handdator

Visa fullständig version : Benen smala av träning?


Spawn
2007-09-26, 13:56
Hej jag har alltid haft klena ben men försöker nu bygga upp dem med stenhård träning. Jag undrar om benen blir smalare av tex 1 timmes promenad varannan dag eller om jag springer 1 mil?

Kan passa på att ställa en till: Blir utvecklingen av mina ben mindre om jag först kör 1 benpass sen dagen efter kör jag armar/mage + benspark och lårcurl fast inte så hårt?

tack för alla bra svar på förhan

Danny Devito
2007-09-27, 04:39
Konditionsträning har ju en hämmande effekt på muskeltillväxt.
Så om du verkligen vill få grövre ben så borde du minimera löpningen.
Promenader är det dock inget fel på.
Sen måste du gå upp i vikt också om du vill få grövre ben, stryrketräning + kaloriöverskott du vet ;)

Krampus
2007-09-27, 04:44
Konditionsträning har ju en hämmande effekt på muskeltillväxt.


Det vill jag inte hålla med om.

Danny Devito
2007-09-27, 04:46
Det vill jag inte hålla med om.

Men du vill inte förklara varför eller?

Krampus
2007-09-27, 04:55
Men du vill inte förklara varför eller?

MMMmm...Nej, du får förklara varför konditionsträning skulle va hämmande istället, förutsatt man ligger på ett kaloriöverskott, som är grunden för all muskeltillväxt. :)

Danny Devito
2007-09-27, 04:58
Grub har ju skrivit om det flera gånger, jag länkar till två trådar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96221&highlight=konditionstr%E4ning+h%E4mmande

Krampus
2007-09-27, 05:12
Grub har ju skrivit om det flera gånger, jag länkar till två trådar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96221&highlight=konditionstr%E4ning+h%E4mmande

Här är en utförlig artikel publicerad i dag (061111), som beskriver varför styrke- och konditionsträning på hög nivå inte är förenligt, för den som vill uppnå maximal styrke- och muskelutveckling


Ett hårt knäböjspass utan kondition är omöjligt. För att hantera stora vikter krävs också ett starkt hjärta. Jag tror inte bilnt på de studierna.
Jag tolkar det som att Spawn i första hand ägnar sig åt tung träning och konditionträningen som underhållsträning/komplement.

Sen läste jag fel i ditt första inlägg och trodde att du menade att han inte borde konditionsträna alls.. ;)

Danny Devito
2007-09-27, 05:20
Ett hårt knäböjspass utan kondition är omöjligt. För att hantera stora vikter krävs också ett starkt hjärta. Jag tror inte bilnt på de studierna.
Jag tolkar det som att Spawn i första hand ägnar sig åt tung träning och konditionträningen som underhållsträning/komplement.

Sen läste jag fel i ditt första inlägg och trodde att du menade att han inte borde konditionsträna alls.. ;)

Det handlar om prioriteringar tycker jag, ju mer löpning dessto sämre tillväxt.
Men det betyder inte att man måste lägga ner det helt och hållet, speciellt inte om man vill ha en bra kondition. Då är ju konditionsträning ett måste, dessutom har det ju en massa hälsofördelar.

Men ja - har man så risig kondis att man inte ens kan köra böj så tjänar man nog på att träna kondition.

Men den där studien är inget nytt tycker jag. Har nog varit allmänt känt i styrketräningskretsar under lång tid att hård styrketräning blandat med hård konditionsträning inte är optimalt för max styrka/tillväxt.

Krampus
2007-09-27, 05:27
Det handlar om prioriteringar tycker jag, ju mer löpning dessto sämre tillväxt.
Men det betyder inte att man måste lägga ner det helt och hållet, speciellt inte om man vill ha en bra kondition. Då är ju konditionsträning ett måste, dessutom har det ju en massa hälsofördelar.

Men ja - har man så risig kondis att man inte ens kan köra böj så tjänar man nog på att träna kondition.

Men den där studien är inget nytt tycker jag. Har nog varit allmänt känt i styrketräningskretsar under lång tid att hård styrketräning blandat med hård konditionsträning inte är optimalt för max styrka/tillväxt.

Jag fastnade bara på den här:

Konditionsträning har ju en hämmande effekt på muskeltillväxt.


Sätter man hård framför konditionsträning så håller jag med. Men meningen blev lite tagen ut sitt sammanhang - av mig. :)

Spawn
2007-09-27, 06:54
Tack för era bra svar. Har själv märkt att just knäböj är rätt påfrestande för hjärtat. Blir yr ibland och helt slut, men kan springa milen utan problem fast än jag inte tränat konditionen på kanske 1 år. Har hört att kondition är en färskvara men min är nog inte de då.

Ska skippa kondis och köra på hårdare på ben tror jag. Blir ett försök på nytt rekord i benpress idag tror jag. För intreserade så är det ca 75kg "har precis börjat med knäböj".

Slartibartfast
2007-09-27, 11:00
Tillräcklig kondition för att köra hårda böjpass får man genom att köra hårda böjpass.

machine gun
2007-09-27, 11:54
Tillräcklig kondition för att köra hårda böjpass får man genom att köra hårda böjpass.

Det gamla hederliga "man blir bra på det man tränar".

Knäböj påverkar kroppen på ett helt annat sätt än distanslöpning. Under distanslöpning håller sig pulsen på en jämn nivå hela passet till skillnad från vid knäböj där pulsen tenderar att hoppa upp och ner konstant, vilket ger en helt annan fysiologisk respons.

