handdator

Visa fullständig version : Överskott för att bygga muskler


Dalle89
2007-09-26, 17:28
Hej. Har nämnt för många av mina vänner att det är nödvändigt att ligga på energiöverskott för att kunna bygga muskler. Då ingen är speciellt insatt i ämnet blir jag starkt ifrågasatt och har ju tyvärr inga bevis för att det verkligen är på detta sätt. Om någon vänlig skulle kunna bara slänga upp en/några studier som visar att det ligger till på detta viset skulle jag vara mycket tacksam.

MVH Anders

King Grub
2007-09-26, 17:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86837&highlight=%F6ver%E4tning

Dalle89
2007-09-26, 17:41
tack!

Koloftw
2007-09-28, 14:46
Grub. Du har väl lärt oss allihop att både muskelanabolism och katabolism sker hela tiden. Det är om muskelanabolismen är större än katabolismen som man växer och blablabla.

Om man då överäter (låt säga 2000 kcal) runt träningen, kan inte muskelanabolismen då blir större än katabolismen över dygnet totalt sett?

King Grub
2007-09-28, 15:08
Upptaget av protein per timme är högst begränsat. Andra makronutrienter kan inte byggas in som muskelprotein.

Proteinsyntesen per timme kan inte uppregleras hur högt som helst över basnivåer.

I ett sådant scenario blir tiden där katabolism väger över längre(fastande), även om anabolismen är högre under övrig tid jämfört med ett mer utspritt ätande.

Det är knappast speciellt negativt som du beskriver, men det finns inget som säger att det är något speciell fördel heller, och det kommer inte att tillåta normalpersonen att öka i muskelmassa på ett energiunderskott.

Koloftw
2007-09-28, 15:12
Okej ... damn.

Men Tiptontabellerna, där är det ju så proteinbalansen som går i vågor. Och allt är jämnt. Men om man la till styrketräning, så skulle ju proteinbalansen automatiskt bli högre, och slutsiffran bli positivare proteinbalans, eller?

King Grub
2007-09-28, 15:20
Kurvorna du nämner visar proteinbalansen hos en person som inte utsätter sina muskler för balastningsträning, korrekt. Styrketräning uppreglerar dygnets proteinsyntes så proteinbalansen totalt sett blir positiv, dvs man ökar i muskelmassa, om än så långsamt, förutsatt att tillräckligt med energi och protein tillförs. Styrketräningen ökar också nedbrytningen, och man kan tappa muskelmassa trots att man styrketränar, om man äter för lite.

Koloftw
2007-09-28, 15:29
"Tillräckligt" med energi i det här sammanhanget, är det ett överskott över dygnet, eller räcker energibalans då för att man ska öka i muskelmassa? (Om än så långsamt)

Endura
2007-09-29, 10:43
"Balans" betyder ju "precisa mängder av alla parter" dvs av att plus och minus är jämna med varann... Överskott är inte balans...

paddanboy
2007-09-29, 18:26
Kurvorna du nämner visar proteinbalansen hos en person som inte utsätter sina muskler för balastningsträning, korrekt. Styrketräning uppreglerar dygnets proteinsyntes så proteinbalansen totalt sett blir positiv, dvs man ökar i muskelmassa, om än så långsamt, förutsatt att tillräckligt med energi och protein tillförs. Styrketräningen ökar också nedbrytningen, och man kan tappa muskelmassa trots att man styrketränar, om man äter för lite.

Vid VLCD deff med tung styrketräning och regelbundna måltider. Gäller samma? Jag körde VLCD på 1200-1600 kcal i över 6 veckor och höll mig på samma vikter. Upplägget var ytterst seriöst och krävande, men vad gäller egentligen?

Är det främst muskelmassa man tappar på ett liknande upplägg, då styrkan är kvar?

Styrka - muskelmassa, två olika saker?

Knabb
2007-09-29, 18:43
Vid VLCD deff med tung styrketräning och regelbundna måltider. Gäller samma? Jag körde VLCD på 1200-1600 kcal i över 6 veckor och höll mig på samma vikter. Upplägget var ytterst seriöst och krävande, men vad gäller egentligen?

Är det främst muskelmassa man tappar på ett liknande upplägg, då styrkan är kvar?

