handdator

Visa fullständig version : Hur ser min träning ut tycker ni?


DjiinZ
2007-09-26, 17:18
Tja ny här, vet inte vart jag kan presentera mig men jag förklara lite hur jag är 16 år älskar och träna och är jätte noga men vad jag stoppar i mig är förresten 1.80 i längd o väger 65 - 67 kg. Har inte ätit godis eller fet/snabb mat under 1 och ett halvt år nu. Min Idol är Bruce Lee ifall ni inte vet vem det är så e de bara kolla på wikipedia, men jag har alltid drömt om att ha en sådan kondition och styrka som han + hans kroppen e väldig snygg tycker jag :P
Jag tränar 4 dagar i veckan ganska intesniv träning jag kommer skriva upp allt och jag e väldigt atletisk av mig själv men jag undrar lite grejer först för jag har lite problem men de får ni veta efter mitt pass.

Måndag är en ganska slapp dag så jag gör inte så mkt kankse springer lite o tränar magen och kankse tar en promenad.Magen innan jag lägger mig.

På Tisdag har jag stryke träning 2 timmar o värmer upp ca 15 - 25 min sen tränar jag mina armar ganska länge 10 reps 3 sets o sen innan jag går så brukar jag träna magen o ryggen den låga delen och strecha en massa. Senare under dagen har jag basket träning som träning där blir det ju kondition och benen o det håller på 1 timme o 30 min.Magen igen innan söms.

Onsdag har jag gym igen fast då tränar jag benen, uppvärming blir springa 15 - 20 min o sen ben träning, det är samma sak där 10 reps 3 sets o magen,ryggen och strecha innan jag lämnar salen.Magen innan söms.

Torsdag gymmar jag inget då vilar jag men under dagen har jag basket träning så de blir kondition o ben igen då sen strecha o hemmåt.

Fredagen blir uppvärming 15 - 20 min fast då tränar jag ryggen + sidan av kroppen, bröst 3 sets 10 reps. Magen o låga ryggen innan jag sticker, strechar oxå :P Under dagen sticker jag o springer som är ett pass på 2 timmar.

Lördag och söndag slappar jag som bara den.


Mina frågor är:
1. Är detta för mkt träning för min ålder (har hållt på såhär under 1 år nu)
2.Kan mina muskler brytas ner och vilka muskler då
3.hur vet jag att musklerna bryts ner?
4.Vad ska jag tänka på när jag äter, vill ha lite mer information än vad jag vet, jag vill se smal och slank ut i kläder men ha massa muskler på mig. Som exempel Bruce lee.
5. Vad e skillnaden med o köra lätta vikter och tunga vikter, och då menar jag vad resultatet blir?
6. Är det bra och äta banan här läst att det e skit bra efter och före tränigen . (för jag äter 4 banene varje dag)
Hur mycket ska jag egentligen vila för att kroppens ska kunna komma tillbaka från allt slit.

"VIKTIG" Ge mig så mkt information och ni kan om era kunskaper så jag oxå får lära mig av folk som är mer erfarna.

Spawn
2007-09-27, 07:07
Tja ny här, vet inte vart jag kan presentera mig men jag förklara lite hur jag är 16 år älskar och träna och är jätte noga men vad jag stoppar i mig är förresten 1.80 i längd o väger 65 - 67 kg. Har inte ätit godis eller fet/snabb mat under 1 och ett halvt år nu. Min Idol är Bruce Lee ifall ni inte vet vem det är så e de bara kolla på wikipedia, men jag har alltid drömt om att ha en sådan kondition och styrka som han + hans kroppen e väldig snygg tycker jag :P
Jag tränar 4 dagar i veckan ganska intesniv träning jag kommer skriva upp allt och jag e väldigt atletisk av mig själv men jag undrar lite grejer först för jag har lite problem men de får ni veta efter mitt pass.

Måndag är en ganska slapp dag så jag gör inte så mkt kankse springer lite o tränar magen och kankse tar en promenad.Magen innan jag lägger mig.

På Tisdag har jag stryke träning 2 timmar o värmer upp ca 15 - 25 min sen tränar jag mina armar ganska länge 10 reps 3 sets o sen innan jag går så brukar jag träna magen o ryggen den låga delen och strecha en massa. Senare under dagen har jag basket träning som träning där blir det ju kondition och benen o det håller på 1 timme o 30 min.Magen igen innan söms.

Onsdag har jag gym igen fast då tränar jag benen, uppvärming blir springa 15 - 20 min o sen ben träning, det är samma sak där 10 reps 3 sets o magen,ryggen och strecha innan jag lämnar salen.Magen innan söms.

Torsdag gymmar jag inget då vilar jag men under dagen har jag basket träning så de blir kondition o ben igen då sen strecha o hemmåt.

Fredagen blir uppvärming 15 - 20 min fast då tränar jag ryggen + sidan av kroppen, bröst 3 sets 10 reps. Magen o låga ryggen innan jag sticker, strechar oxå :P Under dagen sticker jag o springer som är ett pass på 2 timmar.

Lördag och söndag slappar jag som bara den.