Att vara ute och jogga en mil i lugnt tempo kräver ingen superkondition direkt. Därmed inte sagt att knäböj för den sakens skull är ett bra substitut för konsitionsträning.

Tolkia
2007-09-27, 12:07
Hej jag har alltid haft klena ben men försöker nu bygga upp dem med stenhård träning. Jag undrar om benen blir smalare av tex 1 timmes promenad varannan.
Har man otur blir benen så här spetiga (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2516545&postcount=598) av löpning. ;)

Slartibartfast
2007-09-27, 12:14
Har man otur blir benen så här spetiga (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2516545&postcount=598) av löpning. ;)

Detdär är ett värdelöst exempel. Yank hade haft bra ben oavsett vad han gör. Vem vet, hade han inte sprungit så mycket hade han kanske haft platz-påkar.

jwzrd
2007-09-27, 12:22
Detdär är ett värdelöst exempel. Yank hade haft bra ben oavsett vad han gör. Vem vet, hade han inte sprungit så mycket hade han kanske haft platz-påkar.

Så om du menar att löpningen inte pajar hans lår, hur fan vet du att löpning pajar andras? Bra logik!

Dummaste jag hört (hittils!) idag om hur yank hade haft såna ben oavsett. Ffs, man får såna ben om man tränar dem! Tränar man inte utan whine:ar och leker med parametrarna så blir det bofinken forevah.

Slartibartfast
2007-09-27, 12:25
Så om du menar att löpningen inte pajar hans lår, hur fan vet du att löpning pajar andras? Bra logik!

Dummaste jag hört (hittils!) idag om hur yank hade haft såna ben oavsett. Ffs, man får såna ben om man tränar dem! Tränar man inte utan whine:ar och leker med parametrarna så blir det bofinken forevah.

Jag sa ju att löpning med största säkerhet hindrar honom från att bygga ben. Om Yank skulle skippa löpningen skulle hans ben vara betydligt bättre (större). Var brister logiken?

jwzrd
2007-09-27, 12:34
Jag sa ju att löpning med största säkerhet hindrar honom från att bygga ben. Om Yank skulle skippa löpningen skulle hans ben vara betydligt bättre (större). Var brister logiken?

Det var inte det du sa. Ja, hans ben vore större då. Tycker du de ser räkiga ut nu?

Slartibartfast
2007-09-27, 12:38
Det var inte det du sa. Ja, hans ben vore större då. Tycker du de ser räkiga ut nu?

Det var precis det jag sa och nej, jag tycker han har riktigt bra ben.

Timme
2007-09-27, 12:49
Har man otur blir benen så här spetiga (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2516545&postcount=598) av löpning. ;)

Yakeees mål är inte grov muskelmassa. Han kör en kombination av styrketräning och konditionstärning och han har en ypperlig form och är otroligt vältränad. Men att säga att hans ben är stora och grova är väl lite att ta i?

Inga räkben men heller inte särskilt grova.

jwzrd
2007-09-27, 12:51
Det var precis det jag sa och nej, jag tycker han har riktigt bra ben.

Du sa att han hade haft stora ben oavsett. Det är inte samma sak som att säga att de varit större utan löpträningen. Benen hans är stora eftersom han tränar dem/tränat dem hårt. Så fungerar det för alla.

Spawn
2007-09-27, 12:54
Sluta bråka *gah!* hehe*whistle*

Jag tycker inte att jag får kontakt med mina ben alls men jag kör dem hårt. Någon som känner igen sig? och som har bra tips?

Tolkia
2007-09-27, 12:57
Yankeees mål är inte grov muskelmassa. Han kör en kombination av styrketräning och konditionstärning och han har en ypperlig form och är otroligt vältränad. Men att säga att hans ben är stora och grova är väl lite att ta i?
Du lär få svårt att anklaga honom (som f.ö. bara är ett exempel, det är möjligen lite ofint att nagelfara någons ben offentligt) för att vara spetig, trots konditionsträningen, i alla fall. Min poäng var i alla fall att trådskaparens bekymmer angående huruvida konditionsträning kommer att evigt sabotera hans möjligheter att fixa ett par schyssta ben beror lite på vilken nivå han är på nu och vad han vill uppnå. Har han mindre ben än (de p..g.a. konditionsträningen spetiga?) benen på bilden behöver han möjligen inte bekymra sig om det överhuvudtaget än så länge.

Frågan huruvida konditionsträning skulle sabotera ens styrketräning kokar som så många andra frågor ned till "Var står jag idag, vad vill jag uppnå och gäller detta som jag funderar över i så fall mig?"

Slartibartfast
2007-09-27, 14:10
Du sa att han hade haft stora ben oavsett. Det är inte samma sak som att säga att de varit större utan löpträningen. Benen hans är stora eftersom han tränar dem/tränat dem hårt. Så fungerar det för alla.

Det finns folk som har grövre och hårdare ben än de flesta trots att de aldrig styrketränat ben överhuvudtaget. Jag har bredare axlar än folk som är 30 kilo tyngre än mig, trots att jag aldrig tränar dem.

Vissa har bra förutsättningar för vissa kroppsdelar.

jag slår vad om att Yankee hade bättre ben än de flesta innan han ens satte sin fot på ett gym.