handdator

Visa fullständig version : Intervall träning


Kossa Mu
2003-04-17, 20:29
Hur brukar ni lägga upp era intervall pass? Jag har testat 10/10, 10/30, 20/20 och 30/30. Den första är då antalet sekunder som man har en hög hastighet och under den andra delen kör man på lungare alt. står still beroende på vilken man väljer. Oftast kör jag på cykel, men nu är det så bra väder så man måste ut och löpa istället. Jag hittade idag en ca 50 m sandbacke som jag har tänkt löpa uppför och sen lunka ner igen. Jag har dock aldrig testat backlöpning förut, så jag skulle vara intresserad av höra era åsikter om det.

King Grub
2003-04-17, 20:31
Jag kör 30 sek rusning, 30 sek jogg osv, eller motsvarande i trappmaskin, beroende på väder och vind. Backlöpning är fruktansvärt jobbigt och effektivt, men påfrestande för knäna också. Jag provade slalombacken under en tid för några år sedan, men fick ge upp de försöker knäna började göra sig gällande. Men effektivt var det.

spinkoo
2003-04-17, 20:38
Under min tid som fotbollsspelare var jag en lurig jäkel, tränade extra i backen varje dag i åtta dagar (sen tröttnade jag). Men sen när det var dags för kortdistanslöpning med laget hade jag blivit ruggigt mycket snabbare :love: Det var sjukt vilket klipp i benen man fick, sen dess har jag en löjlig övertro för backlöpning :thumbup: '

Spring inte varje dag bara som jag gjorde :D

Kossa Mu
2003-04-17, 20:40
Hmmm, det var ju synd att knäna far illa. Jag väger iofs bara 67 kg så jag får hoppas att de inte får allt för mycket stryk. Finns det inga lindor eller nåt som man kan göra med för att köra det lindrigare för knäna?

Laan
2003-04-17, 20:46
Enligt vad jag har upplevt under en massa år som längdskidåkare och orienterare ( :em: ) är att det är påvägen ner för en brant backe som skadan görs, och förvärras sedan påvägen upp igen.
Men om backen bara är "lagom" brant så är det inte så farligt. Det ultimata är annars intervaller på en mosse eller i en skog med tjockt lager mjuk mossa på marken (riktigt gammelskog).
Kuta på!

z_bumbi
2003-04-17, 21:21
Laan_84: Inbromsningen sliter oftas mer på kroppen än att springa uppför, det är bla därför man får/ger rådet att springa uppför trappor men att gå nerför dem vid trappträning t ex så din teori kan mycket väl stämma för hastigt uppkomna skador.

Allan
2003-04-17, 21:37
Springa uppför en nedåtgående rulltrappa är överlägset. Man är tvungen att öka farten hela tiden för att inte åka med ner - i varje fall känns det så!


allan

Spud
2003-04-17, 23:44
Originally posted by Allan
Springa uppför en nedåtgående rulltrappa är överlägset. Man är tvungen att öka farten hela tiden för att inte åka med ner - i varje fall känns det så!


allan

hehe, det är väl lite svårt få ha en hel rulltrappa för sig själv? brukar du träna i en sådan?