handdator

Visa fullständig version : Kommer det här att funka?


GC90
2007-09-26, 13:56
Hejsan! Är helt ny här på forumet och likaså helt ny på gymet. Jag har tränat fotboll i 10 år och har hunnit bli 17 år gammal och tränar just nu fotboll på juniorelit nivå ca: 5ggr/ vecka.

Men för några dagar sedan beslutade jag mig för att sluta i laget och därav tränar jag ingen fotboll just nu även om jag räknar med att komma igång i ett nytt elit lag när som helst.

Men under tiden som jag funderat vart jag ska börja har jag skaffat gym kort och tränar just nu 5ggr/ vecka på gymet. Brukar gå och gyma innan skolan, alltså runt 6.30-7.40 och sedan en gång varje helg.

Mitt mål med träningen är att gå upp i vikt (muskler) och bli starkare och snabbare. Just nu är jag 1,70 och väger ca: 56kg. Jag växer fortfarande och lär nå ca: 175cm och mitt mål är att gå upp till 65kg. Siktar på att väga minst 60kg innan jul i alla fall.

En vanlig vecka på gymet ser ut så här just nu:

Dag 1:
Biceps: Hantlar, multi maskin.
Mage: Massor av olika övningar, kör ca: 35kg på abtronical (?) maskinen och kör även sneda samt utan vikter.
Rygg: Roddmaskins övningen som jag kallar den. Kör med ca: 40kg, tar väldigt mkt i armarna också tycker jag.
Kör även chins med ca: 10kg i hjälpvikt.
Dag 2:
Endast ben träning. Kör vadet, ljumskar, framsida, baksida m.m. i benpressen brukar jag köra på ca:100kg. Knäböj kör jag på ca: 90kg.
Dag 3: Vila
Dag 4:
Bröst:
vanliga bröst övningar, försöker även köra bänkpress men är otroligt svag i den. (tar ca: 40kg). Crunches, dips (klara bara runt 3-4),
Tricpes: kör med hantlar och i multimaskinen.
Axlar: Min svagaste sida har jag märkt, klarar bara 15-20kg i raka "upplyft" i sittande ställning.
Dag 5: se dag 1
Dag 6: Vila
Dag 7: se dag 2.

osv.

Kör även en hel del boxning, rodd och cykling för konditionen.

Förstår att det är svårt att bedömma eftersom ni inte vet exakt vad jag gör för övningar och antal m.m. men ni får ursäkta min okunnighet, är nybörjare som sagt.

Men skulle vara väldigt snällt om ni kunde komma med tips om kost och träningen gör att jag skall kunna gå upp mina 5kg fram till julen. Jag har en väldigt hög ämnesomsättning så jag behöver verkligen all extra energi jag kan få, finns det några bra kosttillskott att rekommendera?

Just nu gör jag min egen drink till efter träningen eftersom det är mkt billigare och inte (?) sämre,.. så här ser den ut:

ca: 400cl.
2 råa ägg.
1 gainomax
yoghurt
hallon eller jordgubbar.

Efter det bruakr jag äta medhavd mat ca: 2 timmar senare och sedan blir det lunch ca: 2-3 timmar senare igen.

lectris
2007-09-26, 14:02
Ang din träningsdrink; för det första så riskerar du ett släng av salmonella från de råa äggen och dessutom tillgodoser du dig inte allt proteinet från dem i rå form.

Tillaga dem och ät dem vid sidan om eller hitta nån annan drink. Kika i kost/matlagnings/tillskottsdelen för tips. :D

GC90
2007-09-26, 14:15
Ang din träningsdrink; för det första så riskerar du ett släng av salmonella från de råa äggen och dessutom tillgodoser du dig inte allt proteinet från dem i rå form.

Tillaga dem och ät dem vid sidan om eller hitta nån annan drink. Kika i kost/matlagnings/tillskottsdelen för tips. :D

Okej, salmonella? Scary..:S Varierar dock mellan 1-2 ägg så det kan väl inte vara så farligt? :S Får väl koka dem och vispa i dem i drinken isf?

Kan lägga till att jag kör med ca: 55kg på normala framsida lår träningen och samma vikt på baksidan.

lectris
2007-09-26, 14:19
Okej, salmonella? Scary..:S Varierar dock mellan 1-2 ägg så det kan väl inte vara så farligt? :S

ehm, alltså, smittorisken minskar inte ju mindre ägg du äter. Krävs en liten mängd bakterier för att du ska bli smittad. Men om du tycker att det är värt att riskera att få kräkningar, diarreer, magkramper och feber + eventuella följdsjukdomar i form av t.ex. ledbesvär, bara för att äta lite råa ägg, go ahead. ;)

GC90
2007-09-26, 14:23
ehm, alltså, smittorisken minskar inte ju mindre ägg du äter. Krävs en liten mängd bakterier för att du ska bli smittad. Men om du tycker att det är värt att riskera att få kräkningar, diarreer, magkramper och feber + eventuella följdsjukdomar i form av t.ex. ledbesvär, bara för att äta lite råa ägg, go ahead. ;)

Naturligtvis tycker jag inte det är värt det, jag bara undrar. Ledsen om det nu misstolkades. Då är mina frågor till dig:

1. Hur kan risken för salmonella minska om man kokar / steker det?
2. Hur ska jag göra för att få i 1-2 ägg i varje drink utan att riskera detta?
3. Något tips på kosttillskott som skulle fungera lika bra eller bättre?

