handdator

Visa fullständig version : Low carb mat - ngn hälsovinst ?


fabiansthlm
2007-09-26, 17:59
Det har ju i vissa kretsar varit poppis med lowcarb-diet och jag undrar kort om det finns några mätbara hälsoeffekter av en sådan diet?

Eller även om ngn här "upplevt" sig må bättre av denna diet vad nu "må bra" definieras som.

Gäller alltså ej hårt tränande personer utan mer medelsvensson.

Eddie Vedder
2007-09-26, 18:20
Annika Dahlqvist har ju blivit mer eller mindre en "LCHF-guru" för alla dom som kör på den kosten, påstår att kolhydrater är ett gift och att det är Stephan Rössner och Livsmedelsverket som förgiftar oss.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Jag skulle själv aldrig dröma om att köra den kosthållningen, i synnerhet av etiska skäl då jag aldrig för min värld skulle kunna tänka mig att äta så mycket kött, men folk påstår sig må mycket mycket bättre och i bloggen finns länkat till många andra liknande bloggar och många folk som berättar o.s.v.

Huruvida det finns några vetenskapliga belägg ännu vet jag inte, men LCHF är ju ett ganska nytt fenomen så jag är tveksam till det.
Hursomhelst finns mycket att läsa sen får man ju skaffa sig en egen uppfattning.:)

pia
2007-09-27, 07:26
Jag äter inte så mycket kolhydrater och mår bättre av det men jag tror inte på att gå för lågt heller för då skulle ingenting funka. Jag äter mycket sallad, frukt, nötter och protein. De dagar jag tränar äter jag lite mer kolhydrater men aldrig potatis eller pasta mer än en gång och ibland äter jag grovt bröd på morgonen när jag tränar men inte alltid. Nu har det blivit dåligt med bröd ett bra tag. Jag har räknat på proteinet och jag äter väldigt mycket protein men jag känner att jag mår bättre och blir mättare av det. Att det skulle vara hälsosammare tror jag inte utan jag känner bara att jag psykiskt mår bättre av det. Jag har problem att bli mätt av kolhydratrik kost så om jag äter mycket kolhydrater skulle jag lätt gå upp i vikt. Samlar också mycket vätska av kolhydraterna och jag har redan mycket vätska i kroppen så jag trivs inte med mitt utseende om jag skulle bli väldigt svullen. Jag har försökt dra ner på proteinet och öka kolhydraterna men trivs inte med det. Jag föredrar sallad, frukt och protein rent smakmässigt också men jag behöver lite mer kolhydrater för träningen känner jag.

Tolkia
2007-09-27, 08:03
Det har visat sig (klinisk erfarenhet, jag är inte så säker på hur det är med studier på den fronten) att vissa (inte alla) diabetiker mår bra av något slags modifierad "low carb-kost"; blodsockerregleringen fungerar bättre osv. Jag tycker dock att t.ex. Annika Dahlquist går för långt när hon vill göra gällande att detta gäller samtliga - det är ju faktiskt inte så att samtliga har problem med att reglera blodsockernivåerna. Mycket av pratet om att man är "känslig för svängningar i blodsockernivå" hänför sig, tycker jag att det verkar som, snarare till nivån på den upplevda reaktionen än till kroppens förmåga att monitorera blodsockret, d.v.s. "känsliga" personer reagerar starkare (mer huvudvärk, irritabilitet osv.) än andra vid en given nivå, de reagerar inte "tidigare"/vid en annan än andra. Jämförbara fenomen finns t.ex. när det gäller hur man reagerar på luktande/slemhinneretande ämnen.

Eddie Vedder
2007-09-27, 08:19
Jag tycker dock att t.ex. Annika Dahlquist går för långt när hon vill göra gällande att detta gäller samtliga - det är ju faktiskt inte så att samtliga har problem med att reglera blodsockernivåerna.

Här skulle jag dock vilja påstå att jag tycker hon är hyfsat "sansad" och menar ju främst att hennes högfettkost är riktad till medelsvensson, vad gäller folk som tränar mycket har jag iaf hört henne säga att mer kolhydrater är på sin plats. Inte 50% av dagsintaget men hursomhelst är hon flexibel där och hennes kost är främst riktad till "dom andra", d.v.s. som som inte tränar samt dom som under åratal förstört sin insulinkänslighet genom att varje dag förgifta kroppen genom att äta 100% efter Livsmedelsverkets rekommendationer (påstår man tydligen*whistle* ).

Sist men inte minst bör man framför allt även tänka på att den kosten inte bara har kolhydrater som fiende utan även vegetabiliskt fett. Ofta pratas det bara om kolhydraterna (ligger väl kanske oss koloiter närmare om hjärtat;)) men konspirationteorin är lika hetsk gentemot rekommendationer om att använda margarin, äta nötter, använda vegetabilisk olja o.s.v.

machine gun
2007-09-27, 08:35
Något som jag konstaterat när man läser vad Dahlqvist och t.ex. Sten Sture Skaldeman (baconbantaren) skriver, så kan man lätt observera att de använder samma typ av retorik som högerextremister ofta använder sig av.

Skaldeman är iofs roligast, eftersom han inte tror på vetenskap överhuvudtaget och är en konspirationsteoretiker av stora mått samt har hittat på en massa egna teorier istället. Mycket underhållande.

