handdator

Visa fullständig version : Alternativ för Dips?


Pontus
2003-04-18, 00:56
Dips är tydligen en bra övning för bröstet (http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/dips.asp), men en ställning som han på länken har finns inte på mitt gym, finns det något liknande som man kan göra istället?

Kan man inte göra dips mellan två bänkar (eller en) och gå ned mellan dem? Det är ju inte lika tungt men om man lägger på vikter?

Pez
2003-04-18, 01:56
Originally posted by Pontus
Dips är tydligen en bra övning för bröstet (http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/dips.asp), men en ställning som han på länken har finns inte på mitt gym, finns det något liknande som man kan göra istället?

Kan man inte göra dips mellan två bänkar (eller en) och gå ned mellan dem? Det är ju inte lika tungt men om man lägger på vikter?

Bröst och bröst...tycker det är en utmärkt övning för triccarna.

/pez

Pontus
2003-04-18, 02:31
Jaja det är möjligt men om man gör på något speciellt sätt är den tydligen väldigt bra för bröst. Hittade någon textfil på Internet men lite träningstips. "Lägga på 20 kilo i bänkpress på 3 veckor" hette filen (iof tog han redan innan över 160 kilo så 20 kilo för mig kan jag glömma), men iaf så här stog det:

Dips

Detta är den sista övningen i denna rutin. Ingenting, som dips utan vikter gör dig verkligen stark. Gå direkt på och gör 5 riktigt djupa strikta dips utan vikt. Dip! Du arbetar med bröst här, inte triceps eller axlar. Så var säker på att du gör dipsen i en smidig båge ner och tillbaka - koncentrera dig på rörelsen på bröstet. Vila ordentligt och gör 4- 6 reps igen. Gå djupt och explodera uppåt..

Denna träning är hämtad från ett träningssystem, som kallas Maximum Overload Training™ eller MAX OT™.

Survivor
2003-04-19, 11:52
Ju starkare du är desto svårare är det att öka ytterligare i styrka, så det är mer troligt att en mer nybörjare kan öka det än en som tränat i åratal.
Förstår inte riktigt hur du menar att du ska göra dipsen mellan 2 bänkar (eller en?) Gör du vanliga sådana traditionella "bänkdips" eller vad de kallas så tränar du knappast bröstet utan i stort sett bara triceps (det var väl inte den effekten du ville ha?).
Förresten, så undrar jag vad han (AST snubben) baserar sin teori om att "Ingenting, som dips utan vikter gör dig verkligen stark"
:confused: och hur ska man kunna få någon "Maximum overload training", som de förespråkar, om man ständigt kör den utan extra vikter?
I övrigt så är den där artikeln bara full med en "massa skitsnack", sånär som på att de övningarna är bland det bästa man kan göra för bröstens tillväxt, det är sant. Men man kan inte lägga upp något sådant och påstå rätt uppochner att alla kan öka 20 kg i bänk på 3 veckor. Alla svarar olika på olika träning.
För övrigt så är jag knappast något fan av AST´s påhitt med sitt Max-OT, bara för att det funkar för dem så måste de tydligen komma här som något slags Jehovas Vittnen och försöka "hjärntvätta" folk att det är minsann den enda sanna vägen till maximal muskeltillväxt och ja´a man måste äta saker som VP2 ocså inklusive allt annat skit de säljer för "maximal effekt".
So much bullshit.

Officer
2003-04-19, 11:55
Originally posted by Survivor
Ju starkare du är desto svårare är det att öka ytterligare i styrka, så det är mer troligt att en mer nybörjare kan öka det än en som tränat i åratal.
Förstår inte riktigt hur du menar att du ska göra dipsen mellan 2 bänkar (eller en?) Gör du vanliga sådana traditionella "bänkdips" eller vad de kallas så tränar du knappast bröstet utan i stort sett bara triceps (det var väl inte den effekten du ville ha?).
Förresten, så undrar jag vad han (AST snubben) baserar sin teori om att "Ingenting, som dips utan vikter gör dig verkligen stark"
:confused: och hur ska man kunna få någon "Maximum overload training", som de förespråkar, om man ständigt kör den utan extra vikter?
I övrigt så är den där artikeln bara full med en "massa skitsnack", sånär som på att de övningarna är bland det bästa man kan göra för bröstens tillväxt, det är sant. Men man kan inte lägga upp något sådant och påstå rätt uppochner att alla kan öka 20 kg i bänk på 3 veckor. Alla svarar olika på olika träning.
För övrigt så är jag knappast något fan av AST´s påhitt med sitt Max-OT, bara för att det funkar för dem så måste de tydligen komma här som något slags Jehovas Vittnen och försöka "hjärntvätta" folk att det är minsann den enda sanna vägen till maximal muskeltillväxt och ja´a man måste äta saker som VP2 ocså inklusive allt annat skit de säljer för "maximal effekt".
So much bullshit.

