handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater och fett, mängd?


Kung Ichmil
2007-09-27, 11:10
jo, brukar fundera på detta.
brukar ligga runt 400g kolhydrater per dag ungefär och ca 180g protein och ca 80g fett. Nästan allt fett får jag från havregryn och fil.

när sovdags brukar närma sig är jag inte sä sugen på att trycka i mig mer kolhydrater. vad tror ni om att halsa lite rapsolja, ca 500kcal eller liknande. kör annars med jordnörssmöe men det är så förbannat äckligt. och vad är en bra siffra på stabilt kolhydratsintag om man tränar hårt och vill öka, samt vill ha en bra återhämtning?

jag väger ca 82-83 och bygger.

tack för hjälpen

Ola Wallengren
2007-09-27, 16:31
Vad sägs om att äta något som du tycker om?
Din korta beskrivning av vad du äter låter din mathålning lite tråkig och enformig. Du kanske skulle försöka att äta med mer variation, ffa med tanke på fett källorna.

5-7g kolhydrat per kilo kroppsvikt kan vara lagom om man "tränar hårt".

Kung Ichmil
2007-09-27, 21:03
Vad sägs om att äta något som du tycker om?
Din korta beskrivning av vad du äter låter din mathålning lite tråkig och enformig. Du kanske skulle försöka att äta med mer variation, ffa med tanke på fett källorna.

5-7g kolhydrat per kilo kroppsvikt kan vara lagom om man "tränar hårt".

Enligt vissa är det säkert enformigt och tråkigt men jag har kört med detta i ett och ett halvt år (minst 9dl havre) och jag tröttnar aldrig och det funkar förjävla bra. Ser ingen anledning att ändra något som funkar bara för att vissa dissar det, peice of cake.

Frågorna ser du i min första post men nu när jag kollar ser jag att det ser lite luddigt ut. Och egentligen vet jag inte vad jag vill få reda på. :)

Moderatorerna kan låsa om dom vill.

Alfred Nobel
2007-09-27, 21:20
ägg = opti!

Sverker
2007-09-28, 06:13
Varför skulle vi låsa tråden:confused:

Jag känner igen det där och du är inte ensam.
Man hittar något som fungerar för stunden och så kör man vidare. Vet en del som av lathet eller okunskap åt fil och havregryn 6 gånger om dagen. Lätt att fixa, lite disk och mycket billigt. Kan det bli bättre ?


Klart att det kan bli bättre. Det måste bli bättre eftersom kosten är för ensidig. Var finns kött och fet fisk någonstans ? Var finns frukten och grönsakerna ?

Jag gissar att du är ung och verkligen vill växa. Just nu kör du på dina gamla förråd och när de är slut så kommer resultaten att stanna av.

Det gäller bara att släppa taget och våga pröva nya vägar i kosten.

Spawn
2007-09-28, 07:06
Enligt vissa är det säkert enformigt och tråkigt men jag har kört med detta i ett och ett halvt år (minst 9dl havre) och jag tröttnar aldrig och det funkar förjävla bra. Ser ingen anledning att ändra något som funkar bara för att vissa dissar det, peice of cake.

Frågorna ser du i min första post men nu när jag kollar ser jag att det ser lite luddigt ut. Och egentligen vet jag inte vad jag vill få reda på. :)

Moderatorerna kan låsa om dom vill.
9dl havre fy fan vad mycket. Hur stora talrikar har du? Jag kör typ 2 nävar med havre å resten mjölk. Sen 4 mackor och gas ljuce..men fasen 9 dl galet.

Micrar du eller kokar? För om du kokar så är det ju inte svårt att få i 9 dl :P

Spawn
2007-09-28, 07:07
ägg = opti!

Kör du det?

Eddie Vedder
2007-09-28, 11:38
Kör du det?

Ägg är kanonbra. Gott som bara den och hur näringsrikt som helst. Att koka det tillsammans med gröten är gott, att koka dom för sig och ät är gott det också.