Eddie Vedder
2007-09-27, 08:47
Skaldeman är iofs roligast, eftersom han inte tror på vetenskap överhuvudtaget och är en konspirationsteoretiker av stora mått samt har hittat på en massa egna teorier istället. Mycket underhållande.

:laugh: :laugh: Ja faktiskt är det rätt underhållande.

Inte kosten i sig, den får folk äta som dom vill och mår dom bra unnar jag dom alla det (även om jag inte gillar att folk äter kött i den omfattningen*grr27* ) men retoriken är ganska oslagbar.

Det roliga är att alla dessa "kritiker" som anser sig så upplysta är just så okritiska som dom påstår att alla "icke upplysta" är.

-Forskning som på något sätt antyder att deras tes stämmer = Obestridbar sanning.
-Forskning som tyder på det motsatta = Konspiration, styrd forskning som absolut inte kan tros på och som bara är lögner och förvrängda resultat.

Tolkia
2007-09-27, 08:54
Det roliga är att alla dessa "kritiker" som anser sig så upplysta är just så okritiska som dom påstår att alla "icke upplysta" är.

-Forskning som på något sätt antyder att deras tes stämmer = Obestridbar sanning.
-Forskning som tyder på det motsatta = Konspiration, styrd forskning som absolut inte kan tros på och som bara är lögner och förvrängda resultat.
Off topic så är det här enormt mycket mer underhållande när man iakttar det i någon annan bransch och inte är en av de där onda konspirationsstyrda forskarna ... :Virro

Knabb
2007-09-27, 11:39
Det har ju i vissa kretsar varit poppis med lowcarb-diet och jag undrar kort om det finns några mätbara hälsoeffekter av en sådan diet?

Eller även om ngn här "upplevt" sig må bättre av denna diet vad nu "må bra" definieras som.

Gäller alltså ej hårt tränande personer utan mer medelsvensson.
Jag äter ganska lowcarb, mår väldigt mycket bättre på det, var ofta förkylningar, trött och svårt att sova innan. Tar dock lite extra kolhydrater runt träning och när jag kört hårt längre perioder ökar jag lite på kolhydraterna. Brukar ligga på 20-30 energi procent kolhydrater.

Anthony Colpo har ett ganska bra forum om lowcarb.

Den som gjort mest forskning i ämnet är så vitt jag vet den där Mozaffarian,

Ta en titt om du är intresserad.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=Search&Term=%22Mozaffarian%20D%22%5BAuthor%5D&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Anders The Peak
2007-09-27, 11:45
Är ämnet alls aktuellt för en frisk och aktiv tränande person?
Lågkolhydratsdiet....

Knabb
2007-09-27, 12:16
Är ämnet alls aktuellt för en frisk och aktiv tränande person?
Lågkolhydratsdiet....
Helt klart aktuellt. Viktigt att hitta den sammansättning av fett, protein och kolhydrater som fungerar bäst för varje individ. Att äta massa kolhydrater och ständigt gå omkring med sömnsvårigheter och förkylningar lär knappast ge några långsiktiga resultat. Vi är olika och mår bra av olika sammansättningar.

Anders The Peak
2007-09-27, 12:58
Helt klart aktuellt. Viktigt att hitta den sammansättning av fett, protein och kolhydrater som fungerar bäst för varje individ. Att äta massa kolhydrater och ständigt gå omkring med sömnsvårigheter och förkylningar lär knappast ge några långsiktiga resultat. Vi är olika och mår bra av olika sammansättningar.

Kan du vara vänlig att visa några studier som kan påvisa dina påståenden?

När det sedan handlar om hur mycket kolhydrater man behöver bestäms det mångt och mycket av aktivitetsnivån. När det handlar hur kroppen reagerar på kolhydrater så reagerar man olika pga insulinsvaret(Arvet till stor del/men även av förvärvade metaboliska avvikelser) varierar men svaret kan hanteras genom att man äter rätt kolhydrater dvs kolhydrater som ger Lägre glykemisk belastning.

Eddie Vedder
2007-09-27, 13:35
en frisk och aktiv tränande person?

ständigt gå omkring med sömnsvårigheter och förkylningar lär knappast ge några långsiktiga resultat.

Här känns det som en viss motsägelse faktiskt. Anders The Peak frågar ju faktiskt om det är befogat för friska, aktiva och tränande och du svarar att det är aktuellt för personer med ständigt återkommande förkylningar och sömnsvårigheter. Det är inte min definition av en frisk, aktiv och tränande individ. Snarare en person med en del hälsobekymmer.

Så det är ju egentligen inget svar på frågan känns det som, eftersom individen i ditt svar knappast stämmer överens med individen i Anders The Peak's fråga så som jag uppfattar det. Men jag kan ha missuppfattat dig.

Doctor Snuggles
2007-09-27, 13:38
Jag tror att det är problematiskt som vanligt med kategorativa uttalanden. Det finns många faktorer att ta hänsyn till som påverkar. När det t.ex gäller exogena glycotoxiner så har tillagat kött i runda tal ca 20-200 ggr mer än kolhydratstät föda i samma kalorimängd. När det gäller endogena glycotoxiner så ska tydligen ketos t.ex. inducera en stor ökning i produktionen av methylglyoxal som är ca 40.000 ggr mer reaktiv än fruktos när det gäller just krosslänkning av proteiner (methylglyoxal är t.ex producerad hos diabetiker under hyperglykemi).