Så jävla bra skrivet!! Max-OT bullshit massa skit som redan alla vet om att man ska träna tungt och så, så kommer AST och skryter om att det är dom som hittat på skiten.... Visst är deras scheman unika men fan att det är pga scheman som man växer, det är för att man ÖVERBELASTAR.

spinkoo
2003-04-19, 12:12
Hehe, här eldas max-ot på bål :kickass:

King Grub
2003-04-19, 12:16
Vet du inte att det är vetenskapligt omöjligt att öka ett gram muskelmassa utan att svepa en VP2 i timmen?

Ninjasmurf
2003-04-19, 12:39
finns en bugg i max-ot: vilan mellan seten ska var typ 2 min samt att man ska kör 20 set på max 40 min...jag har aldrig lyckts träna så tiden står stilla...

King Grub -> du har också reagerat på att ast:s fråge spalt & artiklar innehåller ganska övertydligt reklam ser jag...

davve
2003-04-19, 12:41
mycket av det som står i Max-OT är visserligen överdrivet, men jag tycker ändå man kan lära sig en del från deras träningsprogram(iaf om man inte tränat så länge).
fast man måste ju vara kritisk när man läser det.

Pontus
2003-04-19, 17:14
Förstår att inte det programmet är något "under" men det var mes Dipsen jag tänkte på...

Om nu vanliga bänkdips bara tar på triceps och alltså inte är något utmärkt bröstövning, vad kan man köra isället?

Nu kör jag först vanlig bänk, sen sne bänkpress och sen stående cablecross (tror det heter så iaf). Är det bra eller finns det något som absolut är bättre? Testade att köra bröst med hantlar med det gick värdelöst, kunde inte alls använda några vikter osv. Men det är kanske bara att öva? Om nu den övningen är väldigt bra?



Sen det med viktökningarna, det är väl ändå lättare att öka med 20kg om man redan tar 150kg (såvida man inte kommit till något "maxgräns") än för en som bara tar 60kg? 20kg då är ju hela 33% av maxvikten. Jag menar förstås på en 3-veckorsperiod. För mig är det lättare att öka med 20kilo på benpressen är 20kilo på bicepscurl (nu är det olika övningar och muskler men är det inte samma)...?

Grahn
2003-04-19, 17:17
Heh.....att jämföra benpress och bicepscurl. :laugh:

Pontus
2003-04-19, 17:19
Skit i vilka övningar jag tog, det är skillnaderna på vikterna jag menar.

Grahn
2003-04-19, 17:21
Tja momentet i de två övningarna skiljer ju så stort så det var bara för kul. :)

Tror inte de som ligger i topp på SL håller med om att de har lättare att öka pga att de kan lasta på så mycket redan. Däremot ökar många nybörjare enormt i början pga låga vikter.
Ser inte hur ditt resonemang håller.

Pontus
2003-04-19, 17:24
Nehepp det gör väl inte det då da. Jag hr iof aldrig varit stor så jag vet inte :MrT:







Men, hoppas fortfarande på svar frän denna fråga:

Nu kör jag först vanlig bänk, sen sne bänkpress och sen stående cablecross (tror det heter så iaf). Är det bra eller finns det något som absolut är bättre? Testade att köra bröst med hantlar med det gick värdelöst, kunde inte alls använda några vikter osv. Men det är kanske bara att öva? Om nu den övningen är väldigt bra?

King Grub
2003-04-19, 17:28
Det är nog mycket en fråga om att prova dig fram själv och hitta de övningar du får bäst kontakt med. Personligen tycker jag att bänkpress, lutande hantelpress och dips är det ultimata bröstprogrammet för mig. Att det sedan kanske är fullkomligt värdelöst för någon annan är en helt annan sak. Liksom det faktum att jag anser att övningar som cable-cross, pec-deck och även i viss mån hantelflyes är helt odugliga övningar, för mig.

