handdator

Visa fullständig version : Äter, sover och tränar jag rätt?


Ramses
2007-09-26, 23:05
Tjenare.

Jo jag har bestämt mig för att börja jobba ordentligt på att bygga muskler fram till nyår och sen försöka deffa ner så mycket jag kan till sommaren 2008. Har tränat styrketräning till och från i 1,5-2 år ungefär, vissa perioder väldigt intensivt och vissa knappt något alls. :( Detta har varit under tiden då jag bott hemma och då var jag tillräckligt lat att inte orka ta tag i mitt ätande själv utan ätit det som föräldrarna lagat när det lagats, så det har inte hänt tillräckligt enligt mig, även om många säger att dom ser skillnad.

Så nu ska jag ta tag i det hela och börja äta ordentligt medan jag tränar. Vill gärna ha lite hjälp angående vad jag äter i proportion till hur jag tränar för att se till att det blir rätt. Och sover jag tillräckligt? Jag känner mig inte särskilt trött och orkar hänga med i skolan iaf. *rolleyes*


Jag sitter inte och räknar på vad jag äter men jag kan redogöra (iaf ungefär) för vad jag har ätit de senaste två dagarna:
Dag 1:
Frukost ca 8:30: Müsli och mellanfil, två halvor Wasa Extrem med kalkon och keso + två ägg.
Lunch ca 12:00: Fullkornsris (sånt som kokas typ 20 min), kycklingfilé och en sås på Kesella Lätt med lite ketchup och chilisås i typ.
Mellanmål ca 15:30: Typ mackor med kalkon och keso och kanske en burk tonfisk. Lättmjölk till.
Kvällsmat ca 19:30: Fullkornspasta med hemmagjord sås på krossade tomater, tonfisk, gröna linser, musslor, lök och vitlök. Lättmjölk till
Till filmen ca 21:00: 300g lättostkaka med lite jordgubbssylt.
Somnade ca 01:00.

Dag 2:
Frukost ca 08:00: Omelett på tre ägg, en tallrik müsli med mellanfil och en burk makrill i tomat på knäckebröd och så en kopp kaffe.
Lunch ca 12:00: Samma sak som kvällsmaten dag 1.
Mellanmål ca 15:30: Två halvor Wasa Extrem med ägg och kaviar, två skivor knäckebröd med makrill och två morötter. Lättmjölk till.
Kvällsmat ca 20:00: Samma sås som till lunchen och kvällsmaten från dag 1, men till 20-minuters fullkornsris.
Somnade ca 01:00.

Ungefär såhär tänkte jag väl äta, men jag ska bättra mig på grönsaks- och fruktfronten. Har även köpt gainer som jag tänkte ta efter träningspassen. Ska också prova kreatin enligt de anvisningar jag läst mig till här på kolozzeum.

Träning:
Måndag: Styrka, rygg och biceps
Tisdag: Löpning ca 30-40 min
Onsdag: Styrka, bröst och triceps
Torsdag: En timmes badminton ungefär
Fredag: Styrka, axlar och mage
Lördag: Styrka ben eller 30-40 min kondition, ca varannan vecka vardera. Alternativt vila om jag är för slutkörd.
Söndag: Vila.

Jag är 22 år, ca 185 cm lång och väger ca 82 kg. Min muskulatur sitter framförallt i benen efter kampsport som yngre och lite fotboll och så vidare. Överkroppen förutom armarna skulle jag uppskatta till lite större en "medel" om man jämför med jämnåriga killar.

Sover väl i ungefär 6h per natt som det ser ut nu. Är det för lite?

Hmm... tror det var allt va? Hoppas ni orkar ta er igenom det hela och ge en kommentar om det är något som borde ändras på. Jag är som sagt ganska ny inom ämnet med att bygga muskler på riktigt men har läst lite här på forumet för att försöka få en uppfattning.

Tack för ett bra forum! :thumbup:

Eddie Vedder
2007-09-27, 04:53
Mten ser okej ut, i vanlig ordning är det främst fettet och frukt och grönt som flera litegrann. Det är väldigt vanligt att folk redovisar bra matscheman men med lite väl snålt på fett.
Om du känner att det är ett tips du vill ta till dig är det lätt fixat med lite extra olivolja, lite smör på mackan och fet fisk istället för t.ex. kyckling eller tonfisk ett par gånger i veckan.:)

Om du sedan kommer öka eller inte är en omöjlighet att svara på, det går att öka i vikt på den kosten såklart. Det går med all kost. Men det kräver att kosten innebär ett kcalöverskott, det kan ingen avgöra då du inte nämner mer specifikt hur mycket av allt du äter.

Sömnen är svår att säga, finns ingen lag som säger att åtta timmar är ett krav. Allt beror på hur pass bra du sover när du väl gör det. Sover du som en stock under dom sex timmarna och sedan känner dig utvilad och pigg under vakna timmar så är din sömn troligtvis precis vad du behöver.:)

Hoppas det gav nåt, lycka till!:thumbup:

Ramses
2007-09-27, 16:10
Tackar för kommentaren.

Förstår att det är svårt att ge några exakta råd eftersom jag inte skriver hur mycket jag äter utan bara vad. Men man skulle nog kunna uppskatta mängden till "en stor" om det säger er något. Tror att de flesta har ganska lik uppfattning om hur mycket en stor portion är. Hehe, mycket vetenskapligt detta *rolleyes*.

Grönsaker ska jag förbättra mig på, men fetterna. Är det inte en del fett i makrill? Sen har jag Becel på mackor alltid och så hade jag en skvätt (återigen väldigt vetenskapligt *whistle*) olja i såsen som jag beskrev i första inlägget. Ska dessutom börja käka lite avocado, för det tycker jag är väldigt gott! Borde väl räcka eller?

Nåja, jag tackar för svaret iaf, och om någon har en kommentar så får ni jättegärna skriva ner den här. Men annars så fortsätter jag såhär några månader nu och fortsätter slita på gymet *flex*.

Eddie Vedder
2007-09-27, 16:23
Tror att de flesta har ganska lik uppfattning om hur mycket en stor portion är.

Nej det är just det. Folk tenderar att ha VÄLDIGT varierande uppfattning om "en portion" och vad som är "mycket mat" o.s.v. Förmodligen en av dom främsta anledningarna till att vissa aldrig går ner i vikt trots att "bara åt en liten portion fil och flingor och två små mackor" samtidigt som vissa aldrig kan gå upp trots att man "åt en stor portion fil och flingor och två stora mackor".;)
Underrapportering och överrapportering är väldigt väldigt vanligt både vad gäller energiintag och fysisk aktivitet för personer med viktproblem, både för viktuppgång och viktnedgång.

Grönsaker ska jag förbättra mig på, men fetterna. Är det inte en del fett i makrill? Sen har jag Becel på mackor alltid och så hade jag en skvätt (återigen väldigt vetenskapligt *whistle*) olja i såsen som jag beskrev i första inlägget. Ska dessutom börja käka lite avocado, för det tycker jag är väldigt gott! Borde väl räcka eller?

Ja det låter bra tycker jag.:thumbup:

bab0n
2007-09-29, 08:58
Hur mycket väger en normalstor avokado ungefär?