handdator

Visa fullständig version : Sent på natten, virrig fundering igen


Snafu
2003-04-17, 23:52
Tja

Sent på natten.

Jag körde ett bröstpass i bänken idag och körde en högreppare.

Körde en 25a på 50kg till failure, kändes bra, fick fint med pump, muskeltilllväxt är väl en annan fråga =)

Hursomhelst, jag gick hem och tänkte kolla hur mkt vikt man trycker upp när man gör push-ups och ställde således i push-up ställning på golvet med händerna på vågen. Jag väger själv 85kg, och vågen säger att det är ~64kgs tryck på vågen. Det varierar lite grand i botten- och toppläget men någonstans där hamnar det.

Nu är frågan, hur fasen kommer det sig att jag gör fasen så många fler push-ups, som verkar lägga mer vikt på armar & bröst än vad jag gör i bänkpress med en lägre vikt?

Sammanfattning: 75% av kroppsvikten i belastning vid push-ups och 58% av kroppsvikten vid bänkpress, ändå gör jag fler push-ups än reps i bänkpressen? Hur kommer det sig?

Castro
2003-04-18, 00:27
Jaaaadu, bra, men udda fråga :)
Själv har jag inget svar.

Orm
2003-04-18, 01:33
Det är inte direkt jämförbart.
När du kör bänkpress lyfter du exakt 50 kg en viss höjd.
Vid armhävningar lyfter du inte 64 kg en viss höjd. Du lyfter tex benen kortare än huvet.

Ingen bra förklaring men du kanske förstår hur jag menar...? :D

Örjan
2003-04-18, 06:09
Push-ups har en låst rörelsebana.

Om du körde bänk i maskin skulle du också ta mer än med fria vikter.

Spud
2003-04-18, 09:06
Originally posted by Örjan


Om du körde bänk i maskin skulle du också ta mer än med fria vikter.

är det verkligen så? jag tycker att man jämt är vekare i maskinerna, just på grund av den låsta rörelsebanan.

Greenman
2003-04-18, 09:12
det ärju inte alltför svårt att fuska när man kör pushups heller, lite ostrikt så vips är det en utmärkt rygg/rumpövning...

Örjan
2003-04-18, 10:53
Originally posted by Spud


är det verkligen så? jag tycker att man jämt är vekare i maskinerna, just på grund av den låsta rörelsebanan.

Det är vad jag har läst, bara. Har ingen erfarenhet av maskinträning själv. Man behöver inte stabilisera, utan kan koncentrera sig på att trycka, är tankegången.

Allan
2003-04-18, 11:07
Originally posted by Örjan
Om du körde bänk i maskin skulle du också ta mer än med fria vikter.

Nej, så är det inte. I och med att du inte kan hitta din naturliga rörelsebana kommer du inte att kunna utveckla full kraft. Dessutom, just när det gäller de vanliga smithmaskinerna, är de konstruerade för ett jämnt tryck. Skulle du vara svagare i en arm kommer stången - oavsett lagring - att nypa en aning mot gejdern, vilket gör att det går trögare.

allan

Örjan
2003-04-18, 11:39
Oki.

Nils
2003-04-18, 12:19
Däremot så kan man oftast ta mer vikt med mindre frihet hos vikterna. De flesta kan tex ta högre vikt i bänkpress än hantelpress då man har nytta av kraften i sidled till att trycka upp i bänkpress medan man inte kan göra på samma sätt med hantlar utan att de sticker iväg åt sidan. Det är bara om man har "perfekt" muskelbalans som man inte har nytta av detta och det överstiger oftast den begränsning som man får i rörelsebanan.
Det är på liknade sätt med push ups. Man kan tex använda extra muskler som drar nedåt rejält som man inte kan i bänkpress för att vikten då sticker iväg även om även avancerad bänkpressteknik delvis handlar om att använda sådana muskler mer.
Nils

ivandrago
2003-04-18, 12:31
själv tar jag mer i smith än i bänk, mer i bänk än i hantelpress. Dvs ju mindre jag behöver använda musklerna till att stabilisera, desto mer kan jag använda dem till att pressa. Därmed inte sagt att det är bättre att träna i låst rörelsebana, snarare tvärtom.

Allan
2003-04-18, 12:38
Originally posted by ivandrago
själv tar jag mer i smith än i bänk, mer i bänk än i hantelpress. Dvs ju mindre jag behöver använda musklerna till att stabilisera, desto mer kan jag använda dem till att pressa. Därmed inte sagt att det är bättre att träna i låst rörelsebana, snarare tvärtom.

Utan att vara taskig, men då har du en bit kvar till ditt max...


allan

Nils
2003-04-18, 14:23
Originally posted by Allan


Utan att vara taskig, men då har du en bit kvar till ditt max...


allan
Hmm, verkar inte ens vara vanligt bland dem som tar 200+ i bänk att de tar 100+ per hantel i hantelpress. Vad är det för några maxade snubbar du känner?
Nils (som bara känner klenisar)

Grahn
2003-04-18, 14:34
Förstår jag dig rätt Allan om jag tolkar det som att i fri bänk så kan man röra sig korrekt och med perfekt teknik använda mest vikt, medans i ett låst moment kan man inte det och därmed begränsas den skicklige bänkpressaren men andra kan hjälpas?

ivandrago
2003-04-18, 23:07
Originally posted by Allan


Utan att vara taskig, men då har du en bit kvar till ditt max...


allan

hehe ja. siktar på att nå mitt max om 15-20 år :thumbup:

Allan
2003-04-18, 23:16
Originally posted by Grahn
Förstår jag dig rätt Allan om jag tolkar det som att i fri bänk så kan man röra sig korrekt och med perfekt teknik använda mest vikt, medans i ett låst moment kan man inte det och därmed begränsas den skicklige bänkpressaren men andra kan hjälpas?


Jomän. Kan jämföra med knäböj i smithmaskin, eller pressar över huvudet. Ingen av oss utför naturligt rörelsen så perfekt att stången går helt rakt upp och ner, reps efter reps. Om ens för en rep. Lasse Hedlund - känd bänkare för en massa år sen - t o m förespråkade att man skulle ha en förskjuten slutpunkt för rörelsen.


allan