handdator

Visa fullständig version : Överdosera kreatin?


bengt ben
2007-09-26, 13:51
Jag köpte för första gången en burk kreatin.
Ivrig som man var läste jag fel på burken och tog 5 skoporx6gram på en gång.
Skulle varit utspritt på 4-5 gånger naturligtvis :smash: .
Kommer jag att dö i fruktansvärda plågor eller...?

Koloftw
2007-09-26, 13:53
Nää, förmodligen pissa lite extra.

Spawn
2007-09-26, 13:58
Jag köpte för första gången en burk kreatin.
Ivrig som man var läste jag fel på burken och tog 5 skoporx6gram på en gång.
Skulle varit utspritt på 4-5 gånger naturligtvis :smash: .
Kommer jag att dö i fruktansvärda plågor eller...?

Nej men lite magknip kan förekomma sj tog jag 1 matsked + lite extra första gången :P istället för tesked hehe :P men du ska ta kanske 30-35gram de 5-7 första dagarna sen köra 2 gånger om dagen,"morgonen" och efter träning

Drick mkt vatten för kreatinet har förmågan att torka ut kroppen å huvudvärk e ju inge skoj :P

bengt ben
2007-09-26, 14:42
Tack för snabba svar. Då skippar jag fingrarna i halsen *spy* .

Johansv
2007-09-26, 14:53
Njuren kan ta skada.

Handledarn på gymmet upplevde huvudvärk - dock tror jag inte att det hade med kreatinet att göra även om han påstod det.

Spawn
2007-09-26, 14:53
Tack för snabba svar. Då skippar jag fingrarna i halsen *spy* .

hehe gör de. Hörde någon stans att kreatin bara fungerar på 2 av 4 kanske skitsnack men du lär märka.

Sparrisen
2007-09-28, 22:44
hehe gör de. Hörde någon stans att kreatin bara fungerar på 2 av 4 kanske skitsnack men du lär märka.

Najs! Säker på att det inte fungerar lika bra på 4 av 8? ;)

Ello
2007-09-29, 08:35
Man brukar väl säga att ca 20% är så kallade "non-resopnders". Dvs att de inte svarar på kreatintillskott, kanske för att de naturliga nivåerna är så höga.

gibfel
2007-09-29, 10:19
Man brukar väl säga att ca 20% är så kallade "non-resopnders". Dvs att de inte svarar på kreatintillskott, kanske för att de naturliga nivåerna är så höga.

Vad tråkigt :( Tror nästan jag är en av dessa 20%. Märker ingen skillnad än så länge. Inte ens viktuppgång trots att jag följer doseringen strikt*gah!*

ChrisDEFC
2007-09-29, 14:21
jag märker riktigt stor skillnad men dock gör jag inte det varje gång jag drar igång en kur. tex om jag inte är pigg eller mår helt bra så brukar jag bara bli sämre av kreatin, känns som det speedar på det tillstånd man är i men oftast så funkar det klockrent, dock får jag med jämna mellanrum ont i magen och tror det kan ha med kreatinet att göra, har käkat över 1mån nu ska ska ta lite paus och se om magen blir fullt normal så kanske jag drar igång om nån vecka igen för det är riktigt gött när man verkligen känner hur man orkar trycka i mer varje pass...

Nitrometan
2007-09-29, 14:44
Njuren kan ta skada.
Bara den ena?

Vad baserar du det på?

xeym
2007-09-29, 17:06
Finns det några bevis på att man kan skada sig genom att äta för mkt kreatin?

Guddi
2007-09-29, 19:34
Det finns enstaka fall raporterade om folk som får njurproblem av kreatin. De är då njurskador i släkten eller en redan diagnostiserad dålig njure.

20 % av befolkningen i stort är så kallade non responders. Chanserna att man ska svara bra på kreatin ökar om man har mycket typ II fiber och om man har stor area på dessa fiber. Även en låg BF har visat sig vara korrelerat med hur bra man svara i någon studie.

Om man vill göra en uppladdning så är det 20g utspritt på 4 eller 5 intag under 5-7 dagar och därefter både räcker det och blir över om man tar 5g/dag.

ChrisDEFC
2007-09-30, 00:03
hejsan jag tänkte vända lite på frågan och undrar om det är bättre att äta lite kreatin istället för inget alls. jag har fått lite småproblem med magen av kreatinet och tänkte dra ner på doseringen till hälften men är det nån ide eller är det så att det blir så lite så det inte gör någon skillnad?

Flexor
2007-09-30, 00:13
hejsan jag tänkte vända lite på frågan och undrar om det är bättre att äta lite kreatin istället för inget alls. jag har fått lite småproblem med magen av kreatinet och tänkte dra ner på doseringen till hälften men är det nån ide eller är det så att det blir så lite så det inte gör någon skillnad?

Lite Kreatin kan vara bättre än inget Kreatin. Kreatin har du normalt i födoämnen typ kött och lingon, att du tillsätter kanske 2 gram extra om dagen kan påverka ATP inlagring positivt. Det är vanligt med 5-10 gram som tillskott varje dag för tränande, men 2 gram taget på rätt tillfälle och med rätt förutsättningar är också bra.