Kung Ichmil
2007-09-28, 12:56
Varför skulle vi låsa tråden:confused:

Jag känner igen det där och du är inte ensam.
Man hittar något som fungerar för stunden och så kör man vidare. Vet en del som av lathet eller okunskap åt fil och havregryn 6 gånger om dagen. Lätt att fixa, lite disk och mycket billigt. Kan det bli bättre ?


Klart att det kan bli bättre. Det måste bli bättre eftersom kosten är för ensidig. Var finns kött och fet fisk någonstans ? Var finns frukten och grönsakerna ?

Jag gissar att du är ung och verkligen vill växa. Just nu kör du på dina gamla förråd och när de är slut så kommer resultaten att stanna av.

Det gäller bara att släppa taget och våga pröva nya vägar i kosten.

Det är lätt att fixa, tar ingen tid att äta och blir ingen disk och är hur billigt som helst. jag fårsör att det sticker i ögonen på "en del" när dom läser det här men varför ska jag köra med varierat. verkar som det är många som t.ex. kör torsk å potatis eller ris å kött enformigt som fan. förstår inte riktigt vad skillnaden är.. är det mer manligt? måste man stå i köket och laga mat för att det ska vara okej? Detta har funkat ypperligt och det är lätt att häva i sig mycket kcal och kräven inte mycket energi. Slösa energi gör jag på gymmet och jobbet. orkar inte sitta å pressa i mig massa fast föda bara för att, speciellt inte när jag inte är en person som har hur stor hunger och aptit som helst.

angående fiskfetter, antioxidanter och vitaminer och mineraler så får jag i mig det från kostillskott. Kanske inte är det 100% optimalaste men det bryr jag mig inte om. strävar efter att det ska hålla i längden och det gör det. Sen när jag kommer upp i vikt ännu mer kommer jag troligen att lägga till "normal" mat men forfarande käka mina 9-15dl havre, mixat med fil, om dagen.

Kung Ichmil
2007-09-28, 12:59
9dl havre fy fan vad mycket. Hur stora talrikar har du? Jag kör typ 2 nävar med havre å resten mjölk. Sen 4 mackor och gas ljuce..men fasen 9 dl galet.

Micrar du eller kokar? För om du kokar så är det ju inte svårt att få i 9 dl :P

haha, jag kör magic-bullet style.
mixar ner havren där i så den blir som mjöl sedan tillsätter jag fil och ngn sorts sötningsmedel. 600kcal ungefär och det dricker jag upp på en 30 sekunder.. det roliga är ju att man blir dubbelt så hungrig precis efter att man svept den så man kan lätt ta en till, vilket jag gjorde förra året från augusti-december då jag gick upp 10kg. ;)

att sedan matkontot ligger på en 5-600spänn i månaden är bara en stor bonus. då kan man verkligen unna sig lite lyxigare saker när man väl ska lyxa till det lite, haha.

Kung Ichmil
2007-09-28, 13:01
Ägg är kanonbra. Gott som bara den och hur näringsrikt som helst. Att koka det tillsammans med gröten är gott, att koka dom för sig och ät är gott det också.

Nicklas.. du som är lite allvetare om kost. tror du det blir negativt om jag ligger höjjer fettintaget per dag till kanske 110 120g per dag eller ska jag öka kolhydraterna istället?

Eddie Vedder
2007-09-28, 13:04
Nicklas.. du som är lite allvetare om kost. tror du det blir negativt om jag ligger höjjer fettintaget per dag till kanske 110 120g per dag eller ska jag öka kolhydraterna istället?

Det gör du som du vill, jag skulle nog välja att höja fettet lite. Käka ett par burkar makrill i tomatsås i veckan och sen tillsätter du lite rapsolja till maten då och då.
Det ska nog gå fint. Även ägg som Niklas Sjöö nämner.