handdator

Visa fullständig version : Tipsa om kaffebryggare


PowPow
2007-09-26, 20:21
Okej, måste köpa en ny kaffebryggare, men vet inte vilken. En moccamaster hade varit trevligt, men de är helt enkelt för dyra om man ska ha en i fullstorlek, vilket jag ska.

Har kollat på OBH Nordicas King of coffee (http://www.webhallen.com/prod.php?id=72250). Verkar trevlig. Tips på någon annan? Automatisk avstängning hade varit att föredra. men OBH:n verkar inte ha det /=

Erkänn att detta är en oerhört intressant tråd!

Kurash
2007-09-26, 20:27
Kungen av kaffetrådar!

JJ
2007-09-26, 20:27
Braun KF600.
Rätt snygg, automatisk avstängning och den brygger riktigt gott kaffe.
http://se.pricerunner.com/pl/82-208844/Kaffebryggare/Braun-KF600-priser

Arnesson
2007-09-26, 20:28
Googla lite så finns det massor av tester.

Någon Philips Essence brukar ligga bra till i budgetklassen.

klingen
2007-09-26, 20:28
Jag har en bryggare som brygger direkt till en termos. Det är oslagbart. Kaffet är alltid varmt. Det är mitt enda tips ang. kaffe bryggare.

Arnesson
2007-09-26, 20:29
Jag har en bryggare som brygger direkt till en termos. Det är oslagbart. Kaffet är alltid varmt. Det är mitt enda tips ang. kaffe bryggare.

Mitt tips är att man dricker det direkt

JJ
2007-09-26, 20:31
Braun KF600.
Rätt snygg, automatisk avstängning och den brygger riktigt gott kaffe.
http://se.pricerunner.com/pl/82-208844/Kaffebryggare/Braun-KF600-priser

Borstat rostfritt stål, auto-off efter 15 minuter, 10 koppars termos med lock, knapp för automatisk filteröppning med utfällbart och avtagbart filter, droppstopp för servering under bryggningen, vattenfilterpatron som förbättrar kaffesmaken, förhindrar kalkavlagringar och minskar klorhalten, öppet handtag på kannan, mjukt grepp, stor infälld på/av-knapp, 1100 watt.

PowPow
2007-09-26, 20:32
Jag har en bryggare som brygger direkt till en termos. Det är oslagbart. Kaffet är alltid varmt. Det är mitt enda tips ang. kaffe bryggare.

MIna föräldrar har en sådan också, och det kan te sig ganska praktiskt. Men å andra sidan så håller det sig varmt om det står på värmeplatta också. Och det håller sig väl inte färskare längre bara för att det är i en termos.

Braun KF600.
Rätt snygg, automatisk avstängning och den brygger riktigt gott kaffe.
http://se.pricerunner.com/pl/82-208844/Kaffebryggare/Braun-KF600-priser

Det är just en sådan mina föräldrar har, och jag kan instämma i att kaffet blir gott. Inte något speciellt, men helt okej.
Men då ligger priset så nära en moccamaster, så då kan man ju lika bra köpa en sådan. Vill snåla lite /=

PowPow
2007-09-26, 20:33
Googla lite så finns det massor av tester.

Någon Philips Essence brukar ligga bra till i budgetklassen.

Jag googlade tidigare efter tester med ju king of coffeen, men hittade inget. Ska ge mig på att googla lite allmänna tester. Tack för tipset.

JJ
2007-09-26, 20:34
Det är just en sådan mina föräldrar har, och jag kan instämma i att kaffet blir gott. Inte något speciellt, men helt okej.
Men då ligger priset så nära en moccamaster, så då kan man ju lika bra köpa en sådan. Vill snåla lite /=

Jag tror bestämt att den finns i en budgetversion (då helt i plast). Är grymt nöjd med min måste jag säga.