Knabb
2007-09-27, 13:49
Kan du vara vänlig att visa några studier som kan påvisa dina påståenden?

När det sedan handlar om hur mycket kolhydrater man behöver bestäms det mångt och mycket av aktivitetsnivån. När det handlar hur kroppen reagerar på kolhydrater så reagerar man olika pga insulinsvaret(Arvet till stor del/men även av förvärvade metaboliska avvikelser) varierar men svaret kan hanteras genom att man äter rätt kolhydrater dvs kolhydrater som ger Lägre glykemisk belastning.
Nope, tror inte det finns några studier som pekar åt något speciellt håll.
Vill du minska insulinet är det större andel fett i maten som ger störst skillnad.

Knabb
2007-09-27, 13:52
Här känns det som en viss motsägelse faktiskt. Anders The Peak frågar ju faktiskt om det är befogat för friska, aktiva och tränande och du svarar att det är aktuellt för personer med ständigt återkommande förkylningar och sömnsvårigheter. Det är inte min definition av en frisk, aktiv och tränande individ. Snarare en person med en del hälsobekymmer.

Så det är ju egentligen inget svar på frågan känns det som, eftersom individen i ditt svar knappast stämmer överens med individen i Anders The Peak's fråga så som jag uppfattar det. Men jag kan ha missuppfattat dig.
Förstår vad du menar, men titta exempelvis på längskidåkarna de var tidigare ofta drabbade av förkylning (vet inte hur det är nu). Det är viktigt att kunna ha kontinuitet i träning och tävling.

Anders The Peak
2007-09-27, 14:22
Nope, tror inte det finns några studier som pekar åt något speciellt håll.
Vill du minska insulinet är det större andel fett i maten som ger störst skillnad.

Mitt sista inlägg i den här diskussionen.

Vad händer då du ökar fettintaget samtidigt som du har god tillgång på kolhydrater(Glukos)?

Knabb
2007-09-27, 14:32
Mitt sista inlägg i den här diskussionen.

Vad händer då du ökar fettintaget samtidigt som du har god tillgång på kolhydrater(Glukos)?

Vad händer när man är trång synt? Lev du vidare i din bubbla att alla som är friska och aktiva ska äta på ett visst sätt.

z_bumbi
2007-09-27, 14:37
Förstår vad du menar, men titta exempelvis på längskidåkarna de var tidigare ofta drabbade av förkylning (vet inte hur det är nu). Det är viktigt att kunna ha kontinuitet i träning och tävling.

Vad har längdskidåkarna med något att göra? De tränar på en extrem nivå och förkylningarna beror nog inte på att de äter för mycket kolhydrater.

Anders The Peak
2007-09-27, 14:50
Vad händer när man är trång synt? Lev du vidare i din bubbla att alla som är friska och aktiva ska äta på ett visst sätt.

När det sedan handlar om hur mycket kolhydrater man behöver bestäms det mångt och mycket av aktivitetsnivån. När det handlar hur kroppen reagerar på kolhydrater så reagerar man olika pga insulinsvaret(Arvet till stor del/men även av förvärvade metaboliska avvikelser) varierar men svaret kan hanteras genom att man äter rätt kolhydrater dvs kolhydrater som ger Lägre glykemisk belastning.
:cool:

Knabb
2007-09-27, 15:24
Vad har längdskidåkarna med något att göra? De tränar på en extrem nivå och förkylningarna beror nog inte på att de äter för mycket kolhydrater.

Hur vet du det?

Eddie Vedder
2007-09-27, 15:30
Hur vet du det?

Läser du ens det du citerar?;) Han skrev ju "...beror nog inte på att...", för du kan väl inte säga emot att dom tränar hårt? Det var ju det enda z_bumbi med säkerhet nämnde, han påstod sig inte veta att det har med kolhydratintaget att göra eller ej.:)

Knabb
2007-09-27, 15:39
Läser du ens det du citerar?;) Han skrev ju "...beror nog inte på att...", för du kan väl inte säga emot att dom tränar hårt? Det var ju det enda z_bumbi med säkerhet nämnde, han påstod sig inte veta att det har med kolhydratintaget att göra eller ej.:)
Hahaha, och hur ska man besvara ordet nog? Är det samma som tror eller? Ska jag skriva: Vad är det som får dig att tro det?

Knabb
2007-09-27, 15:44
När det sedan handlar om hur mycket kolhydrater man behöver bestäms det mångt och mycket av aktivitetsnivån. När det handlar hur kroppen reagerar på kolhydrater så reagerar man olika pga insulinsvaret(Arvet till stor del/men även av förvärvade metaboliska avvikelser) varierar men svaret kan hanteras genom att man äter rätt kolhydrater dvs kolhydrater som ger Lägre glykemisk belastning.

Okej, fattar detta som att fördelning av makronutrients ändå är samma när man har en hög aktivitetsnivå. Har jag missuppfattat?

z_bumbi
2007-09-27, 16:12
Hur vet du det?

Kan du ge ett skäl för att det skulle bero på det?

