handdator

Visa fullständig version : vilken övning?


Brian
2007-09-25, 21:13
Tar man mer vikt i bänkpress i smithmaskin än i vanlig bänkpress?

isf skiljer det mycket eller lite?

Tacksam för svar *whistle*

Danny Devito
2007-09-25, 21:17
Svårt att veta eftersom man oftast inte vet vad stången i smith-maskinen väger.

Brian
2007-09-25, 21:23
stången väger la oftast 20kg där oxå..men friktionen i en smithmaskin måste ju göra att det blir tyngre inte sant :)

men det är inte det jag undrar...

jag undrar om man helt enkelt tar mer i bänkpress i smithmaskin

X-ecuter
2007-09-25, 21:25
SJälv pressar jag lägre vikt i Smithen, men det är antagligen pga ovana... :thumbup:

Danny Devito
2007-09-25, 21:25
Min erfarfenhet säger att man oftast tar mer i en smith-maskin. Men det beror som sagt på.

rolf
2007-09-25, 21:26
stången väger la oftast 20kg där oxå..men friktionen i en smithmaskin måste ju göra att det blir tyngre inte sant :)

men det är inte det jag undrar...

jag undrar om man helt enkelt tar mer i bänkpress i smithmaskin

Oftast tar man mer i smith, ja. Men det är ju förstås vad man är van vid. Fördelen med smith är att man slipper balansera vikten och således kan satsa på att bara trycka upp vikten, vilket brukar resultera i några extra kilon på stången. Undantag förstås för dåligt lagrad smith, som t.ex. den på mitt gym.

pluffer
2007-09-25, 21:28
smithenstången på mitt gym väger 30
eller stången väger 20 men sakerna på sidan som gör att den bara kan gå rakt upp eller ner väger ca 5 kg var

Brian
2007-09-25, 21:31
tack för svaren...måste nog vara min axel som strular när jag kör vanlig bänkpress...för i smithmaskinen klarar jag sjukt mkt mer och dagen efter känner jag verkligen att jag har gjort mer nytta än en dag efter i vanlig bänkpress :P

Alexton
2007-09-25, 21:36
Bättre att köra en smith och inte slita ut axeln, än att bänka och förstöra framtida träningsdagar.

Sheogorath
2007-09-25, 21:42
Nordics smith-maskin är den vanligaste. Stången är en vanlig olympisk stång, 20 kg, och klossarna som ledar stången väger 5 kg styck.

Totalvikt 30 kg.

chaffisen
2007-09-25, 21:46
tack för svaren...måste nog vara min axel som strular när jag kör vanlig bänkpress...för i smithmaskinen klarar jag sjukt mkt mer och dagen efter känner jag verkligen att jag har gjort mer nytta än en dag efter i vanlig bänkpress :P

Får du ont i axeln av vanlig bänk så pröva vinkla in armbågarna mer mot kroppen och därmed sänka stången längre ned på bröstet när du kör. Det hjälpte mig.

Brian
2007-09-25, 21:47
japp har haft problem med främre axeln nu ett tag...och försöker finna övningar där jag inte har ont i...att gå till bänkpress i smithmaskin måste nog vara ett av mina bästa val :)

Fjällbrynt
2007-09-25, 22:00
jag tycker nästan att det känns som om smithstången väger mindre än en olympiastång, kanske bara är den på mitt gym...

z_bumbi
2007-09-26, 05:28
Smithmaskiner kan väga mellan 0 och 45 kg (Jag har inte sett någon tyngre) så om man ska försöka räkna om mellan två olika övningar dvs bänk i smith och vanlig bänk så får man ta det med i beräkningen, sen tillkommer friktion i smithen och balansmomentet i fri bänk.
Numera finns det även smithmaskiner som av någon anledning lutar som ställer till det ännu mer då presslinjen blir ännu mer annorlunda från fri stång.

Det är med andra ord ganska svårt att jämföra vikterna från någon styrkesynpunk då övningarna är så skilda från varandra.