handdator

Visa fullständig version : Då har jag också klotat Mc'n


teargaz
2007-09-26, 08:55
Hur fan kommer det sig att yrkeschaufförer är dom som kör sämst?

Igår kommer jag från slussen på stadsgårdskajen och kör mot nacka.
Filen till höger om mig är tom och jag ser en Taxi komma åkandes på påfarten från Gondolen.
Taxi killen har vejningsplikt, skiter i att blinka och påbörjar en U-sväng som kommer att gå över 5 heldragna linjer.
http://img228.imageshack.us/img228/8251/olycka1fretj8.jpg

Jag kör knappt i 50km/h hinner börja bromsa innan jag inser att det kommer gå åt helvete.
Jag fick till en kanonbra inbromsning, hörde hur mitt framhjul var precis på gränsen att låsa sig. Nu inser jag att det kommer gå åt helvete. Den känslan är FÖRJÄVLIG!
När jag brakar in i hans vänstra bakhjul så har han hela sin bredsida mot mig.
Därefter har jag en minneslucka på några sekunder.
http://img217.imageshack.us/img217/8171/olycka1kollny8.jpg

Nu har jag cyckeln över mig och jag lyckas få några monsterkrafter som gör att jag lyckas resa mig OCH hojjen.
Min första impuls efter det är att gräva fram mobilen för att ta kort på taxin i fall han skulle smita.

http://img217.imageshack.us/img217/8163/olycka1efterlm3.jpg

Jag var på benen, skakad och kände ingen smärta nån stans. Bara adrenalin. Jag fick 2 supersnälla vittnen som hjälpte mig att aggera rationellt.
Taxikillen tog på sig allt på plats, hojjen var mos och efter att den hade blivit bärgad så tog jag bussen till SöS efter som jag hade börjat få jävligt ont i höften.

Det var väl där jag började bearbeta allt som hade hänt.
Jag hade en jävla tur att mina instinkter funkar. Jag hade börjat bromsa innan jag kopplade vad som skulle hända. Jag bromsade svinbra. Hade jag bromsat sämre hade jag nog blivit dubbelmackad mellan hojjen och taxin.
Ända sättet att undvika detta hade vart att börja bromsa såfort man såg en Taxi 2 filer bort... Det kan man ju inte göra heller...
Hade även tur att bilarna bakom hann få stopp.

Min fina Triumph Bonneville är mos och verkstan trode det var färdigåkt för i år. Han visste inte om allt gick att laga eller om det blir lösöre.

Vad vill jag ha sagt då?

Tänk 2 ggr innan ni försöker spara tid i trafiken.
Kör försiktigt och var uppmärksamma. Annars kan det sluta illa.

JJ
2007-09-26, 09:12
Skönt att det gick bra. Taxijävlarna är allas våra största fiender i trafiken.

Sebbe_H
2007-09-26, 09:13
Tur att det gick bra med dig, riktigt tråkigt med hojen och att det är slut för iår. Hoppas du kravlar dig upp och ger dig ut nästa år igen! :D

internethjälten
2007-09-26, 09:22
Skönt att det gick så bra som det gjorde!!!

(synd på en sån fin hoj med men i första hand kommer människor)

Honn
2007-09-26, 09:27
Aj. Tråkigt att höra :( Tur det gick så bra som det gjorde i alla fall

Inte ett bra år för kolos hojåkare.

Motorbreath
2007-09-26, 10:32
Tråkigt. Men samtidigt tur i oturen att du klarade dig.

Purren
2007-09-26, 10:45
Vilken idiot. Hoppas han mister körkortet.

Du har ingen bild på hojen?

LadyG
2007-09-26, 10:54
Hur gick det med höften sen då?

teargaz
2007-09-26, 11:44
Jag hade inga skelettskador i höften.
Jag ser inget blåmärke men det känns svullet i den. Det känns som att ena benet är längre än det andra.
Troligen så har jag åkt på en ordentlig sträckning. Ont gör det i alla fall.

Nu är allt klart med försäkringen. IF har hört vittnen och Taxikillen kommer stå för allt efter som han anses vara 100% skyldig till olyckan.
Min försäkring kommer inte att röras så jag behöver inte betala en krona.

Verkstan ska under dagen avgöra om det går att laga hojjen eller om jag får lösöre. Jag hoppas dom kan laga den efter som lösöre innebär en värdeminskning. Då måste jag alltså hosta upp massa stålars för att få en ny likadan.