Styrka - muskelmassa, två olika saker?
Jag har varit med om liknande. Två veckor på 800-1000 Kcal, protein diet. Första veckan ner fyra kilo och andra veckan upp två kilo. Detta var efter ett längre upphåll från träning, styrkan ökade en hel del. Finns ganska många som beskriver liknande. Detta är enligt min mening fullt möjligt under vissa omständigheter exempelvis nybörjare, tidigare vältränad eller någon som slarvat med kosten tidigare. Annars gäller det som king krub skrev.

Morty
2007-09-29, 18:45
Vid ett sådant lågt kaloriintag så måste du ju ha gått upp endast i vätska...

King Grub
2007-09-29, 19:16
Vid VLCD deff med tung styrketräning och regelbundna måltider. Gäller samma? Jag körde VLCD på 1200-1600 kcal i över 6 veckor och höll mig på samma vikter. Upplägget var ytterst seriöst och krävande, men vad gäller egentligen?

Är det främst muskelmassa man tappar på ett liknande upplägg, då styrkan är kvar?

Styrka - muskelmassa, två olika saker?

Styrketräning både ökar och minskar muskelnedbrytningen under sådana förhållanden. Den ökar akut av styrketräningen (men detta motverkas av att även uppbyggnaden - proteinsyntesen - stimuleras, så proteinbalansen blir positiv), samtidigt som den reducerar den pågående nedbrytningen vid t ex en sådan diet du beskriver.

Muscular activity during severe energy restriction may decrease protein catabolism by decreasing the sensitivity of working muscles to catabolic hormones

http://www.jacn.org/cgi/content/full/18/2/115

Men, den stora anledningen till att man behåller muskelmassa bättre vid energirestriktion, om styrketräning inkluderas i dietupplägget, är just att proteinsyntesen stimuleras. Det leder till en bättre proteinbalans.

Koloftw
2007-09-29, 20:31
Grub, du skrev i din deffguide att tung styrketräning var att rekommendera, 1-6 reps.

Varför det?

King Grub
2007-09-29, 20:33
Var ser du rekommendationer för singlar/maxningar?

Varför skulle jag rekommendera lätt styrketräning? Det är ju rätt värdelöst i sammanhanget; lätt styrketräning stimulerar inte hypertrofi hos annat än otränade och ger sämre hormonsvar.

Koloftw
2007-09-29, 20:58
Ojdå.

"Tung styrketräning", står det, samma reps som under uppbyggnad eller bör man ändra?

Så folk rekommenderar tyngre, dvs. färre reps per set, av ingen anledning?

King Grub
2007-09-29, 21:00
Träna för att öka, så skapar du bra förutsättningar för att inte minska.

Koloftw
2007-09-29, 21:03
Okidoki, tack.

DjiinZ
2007-09-30, 18:32
men ifall man behöver extra mkt mat för att bygga muskler hur fungerar jag? för efter ett pass så brukar jag bara äta 1 portion o de e enligt matcirklen?

Eddie Vedder
2007-09-30, 18:46
men ifall man behöver extra mkt mat för att bygga muskler hur fungerar jag? för efter ett pass så brukar jag bara äta 1 portion o de e enligt matcirklen?

Och HUR ska man kunna veta hur mycket "en portion" är för dig? Hur ska man veta hur mycket du behöver? Hur ska man veta hur mycket du äter under resten av dagen?

T.ex.

DjiinZ
2007-09-30, 18:51
Och HUR ska man kunna veta hur mycket "en portion" är för dig? Hur ska man veta hur mycket du behöver? Hur ska man veta hur mycket du äter under resten av dagen?

T.ex.
saaant såå sant

Eddie Vedder
2007-09-30, 19:00
saaant såå sant

Hoppas inte du tog mitt inlägg som ett försök att "sätta dit dig" bara, försökte bara framföra en poäng.

Alltså, man kan inte säga om man äter för mycket eller för lite eller alldeles lagom bara genom att säga att man äter "en portion" samt bara nämner en måltid.

"En portion" kan variera hur mycket som helst i storlek mellan person till person, dessutom äter ju dom flesta fler än en gång om dagen samt olika stora måltider.:)

DjiinZ
2007-09-30, 19:03
nej de gjorde jag inte, men de fick mig o tänka om en extra gång, tack för den :P