 timmar med den där modellen?
Finns ett antal liknande produkter, minst en har en åtta timmars begränsning. Helt värdelöst tycker jag, om jag får sova ut landar jag på 8½-9h normalt, ibland mer.

William
2007-09-27, 17:22
Jag köpte min från Axbos hemsida för drygt ett halvår sen och då gick den på ca 1900 pix, så kolla upp det där om du vill komma undan lite billigare.

Winternal
2007-09-27, 20:38
Jag har en sån jag med, men jag kan inte säga att den hjälper för mig i alla fall. Oftast är jag mer eller mindre vaken när den ringer. Använder den dock ändå.

Kaboffastar
2007-09-27, 21:07
Jag har en sån jag med, men jag kan inte säga att den hjälper för mig i alla fall. Oftast är jag mer eller mindre vaken när den ringer. Använder den dock ändå.

Det är väl det som är hela poängen? haha :D

Juliette
2007-09-28, 14:39
Jag måste skaffa en sån eller liknande snabbt som attan. Jag känner mörkerhelvetet börjar påverka mig. Idag tog det en timme att ta sig upp ur sängen. För en månad sen klev jag upp direkt.

Jag vet ett jättebra tips! Köp bil så kommer du lättare upp (har jag hört ska funka superbra).

:D

Winternal
2007-09-28, 14:46
Det är väl det som är hela poängen? haha :D

Poängen är nog att man ska bli väckt av den :) och att dessutom vara utvilad. Well, funkar inte för mig iaf men det är väl iofs knappast klockans fel utan att det är väl pga att jag sover dåligt under resten av natten.

Nimille
2008-08-27, 07:19
Bump, några fler som provat på den eller liknande produkt? *popcorn*

MilkmaN
2008-08-27, 07:24
Poängen är nog att man ska bli väckt av den :) och att dessutom vara utvilad. Well, funkar inte för mig iaf men det är väl iofs knappast klockans fel utan att det är väl pga att jag sover dåligt under resten av natten.

Hahaha!

Alltså, den huvudsakliga poängen är inte att man skall bli väckt. Det kan man ha en väckarklocka för 20:- till ifrån Clas Ohlsson till. Poängen är att man skall vakna i den sömnfas där man sover som lättast, och därför vaknar "utvilad".

Det yttrar sig så att det känns som om man redan är vaken när klockan ringer, så det är bara att stänga av och stiga ur sängen, istället för att vakna i sin dröm av ett ett envist pip långsamt kommer närmare tills det äter upp en och man vaknar skräckslagen, helt svettig och tröttare än tröttast.

Två av mina vänner har ex Axbo, en är nöjd, den andra tycker den fungerar rätt halvdant.

Fredriiik
2008-08-27, 20:40
Ja kör med en Philips wakeup light:
http://www.consumer.philips.com/catalog/HF/HF3451_01_webImage370.jpg

Den startar 30 minuter innan man ska vakna med att börja lysa svagt svagt, sen blir de ljusare och ljusare tills de att man går ska upp och då börjar även små pippifåglar låta som om de vore en ljuv sommardag man skulle upp till.
Helt sjukt underbart, vaknar typ aldrig trött!

LadyG
2008-08-27, 20:42
Har också en Philips, fungerar strålande :D

Skulle inte komma ur bingen på vinterhalvåret utan den längre känns det som.

NiXPhoenix
2008-08-27, 20:59
Köpte en Philips Wakeuplight när det var en tråd om den förut, nån gång i vintras. Tyckte iofs att jag vaknade mer utvilad ett antal gånger men slutade använda den efter ett tag. Den har bara blivit ståendes och fungerar som sängklocka...

Men kanske ska ge den ett försök igen.

bear.flowertwig
2008-08-27, 21:06
Jag har både en Wake up light och en Axbo. Ja, jag är ruskigt morgontrött.

He-man
2008-08-27, 22:06
Jag har funderat på en wakeup light, men inte vågat köpa den för jag har fått för mig att ljudnivån på larmet inte ska vara tillräckligt för att väcka mig. Men vad tycker ni som har den, är den tillräckligt högljudd?

DaGoose
2008-08-27, 22:13
Vad ger den egentligen? Även om man inte känner sig trött precis när man vaknar så är man väl knappast piggare under dagen då man fortfarande sovit lika lite (mycket)?

LadyG
2008-08-27, 22:39
Jag har funderat på en wakeup light, men inte vågat köpa den för jag har fått för mig att ljudnivån på larmet inte ska vara tillräckligt för att väcka mig. Men vad tycker ni som har den, är den tillräckligt högljudd?

Jag tycker den räcker gott och behöver absolut inte maxvolym, men allt är ju relativt.