Försäkringsbolag har inte rätt att dra kortet från nån. Om jag vill så kan jag göra en polisanmälan på händelsen. OM polisen orkar bry sig (vilket dom oftast inte gör) så kan dom dra kortet för killen.
Dock ser jag inte vad jag har att vinna på detta. Skadan är redan skedd. Jag hade extrem tur att det inte blev värre än vad det gick.
Taxikillen var väldigt medgörlig och hade djup ångest. Han tog på sig hela händelsen utan att ifrågasätta nåt. Han sa att han saknade ord.

Jag känner inget behov av att tycka ner killen. Han har lärt sig en läxa och jag tror inte han kommer göra om samma misstag. Han kommer bli fattig som det är och om jag gör en polisanmälan så kommer det bara kosta staten massa pengar och resurser.
Killen kommer bli av med jobbet och jag tycker vi redan har tillräckligt många som går på sos i dehär landet.

Jag tänkte ringa till han idag eller imorn och snacka med han. Jag tror inte han sov så bra i natt.
Jag tänker förklara för honom att om han lovar att köra ordentligt resten av sitt liv så avstår jag från anmälan.

LadyG
2007-09-26, 11:50
Skönt att det inte blev värre, då kan du klättra snart igen.

Du har ett gott hjärta, all heder till dig för att du inte anmäler. Storsint.

Fed up
2007-09-26, 12:09
Tur du klarade dig, men synd på cykeln såklart. Hoppas han blir av med körkortet! Borde dömas för vårdslöst körande.
Tur man övar mycket inbromsning när man övningskör! kan rekomendera dig att gå SMCs broms- och kurvkurser (tror de heter så), min sambo känner sig mycket tryggare i trafiken och säkrare på sitt eget körande efter att ha gått massa såna. Jag menar, nu gick det ju bra och ditt bromsande gick bra, men iom. att mckörande är såpass riskfyllt tycker jag det är klokt att jobba för att göra det så säkert man kan. Visserligen känns det som att de flesta olyckorna händer s¨här, klantbilister som inte ser hojåkarna, men ändå, de kan man ju tyvärr inte förändra mycket.

Krya på dig med höften, hittade de nåt fel på den?

jakke
2007-09-26, 12:18
Tur du klarade dig, men synd på cykeln såklart. Hoppas han blir av med körkortet! Borde dömas för vårdslöst körande.
Tur man övar mycket inbromsning när man övningskör! kan rekomendera dig att gå SMCs broms- och kurvkurser (tror de heter så), min sambo känner sig mycket tryggare i trafiken och säkrare på sitt eget körande efter att ha gått massa såna. Jag menar, nu gick det ju bra och ditt bromsande gick bra, men iom. att mckörande är såpass riskfyllt tycker jag det är klokt att jobba för att göra det så säkert man kan. Visserligen känns det som att de flesta olyckorna händer s¨här, klantbilister som inte ser hojåkarna, men ändå, de kan man ju tyvärr inte förändra mycket.

Krya på dig med höften, hittade de nåt fel på den?

Allt du frågar om står redan i tråden!

Fed up
2007-09-26, 12:22
Allt du frågar om står redan i tråden!

Herregud, ska man nu behöva börja läsa hela trådarna? Du ställer orimliga krav, tycker jag! :MrT:


(:em: )

teargaz
2007-09-26, 12:26
Skönt att det inte blev värre, då kan du klättra snart igen.

Du har ett gott hjärta, all heder till dig för att du inte anmäler. Storsint.
Tack.
Jag skulle ju ha klättrat tävling imorn som jag hade sett fram mot. Jag kännde mig i riktigt bra form så det hade vart kul att se resultatet. Det känns lite surt, men jag ska vara klad att jag är på benen. Vi får se hur det går med läkandet, men jag tror det kommer gå bra.


Tur du klarade dig, men synd på cykeln såklart. Hoppas han blir av med körkortet! Borde dömas för vårdslöst körande.
Tur man övar mycket inbromsning när man övningskör! kan rekomendera dig att gå SMCs broms- och kurvkurser (tror de heter så), min sambo känner sig mycket tryggare i trafiken och säkrare på sitt eget körande efter att ha gått massa såna. Jag menar, nu gick det ju bra och ditt bromsande gick bra, men iom. att mckörande är såpass riskfyllt tycker jag det är klokt att jobba för att göra det så säkert man kan. Visserligen känns det som att de flesta olyckorna händer s¨här, klantbilister som inte ser hojåkarna, men ändå, de kan man ju tyvärr inte förändra mycket.