Aasa
2007-09-26, 20:35
Jag gillar http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251554#34-2368

Otroligt gott kaffe, jag spekulerar i att det beror på att inget av kaffets fett ( och därmed smak ) försvinner i något pappersfilter. Dessutom är det riktigt hett när man tar den av plattan, går snabbt att brygga och är lätt att diska ( om ditt avlopp tål kaffesump ).

PowPow
2007-09-26, 20:39
Jag tror bestämt att den finns i en budgetversion (då helt i plast). Är grymt nöjd med min måste jag säga.

Ska kolla

OBH:s Symphony fick högsta betyg i nån icakuriren test (delad med moccamastern). Enda som hade tillräcklig temp av alla testade. Fast den ser lite ut som ett UFO /=

http://www.onoff.com/online/picdb.nsf/vpictures/44029/$file/big_44029.jpg

PowPow
2007-09-26, 20:39
Jag gillar http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251554#34-2368

Otroligt gott kaffe, jag spekulerar i att det beror på att inget av kaffets fett ( och därmed smak ) försvinner i något pappersfilter. Dessutom är det riktigt hett när man tar den av plattan, går snabbt att brygga och är lätt att diska ( om ditt avlopp tål kaffesump ).


Du länkade till en hel hög med bryggare

Edit: Eller det gjorde du inte alls det. Sorry.
Frickin cool grej alltså. Förstår inte riktigt hur den fungerar dock (=

reinholdsson
2007-09-26, 20:55
Jag har en symphony. Den brygger helt okej kaffe, och tar inte så lång tid på sig.

PowPow
2007-09-26, 20:57
Jag har en symphony. Den brygger helt okej kaffe, och tar inte så lång tid på sig.

Du råkar inte ha en bild på den?
Den ser lite skum ut på bidlerna, men det är ju svårt att säga när man inte sett den irl eller på bild där den står på ett bord eller något. Hittar bara bilder mot vit bakgrund, och sånna bilder är ju hopplösa.

Nåväl, står just nu mellan Symphonyn och Philips Essens. Phillipsen är lite billigare också.. men lite tråkig i utförandet.

Aasa
2007-09-26, 20:59
Såg att det var otydligt när jag länkade men tänkte nog att du listar ut det! :)

Det är en klassisk bryggare, uppe hos oss hade alla sådana på 60- och 70-talet och många av dem håller än idag.

Kortfattat fungerar den såhär;

Man sätter i kaffe i den övre delen, vatten i den nedre delen, sedan ställer man det på plattan. Glasröret som går ned i vattenbehållaren är en del av den övre behållaren, runt om finns gummipackning som håller lufttätt och innuti glasröret sitter en ventil som släpper igenom vatten, men inte kaffesump (i någon större mängd).

I och med att det är lufttätt ökar trycket i den undre behållaren i takt med temperaturen. Vattnet pressas upp igenom glasröret och blandar sig med kaffet i den övre behållaren. Till sist blir det så lite vatten kvar att bara varm luft kommer upp, detta gör att kaffet blandas ordentligt och jag brukar låta den stå och puttra så i ca 30-60 sek.
Därefter tar man den av plattan och lägger den på ex. ett grytunderlägg, trycket sjunker i den nedre behållaren därmed rinner kaffet ned genom den sumptäta ventilen och så är kaffet klart, skållhett och med en tilltalande fettbeläggning högst upp!

Enkelt och genialt, sen diskar du hela bryggaren på ett tiotal sekunder, direkt efter användning. Eller varför inte köra den i diskmaskin, det går också bra.

Jag använder vanligt bryggkaffe i precis samma doser som i en vanlig bryggare. Mycket godare!

jenan546
2007-09-26, 21:10
Kolla in valfri Nespressobryggare. Lite dyrare kaffe, men riktigt gott. Kommer själv att köpa en när pengar finns. En kopp åt gången, men den koppen går snabbt.

PowPow
2007-09-26, 21:16
Kolla in valfri Nespressobryggare. Lite dyrare kaffe, men riktigt gott. Kommer själv att köpa en när pengar finns. En kopp åt gången, men den koppen går snabbt.