Fast det är förvirrande att vakna mitt i vintern när det är mörkt ute, och vakna av något som de första minutrarna känns som solljus och fågelsång. En förvirrad stund innan hjärnan är igång på riktigt tror man faktiskt att det är vår eller sommar ute och att vintern bara gått över, som huvudvärk.

jebu
2008-08-28, 00:45
Jag har funderat på en wakeup light, men inte vågat köpa den för jag har fått för mig att ljudnivån på larmet inte ska vara tillräckligt för att väcka mig. Men vad tycker ni som har den, är den tillräckligt högljudd?

Själva grejen med klockan är just att den behöver inte leva om så mycket, då ljuset gör att hjärnan frisätter kortisol som får kroppen att vakna, då väl fåglarna börjar kvittra så är man redan i stort sett vaken.
Jag är gravt hörselskadad (har en nedsättning på 85db) och jag vaknar och tycker tillochmed att den låter högt. Sedan jag skaffade denna klockan har jag aldrig försovit mig (eller jag har aldrig lyckats fortsätta sova trots ringande klocka) Och jag har verkligen haft problem att vakna, mycket för att jag knappt hör de flesta klockor.
Jag har den dyrare versionen med klockradio och starkare lampa, men jag tror ljudvolymen är densamma mellan modellerna.

Nalfaren
2008-08-28, 03:00
Hur bra funkar sådan klocka om man är 2 i sängen.
Vi skall upp samma tid, säg 06.00.

Jag är toktrött på morgonen. Sover helst till 10.00
Hon är pigg på morgonen. Upp vid 8 eller tidigare.
Jag är pigg på natten, blir trött runt 01.00
Hon är trött på natten, blir trött runt 20.00
Jag somnar på 5 sekunder.
Hon somnar på 1 timme.

Funkar kanske inte så bra med sådana klockor.
Jag får sova på soffan ;)

joriice
2008-08-28, 07:28
Trodde det handlade om någonting man fick stötar av först... : S
Effektivt säkert.

Nina L
2008-08-28, 10:06
Jag vill veta om någon har provat den här? Jag vill kolla hur mycket kaffedrickande och annat elände påverkar min sömn. Idag vaknade jag t ex klockan tjugo över fem, och jag undrar om det är som det skall eller om jag borde ändra på något. De flesta jag känner sover lugnt till klockan 12... :confused:

http://www.coolstuff.se/Sleeptracker_Pro

http://www.coolstuff.se/media/image/6e69a79a1f0b61525bd679293b7f2a59.jpg

NiXPhoenix
2008-08-28, 13:34
Hur bra funkar sådan klocka om man är 2 i sängen.
Vi skall upp samma tid, säg 06.00.

Jag är toktrött på morgonen. Sover helst till 10.00
Hon är pigg på morgonen. Upp vid 8 eller tidigare.
Jag är pigg på natten, blir trött runt 01.00
Hon är trött på natten, blir trött runt 20.00
Jag somnar på 5 sekunder.
Hon somnar på 1 timme.

Funkar kanske inte så bra med sådana klockor.
Jag får sova på soffan ;)



Ljusklockarna funkar, kan inte svara för Axbo, de flesta morgonar vaknar man förhoppningsvis av ljuset... Det har ganska begränsad radie eller vad man ska säga, även på starkaste når det inte så långt känns det som. Sen är ju även ljudet så att det börjar väldigt lågt och ökar i styrka, vaknar hon inte av ljuset så kommer det ett lätt litet kvitter eller nåt först. Det ska till att hon sover riktigt tungt för att kvittret ska hinna nå hög volym.

Fredriiik
2008-08-28, 16:51
Jag har funderat på en wakeup light, men inte vågat köpa den för jag har fått för mig att ljudnivån på larmet inte ska vara tillräckligt för att väcka mig. Men vad tycker ni som har den, är den tillräckligt högljudd?

Fåglarna låter utav bara satan om man har på maxvolym, ja bor i villa på 185kvm och alla i huset vaknar på båda planen av min klocka om ja sover borta och har glömt stänga av alarmet ;D, va ganska kul de hände första gången, mamma trodde de va nån jäkla fågelinvasion i hemmet :D

pony
2008-08-29, 00:16
Ja, den funkar. I början blir man nästan hysteriskt lycklig över hur bra den funkar, dessutom. Man vaknar helt makalöst lätt precis innan klockan ska ringa.

MEN! Om jag ska tala för mig själv så blev det ändå lite skit samma eftersom jag på något sätt lyckades vänja mig efter ett par månader.
Eftersom man vaknar ca en halvtimme innan utsatt tid händer det att man får en massa värdelös dö-tid på morgonen. Och något i min ännu inte fullvakna hjärna stänger av klockan, sträcker sig lite i sängen, och somnar igen av ren sysslolöshet.

Om man har bättre självdisciplin än så och verkligen kliver upp ur sängen så fort man vaknar... då är den säkerligen guld.

Litecore
2008-08-29, 00:54
synd att axbon fortfarande kostar strax under 2000 kr bara..