handdator

Visa fullständig version : Spillde vatten i min laptop !


Zera
2007-09-27, 11:50
*gah!*
Satt o drack vatten ur min shaker vid datorn när jag när plötsligt råka spilla ut 1-2 dl vatten över datorn.
Som tur var fortsatte den o fungera som vanligt, jag la papper över hela datorn, och sen stängde jag av den och tog ut batteriet.
Hur länge bör jag vänta tills jag testar den igen? Något man kan göra för att snabba på torkningsprocessen?

egge
2007-09-27, 11:51
Hårfön!

tntballe
2007-09-27, 12:09
någonstans varmt men inte fuktigt. vänta minst 1 dygn. öppna gärna den o kör med hårfön, men ha fönen på avstånd.

Granatgiraffen
2007-09-27, 12:25
Egentligen är det inte sådär MEGAstor chans att kortsluta en dator eftersom den jobbar med så låga spänningar.
Låt skiten torka och be till gud (mig).

mangs
2007-09-27, 12:28
[QUOTE=Granatgiraffen;2537255]Egentligen är det inte sådär MEGAstor chans att kortsluta en dator eftersom den jobbar med så låga spänningar.
QUOTE]

:confused:

Vad har spänningsnivån med kortslutning att göra?

Zera
2007-09-27, 13:06
Något annat tips om man inte äger någon hårtork?

lectris
2007-09-27, 13:07
Något annat tips om man inte äger någon hårtork?

Ställ dig och blås tills du svimmar, vakna och börja blås igen? :D :D

Piranha
2007-09-27, 13:09
Torka den uppochnervänd med tangentordet neråt och skärmen öppnad max så vattnet rinner åt rätt håll och inte blaskar nere i chassit.

Vänta minst en dag innan du slår på den igen.

Granatgiraffen
2007-09-27, 14:03
[QUOTE=Granatgiraffen;2537255]Egentligen är det inte sådär MEGAstor chans att kortsluta en dator eftersom den jobbar med så låga spänningar.
QUOTE]

:confused:

Vad har spänningsnivån med kortslutning att göra?

Kanske uttryckte mig lite klumpigt. Har fått för mig, utav egna erfarenheter, att lågspänningsapparatur klarar sig bra mot sådant. Kanske för att det inte är så hög spänning att något bränns sönder vid kortslutning, eller för att det är låga motstånd så att vätskans kortslutning inte påverkar i samma grad om det hade varit höga motstånd. Vafan vet jag? Elektronik är skittråkigt.

Iallafall så verkar elektronik såsom datorer var motståndskraftig mot skador orsakade av kortslutning.

nr16
2007-09-27, 14:32
Stoppa in den i ugnen

Muskelbyggaren
2007-09-27, 15:57
:confused:

Vad har spänningsnivån med kortslutning att göra?
Ju högre spänning desto större chans att en stor ström ska gå i vattnet som förstör komponenter.

Xtreme-G
2007-09-27, 19:28
I = U/R

dvs strömmen = spänningen/resistansen

Om spänningen är låg blir det mindre ström som kortsluter.

Henke83
2007-09-27, 21:55
[QUOTE=mangs;2537258]

Kanske uttryckte mig lite klumpigt. Har fått för mig, utav egna erfarenheter, att lågspänningsapparatur klarar sig bra mot sådant. Kanske för att det inte är så hög spänning att något bränns sönder vid kortslutning, eller för att det är låga motstånd så att vätskans kortslutning inte påverkar i samma grad om det hade varit höga motstånd. Vafan vet jag? Elektronik är skittråkigt.

Iallafall så verkar elektronik såsom datorer var motståndskraftig mot skador orsakade av kortslutning.

EHH?? Nej.

Du bör skruva isär den i bestånds delar eller snarast låta någon som är mer insatt i det göra de omgående och låta den torka ordentligt, bra att du tog bort batteriet tyvärr är det ingen garanti då det fortfarande ligger spänningar kvar i kondensatorer som kan förstöra de känsliga ic kretsarna.