Mina frågor är:
1. Är detta för mkt träning för min ålder (har hållt på såhär under 1 år nu)
2.Kan mina muskler brytas ner och vilka muskler då
3.hur vet jag att musklerna bryts ner?
4.Vad ska jag tänka på när jag äter, vill ha lite mer information än vad jag vet, jag vill se smal och slank ut i kläder men ha massa muskler på mig. Som exempel Bruce lee.
5. Vad e skillnaden med o köra lätta vikter och tunga vikter, och då menar jag vad resultatet blir?
6. Är det bra och äta banan här läst att det e skit bra efter och före tränigen . (för jag äter 4 banene varje dag)
Hur mycket ska jag egentligen vila för att kroppens ska kunna komma tillbaka från allt slit.

"VIKTIG" Ge mig så mkt information och ni kan om era kunskaper så jag oxå får lära mig av folk som är mer erfarna.

Alla dina frågor har blivit besvarade tidigare här på kolo använd sökfunktionen. Men eftersom du har så många olika frågor kan jag försöka svara på några.

1: Nej med bra kost/sömn och rätt träningsutförande så borde det inte vara någon fara.

2: Muskler bryts alltid ner då de har blivit tränade men med hjälp av vila och bra kost byggs dem upp igen och för hoppningsvis större än tidigare.

3: Vet inte riktigt hur man kan ta reda på det faktiskt.

4: Angående kosten så kan du söka på.

5: Lätta vikter ger slanka muskler som "Bruce lee" tvivlar på att han körde styrketräning men om han gjorde det så var det lätta vikter och många reps. Samt extrem stretchning.

6: Bananer är så kallade snabba kolhydrater bra för kroppen efter och innan träning om man inte har möjlighet att äta ett stort mål mat direkt efter träning så är det bra att ta en banan. Men någon underfrukt som gör dig stor är icke fallet. 4 bananer om dagen gör dig nog inte så mycket starkare eller större. Tränar du ben måndag bör du vila tills onsdag för att gå efter rekomendationer. 48timmar/muskelgrupp

Hoppas att jag kunde hjälpa till lite iaf.

Att inte äta godis eller snabbmat på 1 år låter lite överdrivet. Så mycket som du tränar borde det inte vara farligt att äta lite då och då.

Eddie Vedder
2007-09-27, 14:27
1. Är detta för mkt träning för min ålder (har hållt på såhär under 1 år nu)

Troligtvis inte eftersom du har kört upplägget ett år, känner du dig inte sliten, om du gör framsteg, om du mår bra, känner dig pigg i vardagslivet o.s.v. så är det inga problem.:)
Om du sedan känner att det inverkar negativt får du lyssna på kroppens signaler och vila helt enkelt.

2.Kan mina muskler brytas ner och vilka muskler då
3.hur vet jag att musklerna bryts ner?

Ja dina muskler bryts ner, hela tiden tills dess att du dör bryter kroppen ner sig men samtidigt bygger den upp sig. Detta gäller processer i hela kroppen, inte enbart fett- och muskelvävnad.
Det viktiga om du vill öka i muskelmassa är att du under större delen av din tillvaro låter kroppens uppbyggande/inlagrande processer vara i överhand. Då kommer muskler öka och likaså fettmassa.

Ligger du på ett kaloriunderskott kommer kroppsfett frisättas i störe grad än inlagras men även muskler att brytas ned.

Hur du sedan vet vad som händer får du avgöra över en längre tid. Ser du att du är större i spegelbilden och vågen pekar uppåt så ökar du, motsatt resultat så minskar du. Sedan vilket du föredrar av fettminskning eller muskelökning är ditt eget val.

6. Är det bra och äta banan här läst att det e skit bra efter och före tränigen . (för jag äter 4 banene varje dag)

Banan är nyttigt. Inga som helst fel med fyra bananer per dag.:)

Hur mycket ska jag egentligen vila för att kroppens ska kunna komma tillbaka från allt slit.

Oerhört svårt att svara på. Men som jag sa i första svaret, mår du bra och inte känner att det här sliter på kroppen för mycket så vilar du troligtvis tillräckligt mycket idag.

DjiinZ
2007-09-27, 15:48
5: Lätta vikter ger slanka muskler som "Bruce lee" tvivlar på att han körde styrketräning men om han gjorde det så var det lätta vikter och många reps. Samt extrem stretchning.




Att inte äta godis eller snabbmat på 1 år låter lite överdrivet. Så mycket som du tränar borde det inte vara farligt att äta lite då och då.

Tack för de otroligt proffsiga svaret är verkligen nöjd me vad jag fick läsa. Bara en grej vill ja veta engligt fråga 5. Ifall jag kör med lätta vikter men fler reps e de som att köra med tunga vikten te.x 10 reps? Ger det samma resultat.

Godis/snabbmat har jag har jag inte varit så förtjust längre :P

JohnRick
2007-09-27, 17:44
5: Lätta vikter ger slanka muskler som "Bruce lee" tvivlar på att han körde styrketräning men om han gjorde det så var det lätta vikter och många reps. Samt extrem stretchning.


Lätta vikter ger inte "slanka" muskler - tyvärr. Muskler blir som bekant antingen större eller mindre beroende på utgångspunkt och den efterföljande träningen. Sedan körde Bruce Lee faktiskt rekorderliga mängder styrketräning.

http://www.mikementzer.com/blee.html