Ola Wallengren
2007-09-27, 16:44
För lite kolhydrater kan förmodligen försämra immunförsvaret om man tränar hårt, inte tvärt om, så vitt jag vet.

John A
2007-09-27, 17:12
På tal om att prestera utan kolhydrater har jag för mig (bara rent ur minnet) att den svenska triathleten Jonas Colting förespråkar en lchf-diet, en stenåldersdiet. Sant eller falskt?

Om så är fallet verkar det onekligen funka bra för honom. Jag själv skulle dock aldrig kunna tänka mig att helt sluta äta pasta/ris till middag.

Eddie Vedder
2007-09-27, 17:17
På tal om att prestera utan kolhydrater har jag för mig (bara rent ur minnet) att den svenska triathleten Jonas Colting förespråkar en lchf-diet, en stenåldersdiet. Sant eller falskt?

Både och kan man säga. Han kör helt klart med en lite ovanlig kosthållning för en uthållighetsidrottare på hans extrema nivå men fortfarande äter han en helt del kolhydrater.
Procentuellt sett är det väldigt lite för en triathlet helt klart. Sedan äter han dessutom t.ex. nötter, olivolja o.s.v. Det gör ju inte den mer extrema "LCHF-maffian", det är som sagt lika stort gift som kolhydrater enligt dom.

Men han kallar det ju själv för någon form av stenålderskost även om den är rejält modifierad.

King Grub
2007-09-27, 17:26
Han är tvungen att dricka kolhydratlösning under passen för att klara av att genomföra dom.

fabiansthlm
2007-09-27, 18:18
Min högst amatörmässiga tanke på detta med low carb-diet är att vi sedan just stenåldern knappast åt mkt kolhydrater och då borde väl vår metabolism (eller fel ord kanske?) vara bäst lämpad för just en kost med mindre innehåll av kolhydrater?
Många människor äter idag rätt mkt pizza, bröd, potatis, ris, flingor etc
Snackas ju mkt om plat-koma osv men man blir väl fasen lika seg efter en stor biff? (Dock var det nog länge sedan jag åt en biff utan att äta mkt kolhydrater till så...)

Hur blir blodsockerregleringen vid low carb-diet? Vi talar alltså ej om en No carb-diet ;)




(För egen del brottas jag med Idiopathic postprandial syndrome (http://en.wikipedia.org/wiki/Idiopat...ndial_syndrome) med symptom på hypoglykemi trots att alla mina blodsockervärden är excellenta. Tanken finns att kanske färre kolhydrater hjälper mig, tycker att om jag äter fler kolhydrater per dag gör att jag mår sämre(läs får mer symptom))

Sverker
2007-09-27, 18:23
Jag var tvungen att kontrollera vad methylglyoxal är:confused:

Har inter stött på det tidigare men wikipedia har något intressant som jag hoppas stämmer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Methylglyoxal


Ungefär samma reaktion som glukos gör med protein i kroppen.
Ifall methylglyoxal ackumuleras så är det en funktion av höga glukoshalter kopplat till låg insulinkänslighet.




Ja men träna och höj insulinkänsligheten då:smash:
Håll koll på fettdepåerna och behåll insulinkänsligheten då:smash:

För mig är det mer rätt än att plocka bort glukosen från kosten.

Doctor Snuggles
2007-09-27, 18:24
Det är intressant att argumentet för stenåldersmat oftast inte inkluderar tillagning. Enligt samma logik så har vi inte lagat mat med värme speciellt länge heller (som jag nämnde så finns det en del stöd för att tillagning och speciellt maillard effekten har skadliga effekter och särskilt för diabetiker).

Doctor Snuggles
2007-09-27, 18:30
Jag var tvungen att kontrollera vad methylglyoxal är:confused:

Har inter stött på det tidigare men wikipedia har något intressant som jag hoppas stämmer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Methylglyoxal


Ungefär samma reaktion som glukos gör med protein i kroppen.
Ifall methylglyoxal ackumuleras så är det en funktion av höga glukoshalter kopplat till låg insulinkänslighet.


Nu har jag ingen riktig källa på det, men som jag sade så är det tydligen kopplat till ketos också, så en total exkludering av kolhydrater verkar inte vara det bästa alternativet (kanske en aning off topic iof). I slutändan så jämnar det nog ut sig om man käkar en relativt rimlig kost. Att överdriva åt något håll... ja, ni vet.

Sverker
2007-09-27, 18:36
Varför skulle brunfärgningsreaktionen och maliardprodukter vara MER hälsoskadligt för diabetiker än för vanliga dödliga:confused:


Bättre smak och viss bromsande effekt på bakterier brukar vara positivt.

Doctor Snuggles
2007-09-27, 19:07
Varför skulle brunfärgningsreaktionen och maliardprodukter vara MER hälsoskadligt för diabetiker än för vanliga dödliga:confused:


Bättre smak och viss bromsande effekt på bakterier brukar vara positivt.