Men då blir det ju dyrt igen.
Trevligt med espresso, men det brygger jag med moccabryggare. Godare än de billigare (sub 5000) espressomaskiner jag testat. Och kostar bara någon hundring.

Arnesson
2007-09-26, 21:20
Antar att du har koll på: http://www.riktigtkaffe.se/ ?

Finns mycket läsvärt där, dock är de lite insnöade ibland.

PowPow
2007-09-26, 22:03
Antar att du har koll på: http://www.riktigtkaffe.se/ ?

Finns mycket läsvärt där, dock är de lite insnöade ibland.

Lite insöade?

De är ju riktiga lirare, och riktiga lirare kör moddade espressomaskiner :D

Arnesson
2007-09-26, 22:06
Lite insöade?

De är ju riktiga lirare, och riktiga lirare kör moddade espressomaskiner :D

Jag skrev "insöade nördar" eller liknande först, men tyckte det lät lite otrevligt, så jag ändra innan jag postade :D

Ant
2007-09-26, 23:05
Lite insöade?

De är ju riktiga lirare, och riktiga lirare kör moddade espressomaskiner :D

HOho finns inget annat! Min rancilio silvia fungerar bra som element på vintern!

PowPow
2007-09-26, 23:07
HOho finns inget annat! Min rancilio silvia fungerar bra som element på vintern!

Kaffe är trevligt, och jag hade gärna bytt ut min mokkabryggare mot en high end espressomaskin. Men för tillfället finns det inget ekonomiskt utrymme för en sådan hobby. :)

Vinter
2007-09-27, 06:18
Har kollat på OBH Nordicas King of coffee (http://www.webhallen.com/prod.php?id=72250). Verkar trevlig. Tips på någon annan? Automatisk avstängning hade varit att föredra. men OBH:n verkar inte ha det /=

Erkänn att detta är en oerhört intressant tråd!


Kan rekommendera King of Coffe, brygger snabbt och det blir oftast bra, enda problemet är att plattan är lite för varm så låter man kaffet stå på ett tag bränns det snabbt.

Wain
2007-09-27, 06:25
HOho finns inget annat! Min rancilio silvia fungerar bra som element på vintern!

Kommer en silvia hem till mig i dag (om inte posten strular).
:thumbup:

Henke
2007-09-27, 06:52
Jag rekomenderar att du sparar tills det käns prisvärt att köpa en moccamaster, de är riktigt bra.
Skulle nog köpa en press i väntan på det, de är billiga

pragmatist
2007-09-27, 08:47
OBH Nordicas King of Coffee är den bästa bryggaren jag någonsin ägt, och jag har aldrig stött på någon bryggare hos någon vän eller bekant som brygger bättre kaffe. Så gott som alla som testat kaffet från min maskin håller med. Den är lite dyr men värd varenda krona om du frågar mig.

machine gun
2007-09-27, 09:23
En sån här skönhet har vi här hemma :)

http://koti.mbnet.fi/~rancilio/Giotto%20Premium.jpg

Inte direkt nåt budgetalternativ dock...

teargaz
2007-09-27, 11:05
En sån här skönhet har vi här hemma :)

http://koti.mbnet.fi/~rancilio/Giotto%20Premium.jpg

Inte direkt nåt budgetalternativ dock...

Men så behöver man aldrig starta en sånhär tråd heller;)

PowPow
2007-09-29, 13:50
För alla som otåligt undrar vad det blev, så blev det efter lite om och men en OBH Nordica Symphony. Den var betydligt snyggare i verkligheten än på bilder jag sett. Inte alls så ufoaktig som den såg ut mot vit bakgrund. Och kaffet smakar mumma :)

Metal_boy_
2007-09-29, 15:10
Godast kaffe görs i en Perkulator. Köp en sån!

/Tråd låst!

PowPow
2007-09-29, 15:39
Godast kaffe görs i en Perkulator. Köp en sån!

