handdator

Visa fullständig version : Diet som inte vill vara diet...


AngelLove
2007-09-25, 21:01
Även om jag tror mig veta att svaret är, "du äter mer du gör av med" så har jag lovat en vän att ställa frågan till er kunniga inom området här :D (ja, det är lite fjäsk he he).

Bakgrunden är den att jag har tränat en hel del innan som en del kanske kommer ihåg. Fick en diskutbuktning nov 2005 som uppehöll mig från träningen. På det fick jag sedan även ångest (som jag inte längre är fast i tack vare KBT) och i januari i år gick ryggen igen. Gick heltidssjukskriven på morfintabletter fr o m mars till sista juli och fick även gjort en diskbråcksoperation 14e Juni (mellan L4/L5-kotan).

Iaf, jag låg på runt 98kg när jag fick sluta träna och vikten har hållt sig konstant under hela tiden. Det som har hänt är att jag verkligen förvandlat den muskelmassan som fanns där till enkom fett och jag trivs inte alls. Jag vet anledningen som sagt, mer eller mindre helt inaktiv så länge, på starka tabletter är inte optimalt men tänkte att efter operationen så skulle saker och ting ändras.

Nu har jag jobbat heltid sedan 1a augusti. Cyklar till och från stationen på morgonen (istället för att köra bil som jag gjorde innan när ryggen strulade) men det är inte merän 4-5km t/r. Stillasittande jobb med datorer och har sjukgympa 2 ggr i veckan plus 3-4ggr hemma. Sjukgymnastik är ~8km på cykel och sedan en massa övningar för att stärka buk och ländrygg så det enda egentliga förbränning som sker är på cykeln (c:a 200Kcal per gång). Nu kan jag ju inte höja aktivitetsfaktor nämnvärt utan det får ta den tiden det tar där så mitt mål har varit att dra ner på energiintaget istället.

En kompis provade att utesluta kolhydrater och han tappade som sören första två veckorna och sedan litegrann hela tiden när kolisar infördes igen. Jag har inte klarat att nolla kolhydrater helt men en normal dag är ungefär så här:
Frukost hemma:
3st ägg
1skiva Polar Extram å 30g ost
Frukt emellan
Lunch på jobb:
200-250g fisk, 150g grönsaker
Frukt emellan
Middag hemma:
200-250g fisk, 150g grönsaker
Om jag kommer ihåg det så kan det även bli en paket mini-keso eller en bit ost eller dylikt på kvällen.

Idag har jag landat på ~1400Kcal och jag borde väl ha krubbat en gång till ikväll, vilket jag förmodligen måste för att kunna somna, men normalt ligger jag på runt 1800-2000Kcal max. Har en ätardag, oftast då på helgen, men jag klarar inte riktigt att svulla i mig saker så jag bytar oftast ex en middag mot det goda. Det blir ett kcalplus men inte lika mkt som "en normal ätardag".

Iaf, mitt problem är att jag har inte tappat ett hekto på över en månad med ovanstående matintag. Jag har inte minskat en ½cm på skärpet heller. Jeans - som jag haft innan utan problem - sitter lika enormt tight (mao, det går inte att ha dem på sig) och jag tycker att åtminstone något borde ha hänt. Har ändå vart restrektiv sedan operationen just med tanke på att jag visste om att jag lagt på mig.

Jo, jag är 186cm lång, min 32åriga kropp har just nu 98kg späck. Mitt energikrav hamnar på ~2000Kcal innan akt-faktor å tar man 1.2 som är slöhet i soffan så är det iaf 2400Kcal jag borde få imig.

/Angellove

AngelLove
2007-09-25, 21:07
Hmm inte för att jag vet om det är ett skäl men en förändring som jag inte tänkt på innan är att jag slutade med snusningen till operationen. Då hade jag snusat typ konstant vaken tid i 15år+ och slutade rätt upp och ner. Som sagt, tror inte det är ett skäl (eftersom jag inte stoppar i mig godsaker istället) men det är en förändring.