Ta det efter träning är min personliga åsikt, gärna ihop med snabba kolhydrater och eventuellt Taurin så att det tas upp i musklerna snabbt.

Mvh
Robert Lilja

ChrisDEFC
2007-09-30, 10:59
tack Robert, drar i en halv tesked i drinken efter träning då och efter middag dagarna jag inte tränar.

z_bumbi
2007-09-30, 14:07
Det finns enstaka fall raporterade om folk som får njurproblem av kreatin. De är då njurskador i släkten eller en redan diagnostiserad dålig njure.

20 % av befolkningen i stort är så kallade non responders. Chanserna att man ska svara bra på kreatin ökar om man har mycket typ II fiber och om man har stor area på dessa fiber. Även en låg BF har visat sig vara korrelerat med hur bra man svara i någon studie.

Jag tror (<- OBS!) det har något samband med kolhydratintaget också, har man tillräckligt och/eller överskottt på kolhydrater så sköter kroppen om återbildningen av ATP ganska effektivt och håller då även kreatinfosfathalterna höga men ligger man på gränsen eller lågt med kolhydrater så kan tillskott av kreatin göra att kreatinfosfatmängden ökar upp mot en mer normal nivå.
Siffran 20% har jag bara sätt i äldre studier så är det någon som sett någon nyare som skett under mer kontrollerade förhållanden (man har hållit koll på träning och kost i en högre grad) så skulle det vara intressant att se, det skulle t ex kunna visa på om mina tankar ovan är på rätt väg eller jag om är ute och cyklar.


ChrisDEFC: Du kan även testa att sprida ut intaget jämt över hela dagen, magen kan vara känslig för en stor mängd men får den 0,5-1 g i stöten så kan den kanske klara av en större total mängd. Helst efter en måltid för att inte magen ska utsättas för rent kreatin, upptaget blir bättre med kolhydrater och dessutom så blir mängden kreatin per tidsenhet mycket lägre.

Guddi
2007-10-02, 07:35
Angående non responders och vilka som verkar svara på kreatin.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15320650&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Värdet på 20% stöter man på ganska ofta när man har tittat på den generella befolkningen. Jag vet ingen studie som tittar på idrottare men av studien ovan så verkar det som att de kanske har en fördel.

Jag har aldrig hört något om att mängden kolhydrater i ens kost över en hel dag skulle spela någon roll i hur man svara på kreatin. Däremot kan ett stort intag av snabba kolhydrater (>100g) tillsammans med kreatinet hjälpa till att trycka in lite extra kreatin även hos dem som normalt har problem att höja sina Kreatin nivåer. Att stoppa i sig 100g snabba kolhydrater 4 gånger per dag under uppladdningsfasen är dock inte att rekommendera för de flesta :)

från 2000 men det finns en hel del bra info...
http://www.acsm.org/AM/Template.cfm?Section=Past_Roundtables&Template=/CM/ContentDisplay.cfm&ContentID=2832
för de som har tillgång finns en lite nyare review som heter
Scientific basis and practical aspects of creatine supplementation for athletes.
Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):609-14. Review

Morty
2007-10-02, 10:40
Taurin har väl ingen effekt på kroppen?

Flexor
2007-10-02, 11:02
Taurin har väl ingen effekt på kroppen?

Taurin har en hel del effekter på kroppen.

Mvh
Robert Lilja

William
2007-10-02, 11:30
Taurin har en hel del effekter på kroppen.

Mvh
Robert Lilja

Vilka då?

Flexor
2007-10-02, 11:49
Vilka då?

- Det gynnar blodcirkulationen.
- Det gynnar kolesterolsänkande processer i kroppen.
- Det stabiliserar funktionerna hos nerv och hjärncellerna.
- Det gynnar processer som motverkar degenerering av näthinnan.
- Det gynnar levercellernas regenererande processer.
- Det gynnar proteinsyntesen och verkar antikatabolt.
- Det gynnar kreatintransporten.

Du kan också känna dig jäkligt pigg och uthållig med extra taurin i kroppen, det är anledningen till att det finns i alla energidrycker och prestationshöjande NO produkter nu för tiden.

Finns förmodligen en del negativa effekter på kroppen också vid ett högt intag. Men finns för få studier överlag på Taurin tycker jag.

Mvh
Robert Lilja

William
2007-10-02, 11:52
- Det gynnar blodcirkulationen.
- Det gynnar kolesterolsänkande processer i kroppen.
- Det stabiliserar funktionerna hos nerv och hjärncellerna.
- Det gynnar processer som motverkar degenerering av näthinnan.
- Det gynnar levercellernas regenererande processer.
- Det gynnar proteinsyntesen och verkar antikatabolt.
- Det gynnar kreatintransporten.

Du kan också känna dig jäkligt pigg och uthållig med extra taurin i kroppen, det är anledningen till att det finns i alla energidrycker och prestationshöjande NO produkter nu för tiden.

Finns förmodligen en del negativa effekter på kroppen också vid ett högt intag. Men finns för få studier överlag på Taurin tycker jag.