Raggis
2007-09-26, 14:23
Upptaget av protein är sämre i råa ägg dessutom. Angående ditt schema, kolla nybörjardelen. Gör inte samma misstag som 85% av dagens nybörjare gör.

GC90
2007-09-26, 14:24
Upptaget av protein är sämre i råa ägg dessutom. Angående ditt schema, kolla nybörjardelen. Gör inte samma misstag som 85% av dagens nybörjare gör.

Har läst där men vilket misstag menar du? Gör jag det ?! :smash:

lectris
2007-09-26, 14:25
Naturligtvis tycker jag inte det är värt det, jag bara undrar. Ledsen om det nu misstolkades. Då är mina frågor till dig:

1. Hur kan risken för salmonella minska om man kokar / steker det?
2. Hur ska jag göra för att få i 1-2 ägg i varje drink utan att riskera detta?
3. Något tips på kosttillskott som skulle fungera lika bra eller bättre?

1. Salmonellabakterien dör vid 70+ grader celsius.
2. måste du ha äggen i drinken? koka dem och mixa dem alt ta med dem bredvid drinken. Skala, ät.
3. Som sagt, det finns en hel forumsdel här som handlar om kosttilskott. Ta en kik där vettja :thumbup:

GC90
2007-09-26, 14:35
1. Salmonellabakterien dör vid 70+ grader celsius.
2. måste du ha äggen i drinken? koka dem och mixa dem alt ta med dem bredvid drinken. Skala, ät.
3. Som sagt, det finns en hel forumsdel här som handlar om kosttilskott. Ta en kik där vettja :thumbup:

Ska bli!:thumbup: . Gillar inte ägg och därför sveper jag dem hellre i drinken så jag får väl koka och sedan mixa :D.

Ska kolla in den delen, funderar på gainer eller kreatin? hmm..

lectris
2007-09-26, 14:37
Alltså du behöver inte äta ägg om du inte vill, inte som att det är krav att käka ägg bara för att du ska bygga. Gillar du inte ägg - ät dem inte, simple as that. Ha i en skopa proteinpulver eller käka någon annan proteinkälla i stället. Du kan ju tex basera din drink på mjölk och kvarg i stället för på yoghurt.

GC90
2007-09-26, 14:38
Ska även säga att efter att ha läst igenom nybörjartråden så är det iaf för mig inget alternativ att endast köra 2 pass i veckan. Men eftersom jag tränat fotboll på elitnivå 6ggr/vecka i flera år kansek inte jag räknas som nybörjare?

Jag mår bra av att träna så det kommre jag INTE dra ner på. Sen kanske man kan lägga upp det på olika sätt?

Raggis
2007-09-26, 14:43
Sen när blev fotboll och styrketräning samma sak :O? Kolla bumbi's nybörjarprogram, och kör 3-dagarschemat.

Johansv
2007-09-26, 14:51
Köp Whey, ev snabba kolisar som du kan kasta i efter träning. Upptaget av protein i råa ägg är inte alls lika bra som i kokta/stekta (50% sämmre) Och du lär få i dig mycket mer kalorier om du ska dricka ägg för att få i dig samma mängd protein som en proteindrink innehåller. ~20G. Blir också rätt dyrt om du ska dricka 8 ägg varje gång innan varje pass.

GC90
2007-09-26, 15:02
Sen när blev fotboll och styrketräning samma sak :O? Kolla bumbi's nybörjarprogram, och kör 3-dagarschemat.

Det jag menar är kanske att jag har en betydligt mer vältränad kropp än en person som är ren nybörjare. Eller?

GC90
2007-09-26, 15:03
Köp Whey, ev snabba kolisar som du kan kasta i efter träning. Upptaget av protein i råa ägg är inte alls lika bra som i kokta/stekta (50% sämmre) Och du lär få i dig mycket mer kalorier om du ska dricka ägg för att få i dig samma mängd protein som en proteindrink innehåller. ~20G. Blir också rätt dyrt om du ska dricka 8 ägg varje gång innan varje pass.

Verkar onekligen bra, ska titta vidare på det. Får man någon extra effekt av att ta in det både efter och före träning eller är det onödigt?

Raggis
2007-09-26, 15:08
Skulle inte direkt vilja påstå att 56kg @ 170cm är särskilt "vältränat". Låt inte ordet nybörjare skrämma dig.

Dessutom är detta sektionen för träningsjournaler.

GC90
2007-09-26, 15:18
56kg och 170cm låter kanske inte speciellt vältränat men det är verkligen inte ett gram fett där och det kanske är det som är problemet.

Om jag fortsätter äta så mkt jag kan och kombinerar det med gainer innan och efter träning samt kreatin så kanske jag kan lyckas gå upp i vikt, eller? Du verkar ju kunnig så du kansek kan svara...

Raggis
2007-09-26, 15:21
56kg och 170cm låter kanske inte speciellt vältränat men det är verkligen inte ett gram fett där och det kanske är det som är problemet.

Om jag fortsätter äta så mkt jag kan och kombinerar det med gainer innan och efter träning samt kreatin så kanske jag kan lyckas gå upp i vikt, eller? Du verkar ju kunnig så du kansek kan svara...

Energi in kontra energi ut är ett viktigt samband. Som lectris redan har sagt, så bör du kika igenom kostdelen också. Det är sk. "basic facts".

GC90
2007-09-26, 15:43
Ska även tillägga att jag fått hjälp från en personlig tränare på SATS att träna så här. Så så fel kan det väl inte vara?