Krya på dig med höften, hittade de nåt fel på den?

Tack och tack för tipset.

Jag vet att jag är ganska duktig på att bromsa. Jag fick mycket beröm för det när jag körde upp.
Tidigare så har jag tävlat i GoKart och där har man ganska mycket varvtid att hämta genom bra inbromsningar. Nu är det förvisso ett helt annat fordon, men principen är den samma. Det handlar om att ha känslan för läget precis innan man låser.
Jag har alltid vart intresserad av räcing och jag gillar att köra på bana. Har funderat på att dra på nån bankörning med hojjen för att, som du säger, bromsa bättre och hitta gränserna. Dock kör jag alltid sansat i trafiken.

Höften är mörbultad med känns ok. Det var ingen fraktur på den men jag kan inte ligga på den sidan. Det gör även ont när jag går och det känns som att ena benet är lite längre. Jag tror det kommer kännas bättre om några dagar.

rosisbägen
2007-09-26, 13:00
Tur att du klarade dig oskadd.

Jag skulle lätt anmäla idioten som körde taxibilen, även om han hade ångest.

Wintermute
2007-09-26, 14:30
Varför tillkalades inte polis till platsen? eller har jag missat något?

Vilken tid på dagen inträffade det?

Skönt att det gick bra med dig, men trots vittnen och en medgörlig vållande skulle jag tillkalla polis. Egentligen bara för att det inte ska bli några konstigheter med försäkringar, för det är lite mer än man vill när hojen är mos och kroppen värker.

teargaz
2007-09-26, 14:44
Varför tillkalades inte polis till platsen? eller har jag missat något?

Vilken tid på dagen inträffade det?

Skönt att det gick bra med dig, men trots vittnen och en medgörlig vållande skulle jag tillkalla polis. Egentligen bara för att det inte ska bli några konstigheter med försäkringar, för det är lite mer än man vill när hojen är mos och kroppen värker.

Därför att jag bor i Sthlm.
Jag ringde snuten men efter som jag var på benen så ville dom inte komma. Dom hade bättre saker för sig.
Detta skedde 16:45 igår.

När vi ändå är inne på samhällsproblem så kan jag säga att väl på akuten blev jag helt bortprioriterad framför:

*En alkis som blåste 2.98 promille som hade ramlat och hade ont i axeln. Han såg helt oberörd ut och var lite besviken över att mätaren bara stannade på 2.98. "Det brukar vara mer när jag är här"

*En pundare som hade brutit armen men som var så stenad att hon bara låg och gapade om att hon inte kunde ta Citodon efter som hon var så stenad.
Hon skulle före alla, efter som hon gapade om att hennes kusin va chef för alla sjukhus i hela sthlm.

*En till pundare som låg och skrek att hon hade vart kirurg i Sundsvall och att hon minsann kunde vara doktor åt varenda jävel på HEELA AVDELNINGEN!

Nä fy fan... Det är ångest på akuten alltså...

Wintermute
2007-09-26, 16:27
Tråkigt att höra att polisen inte ville komma, men men de var väll upptagna med att skjuta med lasern nånstans.
Tyvärr lär han komma alldeles för lindrigt undan i slutändan, att riskera ditt liv istället för att förlora 5 minuter på att åka bort till birkateminalens infart och vända. Man blir lite trött när man ser rubriker i tidningarna om "MC-Döden" och allt som oftast läser historier som denna.

Akuten är tyvärr plats som missbrukas allt för mycket, en kollega berättade en historia från några år sen då han vart med om en ganska allvarlig krock. Var tydligen en dam inne och krävde uppmärksamhet för att hon "var lite täppt i ena nässborren".

Henke83
2007-09-26, 19:17
Vilken Karting klass tävlade du i? Jag tävlar i ICC eller KZ2 som det heter numera.

teargaz
2007-09-27, 07:24
Vilken Karting klass tävlade du i? Jag tävlar i ICC eller KZ2 som det heter numera.

Sport 2000 hette den. Vet inte vad den heter idag.

Henke83
2007-09-27, 22:00
Jaså det har jag också kört tillsammans med farsan ett par sässonger, farsan kör det fortfarande :)