Nja, "mer" är väl en definitionsfråga, men av vad jag har läst mig till så är det mer akut för diabetiker. En kost hög på exogena glykationsprodukter för vanliga dödliga är kopplat till avsevärt högre risk för diabetes, utan att nämna påverkan på åldringsprocessen. Orkar inte leta upp studier, men det finns en hel del i ämnet. En snabb googling: http://www.google.com/search?hl=en&client=safari&rls=en&q=glycation+AGE+diabetes+exogenous&btnG=Search

Knabb
2007-09-27, 19:20
Min högst amatörmässiga tanke på detta med low carb-diet är att vi sedan just stenåldern knappast åt mkt kolhydrater och då borde väl vår metabolism (eller fel ord kanske?) vara bäst lämpad för just en kost med mindre innehåll av kolhydrater?
Många människor äter idag rätt mkt pizza, bröd, potatis, ris, flingor etc
Snackas ju mkt om plat-koma osv men man blir väl fasen lika seg efter en stor biff? (Dock var det nog länge sedan jag åt en biff utan att äta mkt kolhydrater till så...)

Hur blir blodsockerregleringen vid low carb-diet? Vi talar alltså ej om en No carb-diet ;)




(För egen del brottas jag med Idiopathic postprandial syndrome (http://en.wikipedia.org/wiki/Idiopat...ndial_syndrome) med symptom på hypoglykemi trots att alla mina blodsockervärden är excellenta. Tanken finns att kanske färre kolhydrater hjälper mig, tycker att om jag äter fler kolhydrater per dag gör att jag mår sämre(läs får mer symptom))

Just blodsocker regleringen är det som blir bättre. Jag hade liknande symtom som du och började med lowcarb (20-30% av energin från kolhydrater) för snart 4 år sedan, mådde så väldigt mycket bättre direkt. Pröva och se vad som händer. Vissa mår toppen och andra mår botten :)

Sverker
2007-09-27, 19:28
Att exogent bildat skulle kunna påverka hade jag inte en aning om. Brunfärgningsprodukter är för mig GRAS. Mäniskan har säkerligen stekt och grillat mat sedan homo erectus lärde sig att tämja elden.

En snabb genomläsning ger mig att dessa produkter fastnar på ställen där diabetiker har sämre cirkulation som i näthinnan och njurarna. Jag hittade inte att produkterna ger diabetesskador hos personer som har bra cirkulation.

Doctor Snuggles
2007-09-27, 19:50
Att exogent bildat skulle kunna påverka hade jag inte en aning om. Brunfärgningsprodukter är för mig GRAS. Mäniskan har säkerligen stekt och grillat mat sedan homo erectus lärde sig att tämja elden.

En snabb genomläsning ger mig att dessa produkter fastnar på ställen där diabetiker har sämre cirkulation som i näthinnan och njurarna. Jag hittade inte att produkterna ger diabetesskador hos personer som har bra cirkulation.

Ja det är väl en ca 10% upptagning av bruningsprodukter från mat vad jag förstår. Vidare så lagras dessa produkter hos icke-diabetiker också, fast det tar längre tid (eller det kanske bara gällde endogena, inte säker). Vilket som så anser man numer att glykation är till delvis ansvarigt för många åldersrelaterade sjukdomar, inte bara diabetes. T.ex hjärt-kärl problem, alzheimers, mm... Huden hos gamla människor har en stor andel av glycotoxiner som gör huden mindre elastisk, förstör kollagen och elastin och därför orsakar rynkor osv. Glycotoxiner ökar (också) den oxidativa stressen.

fabiansthlm
2007-09-27, 20:09
Just blodsocker regleringen är det som blir bättre. Jag hade liknande symtom som du och började med lowcarb (20-30% av energin från kolhydrater) för snart 4 år sedan, mådde så väldigt mycket bättre direkt. Pröva och se vad som händer. Vissa mår toppen och andra mår botten :)


Låter hoppfullt och jag ska definitivt hoppa på det för att testa!
Är det några kolhydratkällor du uteslutit helt eller bara minskat ner? Vet ju att det säkerligen är som du säger individuellt hur man reagerar men du har ju testat detta en tid och inte jag så alla synpunkter är välkomna.

pia
2007-09-28, 07:05
Helt klart aktuellt. Viktigt att hitta den sammansättning av fett, protein och kolhydrater som fungerar bäst för varje individ. Att äta massa kolhydrater och ständigt gå omkring med sömnsvårigheter och förkylningar lär knappast ge några långsiktiga resultat. Vi är olika och mår bra av olika sammansättningar.

Immunförsvaret sänks av ett för lågt kolhydratinnehåll som Ola skrev förut så där har du helt fel. Sömnsvårigheter har ingenting med mycket kolhydrater att göra snarare kan ett för lågt kolhydratintag göra dig deprimerad och få sömnsvårigheter eftersom serotonin är kopplat till kolhydrater.

Jag själv äter inte mycket kolhydrater i förhållande till protein men jag ser inga hälsovinster av det utan det handlar om andra saker. Att inte äta en massa skit som många gör är däremot en stor hälsovinst.

Knabb
2007-09-28, 08:37
Immunförsvaret sänks av ett för lågt kolhydratinnehåll som Ola skrev förut så där har du helt fel. Sömnsvårigheter har ingenting med mycket kolhydrater att göra snarare kan ett för lågt kolhydratintag göra dig deprimerad och få sömnsvårigheter eftersom serotonin är kopplat till kolhydrater.

Jag själv äter inte mycket kolhydrater i förhållande till protein men jag ser inga hälsovinster av det utan det handlar om andra saker. Att inte äta en massa skit som många gör är däremot en stor hälsovinst.