/Tråd låst!

Godast kaffe görs i en high end espressomaskin. Näst godast i en mokkabryggare. Brygg och perkulator kommer på delad tredjeplats. Men jag föredrar bryggare framför perkulator.

/Tråd låst

Ant
2007-09-29, 16:31
Kommer en silvia hem till mig i dag (om inte posten strular).
:thumbup:

GRATTIS! Du kommer bli grymt nöjd! Se till att ha/skaffa en bra kvarn bara!

Ant
2007-09-29, 16:34
Godast kaffe görs i en high end espressomaskin. Näst godast i en mokkabryggare. Brygg och perkulator kommer på delad tredjeplats. Men jag föredrar bryggare framför perkulator.

/Tråd låst

En bodumpress kommer före brygg/perkulator!

Metal_boy_
2007-09-29, 16:35
Godast kaffe görs i en high end espressomaskin. Näst godast i en mokkabryggare. Brygg och perkulator kommer på delad tredjeplats. Men jag föredrar bryggare framför perkulator.

/Tråd låst

Vi gör upp i en gränd? :)

PowPow
2007-09-29, 16:41
En bodumpress kommer före brygg/perkulator!

Är det någon skillnad på bodumpress och presskaffe? Eller bara två olika ord för samma sak?

Vi gör upp i en gränd? :)

Men en perkulator känns lättare att slåss med, så då vinner ju du /=

Baan
2007-09-29, 16:56
För alla som otåligt undrar vad det blev, så blev det efter lite om och men en OBH Nordica Symphony. Den var betydligt snyggare i verkligheten än på bilder jag sett. Inte alls så ufoaktig som den såg ut mot vit bakgrund. Och kaffet smakar mumma :)

Funderat starkt på att köpa det med, men som snål student så gör man inga spontanköp, även om det inte är så mycket cash ;)

Det är värt en uppgradering alltså? Har en billig skitbryggare som man får slänga 2kg kaffe i ifall det ska smaka något, känns som jag bara hade kunnat spara massa pengar genom att använda en annan bryggare under dom tre åren som jag haft den. Var köpte du din? Inte särskilt många försäljningsställen..

Ant
2007-09-29, 16:58
[QUOTE=PowPow;2541499]Är det någon skillnad på bodumpress och presskaffe? Eller bara två olika ord för samma sak?
/QUOTE]

Nope, samma sak, dock finns Evasolos "bryggare" som en del gillar, snygg är den! Har dock aldrig provat den, men kolla riktigtkaffe.se så får du se lite recensioner!

http://img231.imageshack.us/img231/1913/evasolobj0.jpg

PowPow
2007-09-29, 17:01
Nope, samma sak, dock finns Evasolos "bryggare" som en del gillar, snygg är den! Har dock aldrig provat den, men kolla riktigtkaffe.se så får du se lite recensioner!

http://img231.imageshack.us/img231/1913/evasolobj0.jpg

Okej. Har bara druckit presskaffe två gånger, men det var absolut gott!

PowPow
2007-09-29, 17:52
Funderat starkt på att köpa det med, men som snål student så gör man inga spontanköp, även om det inte är så mycket cash ;)

Det är värt en uppgradering alltså? Har en billig skitbryggare som man får slänga 2kg kaffe i ifall det ska smaka något, känns som jag bara hade kunnat spara massa pengar genom att använda en annan bryggare under dom tre åren som jag haft den. Var köpte du din? Inte särskilt många försäljningsställen..

Jag tycker det blev gott iaf. Det blev betydligt starkare än med mina föräldrars bosch (som iofs är en dyrare variant). Kan kanske bero på att koppmåtte skiljer sig åt. Jag vet inte. Jämfört med kaffet som bryggs ur min flickväns bryggare så var det mycket godare. Hon har en av de billigaste Mellita-bryggarna.