Mvh
Robert Lilja

Tack, men du får jättegärna bidra med objektvia källor som stödjer ovanstående påståenden.

Tycker det är märkligt att man kan tillskriva taurin alla oavnnämda effekter när det, som du själv säger, finns för få studier på taurin överlag.

Flexor
2007-10-02, 12:15
Tack, men du får jättegärna bidra med objektvia källor som stödjer ovanstående påståenden.

Tycker det är märkligt att man kan tillskriva taurin alla oavnnämda effekter när det, som du själv säger, finns för få studier på taurin överlag.

Dessa påståenden var inte mina egna ord utan var kopierad från en webbutik jag ej får nämna på Kollozeum. Kan säkert leta upp abstrakt till alla påståenden också.

Tycker som sagt att det finns för få studier, men nämnde de effekter som cirkulerar runt om på nätet angående taurin.

Själv blir jag riktigt pigg och skärpt av Taurin och känner mig mer uthållig medans en produkt som Koffein inte gör ett skit för mig. Skulle kunna ta 10-20 100 mg koffeintabletter utan att känna effekt.

Här kan du läsa lite om Taurin: http://sv.wikipedia.org/wiki/Taurin

I den engelska finns mer att läsa: http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine

Här kan du läsa läkares syn på Taurin för tillfället: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4893

Här kan du läsa om Taurins positiva egenskaper med en hel del referenser i slutet: http://www.optimumnutrition.se/art_show.asp?id=291 (vet att man inte bör länka in på en webbutik, men känner mig tvungen i detta fall, hoppas ni moderatorer har överseende)

Samma princip som ovanstående: http://www.smart-publications.com/overall_health/taurine.php

Mer att läsa: http://www.healingdaily.com/detoxification-diet/taurine.htm

http://www.iovs.org/cgi/reprint/9/3/206.pdf

Här är några referenser som nämndes på en anna sida:

1. Taurine in development. J Nutr, 118(10):1169-76 1988
Oct
2. Potentiation of the actions of insulin by taurine. Can J
Physiol Pharmacol. 1983 May 1; 61(5): 457-463
3. Plasma and platelet taurine are reduced in subjects with
insulin-dependent diabetes mellitus: effects of taurine supplementation.
Am J Clin Nutr. 1995 May 1; 61(5): 1115-1119
4. Does taurine bind to the insulin binding site of the insulin
receptor? Prog Clin Biol Res. 1990 Jan 1; 351: 95-102
5. Insulin-like activity of taurine. Adv Exp Med Biol. 1987 Jan
1; 217: 217-226

Jag är ingen kemist och har därför inte alltid svaren på frågor om tillskottens verkan, men finns mycket information på nätet att leta upp om man orkar och har tid.

Mvh
Robert Lilja

Jiggen
2007-10-02, 13:28
hejsan jag tänkte vända lite på frågan och undrar om det är bättre att äta lite kreatin istället för inget alls. jag har fått lite småproblem med magen av kreatinet och tänkte dra ner på doseringen till hälften men är det nån ide eller är det så att det blir så lite så det inte gör någon skillnad?

Du har säkert fått magont och lös i magen va?
äter du vanlig kreatin? dvs den du blandar ut i vatten? i sånna fall beror det på att kreatin kristallerna ser ut som en snöflinga typ och det är just det som gör att det säkär i tarmarna och det kan ta några dagar (vecka) före kroppen vänjer sig. men vill du undvika det så välj istället kre-akyl (eller hur fan det stavas) det får du inga magproblem med, om du inte är extremt överkänslig..

ChrisDEFC
2007-10-02, 20:58
Du har säkert fått magont och lös i magen va?
äter du vanlig kreatin? dvs den du blandar ut i vatten? i sånna fall beror det på att kreatin kristallerna ser ut som en snöflinga typ och det är just det som gör att det säkär i tarmarna och det kan ta några dagar (vecka) före kroppen vänjer sig. men vill du undvika det så välj istället kre-akyl (eller hur fan det stavas) det får du inga magproblem med, om du inte är extremt överkänslig..


Nej jag har inte varit lös i magen alls, däremot är magontet något som var likartat blintarmsont eller hur man ska säga för första gången jag fick det så undrar dom om det kunde va blindtarmen men jag tror att det var överansträning i magmuskel, har fått det några gånger och tror att det beror på att magen är känslig och att det finns svaga muskler i magen som har svårt för överansträning som lätt sker då jag går på kreatin. Sen har jag även ett annat magont som är lite mer som lite illamående som kommer från magtrakten och vet inte riktigt om det är samma som det ovanstående fast mildare eller om det beror på magen är lite känslig mot kreatin. har fått dessa då jag käkat kreatin och det har gått över nu även om jag fortsatt med kreatinet men jag kör iofs halva doser nu samt att jag tog en träningspaus på 4dagar. Svårt att veta om det är kreatinet, överansträngning i magen eller om det rent av har med laktos att göra för jag är lite känslig mot det men kör bara med laktosfri mjölk och sen jag började med det har jag bara haft ovanstående magsmärtor och det bara typ några gånger om året. skumt är det!