Att immunförsvaret skulle bli sämre kan säkert vara sant för den som inte passar till att äta lite kolhydrater, men jag tror verkligen inte det påverkar den som det passar till, i så fall borde eskimåer och andra folkslag som levt på lite kolhydrater dött ut för länge sen. Personligen är jag nästan aldrig sjuk sen jag minskade på kolhydraterna. Tror detta är en gammal skröna Fredrik Paulun försökt lura i oss. Ungefär samma med sömnsvårigheterna.

Det handlar i grund och botten att hitta det som man mår bäst av.

Knabb
2007-09-28, 08:53
Låter hoppfullt och jag ska definitivt hoppa på det för att testa!
Är det några kolhydratkällor du uteslutit helt eller bara minskat ner? Vet ju att det säkerligen är som du säger individuellt hur man reagerar men du har ju testat detta en tid och inte jag så alla synpunkter är välkomna.
Undviker bröd, pasta och socker. Äter mycket grönsaker, minst 500 gram varje dag. Minskat ner kraftigt på de flesta övriga kolhydratskällor. Det mesta av kolhydraterna äter jag nära efter träning. Det är en inkörnings period på några veckor innan kroppen vant sig som kan vara lite jobbig.

Exempel på måltider: 200g fisk 200g ångkokta grönsaker och 150 gram keso.
eller : 50g havregrynsgröt 3 kokta ägg och ett äpple.

pia
2007-09-28, 09:08
Att immunförsvaret skulle bli sämre kan säkert vara sant för den som inte passar till att äta lite kolhydrater, men jag tror verkligen inte det påverkar den som det passar till, i så fall borde eskimåer och andra folkslag som levt på lite kolhydrater dött ut för länge sen. Personligen är jag nästan aldrig sjuk sen jag minskade på kolhydraterna. Tror detta är en gammal skröna Fredrik Paulun försökt lura i oss. Ungefär samma med sömnsvårigheterna.

Det handlar i grund och botten att hitta det som man mår bäst av.

Det är ingen skröna utan vetenskap om hur kroppen fungerar så det är inget påhittat. De som lever på lite kolhydrater dör inte av det men kan lättare bli sjuka. Sedan anpassar sig kroppen så småningom till förhållandena men ditt påstående är fortfarande fel att man blir friskare och sover bättre med mindre kolhydrater.

Att du sedan känner att du mår bättre nu är en annan sak. Det köper jag för jag mår också bättre med mindre kolhydrater men om du sover bättre och är friskare beror det på andra saker.

hgus
2007-09-28, 10:42
Undviker bröd, pasta och socker. Äter mycket grönsaker, minst 500 gram varje dag. Minskat ner kraftigt på de flesta övriga kolhydratskällor. Det mesta av kolhydraterna äter jag nära efter träning. Det är en inkörnings period på några veckor innan kroppen vant sig som kan vara lite jobbig.

Exempel på måltider: 200g fisk 200g ångkokta grönsaker och 150 gram keso.
eller : 50g havregrynsgröt 3 kokta ägg och ett äpple.

Åt du så mycket grönsaker innan du drog ner på kolhydraterna? Mer grönsaker tycker jag verkar vara en troligare förklaring till att du blivit friskare än färre kolhydrater.

Är du säker på att du inte är glutenintolerant? Är du det borde du ha mått mycket bättre av att plocka bort pasta och bröd.

Åse Columbus
2007-09-28, 10:51
Tänkte bara ge en länk till en bra site om paleodiet..
http://www.staffanlindeberg.com/

zirak
2007-09-28, 11:52
Han är tvungen att dricka kolhydratlösning under passen för att klara av att genomföra dom.

Och det gör inte dom övriga tävlande? :smash:

Eddie Vedder
2007-09-28, 11:54
Och det gör inte dom övriga tävlande? :smash:

Jo och?

A.Steinbach
2007-09-28, 13:36
Och det gör inte dom övriga tävlande? :smash:

Det var ju för att påvisa att man inte kan prestera högintensiv träning/tävling på en strikt lågkolhydratkost utan måste komplettera med kolhydrater för att klara av det.

Knabb
2007-09-28, 15:31
Åt du så mycket grönsaker innan du drog ner på kolhydraterna? Mer grönsaker tycker jag verkar vara en troligare förklaring till att du blivit friskare än färre kolhydrater.

Är du säker på att du inte är glutenintolerant? Är du det borde du ha mått mycket bättre av att plocka bort pasta och bröd.

Alltid svårt att veta exakt vad som är vad. Åt inte alls mycket grönsaker det första året, något som jag tillämpat senare. Jag tror att det beror på att jag genetiskt har en sämre insulinkänslighet och fick mindre blodsockersvängningar som gjort mig friskare, prövade även med pauluns koncept med långsamma kolhydrater i något år men det gav inget.
Kan festa till med kanelbullar efter träning utan några dåliga resultat så tror knappast jag är glutenintolerant.

machine gun
2007-09-28, 16:08
Han är tvungen att dricka kolhydratlösning under passen för att klara av att genomföra dom.

Han är dessutom sponsrad av Red Bull, en gammal hederlig stenåldersdryck.





OBS! Inget ont om Colting, jag är djupt imponerad av hans idrottsliga prestationer!