Grahn
2003-04-19, 17:29
Hantelpress både plan och incline är väldigt bra och värda att lära sig.
Cable cross gillar jag själv som avslutningsövning.

Själv brukar jag köra hantel plant och incline bänk eller tvärt om. Drar mig dock till minnes att man inte bör variera mellan bänk och hantel för ofta i samma övning om man vill öka i styrka.

Pontus
2003-04-19, 17:32
Ok.. cablecross är ingen direkt favorit för mig men jag vet ingen annan. Hur många olika övningar bör man köra? Kör jag vanlig bänk och sne bänk är det väl ingen ide att också köra sne bänk med hantlar?

Brukar köra 3 set på varje övning, om nu det är lagom...

Survivor
2003-04-19, 18:52
Originally posted by Pontus
Ok.. cablecross är ingen direkt favorit för mig men jag vet ingen annan. Hur många olika övningar bör man köra? Kör jag vanlig bänk och sne bänk är det väl ingen ide att också köra sne bänk med hantlar?
Brukar köra 3 set på varje övning, om nu det är lagom...
Tja. Du kan ju köra t.ex snedbänk, planbänk och avsluta med dips med fokus på bröst. Där har du tonvikterna på övre, mitten och nedre bröst. Klart. Variera lite så kanske du hittar något som känns riktigt bra :)

Pontus
2003-04-19, 18:57
Originally posted by Survivor

Tja. Du kan ju köra t.ex snedbänk, planbänk och avsluta med dips med fokus på bröst. Där har du tonvikterna på övre, mitten och nedre bröst. Klart. Variera lite så kanske du hittar något som känns riktigt bra :)



Nej det blir lite problem med att köra dips eftersom det inte finns något sådan ställning på mitt lilla gym. Just därför jag startade tråden, jag vill ha något alternativ till Dips som jag kan köra istället!

Nitrometan
2003-04-20, 14:10
Den otroligt farliga ninjasmurfen skrev: finns en bugg i max-ot: vilan mellan seten ska var typ 2 min samt att man ska kör 20 set på max 40 min...jag har aldrig lyckts träna så tiden står stilla...

Det är det som är själva definitionen på intensitet. Du kör så hårt att både tiden och jorden stannar... :hbang: :naughty:

Survivor
2003-04-21, 12:03
Originally posted by Pontus
Nej det blir lite problem med att köra dips eftersom det inte finns något sådan ställning på mitt lilla gym. Just därför jag startade tråden, jag vill ha något alternativ till Dips som jag kan köra istället!
Miss av klant-mig, jag ber om ursäkt.
Det enda alternativet för nedre bröst skulle väl i så fall vara declines, snedbänk fast du ligger lutad nedåt. Finns ingen sådan bänk för det så vete fan, möjligtvis att du kan ta en vanlig bänk och ligga på åt andra hållet, vetefan hur väl det funkar, prova kan man göra (och som alltid så ska man köra med låg vikt i början när man provar något nytt) och det behövs egentligen inte mycket lutning alls för att det ska ta mest på nedre bröst, i så fall.

BaNaN80
2003-04-22, 14:55
Survivor: Sjysst tips till grabben...han kommer ju flaxa med benen i luften eller så kommer han åka ruchbana ner med huvud före så fort han får vikten i handen...nä...man bör nog ha den riktiga decline bänken :thumbup:

Pontus
2003-04-22, 15:28
Ahh... Självklart finns det ingen sådan bänk heller... Får väl köra på med cablecross, eller är kanske Hantelflyes bättre?

http://www.*******.se/bilder/Flat_Fly_Down.jpg

Fick inte direkt något kontakt mer än att det stretchade men det kanske kommer med tiden...

Survivor
2003-04-22, 17:26
Originally posted by BaNaN80
Survivor: Sjysst tips till grabben...han kommer ju flaxa med benen i luften eller så kommer han åka ruchbana ner med huvud före så fort han får vikten i handen...nä...man bör nog ha den riktiga decline bänken :thumbup:
Hmmm, ja det ska ju vara med en väldigt liten lutning, första steget, mer behövs inte. Men det kanske inte funkar så bra ändå, var bara en idé jag fick, som ett alternativ.
Fuck it :MrT:

z_bumbi
2003-04-22, 18:11
Survivor: Det funkar ju utmärkt med en vanlig bänk där man lägger viktplattor under för att höja upp den del som ska höjas.. man ska se till att det är stadigt samt så bör man ha något lite högre att ha fötterna på men gör man bara så funkar der.