Men ja, jag kan rekomendera den. Hållbarhet vet jag såkalrt inget om, men smak och utseende gillade jag. har bara testat den med zoegas skånerost än så länge. :)

Annars finns det ju mockabryggare (som jag alltid kört med tidigare). Det lär ge bäst smar/kr-ratio. Espressokaffe blir väl lite dyrare iofs. Presskaffe, som nämnts kanske kan vara något också? I don't know.

Jag köpte min i en affär som heter Järnia här i Malmö. Men den går ju att köpa online (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=132529) också.

Cilia
2007-09-29, 18:59
Men å andra sidan så håller det sig varmt om det står på värmeplatta också. Och det håller sig väl inte färskare längre bara för att det är i en termos.

nej, det är inte samma sak. Står kaffet på värmeplatta så bildas det ....... (glömde ordet) som gör kaffet bäskt och som gör att du får ont i magen. Det blir äckligare fortare. I termos håller sig kaffet bättre.


Nu dricker ju inte jag kaffe men har en kräsen familj. Ingen har en bryggare utan brygger via melittahållare och dricker direkt eller har det i termos. Enligt dom blir det godare än via bryggare.

PowPow
2007-09-29, 19:02
nej, det är inte samma sak. Står kaffet på värmeplatta så bildas det ....... (glömde ordet) som gör kaffet bäskt och som gör att du får ont i magen. Det blir äckligare fortare. I termos håller sig kaffet bättre.


Nu dricker ju inte jag kaffe men har en kräsen familj. Ingen har en bryggare utan brygger via melittahållare och dricker direkt eller har det i termos. Enligt dom blir det godare än via bryggare.

Ah ok. Men jag dricker det ändå alltid ganska så omedelbums.

Brygger via melittahållare? Hajjar inte.
En bryggare har ju en melittahållare genom vilken det rinner hett vatten.
Kokar de upp vatten "för hand" och häller genom en melittapåse med kaffebönor i? Som en simulerad kaffebryggare?

Cilia
2007-09-29, 19:05
Brygger via melittahållare? Hajjar inte.
En bryggare har ju en melittahållare genom vilken det rinner hett vatten.
Kokar de upp vatten "för hand" och häller genom en melittapåse med kaffebönor i? Som en simulerad kaffebryggare?

Melittahållare är en plasthållare som man sätter en melittapåse i och lägger i kaffet och sen precis som du säger kokar upp vatten och häller det genom filtret.

Jag tror det har att göra med att många bryggare inte får tillräckligt hett vatten. Det blir varmt men inte kokhett.



edit
det är nog snarare så att bryggarna simulerar det traditionella bryggandet eftersom kokarna kom senare.

PowPow
2007-09-29, 19:07
Melittahållare är en plasthållare som man sätter en melittapåse i och lägger i kaffet och sen precis som du säger kokar upp vatten och häller det genom filtret.

Jag tror det har att göra med att många bryggare inte får tillräckligt hett vatten. Det blir varmt men inte kokhett.

Okej, då förstår jag.

Ja, det lär vara anledningen. Temperatur var ett återkommande ämne när jag läste recensioner på bryggare nu inför att jag själv skulle köpa, och det var inte så många som fick godkänt på det.

Edit: Ja, jag vet. Jag bara utgick från något jag förstod (=

Wain
2007-09-30, 09:53
GRATTIS! Du kommer bli grymt nöjd! Se till att ha/skaffa en bra kvarn bara!

Blir den "vanliga" kombinationen med en Rocky kvarn. Verkar dock som om posten har passat på att låna maskinen ett tag...
*gah!*

Metal_boy_
2007-09-30, 11:08
Det finns bryggare som kokar upp vattnet innan det rinner ner.

Ex: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/38233?opendocument&markID=25-19-20

tobbeg
2007-09-30, 16:58
En sån här skönhet har vi här hemma :)

http://koti.mbnet.fi/~rancilio/Giotto%20Premium.jpg

Inte direkt nåt budgetalternativ dock...

mmmmm E61, Man blir varm i hjärtat.