Knabb
2007-09-28, 16:17
Det är ingen skröna utan vetenskap om hur kroppen fungerar så det är inget påhittat. De som lever på lite kolhydrater dör inte av det men kan lättare bli sjuka. Sedan anpassar sig kroppen så småningom till förhållandena men ditt påstående är fortfarande fel att man blir friskare och sover bättre med mindre kolhydrater.

Att du sedan känner att du mår bättre nu är en annan sak. Det köper jag för jag mår också bättre med mindre kolhydrater men om du sover bättre och är friskare beror det på andra saker.

immunsystemet drivs på glykos, men det är knappast några jätte mängder kolhydrater som behövs, kroppen kan även bilda andra ämen som ger bränsle till immunsystemet. Efter ett normalt styrketränings pass behövs cirka 60 gram kolhydrater för att fylla på glykogen depåerna. Tror snarare blodsocker svängningar har en mer negativ inverkan på immunsystemet.

Sverker
2007-09-28, 16:42
60 g kolhydrat stoppar du i levern som leverglykogen, teoretiskt alltså.

60 g kolhydrat är 240 kcal. Tränar du styrketräning så är kanske energförbränningen 80 % kolhydrat, 10 % fett och 10 % protein. Som exempl. Det ger 300 kcal till träning:MrT:

Kör ett lungt löppass och förbränn 50 % kolhydrat. Då förbränner du 500 kcal.
500 kcal låter som ett rimligt värde för 45 minuter löpning.



Vad vill jag säga ?



Bara att 60 g kolhydrat är pyttelite för styrketräning:(

Koloftw
2007-09-28, 16:51
Jo men

a) under styrketräning förbrukar man inte leverglykogen, väl?
b) under styrketräning förbrukar man inte 300 kcal. Såvida man inte kör 30 set knäböj.

King Grub
2007-09-28, 16:54
Vad tror ni hjärnan får sin energi från? 120 gram glukos per dygn bara där.

Knabb
2007-09-28, 16:58
60 g kolhydrat stoppar du i levern som leverglykogen, teoretiskt alltså.

60 g kolhydrat är 240 kcal. Tränar du styrketräning så är kanske energförbränningen 80 % kolhydrat, 10 % fett och 10 % protein. Som exempl. Det ger 300 kcal till träning:MrT:

Kör ett lungt löppass och förbränn 50 % kolhydrat. Då förbränner du 500 kcal.
500 kcal låter som ett rimligt värde för 45 minuter löpning.



Vad vill jag säga ?



Bara att 60 g kolhydrat är pyttelite för styrketräning:(

Det finns inget egentligt behov att tillföra mer kolhydrater efter träning om du fungerar bra på en låg kolhydrats diet.

Så här skriver McDonalds:

"The carbohydrate requirements for weight training actually aren't that great. I did some calculations in my first book and concluded that, for every 2 work sets or so, you'll need 5 grams of carbohydrates to replenish the glycogen used. So if you did a workout containing 24 work sets, you'd only need about 60 extra grams (24 sets * 5 grams/2 sets = 60 grams) of carbohydrate to replace the glycogen used. So if you were starting at the bare minimum of 50 grams per day and were doing roughly 24 sets/workout, you'd need to consume an additional 60 grams (total 110 grams/day) to cover it."

http://www.bodyrecomposition.com/Articles/howmanycarbs.html

Knabb
2007-09-28, 17:00
Vad tror ni hjärnan får sin energi från? 120 gram glukos per dygn bara där.

Keton kroppar fungerar utmärkt det också :)

King Grub
2007-09-28, 17:02
Vid svält eller (nära) nollat kolhydratintag, ja. Är det vad det är frågan om här?

Koloftw
2007-09-28, 17:14
Så det går alltså inte att prestera maximal anaerob träning på nollade kolhydrat?

Stenåldersmänniskorna kunde väl inte fylla sina glykogendepåer i tid och otid, vi borde utvecklats till något bättre :(

Knabb
2007-09-28, 17:18
Vid svält eller (nära) nollat kolhydratintag, ja. Är det vad det är frågan om här?
Nej, men jag kan inte se någon anledning till att öka kolhydraterna mer när jag mår så mycket bättre på lågkolhydrats kost. Runt 100 gram på vilo dagar och 160 gram på tränings dagar.

Doctor Snuggles
2007-09-28, 18:31
Ja men då är det väl inget att snacka om. Om du mår bättre ska du förstås fortsätta. Frågan i tråden är väl om det finns några egentliga (bevisbara) hälsoeffekter med kolhydratsfattig kost.
Apropå det så han som "hittat på" zone dieteten (typ 40% kolhydrater, 30% protein, 30% fett) påstår att den uppdelningen leder till bättre hormonella förutsättningar för hälsa (i det fallet mest för att hålla vikten nere för överviktiga) och att kroppsegna anti-inflammatoriska substanser utsöndras i maximal grad.

Koloftw
2007-09-28, 18:38
Själv mår jag prima nu, med ~ 50g fett/dag, väger 73kg typ. Oftast lägre fett.

skaparn
2007-09-28, 18:42
Så det går alltså inte att prestera maximal anaerob träning på nollade kolhydrat?

