handdator

Visa fullständig version : Bröst, framsida axlar - rygg, baksida axlar


erks
2007-09-26, 10:57
Hade tänkt köra bröst och framsida axlar på dag 1 och rygg och baksida axlar på dag 2.

Funderar väldigt mycket på hur jag ska lägga upp övningarna. På bröstdagen kör jag i varje fall bänkpress, någon form av lutande pressar, flyes och kanske bröstdips.

Jag vill ju att endast framsidan av axlarna ska aktiveras på bröstdagen och endast baksidan på ryggdagen. Hur ska jag llägga upp det?

Danny Devito
2007-09-26, 10:58
Går inte att endast aktivera baksida eller framsida.

Sheogorath
2007-09-26, 15:22
Går inte att endast aktivera baksida eller framsida.

Va? De är ju för sjutton antagonister till varandra. En retrakionsrörelse i skuldergördeln (t.ex. en rodd) och/eller en transversal adduktion av överarmen (framåtböjt sidolyft, kryssdrag eller dyl.) ger inte öht samma belastning i axeln som ett frontlyft med tummen mot taket, eller en militärpress. Där har du belasning i stort sett uteslutande på det främre, anteriora huvudet. Kanske en viss belastning i det laterala huvudet i militärpressen, särskilt då om man håller en lite bredare fattning. Men bakre kommer inte med som synergist i rörelser för framsidan och vice versa.

Danny Devito
2007-09-26, 16:03
Du missförstår nog vad jag menar. Man kan väl inte bara aktivera 1 muskelhuvud åt gången? Däremot kan man aktivera olika delar av axel olika mycket såklart. Minst 2 deltahuvuden aktiveras i taget tro jag iaf.
Front-lyft tar inte bara på framsidan utan också på mittendeltat.

Jag själv kör drag och press-split ibland och det funkar såklart. Tränar dock inte axlar separat på drag-passet eftersom jag tycker det räcker med rodd-övningarna.

T.ex:
Press, Bröst, axlar och triceps
Bänkpress
Militärpress
Liggande Tricepsextension

Drag, Rygg och biceps
Lats Drag
Skivstångsrodd
Omvänd Pec-Dec
Bicepscurl

Sheogorath
2007-09-26, 20:45
Du missförstår nog vad jag menar. Man kan väl inte bara aktivera 1 muskelhuvud åt gången? Däremot kan man aktivera olika delar av axel olika mycket såklart. Minst 2 deltahuvuden aktiveras i taget tro jag iaf.
Front-lyft tar inte bara på framsidan utan också på mittendeltat.

Jag själv kör drag och press-split ibland och det funkar såklart. Tränar dock inte axlar separat på drag-passet eftersom jag tycker det räcker med rodd-övningarna.

T.ex:
Press, Bröst, axlar och triceps
Bänkpress
Militärpress
Liggande Tricepsextension

Drag, Rygg och biceps
Lats Drag
Skivstångsrodd
Omvänd Pec-Dec
Bicepscurl

Jag kör själv drag/press och har gjort länge. No argument där.

Som du säkert håller med mig om går det mycket väl att isolera baksida från framsida och vice versa. Faktiskt har jag svårt att se någon övning där baksidan har framsidan som synergist eller tvärtom. Som jag tolkade det skrivna vill trådskaparen försäkra sig om att framsidan inte kopplas in nämnvärt när han kör baksida. Och det går fint. Sen att det laterala huvudet bli mer eller mindre aktivt beroende på övningsval och vinklar är ett faktum, men fri tolkningen ger att trådskaparen inte såg det som problemet. Han nämnde inte laterala delen alls.

Men vi verkar vara helt överens och har nog svarat på mycket av det trådskaparen undrade över nu. :thumbup:

DonAlonzo
2007-09-26, 21:50
Har faktiskt funderat på exakt samma sak den här veckan.

Vilka övningar kan ni rekommendera för baksida, respektive resten av axlarna?

Rahf
2007-09-26, 22:57
Omvända flyes för baksidan. Militärpress och sidolyft för resten. Arnoldpressar är roliga också.

Sheogorath
2007-09-27, 03:45
Omvända flyes för baksidan. Militärpress och sidolyft för resten. Arnoldpressar är roliga också.

+1