Stenåldersmänniskorna kunde väl inte fylla sina glykogendepåer i tid och otid, vi borde utvecklats till något bättre :(

Jag har inte riktigt förstått stenåldersmänniskoargumentet. Man levde antagligen inte ofta längre än 30 år, hade allehanda fel på kroppen och var säkert slät. Så varför efterapa?

Morty
2007-09-28, 18:58
Indeed. Varför säga nej till en sådan lyx som kolhydrater ger oss?

machine gun
2007-09-28, 19:01
Indeed. Varför säga nej till en sådan lyx som kolhydrater ger oss?

För att inte tala om hur en värld utan chips skulle se ut *popcorn*

Eddie Vedder
2007-09-28, 19:41
Stenåldersmänniskorna kunde väl inte fylla sina glykogendepåer i tid och otid, vi borde utvecklats till något bättre :(

Jag förstår inte vad du menar nu. Vad har det med diskussionen att göra huruvida dom åt ofta eller ej? Det är ju kosten som sådan som diskuteras och inte frekvensen på energitillförsel.

Människor under jägar/samlar-samhället åt troligtvis det dom kom över när dom kom över det, om det sedan var ett fruktträd, rötter eller fångad fisk spelar nog knappast någon roll. Faktum är ju att man under den perioden trots allt var nomader så jag tycker det är svårt att ge något rakt svar på vad dom egentligen åt, berodde ju mycket på var man befann sig under en given tid helt enkelt.

rbn
2007-09-28, 20:15
Jag har ätit LCHF i närmare 5 veckor och slutade för några dagar sedan. Saknade min glass alldeles för mycket och att kunna äta ute med polarna - såg ingen anledning till att fortsätta helt enkelt.

Jag märkte själv inga speciella hälsofördelar eller annat som blev bättre med denna kost. Kanske mest för att jag inte hade några problem sedan innan, eller för att jag inte gav det tillräckligt lång tid? Jag vet inte. Det enda skulle kunna vara att man inte får samma rus-energi av ketoner som man får av socker. Det är mer lugn, jämn energi, eller hur man ska förklara det. Hungern var också aningen mindre på dagarna.

Jag kan förstå att diabetiker kan dra nytta av LCHF, men för en tränande individ med någolunda koll på kosten .. ? Naej.

Kul att testa på dock. Finns ju dem som påstår att de i princip gått från helvetet till himlen med hjälp av LCHF. Själv har jag nu insett att jag trivs bäst på jorden med mina kolhydrater.

pia
2007-09-29, 09:30
immunsystemet drivs på glykos, men det är knappast några jätte mängder kolhydrater som behövs, kroppen kan även bilda andra ämen som ger bränsle till immunsystemet. Efter ett normalt styrketränings pass behövs cirka 60 gram kolhydrater för att fylla på glykogen depåerna. Tror snarare blodsocker svängningar har en mer negativ inverkan på immunsystemet.

Jag vet inte om du missförstår eller vad. Det jag vill säga är att du inte kan påstå att kolhydratrik kost skulle ge sämre immunförsvar och sömnproblem eftersom det rent fysiologiskt inte är så. Om du har upplevt det så beror det på annat än en lågkolhydratkost.

fabiansthlm
2007-09-29, 11:40
Jag vill först betona min okunskap men bara genom att söka lite så får man fram en del rapporter/studier ang korrelationen kolhydrater och immunsystemet och eventuella sjukdomstillstånd.

Återigen så har jag ingen aning om studiernas "tyngd"/tillförlitlighet och de är kanske helt out-of-date och jag tog bara på måfå som ändå berörde ämnet:

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?sec=health&res=9805EEDF173CF931A1575BC0A9649C8B63

http://thyroid.about.com/library/news/blcarbos.htm


Ngn här kan säkerligen säga eller länka till vetenskapliga studier som förkastar detta men finns det studier som entydigt säger att ett högt intag av kolhydrater vore skadligt?

Undran ovan gäller fortfarande gemene man och inte idrottare på hög nivå.

Följande verkar röra elitidrottare?:

länk1 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&uid=9644095&cmd=showdetailview&indexed=google)

länk2 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9588607&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus)

Det finns väl idag ingen studie som entydigt visar hälsovinst med low carb-diet eller har jag fel?

ps. Hälsovinst är en subjektiv benämning som alla får relatera till på eget sätt.

Doctor Snuggles
2007-09-29, 12:01
Jag har inte riktigt förstått stenåldersmänniskoargumentet. Man levde antagligen inte ofta längre än 30 år, hade allehanda fel på kroppen och var säkert slät. Så varför efterapa?

Aah... så du tänker den ENDA skillnaden mellan hur människor levde på stenåldern och idag var maten? Vad sägs om att - vi idag har mat i överflöd, inte behöver oroa oss för att bli uppätna av allehanda rovdjur, kan bota de flesta sjukdomar osv. Det kanske har någonting med saken att göra?

Argumentet handlar ENDAST om hur evolutionen har anpassat oss till den föda vi intar.

Knabb
2007-09-29, 12:14
Det är framförallt när man har problem med blodsocker regleringen man ser hälsovinster med low carb. Här pekar forskningen mer och mer åt samma håll. Finns undantag där.

Barn som har problem med svår epilepsi kan bli av med problemen om de äter en ketogen kost.